Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, dat klopt niet. Ook de eerste valt wat terug van vermogen. Je mag er op rekenen dat de 2e die aanschuift minimum 30kW trekt, en de rest naar de eerste gaat. Dat wil zeggen als de combinatie max. 120kW zou leveren, de eerste max. 90kW zou krijgen.

Maar goed, dat was 2-3 jaar geleden. Het kan goed zijn dat ze bij Tesla de balans nog meer in het voordeel van de 2e hebben geconfigureerd.
Ga ik volgende keer testen
 
Klopt , sinds ergens in 2018 is deze policy aangepast. V2 stall-sharing leidt sindsdien ook tot vertraging voor degene die begon te laden. Heel veel nieuwe eigenaren weten niets van stallsharing, dus als ik het zie leg ik het meestal tot vreugde van de nieuweling uit.
Nee, dat klopt niet. Ook de eerste valt wat terug van vermogen. Je mag er op rekenen dat de 2e die aanschuift minimum 30kW trekt, en de rest naar de eerste gaat.
 
Klopt , sinds ergens in 2018 is deze policy aangepast. V2 stall-sharing leidt sindsdien ook tot vertraging voor degene die begon te laden. Heel veel nieuwe eigenaren weten niets van stallsharing, dus als ik het zie leg ik het meestal tot vreugde van de nieuweling uit.
Ga ik volgende keer testen

Eerste krijgt +/-50kw als basis. Daarbij is het volgensmij ook zo dat ze naar de SoC kijken van beide auto’s. Als deze ongeveer gelijk zijn dan krijg je beide de helft. Moet het laatste jaar regelmatig in Emmeloord zijn in het weekeind en daar staat het op zaterdag regelmatig vol. Toch is er in Teslamate niet een standaard verval te zien als iemand naast je aansluit. Het mysterie van stallsharing verval is volgensmij nog niet helemaal bekend.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Eerste krijgt +/-50kw als basis. Daarbij is het volgensmij ook zo dat ze naar de SoC kijken van beide auto’s. Als deze ongeveer gelijk zijn dan krijg je beide de helft. Moet het laatste jaar regelmatig in Emmeloord zijn in het weekeind en daar staat het op zaterdag regelmatig vol. Toch is er in Teslamate niet een standaard verval te zien als iemand naast je aansluit. Het mysterie van stallsharing verval is volgensmij nog niet helemaal bekend.
daarom : het leidt tot vertraging en ik heb zelf geen behoefte om precies te weten hoe het algoritme werkt, maar vertrek gewoon naar een stall met vrije a en b of zodra het kan naar de volgende SuC. (Gebruik SuC alleen met vakanties en heb tijdens het Chargen de navigatie op de volgende rustige SuC of V3 staan om te zien of ik die haal met 6% over. )
 
  • Like
Reactions: JanG007
Openstellen maar aan een hoger tarief lijkt me prima en logisch.
Op onze terugreis gisteren vanuit Toscane kwam er bij Hauconcourt (Metz) plots een Tesla naar de Ionityzuilen. Op mijn vraag hij zich niet vergist had, antwoordde hij dat de SUCs buiten dienst waren.
Hij was blij dat hij bij Ionity kon laden ook al lag de prijs voor hem hoger.
Wij hebben trouwens noch op de heenreis noch op de terugreis moeten wachten: telkens inpluggen en laden en na 30' terug +90% weg. Bij Ionity en bij een hypercharger van Enel X.
Zo erg is het niet gesteld met die alternatieve netwerken. Uiteindelijk blijft het aantal hyperchargers door de openstelling constant en op dit moment zijn er toch maar zelden problemen
 
Last edited:
De bezetting van Suc''s varieert nogal over de tijd. Ik vind het daarom jammer dat je de bezetting van je geselecteerde Suc niet meer kan zien. Je kunt natuurlijk de Suc nog een keer aanklikken maar dan heb je weer zo'n grote pop-up in je scherm. Zo reed ik richting Parijs en had ik Rungis geselecteerd en daar veranderde de bezetting van bijna leeg tot bijna vol in een tijd van een half uur. Toen we aankwamen stonden er gelukkig maar 3.
 
Prognose van stallbezetting zou technisch moeten kunnen mits de meesten “navigeren naar” de SuC’s gebruiken. Echter met het openstellen voor andere merken zal dat mogelijk lastiger/onmogelijk worden. Maar ik merk door de jaren heen dat laden onderweg steeds minder een issue wordt. Tesla wordt zoals ik in 2017 al voorspelde meer en meer energieleverancier en pakt de laad-handschoen op. Zou netjes zijn als het voor hen die het merk en daarmee laadnetwerk groter maken fors goedkoper blijft. Italiaanse en Duitse prijzen vind ik nog net netjes genoeg. (45ct / kWh)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Prognose van stallbezetting zou technisch moeten kunnen mits de meesten “navigeren naar” de SuC’s gebruiken. Echter met het openstellen voor andere merken zal dat mogelijk lastiger/onmogelijk worden. Maar ik merk door de jaren heen dat laden onderweg steeds minder een issue wordt. Tesla wordt zoals ik in 2017 al voorspelde meer en meer energieleverancier en pakt de laad-handschoen op. Zou netjes zijn als het voor hen die het merk en daarmee laadnetwerk groter maken fors goedkoper blijft. Italiaanse en Duitse prijzen vind ik nog net netjes genoeg. (45ct / kWh)
Prognose zal leuk zijn maar als je naar een Suc navigeert wordt (in ieder geval bij mij) de doel Suc grijs zonder getal, dus je ziet de huidige bezetting al niet meer.
 
