Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.

Attachments

  • 2BB2CFC2-0687-4D31-ADE2-138058CB6CEE.jpeg
    2BB2CFC2-0687-4D31-ADE2-138058CB6CEE.jpeg
    79.2 KB · Views: 81
Zou precies liever zien dat het plateau kon aangehouden worden tot een hogere SoC.
Ik niet. Op een lange rit (waar de Suc toch voor bedoeld is) vertrek je na de plateau. Je sanitaire behoeftes zijn dan vervuld. Als de eerste 50% snelker gaat, dan is dat super. Als je langer wil stoppen, bv om te eten, dan kan dat ook nog.
Als je de SuC als thuislader zou gebruiken, heb je een punt, maar dat is niet de bedoeling.
 
  • Like
Reactions: balblas
Ik niet. Op een lange rit (waar de Suc toch voor bedoeld is) vertrek je na de plateau. Je sanitaire behoeftes zijn dan vervuld. Als de eerste 50% snelker gaat, dan is dat super. Als je langer wil stoppen, bv om te eten, dan kan dat ook nog.
Als je de SuC als thuislader zou gebruiken, heb je een punt, maar dat is niet de bedoeling.
Charging curves zijn ook nog afhankelijk van de pack temperatuur
 
Ik niet. Op een lange rit (waar de Suc toch voor bedoeld is) vertrek je na de plateau. Je sanitaire behoeftes zijn dan vervuld. Als de eerste 50% snelker gaat, dan is dat super. Als je langer wil stoppen, bv om te eten, dan kan dat ook nog.
Als je de SuC als thuislader zou gebruiken, heb je een punt, maar dat is niet de bedoeling.
Kan me moeilijk voorstellen dat jij iets na 22% SoC gaat uitpluggen eerlijk gezegd. Daar eindigt bij 250kW immers het plateau. Als ik een lange reis inplan en gewoon de Tesla navi zijn ding laat doen, plant hij toch stops in tot tegen de 80% SoC hoor. Vandaar dat ik denk dat je bij 10-80% SoC laadsessies meer baat zou hebben bij een langer plateau op 250kW dan zo’n piek in het begin om maar te kunnen zeggen dat je de hoogste pieklaadsnelheid hebt. Je zou iedere keer kunnen gaan “Teslabjornen” en elke stop manueel gaan inplannen, maar daar ga ik alvast niet aan beginnen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Iemand een gokje hoe de curves er dan uit komen te zien? Als het een pissing contest wordt zoals sommigen vermoeden, waarschijnlijk enkel het plateau weg en vervangen door een parabool? Zou precies liever zien dat het plateau kon aangehouden worden tot een hogere SoC. Bron curve: ergens van Reddit geplukt
De accu bepaald wat er aan vermogen maximaal kan opnemen, dus per type accu pack zal anders zijn, Een oudere Tesla zal dus ook minder van het hogere vermogen kunnen benutten.

De increase van de V2 supercharger was inderdaad alleen in begin van het laden merkbaar, dat ging toen van max 120 naar 145 kW

Als een accu het aan kan zal die ook langer op hogere vermogen kunnen laden, zelfde voor Tesla of niet-Tesla.

bron abrp
CijA8gebWUvEiAUWOKwvVKzQHLP1rSitpN_UFdghe94.jpg
 
Charging curves zijn ook nog afhankelijk van de pack temperatuur
Op een lange reis niet en daar had ik het over. Je vertrekt dan in principe vol en hebt dan bij de eerste laadstop 300km achter de kiezen. Je hebt dan ook al voldoende lang de SuC als bestemming staan. Het pack is dan echt wel al gepreconditioneerd.
Kan me moeilijk voorstellen dat jij iets na 22% SoC gaat uitpluggen eerlijk gezegd.
Voor zover ik het ervaar en zoals te zien in jouw figuur duurt het plateau echt wel tot 50% (groene en rode lijn).
Maar mijn MS90 haalt sowieso maar 115kW. Misschien is het voor de wagens die 250kW halen anders. Die 250 is er dan wellicht enkel maar om mee te kunnen uitpakken in de boekskes. Bij een SoC waar het nog niet te veel schade veroorzaakt.
 
  • Like
Reactions: fivari
Bij mij is de app al wel actueel maar de kaart op de nederlandse tesla site lijkt nog niet bijgewerkt. De Franse versie is al wel bijgewerkt:

Zitten ook enkele beruchte locaties waar icing al vaak voor komt i.c.m. weinig stalls. Benieuwd hoe het daar gaat.
 
De eerste proef was in Nederland. Hier zijn veel EV‘s leaseauto’s dus zul je deze niet snel aan de SUC vinden omdat dit waarschijnlijk (nog) niet is ingeregeld door de leasemaatschappijen. Wellicht dat er daarom relatief weinig vreemde merken aan de SUC staan. Ik ben benieuwd hoe dat in het buitenland gaat uitpakken.
 
Ik word er ook niet direct vrolijk van: tijdens de kerstvakantie was het bij de meeste SUC’s druk (vaak laatste of een van laatste plekjes). Denk niet dat ik dan vrolijk ga worden van een sloom ladende Kia eNiro of een ‘Duitser’ die meer plekken nodig heeft vanwege laadklep op andere plek. Pek en veren stonden al bijna klaar voor de krokus…… 😅
En toen keek in de app: geen SUC op mijn gebruikelijke route (Brussel-Reims-Bourg-en-Bresse-Genève) is opengesteld. Woehoe…….
 
  • Like
Reactions: ramonneke
We gaan het allemaal de komende tijd zien. In Nederland waren er alternatieven daardoor is de pilot minimaal gebruikt. In Noorwegen zit het heel anders in elkaar en is het merendeel ook geen leaserijder. Daar is het SuC netwerk prijstechnisch heel aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie. In Frankrijk is er op Total en Ionity na geen echt alternatief. Daar verkopen de Renault Zoe’s als warme broodjes. Alles zal staan en vallen met verbetering (andere kabels) aan deze locaties icm groei. Helaas zit de expansie van het netwerk niet in onze regio (NL laatste nieuwe locatie in aug 2021, BE laatste nieuwe locatie in nov 2020).
 
Ik word er ook niet direct vrolijk van: tijdens de kerstvakantie was het bij de meeste SUC’s druk op(vaak laatste of een van laatste plekjes).
Kijk eens op de kaart met vrijgegven SuC’s. Die “meeste SuC’s” waar het druk was zijn niet vrijgegeven.
Het is net goed beheer dat Tesla om dit eenvoudig te rapen extra zakencijfer nu te gaan benutten.
Buiten de 4-5 zwarte zaterdagen nog nooit een SuC in Frankrijk aangetroffen met >50% bezetting.
Tegelijk wordt de concurrentie onder druk gezet om goedkoper te worden. Daardoor wordt hun winstmarge kleiner en moeten ze meer snelladers bouwen om dezelfde nominale winst te maken.