Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla ownership with Financial Lease / Operational Lease

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en groet je! Ik woon sinds 5 jaar in NL en ben niet 100% zeker van de financiële regels.
Ik heb momenteel een M3 en ga binnenkort van bedrijf veranderen, dus ik raak de company car kwijt. De nieuwe werkgever heeft geen company car policy.
Om deze reden zou ik het volgende willen vragen: is het een optie om juridisch eigenaar te worden van de Tesla met ofwel de Financial Lease of Operational Lease?
Ik begrijp dat ik de economische eigenaar ben tijdens de lease, maar aangezien ik een particulier ben kan het me niet schelen / ik kan geen belastingen afschrijven, dus ik ben geïnteresseerd of ik de volledige eigenaar van de auto kan worden bij de einde van de lease?
Als dit mogelijk is, moet ik dit dan vooraf onderhandelen of maakt dit deel uit van het standaardcontract?
Heel erg bedankt voor hulp!
 
Dat kan allemaal. Je kan met je huidige werkgever in gesprek gaan en via hen vragen of hun leasebedrijf de lease wil overzetten naar particulieren. Als ze daar niet toe geneigd zijn, kan je spreken over een volledige aankoop van de leasewagen, en dan de wagen via je eigen bank of andere zelf gekozen kredietinstelling financieren met een echte financiering, een particuliere lease-oplossing of renting-oplossing.

Dit zijn vaak dingen die niet onderdeel maken van het standaard contract. En zelfs als het in een contract zou staan: je kan altijd overleggen om een contract aan te vullen met andere voorwaarden.
 
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en groet je! Ik woon sinds 5 jaar in NL en ben niet 100% zeker van de financiële regels.
Ik heb momenteel een M3 en ga binnenkort van bedrijf veranderen, dus ik raak de company car kwijt. De nieuwe werkgever heeft geen company car policy.
Om deze reden zou ik het volgende willen vragen: is het een optie om juridisch eigenaar te worden van de Tesla met ofwel de Financial Lease of Operational Lease?
Ik begrijp dat ik de economische eigenaar ben tijdens de lease, maar aangezien ik een particulier ben kan het me niet schelen / ik kan geen belastingen afschrijven, dus ik ben geïnteresseerd of ik de volledige eigenaar van de auto kan worden bij de einde van de lease?
Als dit mogelijk is, moet ik dit dan vooraf onderhandelen of maakt dit deel uit van het standaardcontract?
Heel erg bedankt voor hulp!

Bij financial lease ben je eigenaar vanaf het moment dat de auto geleverd wordt. Bij operational lease blijft de lease maatschappij eigenaar. Ik weet niet of er operational lease contracten zijn waarbij je aan het einde van de looptijd eigenaar kan worden.
 
Bedankt wooter en jww1966 voor een supersnelle reactie!
Ik zal met mijn huidige leasemaatschappij praten en er uiteindelijk voor zorgen dat er een bepaling in het contract staat om aan het einde van de lease eigenaar te worden!
 
Dat kan allemaal. Je kan met je huidige werkgever in gesprek gaan en via hen vragen of hun leasebedrijf de lease wil overzetten naar particulieren. Als ze daar niet toe geneigd zijn, kan je spreken over een volledige aankoop van de leasewagen, en dan de wagen via je eigen bank of andere zelf gekozen kredietinstelling financieren met een echte financiering, een particuliere lease-oplossing of renting-oplossing.

Dit zijn vaak dingen die niet onderdeel maken van het standaard contract. En zelfs als het in een contract zou staan: je kan altijd overleggen om een contract aan te vullen met andere voorwaarden.

Ik heb in het verleden ook eens mijn lease-auto overgenomen van de lease-maatschappij als particulier eigenaar. Tot op de dag van vandaag heb ik het gevoel dat ik daar destijds veel te veel voor heb betaald. Achteraf had ik beter een vergelijkbare auto via een ander kanaal kunnen kopen.

Dus zoals Maarten hierboven schrijft: let goed op de financiën en de overnameprijs.
 
Inderdaad, vaak betaal je wel de hoofdprijs voor zo een transactie.

Je kan op de tweedehandsmarkt betere deals maken, maar daarmee weet je vaak de historiek niet van de tweedehands die je koopt. En dat weten de leasemaatschappijen natuurlijk ook...