Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Service

This site may earn commission on affiliate links.
in de vele draadjes wordt gesproken over de service van Tesla. Misschien is het handiger om service gerelateerde vragen of opmerkingen in een aparte thread te zetten? :rolleyes:

- - - Updated - - -

Dinsdag is onze tesla voor het eerst naar het SeC in Tilburg geweest. Op advies van het forum de auto pas na een jaar voor de eerste beurt aangeboden. Inmiddels staat er 50.000 km op. Ik had een behoorlijke lijst gemaakt van te verhelpen zaken en ik moet zeggen dat ze echt uitgebreid de tijd hebben genomen om de auto te servicen.
We kregen een rode P85 (nagenoeg nieuw) te leen met daarin Autopilot. Waar mijn vrouw helemaal gek van was is dat in je display overal wordt aangegeven hoe hard je er mag rijden. De camera aan de voorzijde scant namelijk de verkeersborden en geeft de max snelheid weer in het display.

Toen ik de auto weer kwam ophalen werd netjes de tijd genomen om de lijst helemaal door te nemen.


Een korte opsomming:
Het pano-dak is compleet vervangen. Er zat namelijk een vlek in het glas en een rubber was behoorlijk beschadigd. Was overigens bij aflevering al het geval. Ook een aanpassing aangebracht tegen mogelijk trillen van het schuifdak. Overigens nooit last van gehad.
De zijramen voor zijn vervangen wegens krassen. De oorzaak lag in het feit dat de deurgrepen tegen het glas aankomen bij het intrekken. Is nu verholpen.
De achterklep trok zichzelf niet meer aan bij het sluiten. Bleek echter een aanpassing in de software te zijn. Dicht is gewoon dicht zeggen ze.
Zijstijllijst chroom links liep niet netjes door, is ook verholpen.
3G ontvangst, vooral bij grensoverschrijdend verkeer, laat te wensen over. Wordt verbeterd in sofwareversie 6.1
De auto gaat niet automatisch op slot. De handgrepen trekken wel in, maar in de app blijft de auto op 'open' staan. Bij SeC niets van gebleken. Ze hebben er wel een nieuw slotsysteem in gezet, maar vandaag bleek de auto weer niet op slot te staan ... Nog werk te doen dus.

Ik had bij Xavier een paar Tesla kalenders gekocht en heb er eentje aan de servicemedewerkers gegeven. De kalender had ik zo gepresenteerd, dat je niet kon zien dat het om een Tesla kalender ging. Ik werd vriendelijk bedankt en het cadeautje werd terzijde gelegd. Toen ik vroeg om nog even beter te kijken en ze zagen dat het een Tesla kalender was, sloegen de stoppen door en moesten ze allemaal tegelijk kijken :) Ben benieuwd of-ie op het SeC komt te hangen ;-)

- - - Updated - - -

In januari 2014 heb ik aangegeven een abonnement op het onderhoud te willen nemen: 2.200 euro voor 4 beurten. We blijven Hollanders he?! Ik heb toen begrepen dat dit geldig was voor 4 beurten ongeacht het aantal kilometers. Intern was het niet goed doorgekomen en stond het serviceabonnement bij ons niet geregistreerd. Dus wilde ik het alsnog afnemen.
Schetst dus mijn verbazing dat ze bij het abonnement strikt vast houden aan de 20-40-60-80k km-intervallen. Dus als ik heb abonnement nu afsluit, heb ik de 20k beurt al verspeeld, en zou ik dan alleen nog maar recht hebben op een gratis 60k en 80k beurt. Dus dan heeft het geen zin om het abonnement te nemen.
In dit forum meen ik ergens te hebben gelezen dat het servicepakket afgesloten kon worden, óók voor 1 beurt per jaar, ongeacht het aantal kilometers. Wie weet meer?
 
"De auto gaat niet automatisch op slot. De handgrepen trekken wel in, maar in de app blijft de auto op 'open' staan. Bij SeC niets van gebleken. Ze hebben er wel een nieuw slotsysteem in gezet, maar vandaag bleek de auto weer niet op slot te staan ... Nog werk te doen dus."

Je weet dat als je de auto handmatig opent, hij ook handmatig weer afgesloten moet worden he? (niet zelf getest maar zo heb ik begrepen hier op het forum)
Alleen als je keyless de deur opent door er op af te lopen, sluit hij ook weer vanzelf als je wegloopt.
 
Als ik e.e.a. goed begrijp kan je helemaal zelf beslissen wanneer de je de auto een servicebeurt laat geven. De garantie blijft van kracht.

