Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk eens op de kaart met vrijgegven SuC’s. Die “meeste SuC’s” waar het druk was zijn niet vrijgegeven.
Het is net goed beheer dat Tesla om dit eenvoudig te rapen extra zakencijfer nu te gaan benutten.
Buiten de 4-5 zwarte zaterdagen nog nooit een SuC in Frankrijk aangetroffen met >50% bezetting.
Tegelijk wordt de concurrentie onder druk gezet om goedkoper te worden. Daardoor wordt hun winstmarge kleiner en moeten ze meer snelladers bouwen om dezelfde nominale winst te maken.
Dat klopt. Ik behoor helaas wel tot die groep (kinderen 9 en 11) die vaak op de drukkere momenten door Frankrijk rijd. Ik anticipeer al door op vrijdagen en zondagen te gaan rijden, maar op die dagen is het de afgelopen jaren behoorlijk drukker geworden. Lege SUC’s kom ik hooguit rond 22.00 tegen. Voor NL niet Tesla EV rijders worden deze SUC’s heel interessant: niet duurder, en forse uitbreiding voor hen. Echter uit de ‘beelden’ van IONITY Langres bleek dat velen nog wel een lange weg te gaan hebben als het gaat om laden: laden tot 100%, terwijl er meerdere auto’s wachten? 🙈 Dan zal je het blokkeren van een extra laadpalen ook geen issue vinden…….

Overigens zit het ook tussen mijn oren. Ik ben een niet Tesla NL EV rijder (ik heb de Kia eNiro, mijn vrouw de Model3), maar bij een volle SUC met alleen Tesla’s zeggen mijn hersenen: gaaf, Tesla gaat als een tierelier en ome Elon zal snel zorgen voor extra laadplekken. Bij een volle SUC met eTronnen e.d. Zal ik eerder van mening zijn dat een USP verloren is, ‘mijn’ plek bezet wordt en die pannenkoeken er niets van begrijpen…… Terwijl het gevolg hetzelfde is (ik moet wachten) en de uitkomst positief (de EV is aan een stormachtige opkomst begonnen)…… 🤪
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Helaas zit de expansie van het netwerk niet in onze regio (NL laatste nieuwe locatie in aug 2021, BE laatste nieuwe locatie in nov 2020).
Is er dan echt nog behoefte aan veel extra laadopties in NL? Ik dacht dat wij al een heel dicht SUC netwerk hebben, dan nog de snelladers en alleen al binnen 500 meter in mijn straat 10 laadplekken minimaal.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik twijfel of we bang moeten zijn voor de andere merken die laden bij SUC's. De meeste Suc's staan toch op doorrij locaties. Het zijn niet echt plekken waar je een paar keer per week naartoe gaat rijden om te laden (tenzij het erg goedkoop is).
Wat ik wel verwacht is dat er meer abbo's genomen zullen worden voor de vakantie maanden. Dus ja in de drukke periodes waarschijnlijk iets extra druk maar voor de rest van het jaar denk ik dat het weinig uit gaat maken.
Laden als de auto stilstaat blijft toch de standaard hoop ik.
 
Is er dan echt nog behoefte aan veel extra laadopties in NL? Ik dacht dat wij al een heel dicht SUC netwerk hebben, dan nog de snelladers en alleen al binnen 500 meter in mijn straat 10 laadplekken minimaal.

Is allemaal maar net waar je woont. Zijn genoeg gebieden ook in NL waar de SuC dekking minimaal is (zeeland, limburg, flevoland, friesland) en er zijn net zo goed dorpen en steden waar de publieke laadinfrastructuur achter is gebleven. Probleem zal voor Tesla in NL vooral zijn om aan locaties te komen en misschien is het openstellen daar nu wel een stap voor in de goede richting.
 
Leuk en aardig die SuC uitbreiding maar ik vraag me af of deze capaciteitstoename voldoende is voor de groei van het Tesla wagenpark. Mijn recente trips naar Zuid-Spanje en het VK hebben MIJ het gevoel gegeven dat het drukker dan ooit is aan de SuC's en dat wachttijden binnenkort schering en inslag zullen zijn. Ben heel benieuwd naar de as carnavalsvakantie en de komende zomervakantie; ik vermoed (maar hoop dat ik het mega-mis heb..) dat het super druk gaat worden en de SuC openstellen voor vreemde merken gaat zeker niet bijdragen aan een positieve ervaring ben ik bang.
 
Is allemaal maar net waar je woont. Zijn genoeg gebieden ook in NL waar de SuC dekking minimaal is (zeeland, limburg, flevoland, friesland) en er zijn net zo goed dorpen en steden waar de publieke laadinfrastructuur achter is gebleven.
SuCs zijn bedoeld voor op doorreis. Ik denk niet dat er veel mensen op doorreis behoefte hebben aan een SuC in Zeeland, Limburg of Flevoland. Limburg misschien nog meest passanten, maar je bent er zo door.
Dat publieke infrastructuur achterblijft, dat moet Tesla niet oplossen.
 
  • Like
Reactions: Paco
Heeft iemand Elon laten weten dat we:
A. Verhoudingsgewijs veel Tesla’s in NL hebben,
B. De eigenaren daarvan verhoudingsgewijs graag gaan skiën,
C. Verhoudingsgewijs vaak schoolgaande kinderen hebben,
D. En derhalve rond dezelfde dagen in februari dezelfde route rijden?

🤪
Ja hoor. Er zijn aan sommige SuCs al mobiele laders op palletten bijgeplaatst. Hij volgt het op de voet.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik twijfel of we bang moeten zijn voor de andere merken die laden bij SUC's. De meeste Suc's staan toch op doorrij locaties. Het zijn niet echt plekken waar je een paar keer per week naartoe gaat rijden om te laden (tenzij het erg goedkoop is).
Wat ik wel verwacht is dat er meer abbo's genomen zullen worden voor de vakantie maanden. Dus ja in de drukke periodes waarschijnlijk iets extra druk maar voor de rest van het jaar denk ik dat het weinig uit gaat maken.
Laden als de auto stilstaat blijft toch de standaard hoop ik.
Ikzelf gebruik ook enkel SuC tijdens echt verre trips of in vakantieperiodes. Denk ook niet dat het zo’n vaart gaat lopen.. Zou het wel jammer vinden moest ik bijvoorbeeld kwartier moeten wachten doordat er bv 2 stalls niet gebruikt zouden kunnen worden door wagens die stalls blokkeren. Zolang dat niet het geval gaat zijn vind ik het best ok als ook andere wagens er gaan laden. Maar deze laders zitten toch niet in de navigatiesystemen en hoogst waarschijnlijk zal het ook wel even duren vooraleer deze in de navigatiesystemen beschikbaar zullen zijn. Tegen die tijd zal Tesla hopelijk meer laders geplaatst hebben.
 
SuCs zijn bedoeld voor op doorreis. Ik denk niet dat er veel mensen op doorreis behoefte hebben aan een SuC in Zeeland, Limburg of Flevoland. Limburg misschien nog meest passanten, maar je bent er zo door.
Dat publieke infrastructuur achterblijft, dat moet Tesla niet oplossen.
Pfoe zeg al wel niks meer. Immers zal ik toch wel uit een achterstandsregio (Limburg) komen waar Hollanders nooit op doorreis langs komen.

We gaan het in Frankrijk wel zien komende tijd. Het aantal Teslas is de laatste 2 jaar explosief in Frankrijk gegroeid en dat merk je al geruime tijd bij de SuC’s tijdens drukke periodes.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Pfoe zeg al wel niks meer. Immers zal ik toch wel uit een achterstandsregio (Limburg) komen waar Hollanders nooit op doorreis langs komen.
Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat bijna niemand er op doorreis behoefte heeft om er te laden.

Jullie hebben Horst en Urmond. Daar ligt 67 km tussen. Als je daartussen een probleem hebt, dan heb je wel erg slecht gepland. En als je daar niet voorbij komt, dan ben je waarschijnlijk Eindhoven of Duisburg gepasseerd.
Geen enkele Belgische provincie heeft meer dan 2 SuCs, zelfs de dichtst bevolkte niet. Er zijn 4 provincies met 2 SuCs, 5 met 1 en 1 provincie heeft geen SuC.
Onze doorreis-populaire E411 heeft een traject van 145km zonder SuC (namen, Aarlen). En eigenlijk moet je voor Namen omrijden en zou ik vanaf Waver moeten rekenen: 167 km.
En sowieso, als je in Limburg woont ben je er sowieso nooit op doorreis 😉. Zelfs aan de granny laadt je 67km in 6 uur.
 
Antwerpen heeft er nochtans 3.

Na bijna 5 jaar met een Model S te hebben gereden heb ik een Taycan Sport Turismo in bestelling staan, dus ik kan het openstellen alleen maar toejuichen.. Dat is eigenlijk één van de redenen dat ik geen nieuwe Model S heb besteld…
 
Last edited:
In Nederland zit het wel goed vind ik. Ja ik woon in Flevoland en ik heb 4 Suc's binnen 33km mooi verspreid in alle richtingen. Naarden, Eemnes, Hoorn en Emmeloord. En dan heb je nog Apeldoorn en Zwolle zo zijn alle routes naar huis wel afgedekt mocht ik thuis net niet gaan halen.
Ik kan thuis laden dus ik ben geen extra SUC in Flevoland nodig.

Waar ik wel eens tegenaan loop/rij. is als op een afgelegen plek moet werken of een meeting heb in bijv. Duitsland, ik dan toch behoorlijk moet plannen.
Zo moet ik wel eens in Ascheberg (onder Munster zijn). Abrp zegt dan dat ik tot 74% in Hengelo moet laden en dat ik dan met 18% weer in Hengelo aankom.
SUC Kamen is slechts 30 km verderop dus dat is ook een optie maar om nu eerst een meeting te hebben en dan 30 km door te rijden laden en dan weer dezelfde weg terug is ook niet het leukst.
Remlingen bij Wolfenbüttel Is ook zo'n plek. Ja er zijn langzaam laders in het Wolfenbüttel maar op de logische route is Lauenau de laatste SUC en die is 125 km van de plek waar ik moest zijn. Dus weer even redelijk vol laden om Lauenau op de terugweg te kunnen halen. Een keer pizza halen voor de jongens en even slapen in het hotel kan maar daar moet je al wel rekening mee houden.
Braunschweig en Rhüden zijn opties maar ook weer omrijden.

Op doorreis liggen ze langzamerhand best wel goed en er komen steeds meer bij maar als je niet kunt laden op je plek van bestemming is het soms nog wel even plannen.
 
Er is een ‘charging gateway’ gemonteerd op de SuC kasten Breukelen, communicatie met het moederschip?

9B0D6CE8-A380-49F6-BEEB-AF4A0FF92369.jpeg
434253C3-155E-4715-AAC2-AD11D17AD22C.jpeg
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
De SuC planning kaart van Tesla heeft een Q3 en Q4 2022 update gekregen. In Europa weer redelijk wat locaties veranderd. Zijn ook redelijk wat niet gerealiseerde Q4, Q1 en Q2 locaties afgevallen. Uiteindelijk vraag ik me elke keer af hoeveel procent er van die prognose kaart nu echt gerealiseerd wordt. Maar we hebben weer iets om naar uit te kijken.

Verschil is nu nog even te zien omdat EU versie van Tesla site nog niet is bijgewerkt.

Oude kaart: Find Us | Tesla

Nieuwe kaart:
 
Last edited: