Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal, indien hier al een draadje over bestaat, graag even een link aub: ik woon dichtbij een supercharger, handig, snel en gratis (voor mijn wagen toch nog), dus ik maak daar ook veel gebruik van. Vanavond meldde me iemand dat ik wel moest oppassen met teveel te laden aan de SC, want na 50x gebruik zou de garantie op de batterijen komen te vervallen. Geen idee waar ik hierover verder info kan vinden, of dit klopt (en indien zo, waarom men dat niet gewoon even zegt). Dank aan jullie die me mogelijk even kunnen informeren hierover. Hartelijke groeten uit België
Gelul van een dronken aardbei, J.
Er was altijd wel het verhaal van sterkere achteruitgang van de batterijcapaciteit door SuperChargen, maar dat blijkt in de praktijk niet merkbaar. Daarbij speelt ook je laadgedrag een rol. Elke keer tot 100% vol is niet zo bevordelijk, naar verluid.
 
Dag allemaal, indien hier al een draadje over bestaat, graag even een link aub: ik woon dichtbij een supercharger, handig, snel en gratis (voor mijn wagen toch nog), dus ik maak daar ook veel gebruik van. Vanavond meldde me iemand dat ik wel moest oppassen met teveel te laden aan de SC, want na 50x gebruik zou de garantie op de batterijen komen te vervallen. Geen idee waar ik hierover verder info kan vinden, of dit klopt (en indien zo, waarom men dat niet gewoon even zegt). Dank aan jullie die me mogelijk even kunnen informeren hierover. Hartelijke groeten uit België
Is onzin dat de garantie vervalt. Hoe vaak sta je dan vlakbij huis te laden per week? Ik snap dat je dat heel soms zou doen, maar veel? Of heb je thuis geen laadmogelijkheid?
 
  • Like
Reactions: Jean Loyens
//**//Vanavond meldde me iemand dat ik wel moest oppassen met teveel te laden aan de SC, want na 50x gebruik zou de garantie op de batterijen komen te vervallen. //**//

Klopt, wat meer is : na 50 x kan de batterij ontploffen, en gaat de auto in vlammen op.
Bovendien komt de verzekering dan niet tussen, en draai je zelf op voor de kosten.:eek:



Allemaal fake news, wat gaan ze nog allemaal verzinnen in hun zinloze pogingen om Tesla naar beneden te krijgen ?
Je hebt 8 jaar onbeperkte garantie op de ganse aandrijflijn.
(Tenzij je de batterij bewust vernietigd door ze bvb te perforeren)
 
Is onzin dat de garantie vervalt. Hoe vaak sta je dan vlakbij huis te laden per week? Ik snap dat je dat heel soms zou doen, maar veel? Of heb je thuis geen laadmogelijkheid?
Ja, ik vond het ook al wat vreemd. Was is "veel laden"? Deze week had ik viermaal een afspraak in het Brusselse, met telkens 's avonds nog een event. Ik heb dus deze week effectief viermaal geladen daar, daarmee dat ik al aan het tellen ging :). Thuis laden is nog geen optie, gezien mijn net te zwak is en dat nog moet verzwaard worden. Nu kon ik 11km/h laden... en bijkomend kom ik met de laadkabel niet aan een rechtstreeks stopcontact momenteel. Dit alles wordt wel aangepast, want ik heb een lader besteld (referral) en Infrax zal mijn net gaan verzwaren, maar dat is ... altijd ... laaaang... wachten. Voor mij geen punt als ik kan laden, maar dan liefst niet met die beperking ;-). En neen, ik laad niet boven 90% (blijkt dat ze bij Tesla nu niet meer 80% zeggen, maar 90% is ok) en tot slot heb ik cijfers van het "verlies" aan capaciteit over de jaren, waaruit blijkt dat het in het slechtste geval 10% zou zijn, als je altijd zou superchargen. Bedankt voor jullie bijdragen! Fijn weekend!
 
