Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Na de Roadster, S, X en 3 komt er een Tesla Semi.
Elon Musk on Twitter
OWRS1zA.png
 
ik begrijp het niet zo goed. elektrische wagens zijn goed voor stop & go verkeer, dieselmotoren zijn goed voor hogere constante snelheden. Een truck heeft een grote trekkracht nodig, geen idee hoe je dat met de huidige batterijtechnologie kan doen. Ook hebben die niet de tijd om op te laden. Een elektrische bestelwagen om pakjes te leveren in een stadsomgeving begrijp ik heel goed, een truck voor langeafstandverkeer niet.
 
ik begrijp het niet zo goed. elektrische wagens zijn goed voor stop & go verkeer, dieselmotoren zijn goed voor hogere constante snelheden. Een truck heeft een grote trekkracht nodig, geen idee hoe je dat met de huidige batterijtechnologie kan doen. Ook hebben die niet de tijd om op te laden. Een elektrische bestelwagen om pakjes te leveren in een stadsomgeving begrijp ik heel goed, een truck voor langeafstandverkeer niet.
Trekkracht is juist het sterke punt van EVs, een paar maanden terug was hier op TMC nog een analyse van de business case gedaan en daar kwam de chauffeur als bottleneck uit naar voren ipv de batterij.
 
Trekkracht is juist het sterke punt van EVs, een paar maanden terug was hier op TMC nog een analyse van de business case gedaan en daar kwam de chauffeur als bottleneck uit naar voren ipv de batterij.
Als je kijkt hoe de range van een X slinkt bij het trekken van een paardentrailer, ben ik heel benieuwd hoeveel batterijen je nodig hebt om 12 ton te trekken.
 
Er zijn al bussen op een batterij die 1.000 km halen. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen. In ieder geval kunnen we er op rekenen dat we dan ook duidelijkheid krijgen over de laadinfra. Ongetwijfeld soort van Supercharger maar dan met directe koppeling en niet met een snoer en stekker.

En wellicht heeft elke oplegger ook een eigen batterijpack dat tijdens het beladen wordt geladen.
 
Een truck zit op +/- 80km/u dat is een gunstige snelheid voor een EV. Ook zou Elon er niet aan beginnen als het een hopeloze zaak zou zijn. Erg benieuwd naar de specs dat zeker wel. Gelijk alle trucks op GPS snelheid afstellen zodat ze allemaal even snel gaan en dan hebben we (uiteindelijk) nooit meer files die gevormd worden door vrachtwagens die inhalen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Als ik het gewone verbruik zie van mijn X heb ik mijn twijfels, waarom hebben wij dan geen 1000 km range?
Ik hoop voor Tesla dat het lukt weer een paar stinkers minder op de baan.
Ik heb een dag meegereden met een 40-tons truck met oplegger. Het verbruik kwam die dag, mede door een gedreven chauffeur, uit op 1op 3,5. Dat is zeer zuinig voor een dergelijke combinatie, zeker omdat deze rit deels door heuvelachtig Duitsland ging. Mijn Audi S6 liep 1 op 7 en was daarmee maar 2x zo zuinig.
Het optrekken en tegen bergen omhoog rijden kost veel energie. Het op snelheid houden kost relatief weinig vermogen.
Tesla zal alles inzetten op een aerodynamisch maximaal effectief model. Ook bij vrachtauto's is luchtweerstand de grootste weerstand.
De huidige moderne trucks zetten automatisch de motor uit als er maar een uiterst geringe daling optreedt. Al bij een helling van iets meer dan 2 graden neemt de snelheid van een moderne vrachtauto toe. Boven 3 graden komt de motor automatisch weer erbij om af te remmen.
Die energie kan straks bij Tesla goeddeels weer de accu in.
Tesla gaat de wereld van het vrachtvervoer totaal veranderen.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Een truck zit op +/- 80km/u dat is een gunstige snelheid voor een EV. Ook zou Elon er niet aan beginnen als het een hopeloze zaak zou zijn. Erg benieuwd naar de specs dat zeker wel. Gelijk alle trucks op GPS snelheid afstellen zodat ze allemaal even snel gaan en dan hebben we (uiteindelijk) nooit meer files die gevormd worden door vrachtwagens die inhalen.

Klinkt goed, graag direct een min afstand inbouwen, vooral ter hoogte van in- en uitritten..
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Gtech