Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat deze variabele prijzen echt wel effect gaat hebben op de verdeling in de drukke vakanties (wintersport seizoen en zomerperiode).
Dat betwijfel ik. 7c/kWh verschil tussen dag en nacht. Als ik een rit van 1000 km doe, waarvan 250 km aan thuisladen werd gebruikt, heb ik 150 kWh supercharging nodig (200 Wh/km). Dan bespaar je 10,5 euro. Gaat er om die reden iemand tussen 10u 's avonds rmen 6u 's ochtends rijden? Ik gok dat de meeste Belgen pas rond de 100 euro er over zouden denken.
 
Dat betwijfel ik. 7c/kWh verschil tussen dag en nacht. Als ik een rit van 1000 km doe, waarvan 250 km aan thuisladen werd gebruikt, heb ik 150 kWh supercharging nodig (200 Wh/km). Dan bespaar je 10,5 euro. Gaat er om die reden iemand tussen 10u 's avonds rmen 6u 's ochtends rijden? Ik gok dat de meeste Belgen pas rond de 100 euro er over zouden denken.
In Duitsland is het verschil wat groter maar nog steeds niet echt goedkoper dan bijv. Bonnet.

Meestal als ik ver moet rij ik rond 4 uur weg. Dan zou ik dus net nog bijv in Hengelo even snel wat bij kunnen laden. Dus voor mij maakt het weinig uit.
 
Denk dat deze variabele prijzen echt wel effect gaat hebben op de verdeling in de drukke vakanties (wintersport seizoen en zomerperiode).
Voor een vakantietrip ga je daar niet naar kijken. Je bent sowieso een 12-tal uur onderweg waardoor je piekmomenten moeilijk kan ontwijken. Het zou een verschil kunnen maken voor diegene die hun wagen hoofdzakelijk opladen bij een Suc. Maar die hebben dan meestal gratis laden of het zit inbegrepen in hun lease, dus voor hen maakt het ook geen verschil.

ik begrijp wel dat Tesla verschillende tarieven hanteert, omdat ze waarschijnlijk ook aan verschillende tarieven aankopen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Terwijl je voor luttele tientjes meer in een echt bed kunt slapen.
Ja want bij Ibis slaap je in een hooibak.
Onderweg slapen wij vaak bij B&B hotel keten. Net wat je nodig hebt en kost zo’n 60€.
Voor een tussenstop onderweg vraag ik mij sterk af wat je aan dure luxe die je elders betaalt ook effectief gebruikt.
Vaak vertrekken wij nog na het werk en rijden dan tot kort na middernacht en vertrekken weer als we wakker zijn.
Voor een tussenstop hebben wij geen zwembad, roomservice, smart-tv of andere luxe nodig.
Als het in B&B Colmar Expo kan, dan kunnen we nog volladen aan de DeC ook. Dan hebben we bijna gratis geslapen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Robster and ERvee
In Duitsland is het verschil wat groter maar nog steeds niet echt goedkoper dan bijv. Bonnet.

Volgende week ga ik ook eens "pionieren" buiten de SuC's. Aangezien volgende auto besteld is en geen Tesla meer zal zijn ben ik over een paar maanden toch veelal aangewezen op andere netwerken. En aangezien Ionity en Fastned met Bonnet €0,55 doet en EnBW (+Aral Pulse) zelf ook €0,55 vraagt ga ik op "safe" eens kijken hoe me dat gaat bevallen. Heb een route uitgestippeld waar bij elke SuC ook een alternatief zit:
Stop 1: Limburg an der Lahn (Fastned)
Stop 2: Dettelbach (Aral Pulse) of Geiselwind (e.ON)

Ik moet wel zeggen dat ik in Duitsland en Oostenrijk echt van mijn stoel ben gevallen wat daar de laatste 2 jaar is gebouwd. Waar eerst een halve Ionity lader geen alternatief was voor een SuC zijn er hele laadpleinen door Fastned, Aral en enBW geopend in het kader van "deutschlandnetz".
 
Wat mij opgevallen is dat er veel lokaties bijkomen maar dat de meeste lokaties maar weinig stalls hebben. Duidelijk minder dan bij Suc's.
Dat valt ook echt wel mee. Fastned locaties zijn veelal groter dan in NL en enBW Schnellladepark Kamen heeft 52 300kw laadpunten op 1 locatie. Daarmee grootste laadpark van Duitsland. En een mega voordeel. Gewoon betalen met creditcard of pinpas. Niks rommelen met apps of pasjes. De concurentie zit ook niet stil dat zie ik wel. EN als ze ook nog eens betere laadprijzen hanteren dan zal het openstellen van het SuC netwerk niet veel doen.

