Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla telefonische support gestopt!

This site may earn commission on affiliate links.
Het punt dat ik wil maken is dat tesla de voorwaarden heeft aangepast zonder daarover te communiceren. De auto is verkocht met 24x7 pechhulpdienst voor Europa. Dat is dus ingetrokken!

De noodhulp is er nog wel maar niet via een lokaal nummer van b.v. Duiven. Als je op de Tesla "T" klikt op het grote scherm krijg je het nummer te zien wat je moet bellen.

Maar ben het er mee eens dat de communicatie vanuit Tesla (weer) beter had gekund.
 
Het Road-side assistance nummer (013 799 9525) schakelt door naar een bandje met het verzoek via de Tesla App support de service in te plannen.


Helaas het nummer is doorgezet naar een voice response systeem en geeft aan dat de Tesla app gebruikt kan worden voor het plannen van een service verzoek.

Ik heb ook 20min naar dat bandje geluisterd voordat er iemand opnam. Dus de assistentie per telefoon is er wel, ze doen eerste diagnose en maken dan een case aan indien nodig. Bij mij was het niet zo dringend, 2 dagen later belde iemand van mobile service mij.
 
.. we doen met z’n allen tenslotte ook tegenwoordig het meeste via whatsapp ipv telefoon - ...

Btw,

Ik gebruik Whatsapp niet & begrijp niet hoe nagenoeg iedereen hun gebruiksvoorwaarde klakkeloos accepteerd (behalve dan dat menig een maling hebben aan privacy, vrijheid van menings uiting en de ondermijning van democratie..) en zijn hele adres boek aan Whatsapp/FB overhandigd.
 
Ik als IT-er die de hele dag bezig is met queries en documentatie is natuurlijk het probleem, wie anders? Maar als ik problemen heb, dan ligt het aan de auto en niet aan mezelf natuurlijk :D

Maar als je nou het aandraaimoment van een willekeurig ander merk auto wilt weten, dan moet je toch ook in de veelal nog papieren handleiding zoeken? Ik snap het verschil niet zo.

Die stond er bij mij niet tussen toen-ie van 2019.4 naar 2019.24 update... Maar goed, was verder ook maar een voorbeeld.
Ik zou verwachten dat de inhoud van de release notes ook verwerkt zou zijn in de manual.

De handleiding wordt periodiek bijgewerkt met alle wijzigingen.
 
Helaas het nummer is doorgezet naar een voice response systeem en geeft aan dat de Tesla app gebruikt kan worden voor het plannen van een service verzoek.

Het is wat onduidelijk, maar het is niet meer dan een algemene melding. Ze zeggen daar niet dat dat je moet ophangen en een service afspraak moet maken. Ze zeggen dat de App gebruikt kan worden voor service afspraken. Heb je een 'road side assistance' probleem, moet je gewoon blijven hangen. Dan nemen ze uiteindelijk op.


Het is inderdaad erg onduidelijk. Maar dat is wel meer bij Tesla :)
 
Maar als je nou het aandraaimoment van een willekeurig ander merk auto wilt weten, dan moet je toch ook in de veelal nog papieren handleiding zoeken? Ik snap het verschil niet zo.
Dat is nu net het punt: Tesla zou hier het verschil kunnen maken en daarmee hun support ontlasten.
Aandraaimoment is verder maar een voorbeeld of anekdote, ik heb er spijt van dat ik een voorbeeld bij mijn post heb toegevoegd want nu focust iedereen daarop in plaats van op mijn stelling dat het gebrek aan documentatie/instructie het support apparaat belast.

De handleiding wordt periodiek bijgewerkt met alle wijzigingen.
Je hebt helemaal gelijk.
De namen 'Dog mode' en 'Sentry mode' staan nu inderdaad 2x vermeld in de nieuwe Raven handleiding. Wat ze betekenen en wat je ermee kunt wordt echter helemaal niet uitgelegd, ze worden slechts 2x terloops genoemd in een stukje tekst over het wakker houden van de auto... Misschien dat het bij de volgende versie die over een maand of 12 uitkomt straks wel aangevuld is.

In de fora kom je meerdere posts tegen van mensen die een SeC hebben gemaild of gebeld over die nieuwe functionaliteiten maar dat die het ook niet wisten. Dat is de soort overbelasting waar ik op doel.
Wanneer de documentatie en instructie gelijk oploopt met de functionaliteit zou dat een boel verschil kunnen maken.
Denk aan een instructie ballonnetje hier, een nuttig help tekstje, videootje of animatie daar etc.

Of je sluit gewoon je support via email en telefoon. Dat kan natuurlijk ook, probleem opgelost.
 
