Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat Tesla aparte prijzen per kWh aanrekenen voor niet-Tesla-voertuigen? Als ze dat niet doen, zie ik te veel niet-tesla-voertuigen die massaal de Supercharger aandrijven, omdat de DC-snellaadsnelheden van Tesla het goedkoopst zijn (zelfs goedkoper dan de 22kw ac-oplading van allego)

Tesla 0,30 Eur/kwh
Ionity 0,79 eur/kwh
Fastned 0,59 eur/kwh
Allego ac charging 0,36 eur/kwh/ fast charging 0,69 eur/kwh
Inderdaad slecht voor de bezetting aan de SUC, maar wel goed dat de concurrenten de prijzen moeten laten zakken.
Overigens heb ik liever veel plek aan de SUC…..
 
Inderdaad slecht voor de bezetting aan de SUC, maar wel goed dat de concurrenten de prijzen moeten laten zakken.
Overigens heb ik liever veel plek aan de SUC…..
Men gaat hier een stukje het voordeel van 'een Tesla te hebben' teniet doen. Zeer gevaarlijke zet. Zou mij daarom zeer sterk verwonderen als de prijs voor Tesla en niet-Tesla rijder hetzelfde zal zijn. Als men bvb 0.60€ vraagt per kW gaan ze natuurlijk op die manier de euros ook zien binnenkomen.
 
  • Like
Reactions: TM3LR

Conclusie hierin: die 37 cent per kWh is momenteel nog maar net kostendekkend voor de exploitatie van een paal, en zou zonder subsidie op de aankegkosten zelfs verliesgevend zijn.
Misschien gemiddeld.. maar ik heb het over de 2 palen hier in de straat die praktisch altijd bezet zijn. Die zijn echt wel kostendekkend.

Er staat ook een laadpaal met hoogverbruik terugverdientijd is 1 jaar.

De kosten zijn ook wel erg riant voor een paal. Natuurlijk, moet wel kwaliteit zijn dus mag wat kosten.

Ik heb m'n buren voorgesteld dat ik een laadpaal ga aanleggen. Bij onze privé plekken. Om dat te doen moet ik door terrein van m'n buren. 25m kabel.. heb aangegeven dat ze dan van mijn paal gebruik mogen maken en dat ik meteen voor hen ook een kabel trek. Als ze bij mij gaan laden kan ik een kleine opslag vragen en ga ik her groot verbruik tarief betalen. Ik zie enkel voordelen voor mij en m'n buren dus ik hoop dat m'n buren akkoord gaan.
 
  • Like
Reactions: Robster and job-lek
Men gaat hier een stukje het voordeel van 'een Tesla te hebben' teniet doen. Zeer gevaarlijke zet. Zou mij daarom zeer sterk verwonderen als de prijs voor Tesla en niet-Tesla rijder hetzelfde zal zijn. Als men bvb 0.60€ vraagt per kW gaan ze natuurlijk op die manier de euros ook zien binnenkomen.
Het is wel reclame. Die niet-Tesla rijders zullen voortdurend geconfronteerd worden met Tesla’s. Terwijl ze misschien nog €0,60 betalen ook…
Als ze hun auto vervangen zullen ze nog eerder een Tesla overwegen…
 
Het is wel reclame. Die niet-Tesla rijders zullen voortdurend geconfronteerd worden met Tesla’s. Terwijl ze misschien nog €0,60 betalen ook…
Als ze hun auto vervangen zullen ze nog eerder een Tesla overwegen…
Ik denk dat bezitters van elektrische wagens genoeg Tesla's zien op de weg. Het is niet omdat ze naast Tesla's staan te laden, ze plots de drang gaan krijgen om er een te kopen. Ik ben heel benieuwd naar de impact op de bezetting. Mogelijk is dit wel een deel van de verklaring waarom er zo'n enorm dens netwerk is uitgebouwd in Nederland.
 
Nou in Duitsland en in Oostenrijk ben ik geschrokken van het aantal EV’s. De opmars van Volkswagen Group is daar ook echt begonnen.
Geschrokken? Wat een rare uitdrukking! Ik wordt daar blij van maar nog niet blij genoeg. De openstelling en verkoop zal alleen maar zorgen voor verdere uitbreiding van het teslanetwerkoverigens en het zal de andere partijen dwingen om meer te investeren in laadnetwerken
 
Geschrokken? Wat een rare uitdrukking! Ik wordt daar blij van maar nog niet blij genoeg. De openstelling en verkoop zal alleen maar zorgen voor verdere uitbreiding van het teslanetwerkoverigens en het zal de andere partijen dwingen om meer te investeren in laadnetwerken

Geschrokken inderdaad! Laadinfrastructuur is in NL niet eens afdoende. Bij de beperkte snellaadstations (niet SuC) in Oostenrijk ontstonden gewoon wachtrijen. Over de uitbreiding ben ik helemaal sceptisch. Die ruimte is er bij heel veel SuC locaties namelijk niet. Dit is voor Tesla gewoon zoveelste ding waar ze wat geld mee proberen te verdienen. Om maar te zwijgen over de chaos die gaat ontstaan omdat andere merken totaal niet geschikt zijn voor het SuC netwerk.
 
Laadinfrastructuur is in NL niet eens afdoende.
Ieder heeft zijn eigen ervaringen dus ik ga zeker niet zeggen dat iets niet waar is. Maar ik wil wel zeggen dat ik dat niet herken. Met een laadpaal thuis, ca 500km range, superchargers (nog nooit hoeven wachten), destination chargers en dan nog de vele ander palen neem ik niet eens meer de moeite om naar 90% (mijn auto staat standaard op 80%) te gaan voor een grote rit.
 
Ieder heeft zijn eigen ervaringen dus ik ga zeker niet zeggen dat iets niet waar is. Maar ik wil wel zeggen dat ik dat niet herken. Met een laadpaal thuis, ca 500km range, superchargers (nog nooit hoeven wachten), destination chargers en dan nog de vele ander palen neem ik niet eens meer de moeite om naar 90% (mijn auto staat standaard op 80%) te gaan voor een grote rit.

Kijk ik herken het als Tesla rijder ook niet. Maar de andere ev rijders hebben deze luxe van SuC en DeC niet. Veel mensen hebben vanwege een gedwongen ev-lease niet eens een oprit met een prive laadpaal. De infrastructuur in NL met Fastned, Allego en Shell is redelijk te noemen maar ga je buiten NL dan is het veelal behelpen. Deze rijders maken straks gewoon de keus om bij een SuC te stoppen. Als je nu de drukke SuC locaties in de randstad al soms ziet dan gaat dit echt geen vooruitgang worden. Daarbij zijn er zoals gezegd genoeg SuC’s die helemaal niet zo makkelijk in capaciteit kunnen worden uitgebreid. Daarbij komt nog dat Tesla voor bijna alle SuC locaties afhankelijk is van individuele locatie beheerders die anno 2021 misschien wel heel anders kijken naar de klandizie die ze ermee opbouwen.

Ps. Over het wachten gesproken. Iedereen heeft weleens moeten wachten (tenzij je nog nooit bij V2 hebt geladen). Persoonlijk vind Ik dat wachten ook aan de hand is bij stallsharing. Immers valt de snelheid van je eigen sessie terug met als gevolg je daardoor dus langer wacht dan normaal om je gewenste SoC te bereiken.
 
Dan zijn we het eens over NL ;)

Ik maak geen roadtrips naar het buitenland en heb dus geen ervaring. Ik denk dat er veel onzekerheden zijn bij openstelling: denk aan het belangrijke (zo niet belangrijkste) element prijs. Gaat Tesla boven de Fastned/Ionity ed zitten, dan zal het wel meevallen.

Uitbreiden kan inderdaad niet overal, maar op sommige plekken juist weer erg makkelijk. En vergeet niet: Tesla is echt niet de enige die gaat opschalen qua laadpunten...
 
Ik heb m'n buren voorgesteld dat ik een laadpaal ga aanleggen. Bij onze privé plekken. Om dat te doen moet ik door terrein van m'n buren. 25m kabel.. heb aangegeven dat ze dan van mijn paal gebruik mogen maken en dat ik meteen voor hen ook een kabel trek. Als ze bij mij gaan laden kan ik een kleine opslag vragen en ga ik her groot verbruik tarief betalen. Ik zie enkel voordelen voor mij en m'n buren dus ik hoop dat m'n buren akkoord gaan.
Vergeet niet dat over een paar jaar het grootverbruik tarief gelijk wordt getrokken met het 'normale' tarief. (staat in datzelfde rapport wat michelh toevoegde)

en ik denk ook wel dat er eea af te dingen valt op dat rapport mbt kosten voor laadpaalexploitatie. het probleem m.i. is dat op dit moment de kosten voor de baat uitgaan, met name in niet-stedelijke gebieden
 
Ik heb m'n buren voorgesteld dat ik een laadpaal ga aanleggen. Bij onze privé plekken. Om dat te doen moet ik door terrein van m'n buren. 25m kabel.. heb aangegeven dat ze dan van mijn paal gebruik mogen maken en dat ik meteen voor hen ook een kabel trek. Als ze bij mij gaan laden kan ik een kleine opslag vragen en ga ik her groot verbruik tarief betalen. Ik zie enkel voordelen voor mij en m'n buren dus ik hoop dat m'n buren akkoord gaan.
Als je je maar realiseert dat dit niet is toegestaan. Je levert namelijk energie door en je creëert een net wat iets exclusiefs voor de netbeheerder is. En wat dacht je van aansprakelijkheid als er kortsluiting o.i.d. ontstaat?
 