Dag allemaal, indien hier al een draadje over bestaat, graag even een link aub: ik woon dichtbij een supercharger, handig, snel en gratis (voor mijn wagen toch nog), dus ik maak daar ook veel gebruik van. Vanavond meldde me iemand dat ik wel moest oppassen met teveel te laden aan de SC, want na 50x gebruik zou de garantie op de batterijen komen te vervallen. Geen idee waar ik hierover verder info kan vinden, of dit klopt (en indien zo, waarom men dat niet gewoon even zegt). Dank aan jullie die me mogelijk even kunnen informeren hierover. Hartelijke groeten uit België
Het is sowieso niet verstandig te laden bij een locale Supercharger als je thuis kan laden. Superchargers zijn voor doorgaand verkeer. Je garantie vervalt evenwel niet. Wel zal Tesla je maximale laadsnelheid gaan verlagen als je veel aan een Supercharger laadt.
 
Dan is het goed oppassen met ex-demo wagens van Tesla zelf, want die hangen dagelijks aan de SuC wegens bijvoorbeeld in Aartselaar geen DeC. Ik heb een ex demo wagen van Aartselaar van ongeveer 3 maanden en 6.000 km, en dus die zal grotendeels aan de SuC gehangen hebben, ik heb daar echter geen info over ontvangen en zelf ook niks over gevraagd. Want eerlijk gezegd maakt het mij helemaal niet uit of ik straks op 95kW ga stranden bij snelladen.
 
Wel is het zo dan na heel veel supercharge gebruik je iets van 10% minder snel gaat laden.

Zou enkel bij (bepaalde) 90 kWh batterijen zijn om technische redenen, omdat die gevoeliger zou zijn voor hoge DC laadvermogens. Niet als straf bedoeld. Ik laad nog aan max 93-94 kW. Hij houdt dat vermogen dan wel wat langer aan tot een stuk over de 50%. Dan vetrek ik meestal. Ik merk er dus zo goed als niets van. Is zoals een nonkel van mij die zei dat hij de verhoging van de brandstofprijs niet merkte omdat hij altijd voor 50 frank tankte :).

Dan is het goed oppassen met ex-demo wagens van Tesla zelf, want die hangen dagelijks aan de SuC wegens bijvoorbeeld in Aartselaar geen DeC. Ik heb een ex demo wagen van Aartselaar van ongeveer 3 maanden en 6.000 km, en dus die zal grotendeels aan de SuC gehangen hebben, ik heb daar echter geen info over ontvangen en zelf ook niks over gevraagd. Want eerlijk gezegd maakt het mij helemaal niet uit of ik straks op 95kW ga stranden bij snelladen.

Idem bij mij. Gekocht als demowagen na 3 maand en 4000km. Nu meer dan 2jaar en 90000 km, een degradatie van ong 7,5%, wat veel is. Maar dat stabiliseert. Na een jaar had ik 6% degradatie.
Ooit zei Musk dat hij de early adoptors (hoewel 2016, early adopter?) niet zou vergeten en altijd dankbaar zou zijn. Ik reken dus op wat goodwill indien de range onder de 75% zou zakken, ooit.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het is sowieso niet verstandig te laden bij een locale Supercharger als je thuis kan laden. Superchargers zijn voor doorgaand verkeer. Je garantie vervalt evenwel niet. Wel zal Tesla je maximale laadsnelheid gaan verlagen als je veel aan een Supercharger laadt.

Wim, dat is geen beleid van Tesla om SuC gebruik te beperken maar een gevolg van het BMS om je batterij levensduur te besparen. Björn Nyland heeft dat al eens uitgelegd in een van zijn filmpjes (hier ook gepost)

Als het beleid zou zijn, zou dat door Tesla als voorwaarde gesteld moeten zijn.
Tevens staat nergens vermeld dat de SuC’s enkel voor doorreizen zijn. Dat is de eigen invulling/mening/wens van een gedeelte van dit forum.
 
