Ik zag recent cijfers van 156kW per 100km.Ook benieuwd naar brandstofbesparing.
Diesel met verbruik ca. 1:3 tov elektra. (moet aardig oplopen als men 50-100k per jaar onderweg is)
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik zag recent cijfers van 156kW per 100km.Ook benieuwd naar brandstofbesparing.
Diesel met verbruik ca. 1:3 tov elektra. (moet aardig oplopen als men 50-100k per jaar onderweg is)
De vraag zal natuurlijk ook zijn hoeveel percent van het verbruik dan op eigen terrein gebeurt en hoeveel onderweg. Ik kan me voorstellen dat dat wel eens in het voordeel van diesel zou kunnen zijn, als er eigen tankstations zijn. Daarnaast zullen transportfirmas prijzen kunnen bedingen, maar geen idee hoe flexibel dat is voor diesel vs elektriciteit.Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.
Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.
Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowie er eigen eigen
Een beetje firma met flink gebruik betaald echt geen 21ct/kWh…Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.
Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.
Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowieso.
Dat geloof ik ook. Alle firma's die gewoon dagtransport doen en elke avond terug op het depot kunnen bijladen rekenen zich nu al terecht rijk. Voor lange afstanden zijn we er nog niet.Een beetje firma met flink gebruik betaald echt geen 21ct/kWh…
En het verschil in onderhoud?Daar wil ik overigens wel bij breien dat een klassieke trekker met oplegger zo een 30 liter / 100km diesel verbruik. Aan €1,60 per liter zou dat €48 kosten. 156kW laden aan een Shell Recharge paal met tarief van €0,35/kWh zou je €54,6 kosten. Het voordeel zou 'm erin zitten als firma als je op eigen terrein kan laden, aan bv €0,21/kWh, dan zit je aan een kost van €32,78.
Maar dan nog, als de elektrische versie €100000 meer kost dan de dieselversie, moet je rekenen dat je pas break-even bent na 656200km.
Die balans zal wel veranderen als de prijs van e-trekkers zakt, en in principe doen de meeste trekkers +900000km dus 'winst' heb je sowieso.
Het is weer een nieuw type dat ze aanboren. Als het is zoals met de MS gaat de winst wegens minder onderhoud verloren aan designfouten: draagarmen, dagrijlichten, deurhendels, eMMC, MCU.En het verschil in onderhoud?
Voor beelden van de nieuwe MCS stekker (tot 3.75MW) zie mijn twitter:Nieuw testevent geweest voor het MCS, Megawatt Charging System.
Goed tot 3.75MW.
NREL researchers, industry partners test Megawatt Charging System with up to 3.75 MW of power - Charged EVs
Medium- and heavy-duty trucks, to say nothing of aviation and shipping, will require much more powerful charging facilities than those that now serve passenger cars. To get these heavy vehicles charged up in 15 to 20 minutes will require power levels of a megawatt or more, and transferring this...chargedevs.com
Ik vind de notatie van 156 kW/ 100km best storend. Waarom niet gewoon Wh/km zoals het hoort. Dat we die regel bij ICE hebben ingevoerd is nog te begrijpen.
in belgie is er ook 7l/100kmIk vind de notatie van 156 kW/ 100km best storend. Waarom niet gewoon Wh/km zoals het hoort. Dat we die regel bij ICE hebben ingevoerd is nog te begrijpen.
Wow, aan de huidige supercharger tarieven in California van 0,55-0,65 $/kwh kost 100km dan 156 x 0,60 = $94. Ongeveer $1 per kmIk vind het nu ook storend dat ik vermogen en capaciteit door mekaar heb gehaald
1560Wh per kilometer of 156kWh per 100km is hetzelfde, maar het laatste wordt wel makkelijker als je met mensen praat die vergelijken in liters per 100km, ook omdat liter per kilometer niks zegt.