Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
En ja, ik snap dat jij tevreden bent met je Tesla, en niet anders wil, maar stop met te pretenderen dat mensen die niet dezelfde voorkeuren als jou hebben achterlijk zijn.

Zoals gezegd kansloos om deze persoon te overtuigen. Rij regelmatig in een Mercedes S63 en Bmw M6 gran coupe en kan me serieus niemand voorstellen die deze auto's vrijwillig (zonder enig belastingtechnisch voordeel) zal inruilen tegen een S of een X. Beste wat je kan doen is gewoon deze moderator verbergen en verder gaan met een zinvolle discussie over de enorme problemen die deze pilot gaat opleveren.
 
De vergelijking met een smartphone slaat nergens op. Functioneel verschilt een blackberry nogal van een moderne smartphone.
EVs van andere merken verschillen qua essentiële functionaliteit eigenlijk niet van een Tesla. Je zou zelfs kunnen stellen dat EVs functioneel niet van een ICE verschillen, hoewel mijn voorkeur duidelijk is.
De verschillen zijn, zeker als je de prijs meeneemt in de vergelijking, eerder een kwestie van keuze. Keuze voor minimalistisch of net niet, voor wat meer comfort of wat meer vermogen. De doorgedreven bediening via het centrale scherm: Ik kan me voorstellen dat een ITer het de max vindt maar ook dat iemand anders er geen boodschap aan heeft. Zelf ben ik eerder voorstander van rijhulpmiddelen maar de rest van het gezin rijdt liever zonder.
 
Kan iemand van diegenen die zich zo druk maken over het openstellen van de SuC voor andere EVs mij uitleggen wat ik schijn te missen?

Zoals ik het zie is er nog steeds geen probleem als ineens alle EV rijders die tot voor gisteren nog gebruik maakten van Ionity/FastNed in NL enkel nog bij Tesla SuCs zouden gaan snelladen vanaf heden. De Ionity/FastNed locaties hebben vaak maar 2 of 4 stalls, en die zijn tot nu toe zelden allemaal bezet. Die paar kunnen we er met het huidige aantal stalls makkelijk bij hebben in NL.

Met het extra inkomen dat SuCs genereren door non-Telsa EVs toe te laten kan men het SuC netwerk nog sneller uitbreiden dan nu al het geval is. Ik ben er van overtuigd dat Tesla met alle data die de fleet genereert prima in staat is om het plaatsen van nieuwe SuCs cq. het uitbreiden van bestaande SuCs te plannen naar werkelijke behoefte. Het feit dat non-Tesla EVs ook kunnen laden zou ook nog wel eens een voordeel kunnen zijn bij het vinden van geschikte locaties. Denk aan vergunningen en zo.

Last but not least. Een kennis van me (die zelf notabene laadpalen exploiteert) vertelde me dat hij het belachelijk vond dat Tesla geen andere EVs toe liet bij de SuCs. Ik heb hem er op moeten wijzen dat het andersom was, en dat Tesla altijd open heeft gestaan voor samenwerking, maar de andere partijen geen belangstelling hadden. Wat ik maar wil zeggen is dat er nog steeds veel anti-Tesla sentiment is in sommige kringen, en dat m.i. deze stap wellicht wat goodwill genereert voor Tesla. En dat kan geen kwaad lijkt me.
 
Last edited:
Zoals gezegd kansloos om deze persoon te overtuigen. Rij regelmatig in een Mercedes S63 en Bmw M6 gran coupe en kan me serieus niemand voorstellen die deze auto's vrijwillig (zonder enig belastingtechnisch voordeel) zal inruilen tegen een S of een X. Beste wat je kan doen is gewoon deze moderator verbergen en verder gaan met een zinvolle discussie over de enorme problemen die deze pilot gaat opleveren.
Zullen we afspreken alleen EVs met elkaar te vergelijken, anders wordt de discussie wel héél ingewikkeld :rolleyes:.

Voor het vergelijken van dikke ICEs met dikke EVs zijn zat andere fora beschikbaar.
 
Totdat je in de file achter een non-Tesla staat die perse naar 100% moet, twee stalls blokkeert en jij verplicht moet uitwijken Naar een ionity charger aan 0,79 eur….

relax, ik ben aan het trollen
Ik ben juist relaxed, snap niet waar sommigen zich zo druk om maken met die openstelling voor non-Tesla EVs ;).

Er schijnen overigens ook Tesla rijders te zijn die perse naar 100% moeten...
 
Zoals gezegd kansloos om deze persoon te overtuigen. Rij regelmatig in een Mercedes S63 en Bmw M6 gran coupe en kan me serieus niemand voorstellen die deze auto's vrijwillig (zonder enig belastingtechnisch voordeel) zal inruilen tegen een S of een X. Beste wat je kan doen is gewoon deze moderator verbergen en verder gaan met een zinvolle discussie over de enorme problemen die deze pilot gaat opleveren.
Relax, het is niet voor niks een pilot. Als je zorgen terecht zijn stoppen ze er gewoon weer mee. Persoonlijk denk ik dat het wel los loopt. Zie ook discussie over Stau aan de SuC tijdens wintersport. Storm in glas water als je het mij vraagt...
 
De vergelijking met een smartphone slaat nergens op. Functioneel verschilt een blackberry nogal van een moderne smartphone.
EVs van andere merken verschillen qua essentiële functionaliteit eigenlijk niet van een Tesla. Je zou zelfs kunnen stellen dat EVs functioneel niet van een ICE verschillen, hoewel mijn voorkeur duidelijk is.
De verschillen zijn, zeker als je de prijs meeneemt in de vergelijking, eerder een kwestie van keuze. Keuze voor minimalistisch of net niet, voor wat meer comfort of wat meer vermogen. De doorgedreven bediening via het centrale scherm: Ik kan me voorstellen dat een ITer het de max vindt maar ook dat iemand anders er geen boodschap aan heeft. Zelf ben ik eerder voorstander van rijhulpmiddelen maar de rest van het gezin rijdt liever zonder.
Ik vind die vergelijking helemaal niet zo vreemd. Toen de iPhone uitkwam waren er velen, mezelf incluis, die het ontbreken van een fysiek keyboard maar vreemd vonden. Nu is het de standaard. Waar het om gaat is dat Apple destijds de pionier was, en die voorsprong nog altijd heeft, meer dan 10 jaar later. Datzelfde geldt m.i. voor Tesla t.o.v. andere EVs.

Je stelling dat EVs van andere merken weinig verschillen van Tesla, of zelfs van ICEs onderschrijf ik totaal niet. De toekomst zal het leren...
 
Last edited:
Als je zo weinig aan een snellader staat, waarom hecht je dan blijkbaar zo'n belang aan Tesla's SuC netwerk dat het je tot nu toe er van weerhouden heeft om een EV van een ander merk te kopen?
't Zijn er waarschijnlijk iets meer. Ik ben deze zomer aan 8 SUC gepasseerd om op vakantie te gaan. Bij 6 van de 8 SUC waren er meer dan 50% van de stalls bezet, waardoor mijn laadvermogen beperkt werd. Bij 3 van de 8 laadsessies was er nog één stall over toen ik aankwam. Op twee van die locaties waren er ook Ionity stalls, die gewoon 100% in gebruik waren.
Volgend jaar sta ik daar dus waarschijnlijk aan te schuiven. Als ik daar evenveel tijd verlies als kennissen die met een ID.4 naar 't Zuiden reden, dan is dat voor mij een probleem.

Kijk naar de statistieken in Noorwegen. Nog geen 20% van de verkochte wagens zijn daar Tesla's. Er zijn dus potentieel heel wat extra voertuigen om te komen laden. Voertuigen die vaak ook minder efficiënt zijn. In Duitsland zijn er al maanden aanschuifrijen aan andere snelladers (nextmove laat vaak niet zo'n bemoedigende beelden zien).

De rest van mijn SUC-sessies zijn overdag tijdens de kantooruren, en dat zijn er 't voorbije jaar weinig geweest. Maar dat kunnen er wat meer worden. Maar nogmaals, dat geld speelt bij mij eigenlijk niet. Te meer omdat ik wanneer ik bvb een full-option i4 zou kiezen de leaseprijs een pak goedkoper is dan de model 3.
 
  • Like
Reactions: Bas. and Koifim
Man, man wat een niveau. Ik vat even samen: "Al wie een andere keuze maakt dan ik is een complete idioot".
Die 'nogal' opzichtige flacon wing deuren zijn voor nogal wat mensen een argument tegen ipv voor de MX, ... denk ik persoonlijk.
En voor de rest: swipen met een RFID-pasje lukt de burger wel. Een Tesla-rijder die aan een vrij toegankelijke publieke laadpaal wil laden, slaagt er ook regelmatig in, zo stel ik vast.
Nu Tesla een eerste stap zet om het netwerk open te stellen voor niet-eigen voertuigen, zien ze blijkbaar zelf in een App ook de beste manier om dat te doen.
Ik denk dat @wooter even spiegelt aan wat je zelf steeds doet maar dan richting de andere kant van het spectrum.
 
In de Benelux & in Duitsland zie ik inderdaad weinig problemen omdat we meestal nog met grote stalls zijn.. 12 tot 18 plaatsen is niet uitzondelijk.
Problemen die ik zie zijn meestal naar de landen die nog niet druk bezet zijn.

Zijn bijvoorbeeld naar Kroatië geweest 2 maanden geleden.
Buiten het seizoen welliswaar.

Tot en met Flachau (Oostenrijk) gaat het goed.
Maar dan begint het... Villach & Ljubana.
Deze hebben slechts max 8 stalls & zijn echt wel druk bezet.
In Villach is er deze zomer gelukkig een stall bijgekomen maar toch beide stalls zo goed als vol elke dag.
Moesten hier nog andere bijkomen gaat dat wel problemen geven.

Aan Tesla dus om daar dan dringend capaciteit bij te zetten moesten ze volledig EU openstellen.
Maar in die omgeving lijkt er weinig (niks) gepland te zijn volgens hun kaartje.
 
Zoals gezegd kansloos om deze persoon te overtuigen. Rij regelmatig in een Mercedes S63 en Bmw M6 gran coupe en kan me serieus niemand voorstellen die deze auto's vrijwillig (zonder enig belastingtechnisch voordeel) zal inruilen tegen een S of een X. Beste wat je kan doen is gewoon deze moderator verbergen en verder gaan met een zinvolle discussie over de enorme problemen die deze pilot gaat opleveren.
Mwa, ik mocht laatst een stukje sturen in een Aston Martin DBX met een prijskaartje waarbij de door jouw genoemde auto's nog niet in de schaduw kunnen staan. Ja, ik zie dan echt wel verschil in persoonlijke aandacht tussen een Tesla en een DBX en dan vooral in het interieur.
De kinderen vooral kregen wel een hoog blackberry gevoel terug.

Voor een beetje spelen is zo'n auto leuk maar na 5km op de snelweg is het eerst wat in mij op komt "oké het is nu wel leuk geweest, kan die takkenherrie niet uit en waar zit de knop voor een werkende rij hulp." Je doet het ook echt alleen voor de herrie en de looks want snel is het niet en weggedrag is door het hoge zwaartepunt ook niet om over naar huis te schrijven.

Er zal best een niche market zijn voor merken die een auto nog steeds zullen voorzien van CNC gedraaide knopjes om je jas op te hangen ipv een gegoten plastic haakje.

Ook snap ik dat mensen die dergelijke auto's kunnen kopen vaak ook nog zijn van kleine schermpjes en veel fysieke knopjes.
Dat is mijn moeder ook nog steeds en mijn vader was dat ook. Alleen is dat wel de generatie die het eerste zal uitsterven.
Als merk te lang daarin blijven hangen zal je de volgende blackberry / nokia maken.
 
Denk dat dit een goede test case gaat worden naar de bereidheid van een non-Tesla EV rijder om de gewoonte om, bv op doorreis met de ICE, direct aan de snelweg te tanken/laden aan te gaan passen.
Voor de meeste SuC locaties moet je je route verlaten en dat is ook in onze discussies hier ook al wel eens een thema geweest :).
Daarbij kan Tesla bepalen welke SuC's opgesteld gaan worden, dus beschikbaar komen in de app en welke niet (bv op basis van overall capaciteit, bezettings%, laadpositie opties vs ruimte etc.).
Ik persoonlijk heb het altijd een verademing gevonden om niet meer op zo'n druk (snelweg)tankstation te hoeven stoppen voor een noodzakelijke pauze (en ja, ik weet dat sommige SuC's ook niet echt super locaties zijn....)
 
  • Like
Reactions: job-lek
't Zijn er waarschijnlijk iets meer. Ik ben deze zomer aan 8 SUC gepasseerd om op vakantie te gaan. Bij 6 van de 8 SUC waren er meer dan 50% van de stalls bezet, waardoor mijn laadvermogen beperkt werd. Bij 3 van de 8 laadsessies was er nog één stall over toen ik aankwam. Op twee van die locaties waren er ook Ionity stalls, die gewoon 100% in gebruik waren.
Volgend jaar sta ik daar dus waarschijnlijk aan te schuiven. Als ik daar evenveel tijd verlies als kennissen die met een ID.4 naar 't Zuiden reden, dan is dat voor mij een probleem.
In de zomer twee keer op en neer naar het zuiden gereden: naar het meer van Geneve en Croatië. Bij één SUC even moeten wachten. That's it. Overigens gewoon overdag en ook een keer op de gevreesde zwarte zaterdag.
 
Ik persoonlijk heb het altijd een verademing gevonden om niet meer op zo'n druk (snelweg)tankstation te hoeven stoppen voor een noodzakelijke pauze (en ja, ik weet dat sommige SuC's ook niet echt super locaties zijn....)
Had vooral problemen met 's nachts aan de SUC's staan.
Hotels waren vaak gesloten waardoor je niet naar toilet kon gaan.
En dan is er echt niks te doen aan zo'n SUC.