Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ondertussen zijn zomer sloefen er terug opgezet. Nu vloeken die donkergrijze velgen precies.


D598CC8E-BCC0-40FE-B183-95518C6D5A8B.jpeg
 
Weer eens bezig geweest afgelopen paar dagen. 😁

Rubbers in beide onderste draagarmen eruit geperst en lagers van Mountain Pass Performance erin geperst. De rubbers slijten altijd vrij snel bij sterk verlaagde Model 3's, vooral die met airride. Dat was 1 rede om te vervangen. Andere rede is dat de auto hiermee veel beter aanvoelt. Stuurt veel strakker, ligt veel stabieler op de weg en je kunt echt precies de grip van de banden goed aanvoelen. Natuurlijk niet alleen voordelen zo'n lagers, enige nadeel is dat het allemaal wat stugger wordt en iets minder comfortabel op slechte wegen. Maar ik vind het zelf nog prima te doen. Voor mij zijn de voordelen het meer dan waard.

ZbQvdlu.jpg


CiSZ0JN.jpg


dObWn2E.jpg


ZImsHUQ.jpg


Andere aanpassing die ik heb laten doen (ik doe niet alles zelf hoor 😅) is het uitrollen van de voorste wielkasten, en dan met name de lip die aan de binnenkant zit. De rand hiervan is vrij scherp, als je de wielen vrij ver naar buiten hebt zitten kunnen de banden deze lip raken met alle gevolgen van dien. Is bij mij niet gebeurd maar wou het risico niet lopen. Beter om het te voorkomen. Lip is daarna aan binnenkant volledig afgedicht om roestvorming te voorkomen. Ook zijn de modderkuipen een beetje aangepast om wat meer ruimte te creëren. Dit is voornamelijk nodig bij airride en niet voor mijn setup. Maar vond het wel handig om het toch nu al te laten doen voor het geval ik toch ooit eens airride zou willen plaatsen. 😉 Kans is momenteel klein maarja.. zeg nooit nooit. 😁

l3BvKFZ.jpg


nwadlNA.jpg


Voornaamste rede dat ik de wielkasten heb laten uitrollen zijn deze band'jes' hier. 😉 Zijn Michelin Pilot Sport 4 in de maat 275/35 R19, die gaan er rondom op komen. Wou de auto toch nog net iets meer grip geven, en als bijkomend effect ziet het er ook gewoon geweldig uit met zo'n brede sloffen onder de Model 3. Achter is dit al makkelijk te plaatsen, vooraan dus wat minder makkelijk bij de SR/LR maar zoals je ziet zeker mogelijk na wat aanpassingen.

AGP6lHT.jpg


Syqyq2s.jpg


Natuurlijk horen bij de nieuwe banden ook een set nieuwe velgen. Die laat ik pas zien als ze echt daadwerkelijk op de auto zitten. Als al deze regen die we nu al de hele week hebben eindelijk eens stopt hoop ik ze zondag te kunnen monteren. 😁 Over paar dagen hier weer een post dus! 😋
 
Top weer! Je maakt, nee: hebt er al, een unieke auto van gemaakt!!
Bedankt! 😃 Doe mijn best haha. Probeer altijd een beetje een balans te vinden tussen looks en performance. Laatste tijd veel aan de looks bezig geweest, vond het nu weer tijd voor wat performance upgrades. 😁 Maarja met nieuwe velgen en de bredere banden ook weer een andere look natuurlijk. Hoop het na zondag te kunnen laten zien. 😉
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wou de auto toch nog net iets meer grip geven
Ik ga niet beweren dat je ongelijk hebt, maar let erop dat je met bredere banden natuurlijk het gewicht over een groter oppervlak gaat spreiden, en meer grip dus niet noodzakelijk waar is. Da's vaak ook de reden waarom lichte auto's vaak met dunnere banden komen, en zware auto's met bredere banden, om een afweging te maken tussen grip en slijtage.

