Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla UMC Gen 1 (Model S/X) en Oostenrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een UMC Gen 1 voor m'n Model S. Ik weet dat deze in België issue heeft met een nul. Weet iemand of de Gen 1 zonder issues werkt in Oostenrijk?
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn UMC Gen1 in Oostenrijk. Ik heb wel een Nederlandse verlengkabel mee van circa 2 meter waarmee ik de polen kan omdraaien indien nodig.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik kon niet laden met schuko met gen1 maar heb altijd een verlengstukske bij van 0,5m waarin ik rood en blauw heb gewisseld.
Hiermee geladen zonder problemen, stukske natuurlijk 2.5mm2
Inderdaad, en als je een Nederlandse verlengkabel hebt, heb je geen aardingsgat maar loopt de aarding aan de buitenkant van de connector en kan je eenvoudig omdraaien.

Dus geen verlengkabel met penaarde voorzien, maar met randaarde.

tk-home-solutions_ken-u-het-verschil-tussen-randaarding-en-penaarding_image_w335.jpg
iu
 
Die van 20m heb ik nooit bij, te log en neemt teveel plaats in de gen1 en kort wisselverloop ligt altijd in mijne auto
Hangt echt van toepassing af.

Zonder aangewezen laadplek is het soms wel handig om 20 meter verder te kunnen parkeren en toch 's nachts te laden.

En het adresje waar we gaan in Oostenrijk heeft langzaam mee gevolgd, dus de eerste jaren was het inprikken in een stopcontact in de tuin, en de laatste jaren is er een rooie stekker waar de UMC goed in past. En dan heb ik nog 10 meter verlengkabel met rooie stekker, dus kan ik ook weer ruim parkeren.

En de rest van de tijd ligt die kabel ofwel thuis, ofwel in het luik achter de koffer.
 
De truuk voor het wisselen van de N met L ken ik maar ging mij voornamelijk of de Gen 1 UMC issues heeft op het net van Oostenrijk zoals vaak is in België. Als dat niet het geval is ben ik wel veilig.

Overigens... met de 3 fase connecter kan het nooit een issue zijn toch want de N heeft een vast pin en het maakt niet uit op welke pin L1, L2 en L3 verbonden zit.
 
De truuk voor het wisselen van de N met L ken ik maar ging mij voornamelijk of de Gen 1 UMC issues heeft op het net van Oostenrijk zoals vaak is in België. Als dat niet het geval is ben ik wel veilig.

Overigens... met de 3 fase connecter kan het nooit een issue zijn toch want de N heeft een vast pin en het maakt niet uit op welke pin L1, L2 en L3 verbonden zit.
Ik heb in Oostenrijk met 25m 2.5mm2 verlengsnoer op een schuko wcd geladen met de gen1 umc, geen probleem.
n = 1, maar ik heb wel vertrouwen in het Oostenrijkse elektranet.
Als ik in het buitenland laad, zoek ik altijd een wcd op dicht bij of in de meterkast.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
@OttoR geen probleem met een disagree, maar ik had graag geweten wat hier verkeerd aan is. Zo kan ik ook bijleren. Verlengkabel is geen probleem toch? Als hij maar 2,5 mm2 is.
Voor een Nederlands verlengsnoer met randaarde maak dit geen verschil. Je draait simpel de stekker om.

Voor een Belgisch verlengsnoer met penaarde zou het wel verschil maken, want daar kan je inderdaad de stekker niet draaien. Maar gezien je het gaat gebruiken om langdurig stroom over te laten lopen, zou ik alleen gaan lopen knutselen als je daadwerkelijk weet wat je doet. En niet met huis tuin en keuken stekkers de kabels andersom schroeven.
 
Voor een Nederlands verlengsnoer met randaarde maak dit geen verschil. Je draait simpel de stekker om.

Voor een Belgisch verlengsnoer met penaarde zou het wel verschil maken, want daar kan je inderdaad de stekker niet draaien. Maar gezien je het gaat gebruiken om langdurig stroom over te laten lopen, zou ik alleen gaan lopen knutselen als je daadwerkelijk weet wat je doet. En niet met huis tuin en keuken stekkers de kabels andersom schroeven.
Op alle 3 de onderdelen staat hoeveel Ampère er door mag. Verder moet je enkel een kabel kunnen strippen en een vijs kunnen vastdraaien.
Toen ik in de UK ipv een reisadapter m een verlengsnoer mee nam met enkel een meisjesstekker en in de eerste DIY die ik tegenkwam een Engelse mannetjesstekker kocht, vond ik enkel stekkers die max 10A aankonden. Dan nog is dat geen probleem als je de laadstroom in de wagen lager instelt.
 
Als noodoplossing kan je dat prima doen. En als je gewend bent om met elektra te werken dan draai je daar je hand niet voor om. (Behalve dan natuurlijk om die schroef aan te draaien)

Maar als algemeen advies op een forum en voor langdurig gebruik zou ik het niet adviseren en inderdaad, zoals Wouter aangeeft een COTS gebruiken.
 
Ik geloof verder gewoon in COTS. Stekkers opendraaien en omkeren is niet COTS. Kabeltje uit de Praxis in Maastricht is COTS.

Ik heb de meeste elektriciteit in mijn huis zelf gelegd. Nooit nagedacht bij wat ik links en wat ik rechts in het stopcontact connecteerde. Het is dus random. 50% kans dat het correct is.
Ook nooit geweten dat dat iets uitmaakte en zeker niet dat er regels voor waren. Totdat de Tesla kwam. Ik ken geen enkel ander ‘toestel’ dat daar gevoelig voor is.