Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla on the track

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat het Porsche Taycan draadje onderhand een Tesla on the Track draadje begon te worden, heb ik maar een apart topic hiervoor aangemaakt. Eigenlijk werd dit alles aangejaagd door Porsche die met de Taycan een tijd van 7:42 klokte op de Nurburgring. Daar reageerde Elon Musk vrijwel meteen op met de volgende tweet:

upload_2019-9-12_8-52-56.png


Daarbij ging de geruchtenmachine meteen vol los, want de algemene indruk was dat een "gewone" Model S 100 met ludicrous eigenlijk niet geschikt zou zijn om een volle ronde op volle snelheid het circuit te ronden zonder oververhitting issues.

Nico Rosberg pakte ook meteen zijn PR momentje door zijn diensten aan te bieden en de Model S over de ring te sturen:
upload_2019-9-12_8-57-44.png


Op 10 september volgde de een tweet van Elon Musk die al aangeeft dat Tesla het toch wel serieus neemt, door een snelle tijd neer te zette op Laguna Seca:
upload_2019-9-12_8-56-30.png


De video volgde op 12 september waarbij duidelijk werd dat de tijd 1:36 is. Ook werd meteen duidelijk dat het geen standaard Model S is, maar een prototype. Opvallend is het Model 3 stuur in deze Model S.
upload_2019-9-12_8-58-31.png


De video is hier te bekijken:

De Plain powertrain lijkt de standaard power-train te worden voor de roadster, maar komt ook beschikbaar op de Model S/X, maar niet op de Model 3/Y.
upload_2019-9-12_9-1-29.png


De Model S waarmee men dus op de ring gaat verschijnen zal dus hoogstwaarschijnlijk geen productiemodel zijn, maar een prototype. Volgens Elon is deze powertrain het komende jaar nog niet beschikbaar (en dat is in Elon time!). Het lijkt er dus op dat de Model S/X dus ook een flinke performance boost zullen gaan krijgen (optioneel).
 

Attachments

  • upload_2019-9-12_8-51-44.png
    upload_2019-9-12_8-51-44.png
    62.3 KB · Views: 53
  • upload_2019-9-12_8-51-50.png
    upload_2019-9-12_8-51-50.png
    62.3 KB · Views: 49
  • upload_2019-9-12_8-54-31.png
    upload_2019-9-12_8-54-31.png
    26.6 KB · Views: 32
  • upload_2019-9-12_8-56-25.png
    upload_2019-9-12_8-56-25.png
    23.5 KB · Views: 30
  • upload_2019-9-12_8-58-28.png
    upload_2019-9-12_8-58-28.png
    48.5 KB · Views: 47
De Model S waarmee men dus op de ring gaat verschijnen zal dus hoogstwaarschijnlijk geen productiemodel zijn, maar een prototype. Volgens Elon is deze powertrain het komende jaar nog niet beschikbaar (en dat is in Elon time!). Het lijkt er dus op dat de Model S/X dus ook een flinke performance boost zullen gaan krijgen (optioneel).
In dat opzicht wel vergelijkbaar met de Taycan. Dat was ook nog geen productieversie. Vermoedelijk wel sterk gelijkend, maar een prototype.
 
In dat opzicht wel vergelijkbaar met de Taycan. Dat was ook nog geen productieversie. Vermoedelijk wel sterk gelijkend, maar een prototype.
Ik vind het wel een verschil. Deze Taycan is te koop en in productietrim. Deze Model S is een prototype die nog niet eens officieel is aangekondigd en zelfs in Elon time nog minstens een jaar niet beschikbaar zal zijn. Daarbij is er niets bekend over de wijzigingen. Porsche was daar wel duidelijk over. Was gewoon een preproductie model en zou dus met een normale uitvoering na te doen zijn.
 
  • Like
Reactions: DR Danny
Ik vind het wel een verschil. Deze Taycan is te koop en in productietrim. Deze Model S is een prototype die nog niet eens officieel is aangekondigd en zelfs in Elon time nog minstens een jaar niet beschikbaar zal zijn. Daarbij is er niets bekend over de wijzigingen. Porsche was daar wel duidelijk over. Was gewoon een preproductie model en zou dus met een normale uitvoering na te doen zijn.
Gezien het getestte Taycan model op moment van test nog niet officieel voorgesteld was, en de eerste Taycan leveringen nog wel op zich laten wachten tot einde 2019, misschien zelfs 2020, vind ik het nog meevallen met de vergelijking.

Bekijk het zo: de cijfers van de Taycan hebben Tesla ertoe gedwongen om iets vroeger met hun "Plaid" in de media te moeten komen om mogelijke twijfelaars te ontraden om een Taycan te kopen, net zoals Porsche jarenlang buitensporige specs beloofde om mogelijke twijfelaars te ontraden om een Model S Performance te kopen. Het gevolg is wel dat mogelijke Model S Performance kopers nu ook gaan twijfelen of ze niet best nog een jaartje wachten.
 
Gezien het getestte Taycan model op moment van test nog niet officieel voorgesteld was, en de eerste Taycan leveringen nog wel op zich laten wachten tot einde 2019, misschien zelfs 2020, vind ik het nog meevallen met de vergelijking.
Eens dat beide modellen geen productiemodellen zijn. Maar het is logisch om te verwachten dat de Taycan daar heel wat dichterbij zit dan deze Tesla. De Taycan is al te bestellen is (en heeft een prijs) en de eerste modellen binnen 3-4 maanden uitgeleverd gaan worden. Daarbij is -volgens Porsche- het pre-productie model technisch identiek aan het productiemodel. Het is dus zeer aannemelijk dat een goede coureur een vergelijkbare tijd neer kan zetten met de productiewagen. Porsche neemt echt dat risico niet.

De Model S die hier getoond wordt is overduidelijk een prototype en die is zelfs in Elon time nog niet binnen een jaar beschikbaar. Reken er dus maar op dat die niet eerder komt dan Elon belooft en in een jaar tijd zullen er nog de nodige wijzigingen komen. Ook is er logischerwijs niets bekend over wat de auto moet gaan kosten.

Overigens staat de Taycan Turbo S op 265/35ZR21 voor en 305/30ZR21 achter, dus het lijkt me voor een beter vergelijk prima dat Tesla dezelfde banden gebruikt.
Elke fabrikant maakt daarin natuurlijk zijn eigen keuze. Het gaat me erop dat we appels met appels moeten blijven vergelijken. Nog een paar maanden geduld en dan kan Porsche wat mij betreft pas echt de tijd claimen. Tesla zou daar wellicht best overeen kunnen gaan, maar dat gaat dan nog wel een flinke tijd duren.

Op zich is dit soort competitie goed zodat de ontwikkeling op peil blijft. Een Model S/X met een wat strakkere wegligging zou denk ik bij veel mensen welkom zijn. Maar zijn er werkelijk veel mensen die nog sneller willen dan de huidige generatie? Voor een roadster wellicht leuk, maar voor de S/X toch vrij onnodig (IMHO). Laat ze liever die R&D effort steken in het verbeteren van de kwaliteit van de huidige modellen.
 
Gezien het getestte Taycan model op moment van test nog niet officieel voorgesteld was, en de eerste Taycan leveringen nog wel op zich laten wachten tot einde 2019, misschien zelfs 2020, vind ik het nog meevallen met de vergelijking.

En jij vindt het muggezifterij om erop te wijzen dat je geen record mag claimen als je een volle seconde trager bent met een model dat (ten allervroegste) slechts over een jaar beschikbaar is? Maar nu wel lastig doen om een paar dagen verschil wat betreft de Taycan...
 
overduidelijk een prototyp
Die verbrede wielkasten lijken me anders toch niet zo prototype uit, en de courante wrap ontbreekt ook. Zou me dus niks verbazen dat gezien de aankondiging van de roadster in 2017, deze Plaid versie van de Model S al heel lang prototype is, en dat dit model op de foto net zoals Porsche een preproductiemodel is dat erg nauw het toekomstige productiemodel benadert, en dan ben je dus even ver af als de Taycan productie vs de getestte Taycan preproductie.
 
En jij vindt het muggezifterij om erop te wijzen dat je geen record mag claimen als je een volle seconde trager bent met een model dat (ten allervroegste) slechts over een jaar beschikbaar is? Maar nu wel lastig doen om een paar dagen verschil wat betreft de Taycan...
Kijk, iedereen claimt vrolijk records. Porsche claimde het record voor de snelste (elektrische) (vierdeurs) (productie) auto op de Nordschleife, terwijl geen ander merk hun elektrische vierdeurs productie heeft getest op de Nordschleife. Hier claimt Tesla op Laguna Seca het (onofficiële) record voor de snelste (vierdeurs) (preproductie) (ongetunede) auto, terwijl die twitter wijst op het record voor het (officiële) record van de snelste (vierdeurs) (productie) (getunede) auto. Een belangrijke nuance ;)
 
De lap times staan keurig op Wikipedia. Daaruit blijkt dat de tijd van de Taycan niet zo uitzonderlijk is en dat tientallen ICE's beter doen.
Los daarvan: als je de categorie maar specifiek genoeg maakt, wint elke wagen in zijn eigen categorie.
Ik ben geen specialist, maar het Laguna Seca circuit lijkt afgaande op de lengte en de moeilijkheidsgraad niet veel meer dan een wat uitgebreide dragrace. :mad:
 
Die verbrede wielkasten lijken me anders toch niet zo prototype uit, en de courante wrap ontbreekt ook. Zou me dus niks verbazen dat gezien de aankondiging van de roadster in 2017, deze Plaid versie van de Model S al heel lang prototype is, en dat dit model op de foto net zoals Porsche een preproductiemodel is dat erg nauw het toekomstige productiemodel benadert, en dan ben je dus even ver af als de Taycan productie vs de getestte Taycan preproductie.
Ik ontken niet dat deze Plaid versie al een tijdje in ontwikkeling is. Dat is vast niet binnen een week in elkaar geschroeft. Maar het feit dat er een wielkastverbreder op is geplakt zegt natuurlijk helemaal niets over het stadium van ontwikkeling.

Als zelfs Elon Musk al roept dat productie meer dan een jaar weg is, dan kun je zelf toch ook nagaan dat er nog heel wat R&D nodig is? Dit is gewoon een R&D prototype en in een jaar tijd zal er nog heel wat veranderen. Als die bijna klaar was, dan kon je hem binnenkort echt wel bestellen.

Porsche beweert dat de Taycan een preproductiemodel is dat technisch gelijk is aan de versie die straks geleverd wordt. Het zijn beide geen productiemodellen en daarom valt er wel wat af te dingen aan het record van Porsche. Maar dit gelijkstellen met een preproductiemodel van de Taycan is wel jezelf heel erg voor de gek houden.
 
  • Like
Reactions: DR Danny