Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vorige week mijn 100D opgehaald. Ik rij ook in Nederland vrij stevig (denk ik) maar haal de 300 km niet eens met een volle 'tank' (op 90%). Echt dramatisch, van de beloofde 568 km niet eens naar 400 km naar krap aan 300 km. Heb jij die ervaring ook gehad in Duitsland?
Het eerste week syndroom... Heeft iedere nieuwe Tesla rijder.
Waar is de tijd dat je een nieuwe auto nog rustig moest inrijden?

Maar wel leuk dat je het theoretische NEDC bereik (op basis van 100% acculading, warm, ideale omstandigheden) vergelijkt met je verbruik in de eerste week waarin je alleen maar stoplicht- en tussensprintjes hebt gedaan en vast ook nog voor elk wissewasje in je nieuwe auto korte ritjes hebt gemaakt ;), Met 90% lading...
Valt me niks tegen dat je toch zowat de 300km hebt gehaald (en laat me raden, je hebt in die eerste week die accu natuurlijk niet onder de 10% durven leegrijden dus eigenlijk hebben we het over 80% lading?)

Kijk het even aan de komende maanden, het wordt alleen maar beter naarmate je aan de auto went en leert hoe je er zuinig en toch snel mee kunt rijden. (bijv. de tip om bij koude accu een paar sprintjes te doen zodat de accu opwarmt en de accuverwarming korter aanblijft is zoiets).
 
  • Like
Reactions: Steven
Misschien is het een heel ouderwets idee van mij, maar wat nou als Tesla het volgende doet bij de SuC’s:
- baken het SuC gebied af met bijvoorbeeld grote vaste plantenbakken.
- om bij de SuC te komen moet je door een slagboom.
- om de slagbomen te bedienen heb je een Tesla pasje nodig. Tesla stuurt iedere Tesla eigenaar/bestuurder een pasje toe (1 pasje per VIN), of levert die in het vervolg gewoon met de auto mee.

Geen gedoe met dure camerasystemen en privacy geneuzel.

Downside:
Voor een aantal VdV SuC lokaties wordt het even passen en meten hoe ze hun parkeergebied moeten gaaan herinrichten. In geval van Kortrijk moet je je inderdaad afvragen of dat nou wel een ideale lokatie is en of het niet beter is om die lokatie te verplaatsen naar een ruimer parkeergebied.
 
Niet beloofd. De boekjes zeggen 568, ik wist dat dat niet reeel was. Bij geen enkele autofabrikant. Maar dat dat getal eigenlijk door de helft moet slaat m.i. nergens op. Ik ging uit van zeker 350-400 km bij normaal rijgedrag. Echt een farce, wat dat betreft nog erger dan de oude automerken, die neppen je moet gemiddeld 20%.
 
Niet beloofd. De boekjes zeggen 568, ik wist dat dat niet reeel was. Bij geen enkele autofabrikant. Maar dat dat getal eigenlijk door de helft moet slaat m.i. nergens op. Ik ging uit van zeker 350-400 km bij normaal rijgedrag. Echt een farce, wat dat betreft nog erger dan de oude automerken, die neppen je moet gemiddeld 20%.

350-400 is heel redelijk haalbaar. Maar moet je beheerst rijden. Kost je 5 of 10 minuten extra op zo'n rit. Doe maar wat ervaring op dan vind je je weg ongetwijfeld.

En elke rit is anders. Vanmiddag/vanavond van Tilburg naar Oostenrijk gereden, omdat we met vijf waren werden de pauzes behoorlijk langer dan nodig en daarom is er tussen de stops flink doorgereden met piekjes rond de 200. Dan verbruikt hij meer.

Morgenochtend rijd ik alleen terug en dan zijn de pauzes exact afgemeten op wat ik nodig heb en dan zal ik wellicht niet harder dan 130 rijden met een verbruik van 185 Wh/km. Is wel een S dus is wat zuiniger dan een X.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Voor iemand die in eerdere berichten pretendeerde nooit echt hard te rijden en geen respect te hebben voor hardrijders vind ik deze post wel opvallend. Inmiddels toch ontdekt hoe leuk het kan zijn?
Je moet me toch eens leren hoe je met een snelwegrit een verbruik haalt van 185wh, hoe hard rij je dan? Misschien heb ik de verkeerde accu en motor gekozen o_O
 
In de zomer met mijn 85 kWh RWD uitvoering zal 185 Wh/km een constante snelheid van +/- 110 km/u zijn. Als het vriest zal het eerder rond de 90 km/u zijn, met verwarming en alles aan.

Grappig detail overigens: vanaf ongeveer 110 a 120 km/u ligt het verbruik van de Fiat 500e hoger dan van mijn Model S...
 
Dat verklaart het een beetje, 110 tijdens een lange reis is niet echt mijn snelheid. Tegen de 130 haal ik dat echt niet.

500e is niet zo heel vreemd maar wel jammer, het front oppervlak is niet zo groot maar de cW waarde is niet super bijzonder. Hoe harder je gaat hoe meer last je hiervan krijgt. Geloof ik... maar als ik het verkeerd uitleg dan zijn hier een paar experts die er meer van weten.

Edit:
Uit een persbericht van de 500e het volgende:
To achieve a 13 percent improvement in aerodynamics (0.311 coefficient of drag (Cd) compared with the Fiat 500 Lounge’s 0.359 Cd

De Cd van de model S is 0,24.
 
Last edited:
Mijn range anxiety is iets van het verleden, ik heb soms een beetje SUC-anxiety. Het is mij nog nooit overkomen (en ik heb er hier ook nog niet over gelezen) maar het zal je maar gebeuren; op advies van alle wijze mannen hier kom je met een zo laag mogelijke SOC aan bij een SUC, doen ze het niet!
Zoals gezegd, nog nooit meegemaakt, maar ik heb wel een variant ondervonden. Op de terugweg vanuit Noorwegen zat Lohne in het rijtje. Op de heenweg viel al op dat er aan de weg langs het 'Autohof' (waar de SUC's ook staan) werd gewerkt. Terug bleek dat we aan het einde van de afrit niet naar 'links' konden, weg afgezet. Op een paar 100 meter vd SUC gestrand. We stonden net even te overleggen toen er een Duitse Tesla tegemoet kwam die de hekken opzij zette en erlangs reed. Gelijk even aangeschoten, met een beetje kunst en vliegwerk konden we blijkbaar via een fietspaadje en een stukje offroad bij de bestemming komen. Zo gezegd zo gedaan.

Tijdens het laden schuift er een NL Tesla aan. Nieuw kenteken, nieuwe berijder, eerste uitprobeer-tripje naar Noorwegen. Richtte zich in de planning nog op de adviezen van de NAV dus voldoende SOC over om de grote omweg makkelijk te halen.

Het was natuurlijk makkelijker geweest als de NAV hier op de een of andere manier melding van had gemaakt:rolleyes:
 
Es geht wieder los! Goede berichten (en mijn favoriete zaken om te posten).

In Oostenrijk wordt St. Anton (zo'n beetje de eerste SuC in Oostenrijk uit 2013) uitgebouwd met 8 stalls. Nog niet bekend of de eerste met 4 stalls blijft of wijkt (zit 200 meter tussen).

En in Duitsland, jawel, aan de A3 tussen Keulen en Mogendorf komt een SuC met 20 stalls (!!)
Overhonneveld. Mooi voor volgend jaar als Model 3 op vakantie gaat.

Schermafbeelding 2018-10-17 om 18.40.08.png
 
SuC Ulm wordt met 8 extra stallen uitgebreid en komt op 18.

Het lijkt er op dat ze in Q3 de hand op de knip hebben gehouden in verband met de resultaten en dat het nu weer verder gaat. Kennelijk is het in Duitsland weer mogelijk om verder te bouwen zonder last met LSV. Misschien nog een mooie spurt in dit kwartaal.

En ik hoop dat Mogendorf blijft. Is drukke corridor daar. En Rosmalen - Zaltbommel - Vuren liggen ook erg dicht bij elkaar. Dat geeft weer moed.
 
Oberhonnefeld hoor ik. Zo’n 20km van Mogendorf. Hoop dat die laatste dan wel blijft.

Weet iemand wat meer over Zevenaar? Die zou op de duur verdwijnen.
Mogendorf heeft nu 4 van die tijdelijke stalls staan, die is erg druk. Ik hoop dat Mogendorf wel blijft, prima plekje om even tijd door te brengen.

Overhonneveld kan dan toch alleen maar verlichting geven?
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dag allemaal, indien hier al een draadje over bestaat, graag even een link aub: ik woon dichtbij een supercharger, handig, snel en gratis (voor mijn wagen toch nog), dus ik maak daar ook veel gebruik van. Vanavond meldde me iemand dat ik wel moest oppassen met teveel te laden aan de SC, want na 50x gebruik zou de garantie op de batterijen komen te vervallen. Geen idee waar ik hierover verder info kan vinden, of dit klopt (en indien zo, waarom men dat niet gewoon even zegt). Dank aan jullie die me mogelijk even kunnen informeren hierover. Hartelijke groeten uit België