Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla verwijdert 400 kWh gratis SuC per jaar

This site may earn commission on affiliate links.

watt

Power Member
May 6, 2019
483
289
NL
Onlangs was me opgevallen dat mijn jaarlijks oplaadtegoed van 400 kWh/jaar verdwenen is uit mijn account en ik nu een "pay per use" account heb.

Normaal gesproken kregen de Tesla Model S en X besteld vóór 2 november 2018 gratis 400 kWh per jaar, in plaats van onbeperkt. Deze regeling werd ook overgedragen naar de volgende eigenaar zolang de auto maar vóór 2 november 2018 was besteld.

So far so good zou je zeggen, maar deze regeling is (stilzwijgend?) stopgezet. Ik heb er geen communcatie van ontvangen of gezien – maar ik zie deze 400 kWh regeling niet meer in mijn account terug, ook is de website van Tesla aangepast, zie onderstaande screenshots.

Praktisch gezien is dit voor mij geen ernstig probleem, ik maak zeer zelden gebruik van SuC's in het dagelijks leven (de laatste keer was nog in 2019) en zou het enkel fijn vinden om met dit tegoed bijvoorbeeld op vakantie te gaan (nu even niet, misschien in de toekomst weer ;))

Het is echter wel de manier waarop een regeling waar je eerst voor in aanmerking kwam, nu ineens stilzwijgend en eenzijdig wordt opgezegd door Tesla. Het is wel een "feature" behorende bij de auto die er nu ineens niet meer is. Vind ik persoonlijk vrij kwalijk.

Op het internationale deel van dit forum op TmC is er ook al (kort) over gesproken en is dit ook door iemand opgemerkt: Tesla took away 400kWh annual charging credits

Iemand anders dit al opgevallen? Meningen? Ik ben aan het twijfelen om contact op te nemen met Tesla omtrent dit issue – er zijn nu natuurlijk wel andere/grotere problemen om je druk over te maken en de kans van slagen acht ik bij Tesla Support vrij klein, het verleden heeft dit al bewezen helaas.



Voorheen (snapshot van Wayback Machine van 14 december 2019):
tesla-suc-before.png



En, dus nu is de pagina als volgt:
tesla-suc-after.png
 
Tsja, lijkt me onmogelijk zoiets eenzijdig te wijzigen. Tenzij het in de algemene voorwaarden staat, zijn die er überhaupt? Je kunt het accepteren omdat het klein bier is, je kunt het ook aankaarten. Hopelijk heb je een rechtsbijstandsverzekering.
 
Dit is wat er nu in mijn account staat, ik weet niet zeker wat er voorheen stond, maar wel iets in de strekking dat ik dus die 400 kWh regeling had. Dit zie ik nog steeds terug in mijn geschiedenis (de teller loopt af vanaf 400 kWh namelijk).

@ramonneke jij hebt "Gratis Supercharging" maar je auto is van 2018? Dat vind ik helemaal vreemd :D Overigens krijg ik niet het idee dat ik de enige ben waar deze regeling weggehaald lijkt te zijn getuige de klachten op het internationale deel van dit forum.

tesla-suc.png
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dit is wat er nu in mijn account staat, ik weet niet zeker wat er voorheen stond, maar wel iets in de strekking dat ik dus die 400 kWh regeling had. Dit zie ik nog steeds terug in mijn geschiedenis (de teller loopt af vanaf 400 kWh namelijk).

@ramonneke jij hebt "Gratis Supercharging" maar je auto is van 2018? Dat vind ik helemaal vreemd :D Overigens krijg ik niet het idee dat ik de enige ben waar deze regeling weggehaald lijkt te zijn getuige de klachten op het internationale deel van dit forum.

tesla-suc.png
Die van mij is van mei 2018. Ook gratis chargen, staat ook in mijn account. Tesla veranderde dit beleid elke paar maanden. Echt waar.
 
Volgens mij heb ik die 400 kWh per jaar nog. Bij mijn voertuig gegevens staat "Superchargen op basis van betalen per gebruik" geen idee wat er eerst stond. Als ik echter bij payment history kijk zie ik bij de laatste charge dat ik nog 236kWh krediet heb.
 
  • Disagree
Reactions: Flaker
De foto's laden niet bij mij omdat ze in je eigen dropbox staan.

Beter gewoon in je post invoegen.

400kWh @ €0,25 = €100

Die Dropbox images zijn public gemaakt, nog nooit last van gehad (ook niet bij anderen voor de duidelijkheid). Misschien dat jij een blocker hebt die Dropbox links blocked. In het vervolg zal ik deze hier direct uploaden.

En wat betreft die kostencalculatie: leuk, maar het gaat er met name om dat het dus ineens eenzijdig veranderd wordt, terwijl dit wel een "feature" van de auto was toen ik 'm kocht. Hoe klein of groot het daadwerkelijke bedrag ook mag zijn. Dit had ik volgens mij al redelijk goed verwoord in mijn startpost.

Volgens mij heb ik die 400 kWh per jaar nog. Bij mijn voertuig gegevens staat "Superchargen op basis van betalen per gebruik" geen idee wat er eerst stond. Als ik echter bij payment history kijk zie ik bij de laatste charge dat ik nog 236kWh krediet heb.
Staan die 400kWh ook in je lootbox in de Tesla app? Voor de gratis kms staat daar nu de vervaldatum bij.

