Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Nature/Architecture foto's

This site may earn commission on affiliate links.
16B41466-B759-4E21-A7C4-8E380B80217A.jpeg
Hedenstad, Denemarken
 
Waar haal je die kennis vandaan Wim?
Uit de media. Het noodzakelijk vervangen is al decennia ter sprake. De vorige regering heeft de vervanging nog overwogen, de huidige regering was er vierkant tegen. In de negentiger jaren is er zeer veel onderhoud nodig geweest aan de brug. Dat kan met de huidige instorting in verband staan. Iedereen is voorzichtig met conclusies, al was het maar om de nabestaanden niet te schofferen, maar ja hij is wel ingestort.
In de Guardian staat onder meer:
'In 2016, Antonio Brencich, a professor specialising in reinforced concrete construction at the University of Genoa, called the span “a failure of engineering”.
“That bridge is wrong. Sooner or later it will have to be replaced,” he said. “I do not know when. But there will be a time when the cost of maintenance will be higher than a replacement,” he told the Italian media organisation Primocanale.'

Nog meer zorgen over de brug, voorgespannen beton van deze leeftijd is een gevaar in zich, staan in hetzelfde artikel.
Genoa bridge collapse: 'Unusual' span had seen frequent repair work

De ontwerpen van Morandi blijken op andere plaatsen ook geen lang leven beschoren. Lees maar eens hier:
Bridge collapse highlights Italy's aging infrastructure

Dat van die tuien komt van TU Delft. Een prof. legde afgelopen week uit dat de nu ingestorte brug nog handmatig is uitgerekend. Dat konden ze toen alleen als er maar één tui moest worden berekend. Tegenwoordig, eigenlijk al tientallen jaren, doet de computer het rekenwerk. Als er bij een multituien brug een tui kapot gaat blijft de brug intact. Een probleem met een ééntui brug is kan direct fataal zijn. Tuien van staaldraad die nu gebruikt worden, kun je inspecteren. Tuien van gewapend beton kan je niet goed inspecteren.