  • Like
Reactions: questa
Wim, dat is geen beleid van Tesla om SuC gebruik te beperken maar een gevolg van het BMS om je batterij levensduur te besparen. Björn Nyland heeft dat al eens uitgelegd in een van zijn filmpjes (hier ook gepost)

Als het beleid zou zijn, zou dat door Tesla als voorwaarde gesteld moeten zijn.
Tevens staat nergens vermeld dat de SuC’s enkel voor doorreizen zijn. Dat is de eigen invulling/mening/wens van een gedeelte van dit forum.

Het BMS is door Tesla geprogrammeerd.

In de beginperiode had Tesla een beleid om de Superchargers voor roadtrips te gebruiken. Er circuleerden zelfs percentages thuisladen versus laden bij SuC van 80/20. Dat is in de loop van de jaren, waarschijnlijk ingegeven door commerciële motieven, minder duidelijk geworden.

Maar ik vind dat dat er helemaal niet toe doet. Als ik een lange rit maak, dan wil ik graag dat de Superchargers voor mij beschikbaar zijn. Als ik dan bijv. in Eindhoven aankom en ik zie dat alle stalls volstaan en er drie Tesla's, waaronder ik, moeten wachten op een vrije plek, dan ben ik niet blij. Als ik dan even later twee bestuurders afgezet zie worden die vervolgens hun tot 100% geladen auto komen ophalen, dan word ik daar flink chagrijnig van.

Het gevolg daarvan is dat ik een uur vertraging oploop en nog nauwelijks op tijd ben om de laatste pont naar ons eiland te halen. Ik vind dit 'ik heb er voor betaald en dus heb ik er recht op' uiterst kortzichtig. En als teveel mensen dit gaan doen, dan sta ook jij op een gegeven moment te wachten op locals die menen 'er ook recht op hebben'.

Je hebt gelijk dat Tesla hier duidelijker over zou moeten zijn, maar gebruik gewoon je gezonde verstand. Uiteindelijk bevuilen al die 'rechthebbers' hun eigen nest.
 
Maar ik vind dat dat er helemaal niet toe doet. Als ik een lange rit maak, dan wil ik graag dat de Superchargers voor mij beschikbaar zijn. Als ik dan bijv. in Eindhoven aankom en ik zie dat alle stalls volstaan en er drie Tesla's, waaronder ik, moeten wachten op een vrije plek, dan ben ik niet blij. Als ik dan even later twee bestuurders afgezet zie worden die vervolgens hun tot 100% geladen auto komen ophalen, dan word ik daar flink chagrijnig van.

Wim, volledig mee eens: de ‘SuC-etiquette’ zouden meer opgelegd moeten worden en er mag van mij strenger beleid komen voor de idle fees!
Dan zou iedereen ongeacht op doorreis of niet geen last moeten hebben van wachttijden.

Snap alleen niet op welk moment jij in Eindhoven komt. Ik kom er wekelijks wel een keer en heb nooit meer dan max 10 vd 24 stalls bezet gezien en nog nooit iemand zien wachten. Maar misschien heb ik geluk gehad...
 
Wim, volledig mee eens: de ‘SuC-etiquette’ zouden meer opgelegd moeten worden en er mag van mij strenger beleid komen voor de idle fees!
Dan zou iedereen ongeacht op doorreis of niet geen last moeten hebben van wachttijden.

Snap alleen niet op welk moment jij in Eindhoven komt. Ik kom er wekelijks wel een keer en heb nooit meer dan max 10 vd 24 stalls bezet gezien en nog nooit iemand zien wachten. Maar misschien heb ik geluk gehad...
Ik heb het over een ervaring toen de uitbreiding er nog niet was.
 

Attachments

  • 4D3A072E-0765-41E3-93EE-6CEC2B78E378.png
    4D3A072E-0765-41E3-93EE-6CEC2B78E378.png
    191.8 KB · Views: 47