Zelfs de supercharger daar skip ik, hoewel de McDo daar vlak in de buurt zit.
4x 175kW bijgeplaatst zag ik. Maar waarschijnlijk is dat echt de uiterste plek waar ik hen ga. EErder zal ik dan toch Rüdenhausen (Fastned) aandoen.
 
Volgende week ga ik ook eens "pionieren" buiten de SuC's. Aangezien volgende auto besteld is en geen Tesla meer zal zijn ben ik over een paar maanden toch veelal aangewezen op andere netwerken. En aangezien Ionity en Fastned met Bonnet €0,55 doet en EnBW (+Aral Pulse) zelf ook €0,55 vraagt ga ik op "safe" eens kijken hoe me dat gaat bevallen. Heb een route uitgestippeld waar bij elke SuC ook een alternatief zit:
Stop 1: Limburg an der Lahn (Fastned)
Stop 2: Dettelbach (Aral Pulse) of Geiselwind (e.ON)

Ik moet wel zeggen dat ik in Duitsland en Oostenrijk echt van mijn stoel ben gevallen wat daar de laatste 2 jaar is gebouwd. Waar eerst een halve Ionity lader geen alternatief was voor een SuC zijn er hele laadpleinen door Fastned, Aral en enBW geopend in het kader van "deutschlandnetz".
Wat gaat de volgende auto worden?
 
Ik zie nu vooral de oude garde met free supercharging nog laden bij de SuCs na de laatste prijsverhogingen.
Zijn andere niet gratis-laders ook aan het overstappen naar de alternatieven voor het Tesla Supercharger netwerk zoals Fastned en Ionity?
Allereerst: ik sta niet zo vaak bij een SuC. Maar als ik een lagere rit heb, pak ik uit gemakzucht de SuC's.
Tenzij ik toch al ergens stop bij een pomp en er staat een snellader. Dan wil ik hem nog wel eens meepakken.
 
Ik zie nu vooral de oude garde met free supercharging nog laden bij de SuCs na de laatste prijsverhogingen.
Zijn andere niet gratis-laders ook aan het overstappen naar de alternatieven voor het Tesla Supercharger netwerk zoals Fastned en Ionity?
Aangezien ik thuis kan laden, gebruik ik de SuC’s enkel voor langere verplaatsingen. Het gemak (aanbod, bedrijfszekerheid, eenvoudig te gebruiken, overzicht in Tesla navigatie) van de SuC’s vind ik dan belangrijker dan die beperkte extra kost. Dus voorlopig geen Fastned of Ionity voor mij.

Maar ook met gratis laden ging ik niet speciaal naar een Suc rijden om enkele euro’s uit te sparen. Indien ik mijn wagen intensief zou gebruiken, dan zou ik de alternatieve aanbieders wel grondiger bekijken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Wat gaat de volgende auto worden?
Skoda Enyaq Coupe RS. Dus laat de haat reacties alvast maar komen! Enige wat me aan mijn M3P is bevallen is het laadnetwerk. Maar ook daarbij heb ik de kanttekening dat het vooral heel goed beviel vanwege de enorm scherpe prijs. Dat is inmiddels helemaal weg en zijn ze gelijk of zelfs duurder dan de concurrentie.

Ik zie nu vooral de oude garde met free supercharging nog laden bij de SuCs na de laatste prijsverhogingen.
Zijn andere niet gratis-laders ook aan het overstappen naar de alternatieven voor het Tesla Supercharger netwerk zoals Fastned en Ionity?
Nou ik heb vandaag de alternatieven eens geprobeerd en dat is me helemaal niet slecht bevallen. Oke minder laders dan bij een SuC maar snelheid bij Fastned en Ionity was perfect. Morgen een enBW hypernetz in buurt van München doen. Vandaag 27,2 en 46,6 kwh geladen. +/- 15€ goedkoper uit en niet ingeleverd op locaties, snelheid of beleving. Ionity zelfs naast de snelweg zodoende in omrij tijd ook nog bespaard. In Oostenrijk komende week veel Salzburg AG laders gebruiken a 0,30€ per min. Als die net zo snel gaan als vandaag (zelfde laders als Fastned) dan gaat er in 10 min bijna 30kwh in wat uitkomt op 0,10€ kwh daar heb je geen SuC of DeC meer voor nodig.

Over laatste is ook heel wat te doen. Veel hotels met DeC’s gezien welke na mailcontact of boeking gewoon geld vragen voor DeC gebruik. Een Hilton spande de kroon met €25 voor laden en €28 voor de garage per nacht. Ook het gratis DeC gebruik is niet meer standaard.