Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet welke wagens je vergelijkt, maar met mijn model 3 reken ik voor een rit op de autostrade aan 200 Wh/km. Zelfs met ,55 €/kWh kom ik dan aan 11 € /100 km.
Met een benzine mag je dan 6,1 l/100 km verbruiken aan de huidige prijzen
Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2

Kosten elektra zijn dan 1800*0,3*€ 0,51 = € 275 Benzine komt op 1800/13*€ 2,00 = € 274

Bij een lagere snelheid valt t wat gunstiger voor elektrisch omdat t verbruik dan aardig afneemt.

Elektrisch is in de praktijk nog ietsje duurder omdat je ook nog zo'n 5% laadverlies hebt. Hoe dan ook, elektrisch rijden is tegenwoordig zeker niet meer duidelijk significant voordeliger dan dinosap.
 
Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2

Kosten elektra zijn dan 1800*0,3*€ 0,51 = € 275 Benzine komt op 1800/13*€ 2,00 = € 274

Bij een lagere snelheid valt t wat gunstiger voor elektrisch omdat t verbruik dan aardig afneemt.

Elektrisch is in de praktijk nog ietsje duurder omdat je ook nog zo'n 5% laadverlies hebt. Hoe dan ook, elektrisch rijden is tegenwoordig zeker niet meer duidelijk significant voordeliger dan dinosap.

Ben het met je eens dat het op dit moment geen koopje meer is om elektrisch te tanken onderweg (thuis gelukkig nog wel, zeker icm PV)
Maar voor een M3P is 300Wh/km niet realistisch bij 130 km/u / voor een echte sportwagen met evenveel pk 1:13 overigens ook niet
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Even nagekeken. Onze rit naar Ischgl en terug kostte voor 1900 km 185€, abonnementsgeld voor de maand april inbegrepen.
Verbruik lag volgens de boordcomputer heen op 335 Wh/km en terug op 326 Wh/km: 5 personen met volledige ski-uitrusting en daardoor onvermijdelijk met dakkoffer en tijdens de heenrit erg slechts omstandigheden: de hele rit koud en sneeuwval.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Met de verhoging van de tarieven vraag ik me af wat daar betekent voor niet-Teslarijders die de superchargers gebruiken. Zitten die nog steeds onder Fastned/Ionity?
Ik betaal zowel bij Tesla als bij Fastned 0,69€/kWh. Tesla varieert een beetje. Ik zie soms 0,70, ook 0,71
Bij Fastned zou ik een abonnement kunnen nemen aan 12€ per maand en dan betaal ik nog 0,45€/kWh. Bij Tesla kan ik (als Belg?) geen abonnement nemen.
 
  • Informative
Reactions: Stijntje
Met 120 of 110 is het al een heel stuk zuiniger, en qua reistijd scheelt dat niks.
Wel benieuwd met welke sportwagen jij 1:13 haalt trouwens?
Audi TT RS mk3, met 400pk iets minder pk dan de 3 maar wel een stuk lichter en misschien wat gestroomlijnder. Die 1:13 haal ik ook alleen maar met snelwegrijden 130 voor de duidelijkheid. Als je harder rijd of een sportief dagtochtje rijd ligt het verbruik uiteraard beduidend hoger.

Zodra je idd 100-110 gaat aanhouden ligt t elektrisch verbruik veel lager maar neemt op zo'n afstand de reistijd wel duidelijk toe
 
Audi TT RS mk3, met 400pk iets minder pk dan de 3 maar wel een stuk lichter en misschien wat gestroomlijnder. Die 1:13 haal ik ook alleen maar met snelwegrijden 130 voor de duidelijkheid. Als je harder rijd of een sportief dagtochtje rijd ligt het verbruik uiteraard beduidend hoger.

Zodra je idd 100-110 gaat aanhouden ligt t elektrisch verbruik veel lager maar neemt op zo'n afstand de reistijd wel duidelijk toe
Hoe gaan daar vijf man en een dakkoffer in en op passen dan 🤔
 
Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2

Kosten elektra zijn dan 1800*0,3*€ 0,51 = € 275 Benzine komt op 1800/13*€ 2,00 = € 274

Bij een lagere snelheid valt t wat gunstiger voor elektrisch omdat t verbruik dan aardig afneemt.

Elektrisch is in de praktijk nog ietsje duurder omdat je ook nog zo'n 5% laadverlies hebt. Hoe dan ook, elektrisch rijden is tegenwoordig zeker niet meer duidelijk significant voordeliger dan dinosap.
300Wh/km verbruik ik nog niet eens met 150km/u wat je maximaal met de EAP kunt rijden.
Bij 130 is dat ca. 220Wh/km in de winter en 190Wh/km in de zomer.
In de winter naar Aarhus 900km was de snelheid tussen de 130 en de 220 en het gemiddelde verbruik 276Wh/km.

Daarbij is 130 op de teller van de meeste dinosap sleurpers op de GPS meestal zo'n 10km langzamer.
Met een Tesla is dat 1-1,5km langzamer.

Ik rij dan met een S en een M3 moet minstens 20% zuiniger zijn.
 
300Wh/km verbruik ik nog niet eens met 150km/u wat je maximaal met de EAP kunt rijden.
Bij 130 is dat ca. 220Wh/km in de winter en 190Wh/km in de zomer.
In de winter naar Aarhus 900km was de snelheid tussen de 130 en de 220 en het gemiddelde verbruik 276Wh/km.

Daarbij is 130 op de teller van de meeste dinosap sleurpers op de GPS meestal zo'n 10km langzamer.
Met een Tesla is dat 1-1,5km langzamer.

Ik rij dan met een S en een M3 moet minstens 20% zuiniger zijn.
Ik zal t vanavond nog eens testen en hier een fotootje plaatsen van t resultaat. Test t altijd s ochtends vroeg voor 6u als t nog mag dus misschien speelt de kou mee. Dat de snelheidsmeter in de Audi meer afwijkt is wel een goed punt, ik denk dat dat inderdaad best wat kan schelen.
 
Ik zal t vanavond nog eens testen en hier een fotootje plaatsen van t resultaat. Test t altijd s ochtends vroeg voor 6u als t nog mag dus misschien speelt de kou mee.
Weet dan wel wat je meet.

Als ik een nieuwe rit begin vanuit een parkeerplaats langs de snelweg dan heb ik wanneer ik na een km mijn gemiddelde verbruik kijk en 130km/u rij minimaal 800wh/km op de meter staan. Als ik mijn best doe is +1000Wh/km ook goed mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Sparhawk
Weet dan wel wat je meet.

Als ik een nieuwe rit begin vanuit een parkeerplaats langs de snelweg dan heb ik wanneer ik na een km mijn gemiddelde verbruik kijk en 130km/u rij minimaal 800wh/km op de meter staan. Als ik mijn best doe is +1000Wh/km ook goed mogelijk.
Inderrdaad, het duurt in de winter zo’n 45 minuten voor mijn gemiddeld verbruik van de rit stabiel wordt.
Daarvoor is het veel hoger.
 
1650539304030.png


Verbruik bij 150km/u op de EAP is ca. 40kW.
Wanneer we dat een uur dan is dat 40kW/u

40kW/u : 150km/u = 267Wh/km.
300Wh/u bij 130km/u kan echt niet waar zijn.