Als je je maar realiseert dat dit niet is toegestaan. Je levert namelijk energie door en je creëert een net wat iets exclusiefs voor de netbeheerder is. En wat dacht je van aansprakelijkheid als er kortsluiting o.i.d. ontstaat?
Ik heb mijn eigen paal open staan voor openbaar gebruik. Kabel ligt alleen op eigen grond en paal staat op eigen grond (rand van perceel, dus ook te gebruiken zonder dat je op mijn oprit staat). Dan lever ik toch ook energie door? Dat mag wel en wordt zelfs aangemoedigd. Weet je hoe dat zit?
 
Ik heb mijn eigen paal open staan voor openbaar gebruik. Kabel ligt alleen op eigen grond en paal staat op eigen grond (rand van perceel, dus ook te gebruiken zonder dat je op mijn oprit staat). Dan lever ik toch ook energie door? Dat mag wel en wordt zelfs aangemoedigd. Weet je hoe dat zit?
Dat is afhankelijk van de algemene voorwaarden van je elektriciteitsleverancier. Ik heb even gekeken naar die van Essent en die beperkt de levering tot de aansluiting en omdat je geen verbinding met je buurman mag hebben leidt dit tot hetzelfde resultaat. Dat verklaart ook dat openstelling van de paal niet problematisch zal zijn: het leidt niet tot een net en beperkt zich tot een aansluiting. En inderdaad, dit wordt ook gestimuleerd, met name voor publieke laadpalen (zodat je straks ook je eigen leverancier kunt kiezen).
Nog even terugkomend op het plan van @ramonneke nu ik die post niet meer kan wijzigen: het trekken van die kabel voor de buurman is het probleem, want als je die aansluit op je eigen installatie creëer je een net. Gewoon gebruik laten malen van een laadpaal is geen probleem.
 
Ik moet ook zeggen dat ik het wat met lede ogen aanzie, dit openstellen van de SUCs voor derden. "Normaal gezien" zijn er inderdaad weinig problemen qua wachttijd, maar in de paar jaar dat ik ondertussen al Tesla rijd, zie ik de SUCs wel steeds drukker worden.

We gaan toch enkele keer per jaar op reis met de Tesla (vooral richting zuiden: Z-Frankrijk, Spanje, skistations) en ik zie toch duidelijk het verschil, vooral in Frankrijk tijdens de vakantieperiodes (bvb Narbonne, Reims, Orléans, in eigen land soms Brugge) waar er steeds vaker (even) moet worden gewacht om dan een stall te delen (met uiterst lage laadsnelheden tot gevolg).

Als de SUCs worden opengesteld, heb je daarbij nog eens de influx van alle niet-Tesla rijders, met dus onvermijdelijk meer volk en dus meer wachttijd tot gevolg.

Voor mij was het feit dat enkel Tesla's aan de SUC konden een heel belangrijke reden om Tesla te gaan. Als dat wegvalt, en er steeds meer moet worden gewacht tijdens de momenten dat het er toe doet, daar heb ik absoluut geen zin in. Hoewel ik heel goed het verdienmodel achter de beslissing snap.

Ik moet nog een jaartje met mijn S dus zal wel zien hoe het evolueert, maar dit is toch het verlies van een belangrijk USP vind ik.
 
Last edited:
Ik moet ook zeggen dat ik het wat met lede ogen aanzie, dit openstellen van de SUCs voor derden. "Normaal gezien" zijn er inderdaad weinig problemen qua wachttijd, maar in de paar jaar dat ik ondertussen al Tesla rijd, zie ik de SUCs wel steeds drukker worden.

We gaan toch enkele keer per jaar op reis met de Tesla (vooral richting zuiden: Z-Frankrijk, Spanje, skistations) en ik zie toch duidelijk het verschil, vooral in Frankrijk tijdens de vakantieperiodes (bvb Narbonne, Reims, Orléans, in eigen land soms Brugge) waar er steeds vaker (even) moet worden gewacht om dan een stall te delen (met uiterst lage laadsnelheden tot gevolg).

Als de SUCs worden opengesteld, heb je daarbij nog eens de influx van alle niet-Tesla rijders, met dus onvermijdelijk meer volk en dus meer wachttijd tot gevolg.

Voor mij was het feit dat enkel Tesla's aan de SUC konden een heel belangrijke reden om Tesla te gaan. Als dat wegvalt, en er steeds meer moet worden gewacht tijdens de momenten dat het er toe doet, daar heb ik absoluut geen zin in. Hoewel ik heel goed het verdienmodel achter de beslissing snap.

Ik moet nog een jaartje met mijn S dus zal wel zien hoe het evolueert, maar dit is toch het verlies van een belangrijk USP vind ik.
Helaas zijn wij in de minderheid. Het gros van de leden hier vindt wachten om te laden helemaal geen probleem. Althans, dat schrijven ze. Ik denk dat dat in de praktijk wel anders is.