Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in het andere topic een uitgebreid verslag (met metrics, tabellen en grafieken) gemaakt over verbruik/range etc over een tripje naar Oostenrijk:


Wellicht geeft dat inzicht voor mensen die hier benieuwd naar zijn.

Thx, zeer interessant!

Neen, maar als je vergelijkt met de Nederlandse verbruiken is de relatieve afwijking groter dan met een MS.

Bij de MS was indertijd de AWD zuiniger dan de RWD. De AWD gebruikt zijn 2e motor slechts als er power nodig is. Eenmaal op kruissnelheid is er nog weinig power nodig en wordt de zuinigere motor gebruikt. Zuiniger dan de RWD motor. Ik weet niet of dat ook bij de M3 en MY zo is.

De oude model S RWD was inderdaad niet zo zuinig omdat die ene motor niet zo efficient was.

Bij de model 3/Y is het anders en is de RWD iets zuiniger (+/- 5%? ) dan de AWD, maar de AWD is wel nog steeds zeer zuinig gezien het enorme totaalvermogen.
 
Thx, zeer interessant!



De oude model S RWD was inderdaad niet zo zuinig omdat die ene motor niet zo efficient was.

Bij de model 3/Y is het anders en is de RWD iets zuiniger (+/- 5%? ) dan de AWD, maar de AWD is wel nog steeds zeer zuinig gezien het enorme totaalvermogen.
En toch was het met die niet zuinige motor mogelijk om bij ruim 100km/u in de zomer een verbruik te hebben tussen de 160 en 170.

Vorig jaar mei nog een ritje gedaan van 190 enkele reis, dus 380 op een dag. Ik ging er vanuit dat niet te halen zonder supercharger. Maar met gros snelweg bij Max + 10km/u thuis gekomen met nog 30km lading.
 
En toch was het met die niet zuinige motor mogelijk om bij ruim 100km/u in de zomer een verbruik te hebben tussen de 160 en 170.

Vorig jaar mei nog een ritje gedaan van 190 enkele reis, dus 380 op een dag. Ik ging er vanuit dat niet te halen zonder supercharger. Maar met gros snelweg bij Max + 10km/u thuis gekomen met nog 30km lading.
Inderdaad. Terugrit uit Liechtenstein. Bij vertrek gaf de GoM 417 km aan.
Het was 30 graden en 50% van de tijd een snelheidsbeperking van 110km/u in Frankrijk.
464km later aan de SuC.

B50714AE-F2DC-4134-89A6-63462FBC28E0.jpeg
 
En toch was het met die niet zuinige motor mogelijk om bij ruim 100km/u in de zomer een verbruik te hebben tussen de 160 en 170.

Vorig jaar mei nog een ritje gedaan van 190 enkele reis, dus 380 op een dag. Ik ging er vanuit dat niet te halen zonder supercharger. Maar met gros snelweg bij Max + 10km/u thuis gekomen met nog 30km lading.

100 km/h versus 120 km/h, toch een groot verschil in verbruik.
Als ik zie hoe hard het verbruik zakt wanneer ik met de model Y 100 km/h rijd. Dat zit dan eerder rond de 120 wh/km.
Dit was een stuk aan 90 km/h en dan nog nog een paar km 60-70 (laatste km van de rit), laatste 50 km was grootste deel snelweg aan 120 km/h, met lichte tegenwind.
 

Attachments

  • tesla y verbruik lage snelheid.png
    tesla y verbruik lage snelheid.png
    2.4 MB · Views: 112
  • IMG_6710 groot.png
    IMG_6710 groot.png
    2.3 MB · Views: 110
Last edited:
100 km/h versus 120 km/h, toch een groot verschil in verbruik.
Als ik zie hoe hard het verbruik zakt wanneer ik met de model Y 100 km/h rijd. Dat zit dan eerder rond de 120 wh/km.
Dit was een stuk aan 90 km/h en dan nog nog een paar km 60-70 (laatste km van de rit), laatste 50 km was grootste deel snelweg aan 120 km/h, met lichte tegenwind.
Ik weet niet hoe je het doet op zo lage cijfers te halen.
 
Ik weet niet hoe je het doet op zo lage cijfers te halen.
Mijn SO reed laatst een stuk, doet keurig 100kmh op AP, heel rustig aan. Zat op 140wh/km.

Ik deed de terugweg, 120kmh op AP en veel inhalen, was 185wh/km.