Maar 't ziet er wel lekker dik uit :)

Check het document in bijlage :)
 

Attachments

  • Michelin_Tire_Grip.pdf
    4.5 MB · Views: 150
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ga niet beweren dat je ongelijk hebt, maar let erop dat je met bredere banden natuurlijk het gewicht over een groter oppervlak gaat spreiden, en meer grip dus niet noodzakelijk waar is. Da's vaak ook de reden waarom lichte auto's vaak met dunnere banden komen, en zware auto's met bredere banden, om een afweging te maken tussen grip en slijtage.

Maar 't ziet er wel lekker dik uit :)

Check het document in bijlage :)

Met die logica zouden F1 auto's ook beter met dunne bandjes kunnen rijden, want ja.. die zijn ook vrij licht. 😉 Meer rubber dat contact maakt met het wegdek betekent over het algemeen altijd meer grip. Bij de Model 3 is dit zeker ook al aangetoond door meerderen die er gebruik van maken op het circuit. Zijn er die 305 brede banden gebruiken. Auto moet natuurlijk wel qua sporing en wielvlucht juist ingesteld worden om er goed gebruik van te kunnen maken. Met de standaard Tesla uitlijning heb je er minder voordeel van. Heb ik vandaag ook laten doen, is volledig uitgelijnd volgens waardes die ik van Mountain Pass Performance heb gekregen, ook camber is aangepast. Zelfs met de 245 winterbanden die ik nu heb voelt het allemaal al veel beter aan. Kan echt niet wachten om het met de 275 zomerbanden te ervaren.

Maar inderdaad, het ziet er vooral ook zeker dik uit. 😁
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
Met die logica zouden F1 auto's ook beter met dunne bandjes kunnen rijden, want ja.. die zijn ook vrij licht. 😉

Behalve dat die auto's 800kg wegen met vleugels die de auto's op het asfalt duwen....

Meer rubber welke op temperatuur is in droge condities zal vaak meer grip geven maar met brede sloffen is het met nat weer of slecht asfalt gewoon oppassen.

Verder kost meer rubber ook meer geld terwijl het vaak nog harder slijt omdat het rubber zachter is.

Maar eens... ziet er ontzettend fraai uit en dat mag ook wat kosten!
 
Met die logica zouden F1 auto's ook beter met dunne bandjes kunnen rijden, want ja..

Behalve dat die auto's 800kg wegen met vleugels die de auto's op het asfalt duwen....
Inderdaad. Combinatie van hoge snelheid en vleugels zorgt voor extra druk op de banden, alsof de wagen een veelvoud weegt van zijn gewicht.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
@ramonneke @Phil V
Klopt, hebben jullie wel gelijk in. Geeft alleen maar aan dat gewicht nou niet bepaald belangrijk is welke banden nu wel of niet goed zijn voor meer grip bij een auto. Voornaamste is inderdaad temperatuur erin krijgen als je echt goed gebruik ervan wilt maken. Maarja op de weg gaat dat natuurlijk nooit echt gebeuren. We gaan het wel zien, ik kijk er in ieder geval erg naar uit om er mee te gaan rijden. Zoals gezegd, deze 275 band heeft zich al bij meerdere andere Tesla Model 3's bewezen, zijn er allemaal erg tevreden over. En niet alleen op het circuit.

Met nat weer inderdaad iets meer oppassen maar met de traction control van Tesla die naar mijn mening vrijwel perfect is maak ik me daar eigenlijk niet zo druk om. Al paar keer eerder in de sneeuw ervaren dat je gewoon vol 'gas' kunt blijven aanhouden, auto breekt iets uit maar blijft daarna verder heel mooi stabiel en bestuurbaar. Raad dit niet aan natuurlijk, was gewoon om even te testen wat de auto zou doen. 😉
 
Check het schadetopic over die traction control 😶

Tja.. ik weet niet hoe dat gebeurd is, dat weet altijd alleen de rijder zelf. Zeker zonde om te zien. Maar zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met de traction control van Tesla. Je moet natuurlijk ook wel de limiet kennen en zelf de rijstijl aanpassen, vooral als het hard regent. Kunt niet altijd zomaar op traction control vertrouwen.
 
Traction control is een goed iets maar het is reactief. Er moet eerst slip zijn voordat het ingrijpt. Net als met ABS eigenlijk wordt de remweg langer met ABS. Maar je kunt wel sturen als er voldoende grip is.
Zo werkt bij het terreinrijden een locker beter dan TC.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Traction control is een goed iets maar het is reactief. Er moet eerst slip zijn voordat het ingrijpt. Net als met ABS eigenlijk wordt de remweg langer met ABS. Maar je kunt wel sturen als er voldoende grip is.
Zo werkt bij het terreinrijden een locker beter dan TC.
De model 3 heeft tegenwoordig een speciale sneeuw mode die bij een doorslippend wiel direct de krachtsverdeling aanpast en het maximaal vermogen terugschroeft
 
@ramonneke @Phil V
Zoals gezegd, deze 275 band heeft zich al bij meerdere andere Tesla Model 3's bewezen, zijn er allemaal erg tevreden over. En niet alleen op het circuit.
Beetje vloeken misschien in dit modificatie topic en hulde aan Firehuntah met zijn fantastische aanpassingen en uitleg, maar om terug te komen op het brede banden wel of niet verhaal mijn ervaringen:

Ik heb bij aanschaf gekozen voor aftermarket 20" Staggered opstelling (235 voor, 275 achter) met als voornaamste argument:
  1. Mooi.
  2. Betaalbaar, geen bijtelling, meteen winterbanden op originele velg.
Daarbij opgelet op:
  1. Laag gewicht velgen om onafgeveerd gewicht niet teveel te laten toenemen. Maar al met al scheelt het toch wel een best aantal kilo's.
  2. Pilot sport banden eronder om grip ook bij nat weer te maximaliseren.
Nu 2 jaar later heb ik besloten deze velgen er niet meer onder te zetten omdat:
  1. Comfort echt een heel stuk slechter is dan bij het rijden met 18" winterbanden. Dat was eerlijk gezegd doorslaggevend.
  2. Verbruik scheelt echt meer dan 10%. In geld gezien niet zo veel, maar toch.
  3. Duidelijk een stuk gevoeliger voor spoorvorming. Dus veel onrustiger sturen (zonder autopilot...)
  4. Mijn indruk is dat slijtage bij zomerbanden hoger is dan bij de winterbanden, in ieder geval lichte cupping na ca 35 dkm. Maar denk niet dat de maat daar veel mee te maken heeft.
Geen verschil heb ik gemerkt in:
  • grip (nu rij ik vlot maar zelden op de limiet). ESP ervaringen heb ik dus niet.
  • Stuureigenschappen, misschien ietsje directer insturen, maar over/onderstuur verschillen merk ik niet.
  • gedrag bij nat weer.
Kortom het echt veel mooiere uiterlijk was voor mij niet meer genoeg, met als irritante consequentie weer "standaard" te zijn..... Deze afweging is natuurlijk persoonlijk...
 
Ik heb mijn Model X af-fabriek ook met 22", en daar 3 jaar mee gereden. Dan 20" wintervelgen gekocht van een mede-forummer, het jaar erop een extra 20" set gekocht met zomerbanden, en rij dus al bijna 2 jaar 20". Afgelopen week de 22" erop gezet en het voelde merkelijk harder aan. Dan sloeg het weer om en zitten de 20" wintervelgen er weer op, en met het warmer worden van het weer twijfel ik of ik terug naar 22" ga, of toch weer voor de lichtere en comfortabelere 20" ga.

Het stomme is dat je van die 22" namelijk niks ziet als je in de auto zit 😅
 
  • Like
Reactions: job-lek