Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Wat dan precies? Zoveel verschil met de vorige versie? Die vond ik alvast niet verkeerd, ben dus benieuwd…
Nagenoeg iedere versie 'breekt' wel iets van de functionaliteit. Tesla weet dat ook...nadat ik en andere gebruikers ze er op opmerkzaam maak. Met een userbase zoals Tesla heeft met de app, lijkt het er sterk op dat in ieder geval het test-framework onvoldoende is, en nee, ik ben niet hun beta tester...en jij ook niet.
 
App werkt probleemloos bij mij. Iemand kwam wel klagen dat Face ID er niet meer is. Die gebruikte blijkbaar de app + Face ID om zijn auto te openen en te starten, in plaats van zijn smartphone als sleutel te gebruiken. Blijkbaar wist ie ook niet echt dat de RFID kaart ook een manier was om Face ID te vermijden.
 
Ik zou maar 1 stall blokkeren, lijkt me en indien de meest rechtse stall beschikbaar is en een parkeerplaats rechts ervan heeft zelfs geen.
Je ziet soms hetzelfde gebeuren bij ionity. Zonder een voldoende lange kabel of een meer universele maar plaatsrovendere opstelling is dat met de variatie in de plaatsing van de laadpoort onvermijdelijk.
Een laadpoort links achter vind ik wat gek bij laadpalen naast een parkeerplaats langs de weg. Voor mij zou een laadpoort rechts logischer zijn. Maar er valt voor elke positie wel iets op te merken.
Temeer een reden om de plaats van de laadpoort te standardiseren. Elke auto de laadpoort op dezelfde plaats, geeft ook duidelijkheid bij de laadpalen.

Wat mij betreft is links achter de meest logische plaats:
  • Achteruit parkeren (is ook direct veiliger dan vooruit in parkeren).
  • Je stapt uit en loopt naar de achterkant van de auto zonder dat je eerst moeilijk moet doen om je deur dicht te doen.
  • Laadkabel aansluiten.
  • Terug in de auto zonder dat je om de auto hoeft te lopen of moeilijk moet doen om je deur te openen.
  • Netflix aanzetten, of filmpjes op youtube kijken en lekker relaxed wachten tot de accu vol is.
  • Als het laden klaar is, makkelijk vooruit wegrijden.
Weinig andere merken die zo goed hebben nagedacht over de positie van de laadpoort.
 
  • Like
Reactions: AustinP and job-lek
Of achteruit inrijden het gemakkelijkste is, weet ik niet. Ik zie bijna alle mensen hun eigen garage of oprit vooruit inrijden om er dan achteruit uit te rijden, en in die situatie kan en mag alles. De vrije voorkeur lijkt dus vooruit inparkeren en achteruit wegrijden. Alleen op sommige bedrijventerreinen en ook nabij kazernes wordt het verplicht om achteruit in te parkeren om bij een evacuatie zo snel mogelijk weg te zijn. Maar dat moeten ze dan wel verplichten want het is blijkbaar niet wat mensen uit zichzelf gaan doen.
e-tron en nogal wat andere modellen hebben de laadpoort ook links.
Maar wanneer je langs de weg geparkeerd staat met een AC-laadpaal op de stoep, vind ik dat toch niet zo handig en zou ik de laadpoort liever rechts hebben. Het verkeer zoeft dan toch voorbij wanneer je de laadkabel moet in- en uitnemen. Optioneel kan je een tweede laadpoort rechts nemen, maar dat vond ik erover.
 
Onderzoek heeft aangetoond dat achteruit inrijden en vooruit daarna vertrekken ook de minste kans op ongelukken geeft. Onder meer omdat mensen vaker met haast weer weg gaan dan dat ze gekomen zijn en mensen vaker frisser bij een bestemming komen dan er weer weggaan. Daarom verzoeken ook steeds meer bedrijven, waar veiligheid hoog op de lijst staat, je achteruit in te parkeren. Overigens denk ik dat dit verhaal niet direct opgaat voor een SUC waar je eerder uitgeruste weer vertrekt....
 
Of achteruit inrijden het gemakkelijkste is, weet ik niet. Ik zie bijna alle mensen hun eigen garage of oprit vooruit inrijden om er dan achteruit uit te rijden, en in die situatie kan en mag alles. De vrije voorkeur lijkt dus vooruit inparkeren en achteruit wegrijden. Alleen op sommige bedrijventerreinen en ook nabij kazernes wordt het verplicht om achteruit in te parkeren om bij een evacuatie zo snel mogelijk weg te zijn. Maar dat moeten ze dan wel verplichten want het is blijkbaar niet wat mensen uit zichzelf gaan doen.
e-tron en nogal wat andere modellen hebben de laadpoort ook links.
Maar wanneer je langs de weg geparkeerd staat met een AC-laadpaal op de stoep, vind ik dat toch niet zo handig en zou ik de laadpoort liever rechts hebben. Het verkeer zoeft dan toch voorbij wanneer je de laadkabel moet in- en uitnemen. Optioneel kan je een tweede laadpoort rechts nemen, maar dat vond ik erover.
Het klopt dat de meesten vooruit inparkeren, ik denk dat dat komt omdat men denkt dat dat makkelijker is.
Naar mijn idee is achteruit inparkeren makkelijker, veiliger, je hebt minder ruimte nodig en je kunt makkelijker wegrijden.
Het is niet voor niets dat auto’s die automatisch inparkeren dit achteruit doen.
Je hebt inderdaad wel een punt met langs de weg parkeren, maar dat is de enige situatie waar ik kan bedenken dat de laadpoort rechts zou moeten zitten. Maar goed, voordat we offtopic raken…. Superchargers staan niet op de stoep langs de weg:)
 
Temeer een reden om de plaats van de laadpoort te standardiseren. Elke auto de laadpoort op dezelfde plaats, geeft ook duidelijkheid bij de laadpalen.

Wat mij betreft is links achter de meest logische plaats:
  • Achteruit parkeren (is ook direct veiliger dan vooruit in parkeren).
  • Je stapt uit en loopt naar de achterkant van de auto zonder dat je eerst moeilijk moet doen om je deur dicht te doen.
  • Laadkabel aansluiten.
  • Terug in de auto zonder dat je om de auto hoeft te lopen of moeilijk moet doen om je deur te openen.
  • Netflix aanzetten, of filmpjes op youtube kijken en lekker relaxed wachten tot de accu vol is.
  • Als het laden klaar is, makkelijk vooruit wegrijden.
Weinig andere merken die zo goed hebben nagedacht over de positie van de laadpoort.
Ga graag mee met je argumentatie maar de meeste keren laad je thuis of op bestemming. Dan is er wel wat voor te zeggen on de aansluiting rechts voor of achter te hebben.
 
Temeer een reden om de plaats van de laadpoort te standardiseren. Elke auto de laadpoort op dezelfde plaats, geeft ook duidelijkheid bij de laadpalen.

Wat mij betreft is links achter de meest logische plaats:
  • Achteruit parkeren (is ook direct veiliger dan vooruit in parkeren).
  • Je stapt uit en loopt naar de achterkant van de auto zonder dat je eerst moeilijk moet doen om je deur dicht te doen.
  • Laadkabel aansluiten.
  • Terug in de auto zonder dat je om de auto hoeft te lopen of moeilijk moet doen om je deur te openen.
  • Netflix aanzetten, of filmpjes op youtube kijken en lekker relaxed wachten tot de accu vol is.
  • Als het laden klaar is, makkelijk vooruit wegrijden.
Weinig andere merken die zo goed hebben nagedacht over de positie van de laadpoort.

Ik zou eraan willen toevoegen dat ook de meeste (alle?) ICE achter de benzineklep hebben, dat vergemakkelijkt de gewenning.

Ik ben het zeker eens met het achteruit inparkeren, achter lijkt mij daarom ook het beste. Links en/of rechts is denk ik wel een kwestie van smaak. Ikzelf heb ook een voorkeur voor links (kant van de bestuurder), maar kan leven met een oplossing rechts.

Standaardiseren gaat vanzelf, daar hoeven wat mij betreft geen regels voor te komen. Laat dat maar over aan de fabrikanten (de markt).
Voordat je het weet krijg je weer uitzondering op uitzondering enz.... Denk aan aanhangers, grote auto's, motorfietsen, driewielers, invalidevoertuigen, bestelbusjes.... En er komen nog veel nieuwe ontwikkelingen die wij nu niet kunnen voorzien. Wetgeving en standaardisatietrajecten zijn notoir traag...

Ik denk dat 99% van de (voorziene) problemen op te lossen is met wat langere kabels en een goede aanduiding welke lader bij welke laadplek hoort.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Is niet interessant voor wie aan zijn huis moet langsparkeren aan de straatkant. Je staat soms gevaarlijk op straat om in en uit te pluggen en je stekker kan er uit gereden worden door fietsers, spiegels.

Dat is waar. Maar er zijn ook straten waar je inks en rechts mag parkeren. Mijn stelling is juist daarom dat je niet naar één generieke regeling/wet moet. En als het voor jou belangrijk is aan welke kant de aansluiting zit, neem je dat mee bij je aanschafbeslissing.
 
De laadpoort achter hoeft niet perse te betekenen dat je achteruit moet inparkeren om te (snel)laden. Er zijn immers b.v. ook Tesla stalls waar je vooruit moet inparkeren om te laden. De positie van de laadpaal bepaald.

In algemene zin (niet direct gerelateerd aan laden) hangt de inparkeer richting bij mij er vanaf wat ik daar kom doen: bij boodschappen doen parkeer ik vooruit in zodat je niet met de winkelwagen langs/tussen auto's hoeft te manouvreren. Idem bij het inladen/uitladen van andere dingen uit de kofferbak (bouwmarkt). Parkeer ik ergens waar ik niet/nauwelijk iets hoef in of uit te laden, dan parkeer ik ook wel achteruit in.
Zolang er bij de laadplek voldoende ruimte om de auto beschikbaar is, maakt het mij niet zo veel uit waar de laadpoort zit.
 
In Japan parkeren alle automobilisten hun auto achteruit in de parkeerhaven.
Op een weg waar aan beide zijden geparkeerd mag worden, mag je slecht aan beiden zijden met rijrichting parkeren.
Zelf meegemaakt dat ik aan de , voor mij, linkzijde van de weg parkeerde en een bekeuring kreeg.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In Japan parkeren alle automobilisten hun auto achteruit in de parkeerhaven.
Op een weg waar aan beide zijden geparkeerd mag worden, mag je slecht aan beiden zijden met rijrichting parkeren.
Zelf meegemaakt dat ik aan de , voor mij, linkzijde van de weg parkeerde en een bekeuring kreeg.
Ik weet niet of het tweede gedeelte ook op Japan slaat, maar in Japan rijden ze links. :D Als het niet in Japan was dan moeten er volgens mij borden staan dat het niet mag.
 
In Japan parkeren alle automobilisten hun auto achteruit in de parkeerhaven.
Op een weg waar aan beide zijden geparkeerd mag worden, mag je slecht aan beiden zijden met rijrichting parkeren.
Zelf meegemaakt dat ik aan de , voor mij, linkzijde van de weg parkeerde en een bekeuring kreeg.

Dat mag hier ook niet behalve bij een eenrichtigsweg.
Er wordt alleen nooit op gehandhaafd hier.
 
Onderzoek heeft aangetoond dat achteruit inrijden en vooruit daarna vertrekken ook de minste kans op ongelukken geeft. Onder meer omdat mensen vaker met haast weer weg gaan dan dat ze gekomen zijn en mensen vaker frisser bij een bestemming komen dan er weer weggaan. Daarom verzoeken ook steeds meer bedrijven, waar veiligheid hoog op de lijst staat, je achteruit in te parkeren. Overigens denk ik dat dit verhaal niet direct opgaat voor een SUC waar je eerder uitgeruste weer vertrekt....
Ik heb hier ook ervaring mee, nog voor er sensoren en achteruitrijcamera's waren, helaas en parkeer dan sindsdien ook nooit voorwaarts. waarom: Voor je wegrijdt ben je even bezig met instappen, je gordel, je pincode etc. Dus de omgeving buiten is mogelijk veranderd of je bent even niet zo alert op die lage bloembak waar je net langsliep. Nou is het met de camera's en sensoren wel een stuk veiliger geworden, dat achteruit rijden. Maar als je aan komt rijden is er gewoon minder afleiding voor je van vooruit- naar achteruit schakelt, dus je weet vrij goed of er kinderen lopen en dat er een bloembak stond e.d..
Ook het operationeel parkeren zoals bij politie en brandweer is een argument, je bent gewoon sneller weg als er een risicovolle situatie ontstaat (let dan wel op achteruitrijdende mensen die hetzelfde idee kunnen hebben ;-)
 

Dat mag hier ook niet behalve bij een eenrichtigsweg.
Er wordt alleen nooit op gehandhaafd hier.
Klopt. Discussie ging (NL en niet Japan grin) of het onhandig is dat het laadpunt bij Tesla links zit. Punt wat gemaakt was dat bij links het wat lastiger kon zijn in het geval van langs de stoeprand in de lengte parkeren. NL kens echter nogal wat eenrichtingswegen en daar mag je dus zowel links als rechts parkeren (uiteraard indien niet expliciet verboden).

Kortom, ik ben best tevreden met linksachter :)

En qua parkeren helemaal eens. Inderdaad dat het fijn zo zijn om vooruit in te parkeren ivm laden/lossen, maar ik doe dat alleen bij hoge uitzondering. Veel veiliger om met goed zicht naar voren weg te rijden. Zeker nu het weer donker wordt en iedereen donkerblauwe en zwarte jassen gaat dragen...

En ook eens dat we in NL heel veel regels hebben, maar heel weinig handhaven.... Niet voor niets hebben wij de term gedoogbeleid uitgevonden (althans, ik denk dat wij dat waren).
 

Dat mag hier ook niet behalve bij een eenrichtigsweg.
Er wordt alleen nooit op gehandhaafd hier.
"Dat mag hier ook niet behalve bij een eenrichtigsweg.
Er wordt alleen nooit op gehandhaafd hier."

Het verbod op het zogenoemde tegendraads parkeren is een paar jaar geleden opgeheven. Er valt dus niet meer op te handhaven.
Zie ook: U. Stilstaan en parkeren. | Theorie leerboek