Dat is nu net het punt: Tesla zou hier het verschil kunnen maken en daarmee hun support ontlasten.
Aandraaimoment is verder maar een voorbeeld of anekdote, ik heb er spijt van dat ik een voorbeeld bij mijn post heb toegevoegd want nu focust iedereen daarop in plaats van op mijn stelling dat het gebrek aan documentatie/instructie het support apparaat belast.

Ik snap dat het aandraaimoment een voorbeeld is, maar ik zou niet weten wat een meer logische plek is dan een handleiding? Ja, Tesla heeft de mogelijkheid om dingen beter te doen want ze hebben geen "legacy" in hun auto's, maar waar zou het dan moeten staan volgens jou?

Als ik iets zou willen weten over de auto zou ik in de handleiding zoeken. Daarbij vind ik het al heel fijn dat de handleiding als PDF beschikbaar is, zodat ik daar makkelijk in kan zoeken met Adobe Reader. Een andere plek zou voor mij in ieder geval niet perse logischer of beter zijn dan de handleiding.

Ik denk dat een mail naar eigenaren met bv. een instructie video inderdaad erg zinvol kan zijn om nieuwe features uit te leggen. Dat zou wel een goed idee zijn.
 
Het is wat onduidelijk, maar het is niet meer dan een algemene melding. Ze zeggen daar niet dat dat je moet ophangen en een service afspraak moet maken. Ze zeggen dat de App gebruikt kan worden voor service afspraken. Heb je een 'road side assistance' probleem, moet je gewoon blijven hangen. Dan nemen ze uiteindelijk op.


Het is inderdaad erg onduidelijk. Maar dat is wel meer bij Tesla :)

Dat scheelt dan toch weer
 
Als ik iets zou willen weten over de auto zou ik in de handleiding zoeken. Daarbij vind ik het al heel fijn dat de handleiding als PDF beschikbaar is, zodat ik daar makkelijk in kan zoeken met Adobe Reader. Een andere plek zou voor mij in ieder geval niet perse logischer of beter zijn dan de handleiding.
Ik beweer ook niet dat zoiets niet ergens anders dan in de handleiding zou moeten staan, maar dat de handleiding in de auto veel meer kunnen zijn dan een platte pdf (die tot voor kort niet eens een zoekfunctie had).
Zo'n pdf is handig op de computer of tablet in een fatsoenlijke pdf reader, maar in de auto zou dat veel meer een website kunnen zijn met links, plaatjes, filmpjes, animaties, live voorbeelden, mogelijkheid om direct vanuit de instructies datgene wat je zoekt uit te voeren (bijv. bij de uitleg van dog-mode meteen de dog-mode aan/uit te kunnen zetten) etc.
Voor visueel ingestelde mensen of mensen die moeite hebben met lezen (leesbril niet bij) kan dit een stuk prettiger vormgegeven worden.

Leer je auto kennen instructiefilmpjes voor nieuwe eigenaren die voor het eerst in de auto stappen (of wanneer je je auto uitleent), 'tip van de dag', 'wist je dat', support FAQs en ga zo maar door.

Misschien dat een deel hiervan al wel in de model 3 zit (heb zelf een model X).
 
Of gewoon op de oude manier doen en geen updates uitbrengen, probleem opgelost.
Screenshot 2019-08-14 at 16.24.52.png
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y and basvk
Ik beweer ook niet dat zoiets niet ergens anders dan in de handleiding zou moeten staan, maar dat de handleiding in de auto veel meer kunnen zijn dan een platte pdf (die tot voor kort niet eens een zoekfunctie had).
Zo'n pdf is handig op de computer of tablet in een fatsoenlijke pdf reader, maar in de auto zou dat veel meer een website kunnen zijn met links, plaatjes, filmpjes, animaties, live voorbeelden, mogelijkheid om direct vanuit de instructies datgene wat je zoekt uit te voeren (bijv. bij de uitleg van dog-mode meteen de dog-mode aan/uit te kunnen zetten) etc.
Voor visueel ingestelde mensen of mensen die moeite hebben met lezen (leesbril niet bij) kan dit een stuk prettiger vormgegeven worden.

Leer je auto kennen instructiefilmpjes voor nieuwe eigenaren die voor het eerst in de auto stappen (of wanneer je je auto uitleent), 'tip van de dag', 'wist je dat', support FAQs en ga zo maar door.

Misschien dat een deel hiervan al wel in de model 3 zit (heb zelf een model X).

