Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Goed, dan zal ik toch maar even reageren.
Het even moeten wachten noem je 'een compleet drama'.
Toen een aantal NL soldaten in Mali het leven liet, dat vond ik een compleet drama.
Ruim 20.000 doden in NL vanwege Covid, dat vind ik een compleet drama.
Ieder blijkbaar zijn perspectief.
In dat geval welgemeende excuses voor mijn zeer ongepaste woordkeuze... Over perspectief gesproken 🙄
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Goed te horen dat de SuC uitbreiding verder door gaat. Ik heb me in mijn 6 Tesla jaren nooit druk gemaakt over wachttijden bij de SuC's maar mijn trip naar Valencia afgelopen week heeft me wel aan het denken gezet; Metz mega druk (alles vol & twee wachtenden), Beaune slechts enkele stalls vrij, Nimes een compleet drama met drie wachtenden en in Caldes de Malavella twee stalls vrij. Ik was de enige "buitenlander" en wat me opviel was het grote aantal nieuwe Model 3's (de blacked-out versie, errug mooi trouwens!!). Tel daar in de zomer nog een berg Tesla's uit de Benelux & Duitsland bij en dan vermoed ik toch wel wat vertragingen door wachttijden of lage laadsnelheden. Ik ga komende zomer zoveel mogelijk de V2 SuC's proberen over te slaan, misschien dat dat helpt…
Vorige week dezelfde trip gemaakt en stond vrijwel overal met één of twee anderen.
Het verschilt nogal dus welke dag en tijd..
Overigens zag ik bij het wegrijden bij Vierzon dat daar een gigantisch veld chargers werd aangelegd. Zeker 24, misschien wel 30.
Onderweg in Frankrijk ook een paar opleggers met Tesla’s gezien dus het groeit lekker door daar 😏
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Vorige week dezelfde trip gemaakt en stond vrijwel overal met één of twee anderen.
Het verschilt nogal dus welke dag en tijd..
Overigens zag ik bij het wegrijden bij Vierzon dat daar een gigantisch veld chargers werd aangelegd. Zeker 24, misschien wel 30.
Onderweg in Frankrijk ook een paar opleggers met Tesla’s gezien dus het groeit lekker door daar 😏
Dat zijn positievere ervaringen - hoop dat ik misschien gewoon slechte timing heb gehad. Ik begrijp wel uit je opmerking over Vierzon dat je niet over de route du soleil gereden bent?
 
Dat zijn positievere ervaringen - hoop dat ik misschien gewoon slechte timing heb gehad. Ik begrijp wel uit je opmerking over Vierzon dat je niet over de route du soleil gereden bent?
Ik ben vrijdag 24 dec en gisteren naar en van Tignes terug gereden, en ook mijn ervaring is dat het een stuk drukker is.

Ik vermoed dat Tesla dit ook in de gaten houdt en daarop inspeelt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Er wordt wel eens beweerd dat de snellaadinfrastructuur buiten de SUC van Tesla niet veel voorstelt. In deze clip wordt eea op een rijtje gezet.
Met hier een overzicht van de CCS-laders per familie.
1641469703853.png
 
Er wordt wel eens beweerd dat de snellaadinfrastructuur buiten de SUC van Tesla niet veel voorstelt. In deze clip wordt eea op een rijtje gezet.
Met hier een overzicht van de CCS-laders per familie.
View attachment 752590
Ik hoor nog veel Duitsers klagen over beschikbaarheid van snelladers voor niet Tesla’s of defecte laders. Ligt dat dan aan onvoldoende chargers per locatie?
 
Lijken me heel vreemde cijfers.

De laatste kolommen negeer ik: CCS2 is al jarenlang een standaard, en elke verloren 50kW paal heeft die aansluiting, maar er komt dan ook maar 50kW uit en vaak zijn dit locaties met maar 1 laadpaal.

De HPC's vind ik opvallend. Ik zeg al langer dat IONITY eigenlijk niet zo een grote speler is, maar naast FastNed en EnBW kan ik me niet een andere grote speler voor de geest halen. Zijn dit HPC's in Noorwegen?
 
De laatste kolommen negeer ik: CCS2 is al jarenlang een standaard, en elke verloren 50kW paal heeft die aansluiting, maar er komt dan ook maar 50kW uit en vaak zijn dit locaties met maar 1 laadpaal.
Ik stond laatst in de Ardennen aan een paal met enkel CCS-plug waar 20 kW uit kwam. Kon ik uren laden, maar wel snellaadtarief per minuut betalen. Duurste laadbeurt ooit :eek:

Ben ook wel benieuwd naar meer details over de cijfers. Als Fastned in beide richtingen van de snelweg 4 aansluitingen zet, zijn dat twee HPC's. Als Tesla naast de snelweg 24 aansluitingen voorziet, is dat 1 HPC.
 
Er wordt wel eens beweerd dat de snellaadinfrastructuur buiten de SUC van Tesla niet veel voorstelt. In deze clip wordt eea op een rijtje gezet.
Met hier een overzicht van de CCS-laders per familie.
View attachment 752590
Meestal apprecieer ik jouw invalshoek, maar hier sla je de bal toch mis.

Het opdelen van de Superchargers van Tesla doet men enkel om een vertekend beeld te geven. En vervolgens gaat men alle CCS’en samentellen, ongeacht hun laadvermogen. Het is leuk meegenomen dat er aan iedere Lidl een CCS aansluiting voorzien wordt die aan 40 of 50kW laden, maar dat ga ik echt niet vergelijken met Superchargers.

Het enige dat mij interesseert op een lange trip zijn snelladers van min. 150kW aan of in de onmiddellijke nabijheid van de snelweg.

Het is niet omdat Wooter alles van Tesla door een fluo roze bril bekijkt, dat jij nu de donkerste zonnebril moet opzetten. ;)
 
Dan nog zijn er zeer veel CCS 150kW+ laders. Bijna elk tankstation heeft er wel minimaal 1 in NL. In DE zal dat niet anders zijn. Lage investeringskosten en meteen profijt. Gezien de hoeveelheid tankstations zijn er op die manier in totaliteit wel meer 150kW+ laders maar ja je wilt niet aan moeten komen met 1% en dan moeten aansluiten ;-). CCS "hubs" zijn er maar weinig van en hebben zeker mijn voorkeur maar als het zo net op je route ligt kan het wellicht de moeite zijn
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
Men deelt de SUCs niet op in de 2de familie: dat zouden ze allemaal moeten zijn. De meest rechtse familie zou ik idd ook geen snelladers noemen maar de familie daarvoor betreft toch wel HPC, vermoedelijk dus vanaf 100 kW.
Op deze pagina vind je wat statistiek en worden zowel laadpunten als locaties weergegeven. Stromtankstellen Statistik | GoingElectric.de
 
Last edited:
Ik ga bot zijn: een HPC locatie maar 4 tot 6 laders vertrouw ik niet.

Zelfs in Duitsland ben ik wantrouwig als de navi me voorstelt om bijvoorbeeld bij Geiselwind te gaan laden. Daar heb je maar 6 supercharger stalls, en die durven nogal snel bezet te raken. En dan zie je de bezetting dan nog vanuit het comfort van de Tesla navi, ipv dat je op een app moet pielen tijdens het rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zelfs in Duitsland ben ik wantrouwig als de navi me voorstelt om bijvoorbeeld bij Geiselwind te gaan laden. Daar heb je maar 6 supercharger stalls, en die durven nogal snel bezet te raken. En dan zie je de bezetting dan nog vanuit het comfort van de Tesla navi, ipv dat je op een app moet pielen tijdens het rijden.

Tsja, daar heb je ABRP voor en even afvinken dat je daar niet wilt laden :).

EDIT: Het zou ZOOO fijn zijn als Tesla Nav die naar opties zou hebben. Charger stop toevoegen en aangeven hoe lang je er wilt staan of bij hoeveel SoC je wilt vertrekken.
 
Tsja, daar heb je ABRP voor en even afvinken dat je daar niet wilt laden :).
Behalve, Geiselwind is de enige supercharger aan een McDonalds, terwijl de rest tussen Mogendorf en de Oostenrijkse grens allemaal Burger Kings zijn. En Schweitenkirchen is ook zo een locatie met weinig superchargers (8), en de McDo is daar verder wandelen.

Als je McDo wil, en niet wil kijken naar waar je wil laden, moet je al omrijden langs Stuttgart 😅
 
Meestal apprecieer ik jouw invalshoek, maar hier sla je de bal toch mis.

Het opdelen van de Superchargers van Tesla doet men enkel om een vertekend beeld te geven. En vervolgens gaat men alle CCS’en samentellen, ongeacht hun laadvermogen. Het is leuk meegenomen dat er aan iedere Lidl een CCS aansluiting voorzien wordt die aan 40 of 50kW laden, maar dat ga ik echt niet vergelijken met Superchargers.

Het enige dat mij interesseert op een lange trip zijn snelladers van min. 150kW aan of in de onmiddellijke nabijheid van de snelweg.

Het is niet omdat Wooter alles van Tesla door een fluo roze bril bekijkt, dat jij nu de donkerste zonnebril moet opzetten. ;)
Paco heb je het filmpje wel gekeken? Hij laat eerst de aantallen op locatieniveau zien. Dat voegt idd niet veel toe, daarna laat hij de groei zien van individuele laadpalen. Voor Tesla gebruikt hij twee staatjes, eerst de V3 alleen en daarnaast V2 en V3 gecombineerd. Daar wordt toch niks opgedeeld?
Het overzicht laat juist duidelijk zien dat Tesla bijna 46% van alle HPCs in Europa heeft staan. En dat zonder waardeoordeel.
 
Tsja, daar heb je ABRP voor en even afvinken dat je daar niet wilt laden :).

EDIT: Het zou ZOOO fijn zijn als Tesla Nav die naar opties zou hebben. Charger stop toevoegen en aangeven hoe lang je er wilt staan of bij hoeveel SoC je wilt vertrekken.
Yes please! En dan ook nog kunnen instellen hoe leeg je wil aankomen en rekenen met actueel verbruik of een opgegeven verbruik.
 
Yes please! En dan ook nog kunnen instellen hoe leeg je wil aankomen en rekenen met actueel verbruik of een opgegeven verbruik.
Ik denk dat velen hier het punt missen dat Tesla mikt op een zo eenvoudig en aangenaam mogelijke gebruikservaring. Hoe meer van dit soort opties je inbouwt, hoe meer je moet zoeken naar alles en hoe meer het gebruikers afschrikt. Vergelijk het met Apple vs Linux. Gezien velen hier een software-achtergrond hebben, snap ik waar alle vragen vandaan komen, maar dit is niet waar ik Tesla naartoe zie gaan. Voor dit soort zaken zijn er externe apps, zoals ABRP. Er valt dan weer wel iets te zeggen voor een wagen met een app store zoals de Polestar, waar je de keuze hebt.