Openstellen maar aan een hoger tarief lijkt me prima en logisch.
Op onze terugreis gisteren vanuit Toscane kwam er bij Hauconcourt (Metz) plots een Tesla naar de Ionityzuilen. Op mijn vraag hij zich niet vergist had, antwoordde hij dat de SUCs buiten dienst waren.
Hij was blij dat hij bij Ionity kon laden ook al lag de prijs voor hem hoger.
Wij hebben trouwens noch op de heenreis noch op de terugreis moeten wachten: telkens inpluggen en laden en na 30' terug +90% weg. Bij Ionity en bij een hypercharger van Enel X.
Zo erg is het niet gesteld met die alternatieve netwerken. Uiteindelijk blijft het aantal hyperchargers door de openstelling constant en op dit moment zijn er toch maar zelden problemen
Vorige jaar ook alleen Ionity gebruikt bij een retourtje Zwitserland. Prima te doen !
 
S
Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel EV-rijders van andere merken hiervan gebruik gaan maken. Eerst zullen ze er van op de hoogte moeten raken, maar daarna ook nog wel wat stappen moeten doorlopen voordat ze aan de gang kunnen (app, registratie met betaalgegevens, adapter?). En voor Nederland dat als eerste land over zou moeten, voorzie ik geen grote problemen met drukte, want de bezetting van de superchargers is vaak maar een derde of minder.
Sowieso moeten alle auto’s met de aansluiting aan de zijkant van de auto geen toegang krijgen. Die moeten dwars op twee stalls gaan staan om aan te sluiten. Ben benieuwd hoeveel ev’s er praktisch gezien echt gebruik van kunnen maken.
 
S

Sowieso moeten alle auto’s met de aansluiting aan de zijkant van de auto geen toegang krijgen. Die moeten dwars op twee stalls gaan staan om aan te sluiten. Ben benieuwd hoeveel ev’s er praktisch gezien echt gebruik van kunnen maken.
als het goedkoper blijkt dan maakt het voor de mens niet uit of het praktisch is of niet. Stel nu dat er een benzine pomp is waar je met een jerrycan eerst een kan moet vullen er daarna zelf dat in de auto gieten en dat dan 20 cent goedkoper blijkt. Kijk maar eens hoe druk het dan zal worden.
 
als het goedkoper blijkt dan maakt het voor de mens niet uit of het praktisch is of niet. Stel nu dat er een benzine pomp is waar je met een jerrycan eerst een kan moet vullen er daarna zelf dat in de auto gieten en dat dan 20 cent goedkoper blijkt. Kijk maar eens hoe druk het dan zal worden.
Dat is de oplossing als de kabel niet tot de laadpoort geraakt. Thuisbatterij in de koffer en die opladen en daarna met de thuisbatterij de wagen opladen. Dit 3 keer, want de capaciteit van de meeste thuisbatterijen is slechts 1/3 van die van de wagen. 🙂
 
S

Sowieso moeten alle auto’s met de aansluiting aan de zijkant van de auto geen toegang krijgen. Die moeten dwars op twee stalls gaan staan om aan te sluiten. Ben benieuwd hoeveel ev’s er praktisch gezien echt gebruik van kunnen maken.

Bij onze Tesla's zit de aansluiting toch ook aan de zijkant? Ik voorzie eerder problemen bij auto's met de aansluiting midden op de neus, zoals de Leaf en Kona. Die moeten misschien wel in twee vakken gaan staan om er met de kabel bij te kunnen.

Maar ik ben het met je eens dat we maar moeten afwachten hoeveel EV's er echt gebruik van gaan maken. Ik verwacht dat het reuze zal meevallen.
 
Kunnen we dan straks kero-kWh laden?
1631550411699.jpeg
 
  • Funny
Reactions: job-lek
S

Sowieso moeten alle auto’s met de aansluiting aan de zijkant van de auto geen toegang krijgen. Die moeten dwars op twee stalls gaan staan om aan te sluiten. Ben benieuwd hoeveel ev’s er praktisch gezien echt gebruik van kunnen maken.

Erger gaat de auto's met aansluiting in de neus worden. Die kunnen zowel stall links als rechts nemen om kabel aan te sluiten. In Lermoos een Kona zo 2 plekken bezet zien houden. Deuren op slot en kabel gelockt.
 
Bij onze Tesla's zit de aansluiting toch ook aan de zijkant? Ik voorzie eerder problemen bij auto's met de aansluiting midden op de neus, zoals de Leaf en Kona. Die moeten misschien wel in twee vakken gaan staan om er met de kabel bij te kunnen.

Maar ik ben het met je eens dat we maar moeten afwachten hoeveel EV's er echt gebruik van gaan maken. Ik verwacht dat het reuze zal meevallen.
Ik zie nog geen mogelijkheid voor een Taycan of een Etron SUV. Die moeten langsparkeren. Die zie je bij Ionity ook met de kabel over de lak van de frunk krassen. Een aansluiting in de neus haal je nog wel als je net aan de buitenkant van het vak staat met je Zoe of