Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje blonde vraag, maar hoe herken je een V3 stall. Overmorgen weer op pad naar de Franse Alpen en kom misschien bij SuC’s die zowel V2 als V3 stalls hebben. Was het niet dat V3 maar 1 kabel heeft en de V2 twee (ook nog voor de niet CCS auto’s) ?
Klopt, V3 heeft alleen een CCS stekker.
In de navigatie zie je dat ze max 250kW zijn, de V2’s zijn maximaal 150kW.
 
Beetje blonde vraag, maar hoe herken je een V3 stall. Overmorgen weer op pad naar de Franse Alpen en kom misschien bij SuC’s die zowel V2 als V3 stalls hebben. Was het niet dat V3 maar 1 kabel heeft en de V2 twee (ook nog voor de niet CCS auto’s) ?
Als je auto geen CCS ondersteunt zie je de V3 CCS Superchargers ook niet in de Tesla navigatie. En als je de CCS upgrade koopt passen ze ook de software aan zodat je de V3 Superchargers wel ziet.
 
Als je auto geen CCS ondersteunt zie je de V3 CCS Superchargers ook niet in de Tesla navigatie. En als je de CCS upgrade koopt passen ze ook de software aan zodat je de V3 Superchargers wel ziet.
Ja maar als je dan op een SuC locatie uit je navigatie aankomt, moet je nog kunnen zien welke palen V2 en welke V3 zijn. Via het aantal kabels dus.
V2: 2 kabels
V3: 1 kabel
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ben benieuwd of iemand het volgende al eens gehad heeft. Was vorige week bij de suc in Zevenaar en heb drie stalls geprobeerd maar geen communicatie mogelijk. Dus een dag hamsteren van lading gehad want de granny en gewone publieke lader ging prima. In de avond op de terugweg nog even bij Duiven geweest en daar ging de suc prima. Later nog twee keer in Zwolle geweest en dat ging ook prima. Blijft heel vreemd dat je bij drie stalls niet kunt laden en dat Tesla via de helpdesk dan ook niets kan behalve een afsleep regelen of een serviceafspraak maken. Heb die maar geannuleerd aangezien het nu wel goed werkt.
 
Ben benieuwd of iemand het volgende al eens gehad heeft. Was vorige week bij de suc in Zevenaar en heb drie stalls geprobeerd maar geen communicatie mogelijk. Dus een dag hamsteren van lading gehad want de granny en gewone publieke lader ging prima. In de avond op de terugweg nog even bij Duiven geweest en daar ging de suc prima. Later nog twee keer in Zwolle geweest en dat ging ook prima. Blijft heel vreemd dat je bij drie stalls niet kunt laden en dat Tesla via de helpdesk dan ook niets kan behalve een afsleep regelen of een serviceafspraak maken. Heb die maar geannuleerd aangezien het nu wel goed werkt.
Al een keer met een lampje in je aansluiting gekeken? Misschien dat er iets los in ligt
 
In Duitsland breid het SuC netwerk nu ook flink uit. Sinds midden maart elke 2 dagen een opening van een locatie of aankondiging van bouw. In Belgie daarentegen is sinds nov 2020 niks meer gebouwd.
Is eigenlijk wel belachelijk hoe hard het in Duitsland gaat. Ik ben even gaan kijken en op mijn normale traject naar Oostenrijk zijn er op enkele jaren tijd losweg 2 superchargers bijgekomen na elke klassieke supercharger-stop.

Zeker die in Limburg vind ik interessant, want het stuk tussen Mogendorf en Wertheim was soms nogal lang, en binnenkort liggen er 3 extra superchargers op dat traject. En Wertheim en Geiselwind waren met 6 stalls per locatie toch vaak een risico, alhoewel ik er nooit in de file heb gestaan.

Ik denk overigens dat Duitsland net zoveel superchargers krijgt omdat er ook veel Tesla's verkocht worden. Frankrijk gaat ook goed, maar misschien niet zo hard als Duitsland. En misschien in Duitsland is de regelgeving ook flexibeler gemaakt om sneller dergelijke superchargers te bouwen. Dat valt in België en Frankrijk wat tegen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Is eigenlijk wel belachelijk hoe hard het in Duitsland gaat. Ik ben even gaan kijken en op mijn normale traject naar Oostenrijk zijn er op enkele jaren tijd losweg 2 superchargers bijgekomen na elke klassieke supercharger-stop.

Zeker die in Limburg vind ik interessant, want het stuk tussen Mogendorf en Wertheim was soms nogal lang, en binnenkort liggen er 3 extra superchargers op dat traject. En Wertheim en Geiselwind waren met 6 stalls per locatie toch vaak een risico, alhoewel ik er nooit in de file heb gestaan.

Ik denk overigens dat Duitsland net zoveel superchargers krijgt omdat er ook veel Tesla's verkocht worden. Frankrijk gaat ook goed, maar misschien niet zo hard als Duitsland. En misschien in Duitsland is de regelgeving ook flexibeler gemaakt om sneller dergelijke superchargers te bouwen. Dat valt in België en Frankrijk wat tegen.

In Duitsland ligt gemiddeld verbruik ook wat hoger, idem voor afstanden.
Wil je een gemiddelde Duitser in een EV krijgen dan moet het laadnetwerk niet de bottleneck zijn.
Pakt Tesla (weer) slim aan :cool:
 
Als ik me het goed herinner was er eerst gezeur dat Tesla geen stroom mocht verkopen omdat de Superchargers niet volgens de Duitse regels geijkt konden worden en daarom waren de Duitse suc's gebaseerd op tijd.
En later moesten andere merken (duitse) ook bij nieuwe laadpalen kunnen laden. Dat werd voor Tesla volgens mij soepeler toen de onderhandelingen over Giga Berlijn begonnen waren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Als ik me het goed herinner was er eerst gezeur dat Tesla geen stroom mocht verkopen omdat de Superchargers niet volgens de Duitse regels geijkt konden worden en daarom waren de Duitse suc's gebaseerd op tijd.
En later moesten andere merken (duitse) ook bij nieuwe laadpalen kunnen laden. Dat werd voor Tesla volgens mij soepeler toen de onderhandelingen over Giga Berlijn begonnen waren.
Ik had begrepen dat ze geen energie mochten verkopen omdat ze daarvoor geen vergunning kregen. Ze mochten wel parkeerplekken verhuren...
 
In Duitsland is er anderhalf jaar niets bijgekomen toen het nog alleen V2 was.
Pas nadat Tesla overging op CCS (mocht?) werd er weer bijgebouwd.
Iets specifieker: het gaat hier om de Ladesäulenverordnung, de Duitse uitwerking van EU regelgeving. Hierdoor werd het voor openbare laadpunten verplicht om een stekker met industriestandaard (CCS)te installeren, iets waar Tesla in 2016 helemaal geen zin in had. In Berlijn heeft Tesla nog geprobeerd een SuC te openen achter een slagboom met als argument dat het daarmee geen openbaar laadpunt was, maar daar trapte de rechter niet in. Pas met de introductie van de M3 en de daarvoor benodigde CCS-aansluitingen kon Tesla weer voldoen aan de wettelijke eisen.

Opvallend: er zijn maar twee landen in de EU die de Europese regelgeving met gezwinde spoed hebben omgezet, Duitsland en Portugal. De rest had niet zo'n haast. Met de snelle invoering en de toevoeging wat extra regels die niet in de EU-richtlijn staan, laadt Duitsland (pun intended) wel de verdenking op zich een Lex-Tesla te hebben opgesteld.
zie: Ladesäulenverordnung – Wikipedia