Moet je natuurlijk verdisconteren dat de wind een beetje meegespeeld kon hebben oid, maar het is echt aanzienlijk. Het verraderlijke is dat men misschien denkt “oh ja maar ik ben er ook sneller, dus wat maakt het nou zoveel uit” maar het is verbruik per KM dat gewoon 30-40% omhoog schiet. :p
 
Ben heel tevreden met mijn YLR, maar heb wel hoorbaar windgeruis aan de rechtervoorkant. Alsof er soms iets open staat, af en toe hoorbaar bij rond de 90-100km/u. Er is al iemand van Tesla langs geweest, de voorramen zijn toen gekalibreerd maar heeft niet geholpen. Het lijkt wel vanaf het begin van het dakraam te komen. Is dit een bekend probleem? Tips?
 
Ben heel tevreden met mijn YLR, maar heb wel hoorbaar windgeruis aan de rechtervoorkant. Alsof er soms iets open staat, af en toe hoorbaar bij rond de 90-100km/u. Er is al iemand van Tesla langs geweest, de voorramen zijn toen gekalibreerd maar heeft niet geholpen. Het lijkt wel vanaf het begin van het dakraam te komen. Is dit een bekend probleem? Tips?
Besef je wel de afgelopen paar dagen het soms windkracht 4 en 5 heeft gewaaid. Bij mij hoorde ik toen ook "gefluit". Maar dat heb ik met onze 2e auto ook. Onder normale -wind stille- omstandigheden zal je geen gefluit moeten horen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ben heel tevreden met mijn YLR, maar heb wel hoorbaar windgeruis aan de rechtervoorkant. Alsof er soms iets open staat, af en toe hoorbaar bij rond de 90-100km/u. Er is al iemand van Tesla langs geweest, de voorramen zijn toen gekalibreerd maar heeft niet geholpen. Het lijkt wel vanaf het begin van het dakraam te komen. Is dit een bekend probleem? Tips?
Als ik een vrachtwagen inhaal, hoor ik zijn geluid opvallend sterker als zijn uitlaat zich rechts voor mij bevindt. Rechte lijn tussen mijn oren en de uitlaat gaat dan ongeveer door mijn handschoenkastje.
Ik vermoed dat de lichtinlaat voor de klima zich langs die kant bevindt en ook het geluid sterker binnenlaat. Ergens moet die toch wel open blijven, per definitie. Het lijkt mij dus moeilijk te vermijden.
 
Besef je wel de afgelopen paar dagen het soms windkracht 4 en 5 heeft gewaaid. Bij mij hoorde ik toen ook "gefluit". Maar dat heb ik met onze 2e auto ook. Onder normale -wind stille- omstandigheden zal je geen gefluit moeten horen.
Dank! Ja, besef dat de windkracht wat hoger was, maar ben het momenteel niet gewend met de andere auto. Zal straks even een rondje snelweg maken als er geen regenbui rondhangt - om te kijken of het nu speelt met weinig wind.
 
Als ik een vrachtwagen inhaal, hoor ik zijn geluid opvallend sterker als zijn uitlaat zich rechts voor mij bevindt. Rechte lijn tussen mijn oren en de uitlaat gaat dan ongeveer door mijn handschoenkastje.
Ik vermoed dat de lichtinlaat voor de klima zich langs die kant bevindt en ook het geluid sterker binnenlaat. Ergens moet die toch wel open blijven, per definitie. Het lijkt mij dus moeilijk te vermijden.
Dat is dan tijdelijk meer geluid bij het inhalen? Dat was me ook opgevallen. Wat ik ook hoor is - af en toe - windgeruis wat luider is dan ik gewend ben en hoger zit - aan de bestuurderskant bij het dakraam.
 
Het valt altijd meer op omdat er geen motor geluid is.
Ik rij momenteel een exemplaar Model Y -als het windstil is- zonder windgeruis ongeacht of ik wel of niet aan het inhalen ben. Dit hoort ook bij andere BMW, Audi en MB. Dus of er wel of geen EV is, zal niet uit moeten maken.

Als het buiten waait (windkracht 4 of 5) hoor ik wel windgeruis. Maar dat zal bij een BMW, Audi en MB in meer of mindere mate ook zo zijn lijkt mij.
 
Ik heb toch het idee (n=2) dat de kwaliteit van de lak van Tesla’s een zwak punt blijft. Mijn MY van november zit al onder de wasborstel krasjes. Uiteindelijk liep ik die bij auto’s van andere merken ook wel op, maar de collectie die ik nu al heb deed ik bij andere merken (VW, Renault) wel een paar jaartjes over om te verzamelen. Ondanks feit dat ze oppervlakkig zijn (nagel blijft er niet in haken), zijn ze toch lastig tot niet weg te poetsen valt me ook op. Bij mijn Model 3 van 2019 ging dat makkelijker.
 