Als je op je account inlogt zie je een aantal filmpjes over hoe zaken werken met de M3. Als je op YouTube het kanaal van Bjorn Nyland erbij pakt heb je daadwerkelijk alles wat je zou willen weten visueel en duidelijk zichtbaar en hoorbaar. En dan heb je nog legio andere kanalen vol met Tesla tips & trics... en we hebben het hier over een Tesla, mag toch wel verwachten dat het publiek is die een smartphone gewent is dus ook weet hoe Google Search werkt.... en als je je leesbril niet hij hebt en je kan zonder bril de pdf niet lezen dan mag je niet eens in een auto rijden want je kan dan geen bord of waarschuwing lezen...
 
en we hebben het hier over een Tesla, mag toch wel verwachten dat het publiek is die een smartphone gewent is dus ook weet hoe Google Search werkt...
Ik deel je mening niet wat betreft het publiek, ik denk dat het een fout is om daar veel van te verwachten.
Het publiek van toen jij een Model S kocht is bijvoorbeeld niet het publiek dat nu een Model 3 koopt, en het publiek dat straks een Tesla pick-up koopt is ook niet hetzelfde publiek. De Model Y wordt straks ook niet aan hetzelfde publiek verkocht (zou me niet verbazen als we over een compleet ander age-bracket praten in vergelijking met de pick-up of Model 3). De occasions worden ook weer doorgeschoven aan een ander publiek.
Verder levert Google search vooral heel veel links op naar forum posts van mensen die hetzelfde zoeken en links naar de media. En als je dan die threads doorleest (meerdere bladzijden op meerdere forums en blogs met informatie van verschillende kwaliteit verdeeld over meerdere posts) kun je je een mening vormen over de functionaliteit, waarbij die forum posts meestal alweer achterhaald zijn omdat de functionaliteit is aangepast sindsdien.

Voor de lol heb ik op google eens een search gedaan op 'tesla sentry mode':
Op de eerste bladzijde een link naar een blog post van Tesla in februari (geen info over hoe het werkt)
Verder een hele rits videos van eigenaren die vandalisme opgenomen hebben, gevolgd door een hele bladzijde links naar de media die over sentry mode schrijft.
Op de tweede pagina vind ik verborgen in nog een rits links met media koppen en videos één relevante link (en ook echt niet meer dan één) naar PureTesla die graag voorgeformatteerde USB sticks aan je verkoopt tbv Sentry mode (hij legt daar dan ook niet echt duidelijk uit hoe je zo'n stick zelf moet formatteren).

Dus nee, jan publiek dat een smartphone kan bedienen en Google search weet te vinden gaat deze feature voorlopig niet aan de praat krijgen. Daarvoor zullen ze Tesla moeten bellen/mailen, wat ze dus blijkbaar ook in grote getale deden...
(of de forums en de juiste threads daarin moeten gaan vinden, die niet voorkomen in de eerste paar pagina's van mijn google search hierboven).
 
Ik deel je mening niet wat betreft het publiek, ik denk dat het een fout is om daar veel van te verwachten.
Het publiek van toen jij een Model S kocht is bijvoorbeeld niet het publiek dat nu een Model 3 koopt, en het publiek dat straks een Tesla pick-up koopt is ook niet hetzelfde publiek. De Model Y wordt straks ook niet aan hetzelfde publiek verkocht (zou me niet verbazen als we over een compleet ander age-bracket praten in vergelijking met de pick-up of Model 3). De occasions worden ook weer doorgeschoven aan een ander publiek.
Verder levert Google search vooral heel veel links op naar forum posts van mensen die hetzelfde zoeken en links naar de media. En als je dan die threads doorleest (meerdere bladzijden op meerdere forums en blogs met informatie van verschillende kwaliteit verdeeld over meerdere posts) kun je je een mening vormen over de functionaliteit, waarbij die forum posts meestal alweer achterhaald zijn omdat de functionaliteit is aangepast sindsdien.

Voor de lol heb ik op google eens een search gedaan op 'tesla sentry mode':
Op de eerste bladzijde een link naar een blog post van Tesla in februari (geen info over hoe het werkt)
Verder een hele rits videos van eigenaren die vandalisme opgenomen hebben, gevolgd door een hele bladzijde links naar de media die over sentry mode schrijft.
Op de tweede pagina vind ik verborgen in nog een rits links met media koppen en videos één relevante link (en ook echt niet meer dan één) naar PureTesla die graag voorgeformatteerde USB sticks aan je verkoopt tbv Sentry mode (hij legt daar dan ook niet echt duidelijk uit hoe je zo'n stick zelf moet formatteren).

Dus nee, jan publiek dat een smartphone kan bedienen en Google search weet te vinden gaat deze feature voorlopig niet aan de praat krijgen. Daarvoor zullen ze Tesla moeten bellen/mailen, wat ze dus blijkbaar ook in grote getale deden...
(of de forums en de juiste threads daarin moeten gaan vinden, die niet voorkomen in de eerste paar pagina's van mijn google search hierboven).

Mand... :) nee, kan je wel volgen en gelijk geven tot ik zekere hoogte, maar je zegt niets over Bjorn... die heeft denk ik een YouTube kanaal waar je echt alle ins and outs kan zien en leren...