Dat is vreemd. Ik heb nu nog de supercharging credits van een referral er overheen, in mijn lootbox staat nu enkel die 1.500 km, maar niet met die 400 kWh (ofwel zoals Tesla stelde die 1.600 km) jaarlijkse credits.



Het feit blijft wel dat ze de website hebben aangepast en deze passage er expliciet uit hebben gehaald. Ik zal binnenkort anders eens speciaal hiervoor een rondje SuC doen om te kijken hoe dat in de geschiedenis terugkomt.
Ik dacht overigens voorheen in mijn Tesla-account wel gelezen te hebben dat je 400 kWh jaarlijks krijgt. Nu kan ik dit nergens meer teruglezen.
 
Dat is vreemd. Ik heb nu nog de supercharging credits van een referral er overheen, in mijn lootbox staat nu enkel die 1.500 km, maar niet met die 400 kWh (ofwel zoals Tesla stelde die 1.600 km) jaarlijkse credits.

Even mezelf quoten, aangezien ik sinds tijden weer heb gesupercharged (nu op vakantie). Het vermoeden wat ik had blijkt dus helaas inderdaad te zijn bevestigd. Ik moest deze keer dus "gewoon" betalen in plaats van dat ik het jaarlijks tegoed van 400 kWh kan aanspreken. Dit jaarlijks tegoed is dus zonder mijn medeweten verwijderd uit mijn account.

Zie hier het bewijs, de bovenste regel is van een paar dagen geleden, terwijl de onderste regel is van vorig jaar, je ziet dus heel duidelijk dat ik eerst wel krediet had (dat begon met 400 kWh) en nu ineens plots is verdwenen.
Screenshot 2020-07-15 at 12.57.25.png


Wat mij nog het meeste verbaast is dat er niemand anders dit probleem heeft geconstateerd? Zijn er zo weinig eigenaren met deze 400 kWh regeling geweest? Of ben ik dan toch echt de enige waar dit van is verwijderd?

Ik ga zo het SeC waar ik over een paar weken al een afspraak voor heb staan, aanschrijven met mijn constateringen.
 
Even mezelf quoten, aangezien ik sinds tijden weer heb gesupercharged (nu op vakantie). Het vermoeden wat ik had blijkt dus helaas inderdaad te zijn bevestigd. Ik moest deze keer dus "gewoon" betalen in plaats van dat ik het jaarlijks tegoed van 400 kWh kan aanspreken. Dit jaarlijks tegoed is dus zonder mijn medeweten verwijderd uit mijn account.

Zie hier het bewijs, de bovenste regel is van een paar dagen geleden, terwijl de onderste regel is van vorig jaar, je ziet dus heel duidelijk dat ik eerst wel krediet had (dat begon met 400 kWh) en nu ineens plots is verdwenen.
View attachment 564770

Wat mij nog het meeste verbaast is dat er niemand anders dit probleem heeft geconstateerd? Zijn er zo weinig eigenaren met deze 400 kWh regeling geweest? Of ben ik dan toch echt de enige waar dit van is verwijderd?

Ik ga zo het SeC waar ik over een paar weken al een afspraak voor heb staan, aanschrijven met mijn constateringen.
Ze maken er een zootje van op administratief vlak. Beter iedereen dezelfde regeling geven en aanhouden. Volgens mij kunnen ze er zelf nauwelijks nog aan uit; zoals met hun facturatie waar 'zakelijk' nog steeds niet mogelijk is (je kan het wel selecteren maar werkt (nog) niet).
 
Ze maken er een zootje van op administratief vlak. Beter iedereen dezelfde regeling geven en aanhouden. Volgens mij kunnen ze er zelf nauwelijks nog aan uit; zoals met hun facturatie waar 'zakelijk' nog steeds niet mogelijk is (je kan het wel selecteren maar werkt (nog) niet).

Ja eens, wat ooit begon als een simpel proces voor zowel auto als beschikbare opties is uitgemond in een draak van allerlei uitzonderingen, regelingen en beloftes waar ze dus nu ontzettend hard tegenaan lopen.

Mijn vermoeden is dat ze dit in de backoffice wat makkelijker en simpeler proberen te maken, en zo ook deze regeling willen opheffen, het enige wat ze dan consequent vergeten is dit aan de eigenaren zelf netjes te communiceren en ze een alternatief bieden, zoals bijvoorbeeld een eenmalig aanbod voor de upgrade naar unlimited supercharging voor X euro, of als alternatief credits geven te gebruiken in de Tesla Shop oid.
 
Ja eens, wat ooit begon als een simpel proces voor zowel auto als beschikbare opties is uitgemond in een draak van allerlei uitzonderingen, regelingen en beloftes waar ze dus nu ontzettend hard tegenaan lopen.

Mijn vermoeden is dat ze dit in de backoffice wat makkelijker en simpeler proberen te maken, en zo ook deze regeling willen opheffen, het enige wat ze dan consequent vergeten is dit aan de eigenaren zelf netjes te communiceren en ze een alternatief bieden, zoals bijvoorbeeld een eenmalig aanbod voor de upgrade naar unlimited supercharging voor X euro, of als alternatief credits geven te gebruiken in de Tesla Shop oid.

Wordt dit periodiek aangepast dan? In mijn 2015 MS had ik gratis SuC en in mijn huidige ook gewoon weer (12/2019 MS).