Ik heb toch het idee (n=2) dat de kwaliteit van de lak van Tesla’s een zwak punt blijft. Mijn MY van november zit al onder de wasborstel krasjes. Uiteindelijk liep ik die bij auto’s van andere merken ook wel op, maar de collectie die ik nu al heb deed ik bij andere merken (VW, Renault) wel een paar jaartjes over om te verzamelen. Ondanks feit dat ze oppervlakkig zijn (nagel blijft er niet in haken), zijn ze toch lastig tot niet weg te poetsen valt me ook op. Bij mijn Model 3 van 2019 ging dat makkelijker.
Gewoon met de hand wassen..
 
Ik heb toch het idee (n=2) dat de kwaliteit van de lak van Tesla’s een zwak punt blijft. Mijn MY van november zit al onder de wasborstel krasjes. Uiteindelijk liep ik die bij auto’s van andere merken ook wel op, maar de collectie die ik nu al heb deed ik bij andere merken (VW, Renault) wel een paar jaartjes over om te verzamelen. Ondanks feit dat ze oppervlakkig zijn (nagel blijft er niet in haken), zijn ze toch lastig tot niet weg te poetsen valt me ook op. Bij mijn Model 3 van 2019 ging dat makkelijker.
Was voor mij ook daarom een bewuste keuze om te gaan voor een witte en om deze later te gaan wrappen. Zwart is bij Tesla een bekende matige kwaliteit kleur.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik heb toch het idee (n=2) dat de kwaliteit van de lak van Tesla’s een zwak punt blijft. Mijn MY van november zit al onder de wasborstel krasjes. Uiteindelijk liep ik die bij auto’s van andere merken ook wel op, maar de collectie die ik nu al heb deed ik bij andere merken (VW, Renault) wel een paar jaartjes over om te verzamelen. Ondanks feit dat ze oppervlakkig zijn (nagel blijft er niet in haken), zijn ze toch lastig tot niet weg te poetsen valt me ook op. Bij mijn Model 3 van 2019 ging dat makkelijker.
Dit is weer een voorbeeld. Ik krijg steeds meer het idee dan de bouwkwaliteit achteruit gaat bij Tesla. Bij mij rammelt de achterbank (MY rwd) al na 3000km. Bij een vriend ging zijn Model Y rwd na 5000km iets in zijn achterklep rammelen. Hij moet weer terug naar het service center. Had hij geen zin in, want de auto is maar een paar maanden oud. Had ik met mijn 2 Model 3's van 2019 met +60k km niet.
 
306km kunnen rijden op 1 laadbeurt met nog 11% resterende, 4 ritten met voornamelijk autostrade (123km/u). Gisteren vertrokken met 100% een nacht laten staan met sentry mode en dan vandaag 3 ritten.

Blij eens de +300km kunnen halen ben benieuwd naar 1 lange rit op autostrade.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Klopt en ik vind de 16k verschil (en extra bijtelling) niet echt "waar voor je geld". Een 2e motor voegt te weinig toe.
En als in 2023 of 2024 een RWD LR met de 4680 accu komt, dan kan je beter deze RWD inruilen en die kopen.
Zeker weten dat de 4680 accu config verder komt dan een LR AWD Li-Ion accu van nu.
De vraag aan jullie is na alles hier gelezen te hebben nu €7000,- het verschil nu is met de huidige prijzen is dan nog de conclusie dat de RWD als winnaar uit de buis komt om te kopen? 1 keer per week rond de 360km op een dag. Privé aankoop. Eind juni moet ik de beslissingen maken. Alvast bedankt voor jullie mening. @Spencer_ nog steeds helemaal blij met je keuze om de RWD te houden?
 
De vraag aan jullie is na alles hier gelezen te hebben nu €7000,- het verschil nu is met de huidige prijzen is dan nog de conclusie dat de RWD als winnaar uit de buis komt om te kopen? 1 keer per week rond de 360km op een dag. Privé aankoop. Eind juni moet ik de beslissingen maken. Alvast bedankt voor jullie mening. @Spencer_ nog steeds helemaal blij met je keuze om de RWD te houden?
Vanmorgen et mijn mening hierover gegeven in een ander draadje, beide kanten belicht.
Post in thread 'Even voorstellen...'
Even voorstellen...