Echter,

a) door een onderhoudsbeurt uit te stellen vergroot je het risico dat je met pech onderweg komt te staan.
b) als je een defect krijgt dat normaal gesproken onder de garantie valt kan dit mogelijk toch buiten de garantie vallen als het defect (deels) veroorzaakt is door niet tijdig onderhoud.
 
"De auto gaat niet automatisch op slot. De handgrepen trekken wel in, maar in de app blijft de auto op 'open' staan. Bij SeC niets van gebleken. Ze hebben er wel een nieuw slotsysteem in gezet, maar vandaag bleek de auto weer niet op slot te staan ... Nog werk te doen dus."

Je weet dat als je de auto handmatig opent, hij ook handmatig weer afgesloten moet worden he? (niet zelf getest maar zo heb ik begrepen hier op het forum)
Alleen als je keyless de deur opent door er op af te lopen, sluit hij ook weer vanzelf als je wegloopt.

Heb ik dus ook gehad, was in de Efteling en ik keek even na 3 uurtjes oid hoever het laden was gevorderd. Tot mijn schrik stond het slotje open! Ik heb de volgende dag Tesla gebeld, maar konden niets vreemd zien in de historie.
 
Yep, dat wist ik. Gebruik de fob nooit om handmatig te openen of sluiten. Dank voor de tip

Dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb op de keyfob op het dakje gedrukt om de kabel vrij te geven aangezien ik d S moest verplaatsen naar een ander vak. Daarna op de keyfob het kofferbakje ingedrukt gehouden om het laadklepje te openen en ik meen dat ik toen per ongeluk op het dakje heb gedrukt. Ik denk wel dat zodra je de S in drive hebt gezet of R dat hij dan wel automatisch weer sluit, en dat dit alleen zo is als je geparkeerd staat.
 
gisteren was één van de puntjes bij mijn servicebeurt, het vocht dat in de kleine lichtjes kwam.
Deze fiks heeft blijkbaar een nieuwe chroom strip opgeleverd achteraan, want de teslaclub.be sticker is verdwenen.
net de auto gepoetst en geen vocht in de lichtjes.:smile:
 
Had het vandaag weer. Even kofferbak open om wat boodschappen in te laden. De Tes stond aan de laadpaal... Lijkt erop dat als hij aan het laden is, en je doet de kofferbak open en dicht en je loopt voorbij zodat de hendels naar buiten komen hij niet meer op slot gaat...

Vreemd. Dit is een scenario wat bij mij veelvuldig voorkomt, maar het is mij nog nooit opgevallen dat de auto niet afgesloten is. Dus ik heb het maar eens even getest. Auto is aangesloten, maar staat niet te laden. Software versie is 6.0 (1.67.43). De status van de auto controleer ik -met de sleutels buiten bereik van de auto- via de app (het slotje). Zowel auto-present handles als auto-lock zijn ingeschakeld. In alle scenario's heb ik de keyfob in mijn jaszak.

Scenario 1: Ik benader de auto van de achterzijde en doe de kofferbak open via de knop boven de kentekenplaat. Auto is "unlocked". Ik sluit de auto weer via de knop in de achterklep en loop weg. Na ongeveer twintig seconden sluit de auto weer af.

Scenario 2: Ik open op afstand de achter klep via de dubbel-klik op achterklep de keyfob. Achterklep gaat open, maar auto blijft vergrendeld. Ik sluit de achterklep via een dubbelklik op achterklep van de keyfob en loop weg. Auto is en blijft afgesloten.

Scenario 3: Ik open de achter klep op afstand via de dubbel-klik op achterklep de keyfob. Achterklep gaat open, maar auto blijft vergrendeld. Ik loop langs de auto, en auto ontgrendeld. Ik sluit de achterklep via een dubbelklik op achterklep van de keyfob en loop weg. Na ongeveer twintig seconden sluit de auto weer af.

Scenario 4: Ik ontgrendel de auto op afstand via de dubbel-klik op het dak van de keyfob. Laadpoort en auto zijn ontgrendeld. Ik open de kofferbak en sluit deze weer en loop weg. Auto blijft ontgrendeld.

Scenario 5: Ik ontgrendel de auto op afstand via de dubbel-klik op het dak van de keyfob. Laadpoort en auto zijn ontgrendeld en ik verwijder de laadkabel. Ik rij weg (lees: zet de auto in D). Ik parkeer, open de laadpoort en plug de kabel in, sluit de deuren en loop weg. Na ongeveer twintig seconden sluit de auto weer af.

Volgens mij volgt dit precies het principe: auto ontgrendelen via de keyfob (en dat is kennelijk iets anders dan kofferbak openen) betekent ook weer vergrendelen via de keyfob, tenzij je daarna met de auto gaat rijden.

Ik zou eens bij service navragen of het gedrag wat jij ziet wel klopt...
 
Last edited: