Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas zijn wij in de minderheid. Het gros van de leden hier vindt wachten om te laden helemaal geen probleem. Althans, dat schrijven ze. Ik denk dat dat in de praktijk wel anders is.
Wachten wil niemand, maar de doemscenario's die nu hier geschetst worden zijn wel erg somber. Ik weet ook niet hoe gaat worden na openstelling, maar Tesla gaat echt niet z'n eigen klanten in het nauw brengen en een van de grote voordelen van het merk teniet doen. Met de nieuwe inkomsten komen er nog meer versie 3 SUC's bij, zonder stallsharing. Afgelopen zomer naar Frankrijk en Kroatië gereden en echt nergens hoeven wachten, ook niet op zgn. zwarte zaterdagen. In Duitsland zie je overigens op een paar plaatsen dat er iets verderop gewoon een nieuwe SUC gebouwd wordt als de bestaande niet uitgebreid kan worden, dat kan in Nederland ook.
 
Ik verwacht dat het met de drukte wel mee zal vallen als je een account in de app nodig hebt om te kunnen laden. De meeste leaserijders willen immers hun pasje tegen de paal aan kunnen houden om op kosten van de werkgever te laden. Als ze zelf een declaratie in moeten vullen is dat veel te veel werk.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik verwacht dat het met de drukte wel mee zal vallen als je een account in de app nodig hebt om te kunnen laden. De meeste leaserijders willen immers hun pasje tegen de paal aan kunnen houden om op kosten van de werkgever te laden. Als ze zelf een declaratie in moeten vullen is dat veel te veel werk.

Meeste EV's hebben gewoon implementatie van Plug&Charge zoals beschreven in ISO15118 aan boord. Daarbij zal Tesla zelfde ook wel in SuC's met CCS hebben zitten. 1x aanmelden middels de app, betaalgegevens koppelen, auto insteken en je hebt nooit meer app nodig. Werkt zo ook bij Fastned.
 
  • Like
Reactions: Niek
Het gros van de leden hier vindt wachten om te laden helemaal geen probleem.

Nog nooit moeten wachten aan de SuC. Op reis laat ik de laadtijden samen vallen met mijn persoonlijke pauzebehoeftes of andere aangename activiteiten onderweg.

Ondertussen weten we dat Tesla niet denkt in problemen, maar in oplossingen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er ook hier oplossingen zyullen komen. De overgangsproblemen neem ik er wel bij.

Denk maar aan de eerste horders/onbekende factoren in 2012 en de oplossing die er van Tesla kwam:
  • Wat met de levensduur van de batterij? --> 8 jaar garantie
  • Wat met inruilwaarde om een TCO te kunnen berekenen? --> gegarandeerde inruilwaarde
  • Wat met lange afstandsreizen? --> SuC netwerk
  • Wat met wachten aan de SuC? --> Entertainment systeem
  • Wat met laden thuis? Goedkope TWC
  • Hoe de SuC's vinden? Integratie in navigatie
  • ...
 
Nog nooit moeten wachten aan de SuC. Op reis laat ik de laadtijden samen vallen met mijn persoonlijke pauzebehoeftes of andere aangename activiteiten onderweg.

Ondertussen weten we dat Tesla niet denkt in problemen, maar in oplossingen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er ook hier oplossingen zyullen komen. De overgangsproblemen neem ik er wel bij.

Denk maar aan de eerste horders/onbekende factoren in 2012 en de oplossing die er van Tesla kwam:
  • Wat met de levensduur van de batterij? --> 8 jaar garantie
  • Wat met inruilwaarde om een TCO te kunnen berekenen? --> gegarandeerde inruilwaarde
  • Wat met lange afstandsreizen? --> SuC netwerk
  • Wat met wachten aan de SuC? --> Entertainment systeem
  • Wat met laden thuis? Goedkope TWC
  • Hoe de SuC's vinden? Integratie in navigatie
  • ...
Laadtijden nemen we voor lief, dat kan ook niet anders, maar daar hebben we het hier niet over.
 
Mja, vooruitgangsoptimisme is iets moois en we moeten allemaal hopen dat Tesla met een oplossing komt. Mijn vraag is alleen een beetje: wanneer ?

Ik ben er natuurlijk nog maar sinds 2018 bij dus heb de oude tijden niet meegemaakt, maar als ik de berichtgeving lees dan :
1/ zie ik dat de beslissing - volgens mij - wordt gedreven om subsidies te kunnen binnenhalen (in de US zijn de subsidies gelieerd aan het feit dat een laadstation BEVs van meerdere merken moet toelaten, net zoals in Noorwegen en Zweden);
2/ vermoed ik dat het openstellen van de SUCs er sneller zal zijn dan de oplossingen. Je kunt wel stalls bijplaatsen, en bestaande stalls omvormen naar V3, maar dat allemaal binnen een dergelijk korte tijd?

Heel veel heb ik ook nog niet moeten wachten aan de SUCs (ik laad meestal thuis of op het werk), maar drukker heb ik ze daarentegen wel degelijk zien worden. En soms veeeel drukker.

En dat is dan nog zonder alle etrons, VW IDs, Polestars, enz.
 
Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel EV-rijders van andere merken hiervan gebruik gaan maken. Eerst zullen ze er van op de hoogte moeten raken, maar daarna ook nog wel wat stappen moeten doorlopen voordat ze aan de gang kunnen (app, registratie met betaalgegevens, adapter?). En voor Nederland dat als eerste land over zou moeten, voorzie ik geen grote problemen met drukte, want de bezetting van de superchargers is vaak maar een derde of minder.
 
Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel EV-rijders van andere merken hiervan gebruik gaan maken. Eerst zullen ze er van op de hoogte moeten raken, maar daarna ook nog wel wat stappen moeten doorlopen voordat ze aan de gang kunnen (app, registratie met betaalgegevens, adapter?). En voor Nederland dat als eerste land over zou moeten, voorzie ik geen grote problemen met drukte, want de bezetting van de superchargers is vaak maar een derde of minder.
Inderdaad, laten we geen “Mosselen!” roepen vooraleer we aan de huizen zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Helaas zijn wij in de minderheid. Het gros van de leden hier vindt wachten om te laden helemaal geen probleem. Althans, dat schrijven ze. Ik denk dat dat in de praktijk wel anders is.
M3 mei 2019, regelmatig trips naar Frankrijk, Zwitserland Italië en UK, nog nooit hoeven wachten bij een SUC. Wel soms een stall delen. Deze zomer ook in Frankrijk nagenoeg alle stalls vol, behalve….de V3’s die er ook stonden allemaal leeg (Frankrijk, ik *dacht* Vierzon). Heb ik die maar genomen..
 
  • Like
Reactions: job-lek
M3 mei 2019, regelmatig trips naar Frankrijk, Zwitserland Italië en UK, nog nooit hoeven wachten bij een SUC. Wel soms een stall delen. Deze zomer ook in Frankrijk nagenoeg alle stalls vol, behalve….de V3’s die er ook stonden allemaal leeg (Frankrijk, ik *dacht* Vierzon). Heb ik die maar genomen..
Troost je, ik was niet de enige en Piacenza was ook niet de enige overbelaste SuC. Maar het zijn vaak ook momentopnames. De ene keer alles vol, een uur later bijna leeg.
Gelukkig heb ik nu een M3LR. Piacenza kan ik nu links laten liggen.
 
Als je je maar realiseert dat dit niet is toegestaan. Je levert namelijk energie door en je creëert een net wat iets exclusiefs voor de netbeheerder is. En wat dacht je van aansprakelijkheid als er kortsluiting o.i.d. ontstaat?

Het is geen net. Ik sluit niet mijn aansluiting aan op de woning van de buren. Het is mijn eigen laadpaal. Dit is niet anders dan al die "commerciele" laadpunten die op de aansluiting van de eigenaar zit. Dat is echt niet exclusief voor de netbeheerder :).
 
Helaas zijn wij in de minderheid. Het gros van de leden hier vindt wachten om te laden helemaal geen probleem. Althans, dat schrijven ze. Ik denk dat dat in de praktijk wel anders is.
Ik vind wachten wel een probleem, al is het laden bij mij niet altijd wachten. Ik heb nog nooit moeten wachten voordat ik kon laden maar heb wel eens als tweede aan een V2 paar moeten aansluiten. Ik heb hem in Caen verzet omdat toen ik net begon te laden een stomme Nederlander met een S dezelfde paar uitkiest terwijl er maar 3 van de 12 stalls bezet waren. Ik ging van 130 kW terug naar 72kW terwijl ik veel moest laden. Ik kwam van Amiens en moest nog 150 km naar ons huisje. Ik wou graag wat reserve hebben omdat ik bij het huisje niet kon laden en nog geen ervaring had met laden in de Franse dorpjes. Wat trouwens bijzonder goed heeft gewerkt.
Op vakantie ritten viel het wachten wel mee. In Kortrijk korte stop, bakje koffie halen en weer gaan. Amiens hebben we een lunch genomen en een stukje gelopen. En in Caen naar de supermarkt en wat aan de vroege kant gegeten, dus eigenlijk niet gewacht. Maar als ik zakelijk rij is het wel meer wachten. s'Morgensvroeg in Hengelo staan is niet zo bijzonder fraai (Ik durf niet in 1 keer naar Lauenau en Rhuden is ook mooier) . Op de laatste Suc voor mijn werkplek wil ik ook wat langer laden zodat ik niet direkt ruimte moet regelen bij de diesel-generator.
Ik sta toch wel vaak bij een Suc vind ik zelf, ik heb al 30 laad sessies sinds ik mijn X eind januari gekocht heb. Ik rij veel langere stukken en ben geen Zero Hero maar meer een 10% schijterd dus laad ik regelmatig 10 of 20% om toch relaxed thuis te komen.
 
