Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
In aanbouw : Bygland, Noorwegen.
8 stalls

IMAG0876.jpg
 
Tsja.. maar kolen zijn momenteel zo goedkoop dat die de voorkeur hebben tov gas... ondanks de CO2 uitstoot..
op dat vlak zal vanuit milieu-oogpunt toch echt iets gedaan moeten worden denk ik. Als je het aan de vrije markt overlaat gaat dat niet veranderen.. ken niet precies de cijfers, maar ik hoor regelmatig dat de (indirecte) subsidie op vervuilende electriciteitsopwekkers gigantisch is.

Kent iemand daar een goede bron voor ?

'Clean Disruption' van Tony Seba is wat dat betreft een goed boek om te lezen, dat staat vol met bronnen en voorbeelden van de verborgen kosten en subsidies van de oude fossiele industrie.
Ook dat die markt eigenlijk net zo verrot is als het financiele system: de opbrengsten zijn voor de industrie, vele risico's en kosten zijn echter niet verrekent in de stroomprijs, maar worden afgewenteld op de belastingbetaler.


Ik denk juist wel dat dat door de vrije markt gaat veranderen.
Niet zoals je misschien denkt door initiatieven van de bestaande grote energiereuzen maar doordat duurzame energie het gewoon qua prijs gaat winnen van de oude fossiele industrie. De consument kiest met zijn portemonee.

Het nieuws duikelt wat dat betreft momenteel over elkaar heen; Californie verbiedt de pensioenfondsen in kolencentrales te investeren, er wordt becijfert voor hoeveel $$$ fossiele grondstoffen er in 2050 in de grond zal moeten blijven zitten (het feit dat dat berekent wordt alleen al...), Greenpeace berekent dat gas en olie in 2050 niet meer nodig zijn (http://www.volkskrant.nl/economie/greenpeace-gas-en-olie-in-2050-verleden-tijd~a4146221/), vandaag weer een bericht dat Hawaii voor zn piek consumptive volledig over gaat op solar+storage, investeerders zien dit allemaal en trekken hun geld terug uit de oude industrieen die daardoor minder kapitaal kunnen aantrekken waardoor hun business nog duurder wordt etc etc.

Het is een zichzelf versterkend effect, op een gegeven moment gaat het steeds sneller.
 
Heeft iemand nog ooit iets vernomen van de starter van dit draadje?

Hij was iets van plan samen met zijn projectgroep van de Hoge Hotelschool in Maastricht; het onderzoeken naar de functionaliteit van het Tesla Supercharger netwerk binnen Nederland.

Bij nader inzien hadden ze waarschijnlijk iets bedacht wat niet nieuw was en Tesla al als Destination Chargers betitelt.
Nog steeds een relevant onderwerp, lijkt mij.

Maar blijkbaar heeft hij met zijn groepje zijn weg buiten dit TMC forum gevonden. Het profiel van Jeroen Reintjens zegt er dit van:
Join Date 2015-06-18
Last Activity 2015-06-18 12:05 PM
 
Sta ik gisteren in Oosterhout te laden... nog één pek naast mij vrij.. plek wordt ingenomen door klein rood auto'tje met twee meiden er in..5 meter verder minstens 15 plekken vrij..
dus ik raampje op .. sorry - is een laadplek voor elektrische auto's.. "maar ik mag hier toch 30 minuten staan "..als antwoord, wijzend naar het bordje. nog een keer vriendelijk uitgelegd .. toen vetrokken ze toch met enigszins zuur gezicht.. hoe dom kan je zijn - dozen !
 
Sta ik gisteren in Oosterhout te laden... nog één pek naast mij vrij.. plek wordt ingenomen door klein rood auto'tje met twee meiden er in..5 meter verder minstens 15 plekken vrij..
dus ik raampje op .. sorry - is een laadplek voor elektrische auto's.. "maar ik mag hier toch 30 minuten staan "..als antwoord, wijzend naar het bordje. nog een keer vriendelijk uitgelegd .. toen vetrokken ze toch met enigszins zuur gezicht.. hoe dom kan je zijn - dozen !
Veel mensen zien alleen het blauwe bord met de 'P'. Vandaar mijn voorstel om laadplekken juist met een parkeerverbodsbord aan te geven, en een onderschrift:"behalve voor ladende elektrische auto's"
 
Sta in Lille te laden.. daar ziet het zo uit.. eigenlijk hiervoor in Rungis, Le Mans zelfde beeld.
Rechts zie je zo'n blauw/wit bordje - Réservé a la recharche des véhicules électriques. Links staat er nog een. Mooi zijn die rode vlakken niet - maar het werkt wel. Alhoewel - als alles vol is gaat men er toch rustig staan ...
FullSizeRender-16.jpg


Hieronder is Rennes. Geen rode vlakken, maar bij elke paal zo'n bordje.
FullSizeRender-17.jpg


+1. En liefst ook nog de parkeervakken in groen (of andere opvallende kleur) verven.
 
Elon Musk heeft aangegeven dat Superchargers niet enkel voor Tesla zijn bedoelt. Andere merken mogen daar ook gebruik van maken. Er zijn wel een paar voorwaarden, waaronder: de auto's moeten de laadsnelheid aankunnen en de automerken moeten voor hun deel van de elektriciteit een vergoeding betalen. Hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien weet ik niet. Maar Tesla biedt dus andere merken wel de mogelijkheid.
 
Elon Musk heeft aangegeven dat Superchargers niet enkel voor Tesla zijn bedoelt. Andere merken mogen daar ook gebruik van maken. Er zijn wel een paar voorwaarden, waaronder: de auto's moeten de laadsnelheid aankunnen en de automerken moeten voor hun deel van de elektriciteit een vergoeding betalen. Hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien weet ik niet. Maar Tesla biedt dus andere merken wel de mogelijkheid.
Niet alleen hun deel van de elektriciteit volgens mij. Ze moeten een deel meebetalen aan de kosten van het netwerk (dus ontwikkeling, aanleg, gebruik) naar rato van het aantal deelnemers. Dat betekent een flinke investering voor eventuele andere merken die willen meedoen (Auto's moeten ook nog worden aangepast om supercharging te ondersteunen). Als dat gaat gebeuren (zie ik op korte termijn niet) dan hoop ik dat die bijdrage wordt geïnvesteerd in verdere uitbreiding van het netwerk.
 
Een aanzienlijke uitbreiding van het SuC netwerk zal dan wel moeten ook als er andere merken bijkomen.

Ik heb uit eerder uitlatingen van Elon ook begrepen dat hij het model van prepaid stroom wil vasthouden. Dat is een economische benadering die zeker steekhoudend is. Haal alle verdienmodellen ertussenuit en geef de costumer het maximale gemak, ofwel inpluggen en koffiedrinken zonder "gedoe".
Dat geldt ook voor het destination chargers netwerk. Daarbij draagt dan de belanghebbende exploitant de (geringe) kosten van de stroom.

Naar ik heb begrepen gaat men voor Europa ervoor dat op de lokatie ook een PV installatie komt, met opslag, in overleg met de exploitant. We wachten het af maar ik hoop dat men aan het uitgangspunt van "gratis" stroom vasthoudt. Niet vanwege de kosten die bespaard worden (voor de Tesla rijder gratis stroom en voor de rest het wegvallen van allerlei overhead) maar vanwege het gemak. Overigens zien "zieners" dat op termijn ook voor de gewone stroom gaan gebeuren al moet daar nog behoorlijk wat voor "omgedacht" worden.