Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.

Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.

Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowieso.
 
Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.

Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.

Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowie er eigen eigen
De vraag zal natuurlijk ook zijn hoeveel percent van het verbruik dan op eigen terrein gebeurt en hoeveel onderweg. Ik kan me voorstellen dat dat wel eens in het voordeel van diesel zou kunnen zijn, als er eigen tankstations zijn. Daarnaast zullen transportfirmas prijzen kunnen bedingen, maar geen idee hoe flexibel dat is voor diesel vs elektriciteit.
 
Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.

Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.

Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowieso.
Een beetje firma met flink gebruik betaald echt geen 21ct/kWh…
 
Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.

Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.

Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowieso.
En het verschil in onderhoud?
 
En het verschil in onderhoud?
Het is weer een nieuw type dat ze aanboren. Als het is zoals met de MS gaat de winst wegens minder onderhoud verloren aan designfouten: draagarmen, dagrijlichten, deurhendels, eMMC, MCU.
Alle begrip er voor wel. Het is hoe dan ook nog steeds een huzarenstukje dat ze afgeleverd hebben. En we kenden het risico. Zelfs de nieuwe modellen van de grote merken met al hun ervaring hebben steeds weer kinderziektes.
 
^ Ik denk eerlijk gezegd dat het buiten de normale meterkast om gaat en dat ze ook niet 230 of zelfs krachtstroom gaan gebruiken, maar puur en alleen superchargers of semichargers of hoe ze het ook gaan noemen. Als ik moet gokken gok ik dat ze een +-1200V accu krijgen met megachargers tot +-3,5MW.
 
Nieuw testevent geweest voor het MCS, Megawatt Charging System.
Goed tot 3.75MW.

Voor beelden van de nieuwe MCS stekker (tot 3.75MW) zie mijn twitter:
 
Apparently een Tesla Megacharger lokatie bij PepsiCo. Vier cabinets voor vier stalls, ik neem aan dat het ~575kW per charger is.
 

Attachments

  • 16DDFF68-72A9-497D-8EB2-3348BD7372F6.jpeg
    16DDFF68-72A9-497D-8EB2-3348BD7372F6.jpeg
    332.6 KB · Views: 79
Ik vind het nu ook storend dat ik vermogen en capaciteit door mekaar heb gehaald 😔

1560Wh per kilometer of 156kWh per 100km is hetzelfde, maar het laatste wordt wel makkelijker als je met mensen praat die vergelijken in liters per 100km, ook omdat liter per kilometer niks zegt.
Wow, aan de huidige supercharger tarieven in California van 0,55-0,65 $/kwh kost 100km dan 156 x 0,60 = $94. Ongeveer $1 per km