Ik vind wachten wel een probleem, al is het laden bij mij niet altijd wachten. Ik heb nog nooit moeten wachten voordat ik kon laden maar heb wel eens als tweede aan een V2 paar moeten aansluiten. Ik heb hem in Caen verzet omdat toen ik net begon te laden een stomme Nederlander met een S dezelfde paar uitkiest terwijl er maar 3 van de 12 stalls bezet waren. Ik ging van 130 kW terug naar 72kW terwijl ik veel moest laden. Ik kwam van Amiens en moest nog 150 km naar ons huisje. Ik wou graag wat reserve hebben omdat ik bij het huisje niet kon laden en nog geen ervaring had met laden in de Franse dorpjes. Wat trouwens bijzonder goed heeft gewerkt.
Op vakantie ritten viel het wachten wel mee. In Kortrijk korte stop, bakje koffie halen en weer gaan. Amiens hebben we een lunch genomen en een stukje gelopen. En in Caen naar de supermarkt en wat aan de vroege kant gegeten, dus eigenlijk niet gewacht. Maar als ik zakelijk rij is het wel meer wachten. s'Morgensvroeg in Hengelo staan is niet zo bijzonder fraai (Ik durf niet in 1 keer naar Lauenau en Rhuden is ook mooier) . Op de laatste Suc voor mijn werkplek wil ik ook wat langer laden zodat ik niet direkt ruimte moet regelen bij de diesel-generator.
Ik sta toch wel vaak bij een Suc vind ik zelf, ik heb al 30 laad sessies sinds ik mijn X eind januari gekocht heb. Ik rij veel langere stukken en ben geen Zero Hero maar meer een 10% schijterd dus laad ik regelmatig 10 of 20% om toch relaxed thuis te komen.
Dat is vreemd! Normaal behoudt de eerste die heeft aangesloten het vermogen dat hij kan opnemen en krijgt de tweede de rest. We bijzonder dat de meesten hier bij een verandering vooral denken aan de nadelen en niet aan wat het wellicht kan opleveren: snellere transitie naar elektrisch, meer druk op andere partijen om hun infrastructuur concurrerend te maken, meer mogelijkheden om met je aanhanger te laden. ben ik nog wat vergeten?
 
Nee, het is dat je schreef dat je ook een kabel van je buren mee zou leggen.
Ok, dat is dan de verwarring. Ik bedoelde ook een kabel VAN de buren mee leggen. Dus 1 keer graven en elke buur zijn eigen kabel heeft om later een charger om te monteren en als ze niet direct een charger willen monteren van mijn charger gebruik kunnen maken tegen een aantrekkelijk tarief.

Stel dat een charger 300 euro kost en ik hanteer een 3 cent opslag dan duurt het 10.000 uur voor m'n buren break even spelen met hun charger. Dat duurt wel even :)
 
  • Like
Reactions: Robster and Enzo63
Dat is vreemd! Normaal behoudt de eerste die heeft aangesloten het vermogen dat hij kan opnemen en krijgt de tweede de rest. We bijzonder dat de meesten hier bij een verandering vooral denken aan de nadelen en niet aan wat het wellicht kan opleveren: snellere transitie naar elektrisch, meer druk op andere partijen om hun infrastructuur concurrerend te maken, meer mogelijkheden om met je aanhanger te laden. ben ik nog wat vergeten?
Nee, dat klopt niet. Ook de eerste valt wat terug van vermogen. Je mag er op rekenen dat de 2e die aanschuift minimum 30kW trekt, en de rest naar de eerste gaat. Dat wil zeggen als de combinatie max. 120kW zou leveren, de eerste max. 90kW zou krijgen.

Maar goed, dat was 2-3 jaar geleden. Het kan goed zijn dat ze bij Tesla de balans nog meer in het voordeel van de 2e hebben geconfigureerd.