Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Onderhoudscontract: toezeggingen zijn niets waard

This site may earn commission on affiliate links.
ja, de kvk geeft uitsluitsel. maar wat gebruikelijk is en mag worden geacht is in de praktijk en in de rechtspraak.

aftekenen voor een pakje/aangetekende: receptioniste, portier etc mag geacht worden daarvoor te tekenen
een accountmanager voor een orderbevestiging
een inkoper voor een bestelling van het soort zaken dat hij gacht mag worden te bestellen
maar niet: een secretaresse voor een huurovk, leasecontract. voor deze zaken is de tekeningsbevoegde slechts bevoegd.

als je met bijvoorbeeld een autoverkoper of enig andere showroomverkoper een onderhoudscontract of koopcontract tekent mag je er van uitgaan dat deze de bevoegdheid van de werkgever heeft gekregen. Wordt natuurlijk onwerkbaar als de directeur of procuratiehouder voor elk wissewasje moet gaan tekenen. de werkgever blijft natuurlijk verantwoordelijk voor wat de mensen uitspoken op de werkvloer en niet buiten hun boekje gaan. dat kan jij niet weten als klant dat er een "oplichter" onder het personeel rondloopt.

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je er, bij het sluiten van de overeenkomst in redelijkheid van mag uitgaan dat de andere partij bevoegd is namens "het bedrijf" te handelen (en daar hoef je niet aan te twijfelen als het een salesmedewerker is) dan is de afspraak bindend. Als dat duidelijk en aantoonbaar is dan zit "het bedrijf' er aan vast, ook al handelt de verkoper in strijd. Een voorbeeld dat je beter had kunnen weten is als de verkoper een nieuwe auto van 120k voor bijv. 50k aanbiedt zonder duidelijk verhaal.
 
Tja. Het blijft lastig. Toen ik het onderhoudscontract kocht (na levering auto) is me mondeling toegezegd dat "eens per jaar wel prima is, ik heb recht op 4 beurten". Maar zie dat maar eens hard te maken mochten ze vasthouden aan die 20.000 km grens per beurt. Daar zit ik namelijk al dik 2 keer overheen, waarschijnlijk zelfs 3 keer.

De toezegging dat onderhoud bij een Tesla veel goedkoper is dan bij een vergelijkbare ICE is dan niet meer van toepassing.
 
Ik heb hierover direkt een opmerking gemaakt bij het SeC (tijdens informatieaanvraag over prepaid onderhoud); ik kreeg een algemeen pdf'je toegestuurd met de servicebeschrijving, waarop ik volgende schreef


Bedankt voor je mailtje; zou het kunnen dat dit een oud document is? Er is mij verteld geweest dat de kilometerbeperking niet meer als maatstaf zou genomen worden bij het prepaid contract. Zoals ik het verstaan heb zouden de 4 beurten op te nemen zijn in de 4 jaar; ongeacht het aantal kilometer. Maar op pagina 1 van het document staat reeds vermeld dat dit per 20K km zou zijn. Ik vind het erg ongemakkelijk om een contract af te sluiten waarin de modaliteiten steeds verschillende blijken (tussen papier & gesprek).


Antwoord van SeC

U heeft inderdaad gelijk, het handelt hier om een oud document. Bij aanvang van het service plan werd de klant voorgesteld om elke 20.000 onderhoud in te lassen.
Vandaag de dag kunnen wij stellen dat u 4 onderhoudstickets koopt voor de prijs van drie, en die u vrij kan opnemen.
Ongeacht het aantal gereden kilometers raden wij u wel aan om de wagen jaarlijks voor onderhoud aan te bieden.


Voor mij was de kous toen af, ik heb het op mail staan, leek/lijkt me voldoende ?