Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Statistieken uit RDW Register

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik eerder dit jaar m'n Tesla had besteld (gisteren opgehaald :)) was ik erg nieuwsgierig naar het aantal Tesla's op Nederlands kenteken. Ik zag hier op het forum wel enkele hele oude threads, maar aangezien ik "meer" informatie wilde, ben ik flink in het RDW register gaan duiken. Een gedeelte van die informatie is immers openbaar!

Nu is het wel zo dat het RDW register nogal veel "garbage" bevat, zoals foute/onduidelijke benamingen. Die ervaring heb ik al met het maken van lijstjes met Ferrari's op Nederlands kenteken (mocht je de Facebook pagina van de Ferrari Club Nederland volgen, dan weet je wat ik bedoel ;)), want je wilt niet weten op hoeveel verschillende manieren je een soortgelijke auto kunt registeren. En bij Tesla's hebben ze al moeite met de merknaam, het kan immers "Tesla" zijn, maar ook "Tesla Motors". Lekker duidelijk dus ...

Dus flink wat uitzoekwerk later (en ja, ook wat "gissen"), kwam ik tot het onderstaande overzicht. Dit is het aantal auto's geregistreerd op een geldig Nederlands kenteken (per 28/8/2018), kijkend naar model en uitvoering.

Misschien ben ik niet de enige die dit leuk vindt, dus vandaar dat ik het hier deel. Later wil ik ook nog wel eens kijken in de verdeling qua tijd (dus de groei van het wagenpark), of bijvoorbeeld naar kleuren ...

Thoughts? Leuk? Of direct deleten? :D

Tesla_NL_RDW.JPG
 
Toen ik eerder dit jaar m'n Tesla had besteld (gisteren opgehaald :)) was ik erg nieuwsgierig naar het aantal Tesla's op Nederlands kenteken. Ik zag hier op het forum wel enkele hele oude threads, maar aangezien ik "meer" informatie wilde, ben ik flink in het RDW register gaan duiken. Een gedeelte van die informatie is immers openbaar! ......

Thoughts? Leuk? Of direct deleten? :D

View attachment 330429

Super leuk! Ruim 13.000 Tesla’s dus. Ben wel geinteresseerd in de verdeling van de kleuren en in de groei van het wagenpark over de afgelopen jaren.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Super leuk! Ruim 13.000 Tesla’s dus. Ben wel geinteresseerd in de verdeling van de kleuren en in de groei van het wagenpark over de afgelopen jaren.

Zal ik binnenkort eens naar kijken!

Hier worden ook de verkoopaantallen en totalen bijgehouden

Nederland Elektrisch - Verkoopcijfers

Ook een handige link, thanks!

Een S 90 zonder D ?

Ja, blijkbaar kort in productie geweest. Volgens Autoweek.nl tussen juli 2015 en januari 2016.

Volgens de huidige RDW-gegevens is de 1e toelating 31-08-2017. Dus inmiddels exact een jaar geleden, was prijs € 84.203 en is er maar één eigenaar geweest (na Tesla) en dat is een particulier.

Volgens RDW/Autoweek is huidige eigenaar zakelijk/fleetowner. Ik verwacht eigenlijk dat deze gewoon eigendom is van Tesla, het zal vast te maken hebben met het verkrijgen van (Europese) typegoedkeuring. Maar zeker weten doe ik het nier hoor ...

Trouwens, hoewel ik 'm niet bewust gezien heb, was er blijkbaar 1 Model 3 aanwezig in de fabriek in Tilburg. Ik weet niet of het deze was, misschien was het wel een andere prototype/testauto of zo.
 
En hierbij een grafiekje m.b.t. de ouderdom van het huidige Tesla wagenpark (Model S en Model X). Dit is gebaseerd op "datum eerste toelating", dus bij geïmporteerde auto's wordt gekeken naar de datum waarop deze auto voor het eerst op (buitenlands) kenteken is gezet. Merk tevens op dat geëxporteerde auto's niet in dit overzicht voorkomen, dus je kunt dit niet direct relateren aan het "aantal verkopen per maand" of zo.

Tesla_NL_Aantal_per_maand.JPG


Kwartaal 3 van 2018 is natuurlijk nog bezig, dus trek niet de conclusie dat de verkopen hard naar beneden gaan ;)
 
In de afgelopen maand zijn zo'n 1600 Tesla's op NL kenteken gezet. We naderen nu de 15.000!

In het kader van de Q3 cijfers, zie onder voor een nieuw grafiekje. Het gaat hier om het aantal Model S en X, per kwartaal van datum eerste toelating. Komt dus niet helemaal overeen met het aantal afleveringen en zo, maar het beeld is wel duidelijk ...

RDW_2018Q3.JPG


Ander leuk "nieuwtje" (bij sommigen vast al wel bekend): op 10 september is een tweede Model 3 op kenteken gezet (TN-270-G). Een witte en opnieuw een "prototype": de auto is al op 28 februari 2017 voor het eerst op kenteken gezet.
 
Mij valt op dat de meeste MX'en een 100D zijn. Ik vind een beetje extra range voor 17000 euro toch best pittig. Had niet verwacht dat zovelen hier toch voor gaan..
Voor een Model S is de range van een 75D net te doen, maar bij een model X wordt het toch wel erg krap. De Model S heeft een NEDC bereik van 490km en een Model X een bereik van 417km. Dat is in theorie 15% minder range, maar in de praktijk denk ik dat het nog wel meer scheelt. De NEDC gaat uit van relatief lage snelheden en telt luchtweerstand minder mee. Ik ken de praktijkcijfers niet, maar een model X zal zeker 20% minder range hebben dan een Model S bij gelijke omstandigheden. Als ik al zie dat ik met mijn S al erg goed mijn best moet doen om 280km te halen (bij 90% charge) denk ik dat je bij een model X slechts 225km range hebt. Aangezien het niet fijn is om helemaal leeg te rijden is de praktische (dagelijkse) range iets van 200km bij een Model X. Dat zou ik ook te krap vinden en dan toch voor een 100kW versie gaan.
 
  • Like
Reactions: evandaalen