Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla verlaagt weer de prijzen??

This site may earn commission on affiliate links.
En geldt de MIA aftrek nog wel bij aankoop in DE? Is ook ruim euro 5000 netto...

Als ZZP misschien, niet als VPB.. Maar inderdaad, zonder MIA is het ook niet interessant... Maar voor zover ik weet is er geen beperking hierop. Waar je wel op moet letten is dat normaliter kan je géén MIA op 2de hands bedrijfsmiddelen krijgen, maar EV auto's worden ook als ‘nieuw’ gezien als deze niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6000 kilometer hebben gereden. Dus ook in het geval dat je Tesla Inventory zou willen kopen, let dan op dat ze ook de demo modellen aanbieden waar proefritten mee gemaakt zijn en je dus niet één moet aanschaffen van boven de 6000km. Want die heb ik namelijk wel zoen staan in hun lijst.
 
  • Informative
Reactions: Sregor
Als je de deal gemaakt hebt levert hij de auto met een 5-daags Duits kenteken.
Daarmee kun je vanuit DE naar Nederland rijden en naar de RDW gaan voor de invoering.

Vanaf de grens loop je dan wel het risico op een stevige boete. In NL is het rijden met een vijfdaags Duits kenteken (Kurzzeitkennzeichen) sinds 2015 niet meer toegestaan. De boete is 450 euro en een naheffing.
 
Last edited:
Vanaf de grens loop je dan wel het risico op een stevige boete. In NL is het rijden met een vijfdaags Duits kenteken (Kurzzeitkennzeichen) sinds 2015 niet meer toegestaan. De boete is 450 euro en een naheffing.

Ik vraag mij dan af in hoeverre dat allemaal wel in overeenstemming te brengen is met Europese regelgeving. Dit soort maatregel is duidelijk bedoeld om import te bemoeilijken. Maar ja, je moet maar willen om die juridische strijd te willen aangaan.
 
Vanaf de grens loop je dan wel het risico op een stevige boete. In NL is het rijden met een vijfdaags Duits kenteken (Kurzzeitkennzeichen) sinds 2015 niet meer toegestaan. De boete is 450 euro en een naheffing.

Bedankt voor de tip, weet je ook waar (wetsartikel) dat precies beschreven staat ?
De regelgeving is bij sommige wetshandhavers blijkbaar niet geheel duidelijk
Dus dan voor die dag ook een eendagskenteken aanvragen of combineren met het bezoek aan de RDW.
 
Wel erg jammer dat dit nu gebeurd. Zo een groot prijsverschil tussen ons en de buren....
Ik zie voor autohandelaren al een hele business opbloeien.
Importeren uit Duitsland is een optie, maar vraag me af of de financiering (in mijn geval ABN) hiermee wel akkoord gaat.
 
Wel erg jammer dat dit nu gebeurt. Zo een groot prijsverschil tussen ons en de buren....
Ik zie voor autohandelaren al een hele business opbloeien.
Importeren uit Duitsland is een optie, maar vraag me af of de financiering (in mijn geval ABN) hiermee wel akkoord gaat.
Koop je 'm toch van/via een importeur als je denkt dat dat beter is?
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Devian
Koop je 'm toch van/via een importeur als je denkt dat dat beter is?
er zit 2k umweltbonus in de prijs. Ik zou even goed kijken of je daar recht op hebt via een handelaar. Daarnaast scheelt de btw vs. mwst ook 2%. Als de btw hier aftrekbaar is maakt dat dus niet uit. Kan niet zien of de aankoopkosten erbij in zitten. Is ook zo rond de 1k. Verklaart samen dus zo'n 4k van het verschil.
 
er zit 2k umweltbonus in de prijs. Ik zou even goed kijken of je daar recht op hebt via een handelaar. Daarnaast scheelt de btw vs. mwst ook 2%. Als de btw hier aftrekbaar is maakt dat dus niet uit. Kan niet zien of de aankoopkosten erbij in zitten. Is ook zo rond de 1k. Verklaart samen dus zo'n 4k van het verschil.
Als ik de umweltbonus en btw verschil meetel dan is de AWD in Duitsland 6k euro goedkoper!
 
Interessant! Bijtelling is dan gebaseerd op de Duitse prijs plus NL BTW?

Bijtelling is altijd gebaseerd op de NL catalogusprijs van een vergelijkbaar model in NL.

Een gebruikte of nieuwe auto uit buitenland halen is dus geen bijtellingsvoordeel. Alleen met buitenlandse actie-modellen voorzien van veel opties kun je mazzel hebben (in dat geval kan met een vergelijkbaar model in NL selecteren met mogelijk lagere catalogusprijs)
 
Je hebt gelijk, naheffing nul. Dan dus slechts de boete van 450 euro.

Toch vraag ik mij dit af. In mijn geval stond nl het Kurtzkenzeichen op naam van de garage zelf en daar heeft dan de NL wetgeving volgens mij helemaal geen zeggenschap over. Net zo min als je een boete in Duitsland zou krijgen omdat je APK in Nederland verlopen is.

In ieder geval heb ik gisteren het zekere voor het onzekere genomen en bij de grensovergang keurig twee witte 1-dagsplaten over het Duitse kenteken geplakt.

Vandaag naar de RDW in Den Bosch geweest, men had even wat moeite om het chassisnummer te vinden, was de eerste Model 3 die men daar zag. Dat nummer zit (na een belletje met RDW regio Tilburg) namelijk onder de afdekking van de gordel aan de rechter B-pilaar.

Morgen ligt de kentekenkaart in de bus en kan ik gaan rijden :)
 
Bizar!
 

Attachments

  • CB3A6331-4826-4339-8FC5-E83022DA4D43.jpeg
    CB3A6331-4826-4339-8FC5-E83022DA4D43.jpeg
    187.5 KB · Views: 78