Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik een gokje wagen? Het concept wordt geheel anders dan wij gewend zijn. De truck heeft uiteraard een eigen batterij en aandrijving maar het zou best kunnen dat de oplegger zelf ook een batterijpack heeft en waarom niet ook gelijk een drivetrain. Tijdens het beladen aan een laadperron koppelt de oplegger zelf aan een laadmodule en wordt bijgeladen voor de af te leggen afstand en wordt dan uiteraard door de trekker (gedeeltelijk of straks geheel) autonoom aangestuurd. Geen enkel bezwaar om er nog eentje aan te koppelen. Samen hebben ze mooie verkeersprestaties, goed optrekken en uiteraard veel re-gen. Ik denk dat zo;n combinatie zonder veel technische problemen een bereik kan kan hebben van dik over de 1.000 km. Zulke bussen bestaan immers al. Men zal zich eerst op de Amerikaanse truckerswereld richten maar het komt ook hier. Mooie kansen voor Daf en VDL.
 
Bij vrachtvervoer rijst toch de vraag of men enkele ton vervoerscapaciteit wil opofferen voor het gewicht aan batterijen dat moet worden meegenomen.
Voor de lange afstand lijkt het mij minder opportuun. Ecologisch gezien zou het beter zijn om over te stappen op vervoer per trein, ook dat is elektrisch. Maar je zit dan met overladen en allicht soms langere levertijden. We stellen vast dat de huidige vrachtwagen het nu ook wint van de trein.
Voor de eindlevering, van het cargo-station tot bij de klant, is het een prima oplossing.
Anderzijds biedt een grote vrachtwagen ook wel de mogelijkheid om ruimte te creëren voor een gemakkelijk te wisselen batterij. Met een goed georganiseerd servicebedrijf, hoeft zo'n batterijwissel niet langer te duren dan een tankbeurt. Beter een kleinere vlot te wisselen batterij dan een grote zware permanente batterij die lange tijd moet opladen en het laadvermogen voor een deel opgebruikt.
 
In Nevada rijden die grote opleggers 75mph. Is best eng. In sommige staten mogen ze nog harder. Speed limits in the United States - Wikipedia Europa is hier dus in het voordeel met de lagere snelheden. Daarnaast is er hier een rijtijdenwet die regelmatige rustpauzes eist waarbij truck vaak langere tijd stil moeten staan, ideaal om te laden dus. Hoeft niet eens sneller dan de huidige mogelijkheden omdat ze toch meerdere rustpauzes moeten nemen.
 
In Nevada rijden die grote opleggers 75mph. Is best eng. In sommige staten mogen ze nog harder. Speed limits in the United States - Wikipedia Europa is hier dus in het voordeel met de lagere snelheden. Daarnaast is er hier een rijtijdenwet die regelmatige rustpauzes eist waarbij truck vaak langere tijd stil moeten staan, ideaal om te laden dus. Hoeft niet eens sneller dan de huidige mogelijkheden omdat ze toch meerdere rustpauzes moeten nemen.
Ja heerlijk is dat, geen snelheidsverschillen tussen vracht- en personenwagens. Daarnaast nog links en recht inhalen en wordt het asfalt goed gebruikt en geen onnodig lege rechter rijstroken. Fijn rijden vind ik het daar.
 
zelf had ik er iets meer van verwacht...:)
semi.jpg
 
Dat zou best eens kunnen. Een hedendaagse 40-tons truck met oplegger heeft een motor van 360 PK. Die motor is qua vermogen globaal gelijk aan één motor in een Tesla. Tesla zal zeker twee motoren van 360 PK gebruiken en daarmee zeer zeer veel harder kunnen optrekken.
Een grote truck met oplegger verbruikt, mits de chauffeur netjes rijdt, 1 liter diesel op 3.8 tot 4.3 km, afhankelijk van seizoen en weer. Ik vind dat overigens relatief heel zuinig. Met mijn Audi S6, 340 PK, reed ik netjes maar haalde maar 1:7.
Deze trucks rijden, net als alle trucks, 83 km/u en mogen nooit harder rijden dan 90 km/u. Bij 85 km/u gaat de motorrem de combinatie afremmen. In Duitsland, ik heb dat afgelopen maandag getimed, remt de motorrem van de truck ongeveer 20% van de rijtijd de combinatie af. Die remenergie wordt niet teruggewonnen. Aardig om te zien is dat als het heel licht daalt, zelfs na een viaduct of brug, de motor van de truck geheel stilt valt en automatisch weer start. Helaas wordt de motor dan weer vaak gestart om de motorrem te kunnen inschakelen als de helling naar beneden toeneemt.
Ik schat in dat Tesla best een heel mooi bereik kan realiseren. Elektrische aandrijving is zoveel efficiënter dan een dieselmotor en met name de 'regen' zal een heel belangrijke troef worden.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
Dat zou best eens kunnen. Een hedendaagse 40-tons truck met oplegger heeft een motor van 360 PK. Die motor is qua vermogen globaal gelijk aan één motor in een Tesla. Tesla zal zeker twee motoren van 360 PK gebruiken en daarmee zeer zeer veel harder kunnen optrekken.
Een grote truck met oplegger verbruikt, mits de chauffeur netjes rijdt, 1 liter diesel op 3.8 tot 4.3 km, afhankelijk van seizoen en weer. Ik vind dat overigens relatief heel zuinig. Met mijn Audi S6, 340 PK, reed ik netjes maar haalde maar 1:7.
Deze trucks rijden, net als alle trucks, 83 km/u en mogen nooit harder rijden dan 90 km/u. Bij 85 km/u gaat de motorrem de combinatie afremmen. In Duitsland, ik heb dat afgelopen maandag getimed, remt de motorrem van de truck ongeveer 20% van de rijtijd de combinatie af. Die remenergie wordt niet teruggewonnen. Aardig om te zien is dat als het heel licht daalt, zelfs na een viaduct of brug, de motor van de truck geheel stilt valt en automatisch weer start. Helaas wordt de motor dan weer vaak gestart om de motorrem te kunnen inschakelen als de helling naar beneden toeneemt.
Ik schat in dat Tesla best een heel mooi bereik kan realiseren. Elektrische aandrijving is zoveel efficiënter dan een dieselmotor en met name de 'regen' zal een heel belangrijke troef worden.

Volgens mij heeft Elon gezegd dat voor de aandrijving een paar motoren worden gebruikt die ook in Model 3 zitten. Dat kan best want als ze de reductiekast aanpassen waarbij het snelheidsbereik ligt van 0 naar 120 km/uur (in US mogen ze harder rijden) in plaats van 0 naar 240 km/uur geeft dat inderdaad een explosie aan kracht en dat over het hele toerengebied en uiteraard zonder schakelmomenten
Afremmen gaat volledig via recuperatie net als bij onze S en X. Die motoren wegen veel minder dan een diesel met versnellingsbak en overbrengingen en tanks van honderden liters wat meer ruimte geeft voor batterijpack. We moeten ook niet gek opkijken als de opleggers ook een batterijpack krijgen. 600 kg meer of minder maakt niet zoveel uit als je het hebt over enkele tientallen tonnen gewicht. Die batterij kan tijdens laden/lossen aan perron worden bijgeladen en ondersteunt de combinatie zodat range veel groter kan zijn. Nog een stapje verder, maar het is speculatie, zou zo'n oplegger ook nog zelf een drivetrain kunnen krijgen. We gaan het zien op 26 oktober.
 
Last edited: