Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag even langs het nieuwe Van der Valk hotel in Nederweert gereden wat ze aan het bouwen zijn. Lijkt voorlopig nog lang niet klaar te zijn. Ook nog geen teken gezien van de Tesla superchargers, er is zelfs nog niet eens een soort van parkeerplaats. Dus deze locatie gaat nog wel even duren denk ik. Zal wel naar Q3 verschuiven i.p.v. Q2. Of het moet ineens wel heel snel gaan.. Zal het een beetje in de gaten houden, misschien wel leuk voor updates. 😉
 
Wat is er aan de hand met de prijs aan "de pomp"?
Op 25/03 was de prijs nog € 0.35/kWh. Daarna werd het € 0,44/kWh en vandaag € 0,55/kWh. Telkens supercharger Brugge...
Hm ja goede vraag. Mijn eerste gedachte was: De stijgende energieprijzen natuurlijk. Maar, zo te zien zijn deze de laatste weken vrij stabiel:
1650005757106.png
 
Gisteren was ik een trip door Duitsland aan het rijden en de navigatie stond enige tijd op een bepaalde supercharger. Maar op ongeveer zo’n 30km navigeerde hij plots naar een andere supercharger. Is er ergens een soort van logging met de reden waarom hij plots een andere voorstelde. Na heel wat vergelijkingen tussen de 2 locaties (op 10km ongeveer van elkaar) zag ik dat 1/8 beschikbaar was op degene die hij verwijderd had. De andere was 17/20 beschikbaarheid. Vermoed dus dat dat de reden was maar zou fijner zijn geweest met een bepaalde melding met reden.

Dacht eerst dat ik die net niet ging halen maar dat was niet de reden.
 
Gisteren was ik een trip door Duitsland aan het rijden en de navigatie stond enige tijd op een bepaalde supercharger. Maar op ongeveer zo’n 30km navigeerde hij plots naar een andere supercharger. Is er ergens een soort van logging met de reden waarom hij plots een andere voorstelde. Na heel wat vergelijkingen tussen de 2 locaties (op 10km ongeveer van elkaar) zag ik dat 1/8 beschikbaar was op degene die hij verwijderd had. De andere was 17/20 beschikbaarheid. Vermoed dus dat dat de reden was maar zou fijner zijn geweest met een bepaalde melding met reden.

Dacht eerst dat ik die net niet ging halen maar dat was niet de reden.
Ik denk dat niemand de logica van Tesla kent, maar ik neem aan dat Tesla de meest logische keuze maakt. Dit kan zijn dat een bepaalde SUC druk is (dus voor Tesla zelf logischer) of dat het voor je rit efficiënter is km een andere SUC te nemen (dus voor jou logischer).
 
Volgens mij wordt er niet eens gekeken of een SuC druk is. Heb al meerdere malen gehad dat de navigatie me wil laten laden bij een V2 lader terwijl er 1,5 km een V3 lader staat die leeg is terwijl ik bij de V2 lader de stall had moet delen. De navigatie wil je gewoon niet onder de de 5% laten komen en gaat dan maar een optie zoeken waar je dan wel kan laden. Of dat dan een een drukke of V2 lader is maakt dan niet uit. Dus navigeer ik ook altijd van SuC naar SuC waar ik wil laden.
 
Ook mijn ervaring, met ook dezelfde work-around. Waarbij mijn eigen algoritme rekening houdt met het geheel van inzittenden en de wensen van die inzittenden ten aanzien van de speel- en horecavoorzieningen.

In de X voer ik de naam van de SuC handmatig in. In de S heb ik de upgrade niet gedownload, zodat ik nog zo lang mogelijk met een wel gebruiksvriendelijk ding kan rijden dat gewoon alle SuCs weergeeft. En waarin ik in Spotify het vergrootglas kan selecteren zonder telkens de balance te raken. En waarin ik rechtstreeks en koersvast de achterruitverwarming kan kiezen zonder telkens het hele submenu te openen. Enz. enz. Wat een hinderlijke upgrade...
 
Frankrijk gaat ook goed, maar misschien niet zo hard als Duitsland.
Ik ga begin Juli op vakantie in Frankrijk. Ik maakte me wat zorgen over de beschikbaarheid van superchargers voor deze tocht, aangezien het vorig jaar al redelijk druk was richting het zuiden (meestal slechts 1-2 laadpalen vrij per SUC), en aangezien er sinds vorige jaar nog heel wat bijkomende voertuigen verkocht zijn. En ook omdat Tesla-superchargers nu open zijn voor andere merken maar ik zie dat er slechts een zeer beperkt aantal superchargers open is voor andere merken in Frankrijk. Gaat dat zo blijven? Of is daar nog verdere evolutie in? Alleen de nieuwe superchargers?

Er zijn in ieder geval 2 of 3 extra superchargers tov vorig jaar, en er zouden er in Q2 langs de route die ik plan nog 2 bijkomen in Q2.
 
Ik ga begin Juli op vakantie in Frankrijk. Ik maakte me wat zorgen over de beschikbaarheid van superchargers voor deze tocht, aangezien het vorig jaar al redelijk druk was richting het zuiden (meestal slechts 1-2 laadpalen vrij per SUC), en aangezien er sinds vorige jaar nog heel wat bijkomende voertuigen verkocht zijn. En ook omdat Tesla-superchargers nu open zijn voor andere merken maar ik zie dat er slechts een zeer beperkt aantal superchargers open is voor andere merken in Frankrijk. Gaat dat zo blijven? Of is daar nog verdere evolutie in? Alleen de nieuwe superchargers?

Er zijn in ieder geval 2 of 3 extra superchargers tov vorig jaar, en er zouden er in Q2 langs de route die ik plan nog 2 bijkomen in Q2.
Ik weet natuurlijk niet welke route je neemt maar tijdens mijn route de soleil trip afgelopen kerst was het mega druk bij de SuC's. Ik kom regelmatig in Metz en ook daar is het tegenwoordig vaak langzaam laden door pairing of zelfs even wachten en daarna nog steeds langzaam laden. Ik zou proberen alvast een planning te maken om buiten de drukke tijden te rijden.
 
Ik weet natuurlijk niet welke route je neemt maar tijdens mijn route de soleil trip afgelopen kerst was het mega druk bij de SuC's. Ik kom regelmatig in Metz en ook daar is het tegenwoordig vaak langzaam laden door pairing of zelfs even wachten en daarna nog steeds langzaam laden. Ik zou proberen alvast een planning te maken om buiten de drukke tijden te rijden.
Ellende is dat(bijna) iedereen nu alternatieve reisdata gaat plannen zodat de onzekerheid alleen maar toeneemt. Was de routeplanner in de auto maar eens slim.
 
Wat is er aan de hand met de prijs aan "de pomp"?
Op 25/03 was de prijs nog € 0.35/kWh. Daarna werd het € 0,44/kWh en vandaag € 0,55/kWh. Telkens supercharger Brugge...
Ja de tarieven zijn aardig omhoog geschoten inderdaad. Had vorige maand uitgerekend wat een tripje naar de bergen ging kosten qua snelladen maar die kosten zijn bijna verdubbeld nu. Alleen NL leek nog even achter te blijven maar inmiddels is het in NL, DE, FR, BE en CH allemaal zo rond de 50 cent per kWh. Met de accijns juist wat naar beneden maakt dat ik met een beetje doorrijden nu waarschijnlijk (nipt) goedkoper uit ben als ik met de benzine sportauto ga, Toch wel bijzonder, dat was vroeger wel anders..
 
Ja de tarieven zijn aardig omhoog geschoten inderdaad. Had vorige maand uitgerekend wat een tripje naar de bergen ging kosten qua snelladen maar die kosten zijn bijna verdubbeld nu. Alleen NL leek nog even achter te blijven maar inmiddels is het in NL, DE, FR, BE en CH allemaal zo rond de 50 cent per kWh. Met de accijns juist wat naar beneden maakt dat ik met een beetje doorrijden nu waarschijnlijk (nipt) goedkoper uit ben als ik met de benzine sportauto ga, Toch wel bijzonder, dat was vroeger wel anders..
Ik weet niet welke wagens je vergelijkt, maar met mijn model 3 reken ik voor een rit op de autostrade aan 200 Wh/km. Zelfs met ,55 €/kWh kom ik dan aan 11 € /100 km.
Met een benzine mag je dan 6,1 l/100 km verbruiken aan de huidige prijzen
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja