Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekend geladen bij de Supercharger van de Nurburgring. Kon aan twee Model S rijders uit gaan leggen dat ze de CCS adapter moesten gebruiken, waarbij er ook een P90D stond, en die wist nergens iets van. Die kon hem ook niet vinden dus denk eerder dat deze beste man geen CCS ombouw had laten doen. De andere Model S was nieuw genoeg om hem bij de levering al erbij te hebben.
 

Ter info, Andreas Scheuer is de meest incompetente Minister uit de Duitse naoorlogse geschiedenis.
Ik mag hopen dat hij de uitblijvende vergunningen voor de GF Berlin voor deze ’gesprekken’ niet als onderhandelingsmassa misbruikt.
 
  • Like
Reactions: job-lek

Ter info, Andreas Scheuer is de meest incompetente Minister uit de Duitse naoorlogse geschiedenis.
Ik mag hopen dat hij de uitblijvende vergunningen voor de GF Berlin voor deze ’gesprekken’ niet als onderhandelingsmassa misbruikt.
Nog de bron er bij:
 
  • Like
Reactions: nico180
Waarom je niet wil dat andere EV's aan superchargers gaan laden: de meeste hebben de laadpoort op een andere plek, en zijn dus niet compatibel.

Op onderstaande prent kan er nog maar 1 Tesla laden, en de Tesla app en de navigatie zal beweren dat er 4 vrije plekken zijn.

Van links naar rechts staat er een e-Tron, een Porsche Taycan, een Tesla Model 3 en een VW ID.3.

1623875214412.png
 
Een kabel die iets langer is lost het probleem op. Bij de hyperchargers van de overige aanbieders is er (meestal) geen probleem.
Nou, wie gaat die langere kabel dan weer betalen? En hoe ga je die oprollen in de charging stall?

Om nog maar te zwijgen dat er op een Tesla Supercharger geen RFID lezer en schermpje op staan om af te rekenen. Om nu af te rekenen heb je een Tesla account nodig, een Tesla en een CC of SEPA gekoppeld.
 
Nou, wie gaat die langere kabel dan weer betalen? En hoe ga je die oprollen in de charging stall?

Om nog maar te zwijgen dat er op een Tesla Supercharger geen RFID lezer en schermpje op staan om af te rekenen. Om nu af te rekenen heb je een Tesla account nodig, een Tesla en een CC of SEPA gekoppeld.

  1. De kabel zal niet goedkoop zijn maar op totale prijs van een complete snellader (incl. trafo / infra) is dat te verwaarlozen
  2. Waar ga je die lange (stugge) kabel laten? Ben het met je eens dat het huidige ontwerp daar niet helemaal geschikt voor is.
  3. Afrekenen lijkt me voor Tesla (=software) niet zo'n grote uitdaging. Via de app of desnoods een centrale zuil waar cc/bankpas doorgehaald kan worden (zoals bij grote parkeerplaatsen / gekoppeld aan stall_nummer Supercharger)
Of een aantal universele DC laders naast de Superchargers plaatsen tbv derden. Dan hoeven de Tesla rijders zich wat minder zorgen te maken om de traag ladende "ouderwetse" concurrent EV's :p
 
Nou, wie gaat die langere kabel dan weer betalen? En hoe ga je die oprollen in de charging stall?

Om nog maar te zwijgen dat er op een Tesla Supercharger geen RFID lezer en schermpje op staan om af te rekenen. Om nu af te rekenen heb je een Tesla account nodig, een Tesla en een CC of SEPA gekoppeld.

We duiken hier lekker de techniek in.
Natuurlijk wel interessant, maar ik heb in meer algemene zin wel een probleem met het nu al openstellen van de SuC's voor andere merken.
Ook al zorgt het voor versnelling van het gebruik van elektrische auto's.

Iedereen met een Tesla heeft gedeeld in het risico en met zijn auto gedeeltelijk betaald voor het netwerk van SuC's en kan er daarom gebruik van maken.
De politiek in Duitsland en overige automerken hebben het Tesla laten doen en stonden aan de zijlijn om te kijken hoe ze het konden tegengaan het fout zou gaan het zou aflopen.
Nu is het een succes en willen ze erin meedelen.

Als ze het licht hebben gezien, laten ze dan nu ook maar eerst laten zien dat het ze serieus is.
En het initiatief nemen om zelf rap een goed extra laadnetwerk aan te leggen.
En dan bedoel ik niet meeliften op contracten van andere commerciële aanbieders.
 
Tesla rolt als commerciële partij op eigen kosten en risico een netwerk uit. Deze kosten werden initieel gedragen door de kopers van de auto's die daarmee zelfs gratis konden laden. Er is daarmee een enorm goed en dekkend netwerk gerealiseerd, waarmee je een concurrerend voordeel hebt. In de afgelopen jaren zijn er meerdere gesprekken geweest met partijen om te participeren in het netwerk, waarbij door Tesla logischerwijs werd verwacht dat er door andere partijen een vergelijkbare investering (relatief aan het aantal EV's dat zij verkopen) doen opdat het netwerk snel kan worden uitgebreid. Partijen weigerden dat.

Vervolgens is er een consortium van EU autofabrikanten die met EU subsidie een netwerk uitrollen (waarbij de kosten voor de gebruiker redelijk fors zijn). Dat loopt niet snel genoeg, vervolgens wil een minister verplichten dat Tesla haar concurrerend voordeel afstaat aan derden? Ik vind dat erg bizar.
 
Ik vind overigens niet dat in Duitsland er een probleem is qua het uitrollen van concurrerende netwerken. Even kijken naar IONITY, FastNed en Allego en er zijn genoeg andere alternatieven. Het enige wat wel opvalt is dat je makkelijk 8+ snelladers per Tesla locatie kan vinden, maar dat bij de concurrentie tegenvalt.
 
Technisch is het uitvoerbaar:
1. Tesla kan een app maken waar je je betaal gegevens invoert en de gegevens van je auto. Ik weet niet welke gegevens Tesla nodig heeft.
2. en dan beginnen met 1 of 2 stalls langerekabels geven. En bij voldoende opbrengsten kan dat uitgebreid worden.
3. En natuurlijk een hoge kWh prijs berekenen.

Ben ik een voorstander? Nee niet echt of Tesla moet er goed aan kunnen verdienen. (goed voor mijn aandelen) :D
 
Ik zie al kritieken komen... maar ik kan het niet helpen...
Waarom aan Tesla vragen om hun SuC netwerk aan te passen met langere kabels, dus waarschijnlijk ook nieuwe stall design.
Zelfs Ionity & co slagen er niet in om aangepaste lengte en design te bieden die passen aan alle fantaisien van de OEM kwa laadpoort plaatsing.

Tesla is op de mark al lang mee bezig met SuC. OEM hebben tijd genoeg gehad om er na te kijken en reverse geengineerd soms. Toch hebben ze van alle mogelijk andere keuze gemaakt voor hun laadpoort zonder te denken aan het echte DC fast charge problematiek.
Hoe slim is het om laadpoort link voor U deur te plaatsen: verplicht om rond de deur te lopen of eerst deur sluiten als er iemand naast U is geparkeerd.
Dat ze maar hun laadpoort plaatsen zoals op een Tesla. Dit zal hun klanten ook blijer maken.
 
Voor de mensen die dit weekend op vakantie gaan. Weet niet of het al vaker gemeld is maar toen ik vandaag bij Wavre wilde laden was het hotel gesloten, net onhandig als je ook wil toiletteren.
Ook stond op de kaart dat Arlon niet beschikbaar was, maar toen ik er langs reed leek het alsof er mensen aan het laden waren.
Verder genoten van alle faciliteiten in Metz, Nancy, Beckenried
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor de mensen die dit weekend op vakantie gaan. Weet niet of het al vaker gemeld is maar toen ik vandaag bij Wavre wilde laden was het hotel gesloten, net onhandig als je ook wil toiletteren.
Ook stond op de kaart dat Arlon niet beschikbaar was, maar toen ik er langs reed leek het alsof er mensen aan het laden waren.
Verder genoten van alle faciliteiten in Metz, Nancy, Beckenried
D3BC95CF-4681-41E3-BDB6-44F022EBDA13.png
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and BramDH