Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Box versus Easee?

This site may earn commission on affiliate links.
Eventueel zoiets, dan heb je direct inzage in verbruik via een app:
Ik vertrouw HomeWizard niet helaas. Aangezien je ook een abonnement moet nemen als je je eigen data wilt inzien, nou ja, wat meer data wilt zien zeg maar.

Gewoon zelf een Raspberry Pi kopen en deze inrichten met Homeasisstant. Doet precies hetzelfde en je data blijft lokaal.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Xenir and Maarten
KWh meter zit standaard in de Easee, aardlek overigens ook. Maar met beetje handigheid kun je natuurlijk elke lader slim en inzichtelijk maken. Maar waarom het allemaal zelf bedenken !? Meeste mensen hebben overigens geen flauw idee, die kopen iets of "krijgen" er een bij de leasewagen.

Heb buurman met een i3 en blij met zijn paal die 3,6kw levert (dat was het advies)........ toen ik aangaf dat die op 7,2 kw kan laden keek die mee glazig aan en vroeg "maakt dat dan wat uit" 🤣 Ga wel biertje met hem drinken.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Maarten
Meeste mensen hebben overigens geen flauw idee, die kopen iest of "krijgen" er een bij de leasewagen.

Als ik iets geleerd heb de afgelopen 2 weken sinds de start van m'n (boeiende) BEV queeste, is dat je best wel bij de pinken moet zijn. Maar naarmate dat er meer BEV's zullen zijn, zal het "het is goed genoeg" middenveld het wel halen. In de nacht aan 3,6kWh, dan wel 7,2kWh laden.. het zal Jan Modaal die zijn wagen 12uur op stal zet totaal worst wezen.
 
Als ik iets geleerd heb de afgelopen 2 weken sinds de start van m'n (boeiende) BEV queeste, is dat je best wel bij de pinken moet zijn. Maar naarmate dat er meer BEV's zullen zijn, zal het "het is goed genoeg" middenveld het wel halen. In de nacht aan 3,6kWh, dan wel 7,2kWh laden.. het zal Jan Modaal die zijn wagen 12uur op stal zet totaal worst wezen.
Mogelijk zal het ook Jan M. interesseren als hij weet dat laden op een hoger KWh zorgt voor minder laadverliezen…
 
In België heb je er door het capaciteitstarief belang bij om niet te snel te laden.
Traag laden geeft laadverliezen en kan in kWh dan duurder uitkomen dan snel laden.

Het meest optimale laadprofiel voor het capaciteitstarief is aan hoger vermogen laden tussen 7 minuten na het uur en 22 minuten na het uur, en tussen 37 minuten na het uur en 52 minuten na het uur. Het capaciteitstarief rekent namelijk het gemiddelde verbruik tussen elk kwartier, en de digitale teller communiceert dus niet naar Fluvius wat het werkelijke verbruik per seconde is. 7,5 minuten per kwartier aan volle vermogen laden betekent even veel als 15 minuten aan halve vermogen, maar met halve vermogen heb je natuurlijk meer laadverliezen.
 
  • Like
Reactions: E.D.
Je kunt de Easee standaard gebruiken (geen abbo), laadstats (kw) kun je dan gewoon zien. Als je een "echte" backoffice wilt kun je een provider kiezen.
Kun je het thuisgebruik via een eigen paal (laadstats kwh's) ook niet via de Tesla App inzien?
(Ik krijg binnenkort mijn MY LR maar heb nog geen toegang tot de App maar zag hier wel voorbeelden van.)
 
Kun je het thuisgebruik via een eigen paal (laadstats kwh's) ook niet via de Tesla App inzien?
(Ik krijg binnenkort mijn MY LR maar heb nog geen toegang tot de App maar zag hier wel voorbeelden van.)

Wat ik begrepen heb.

Ja, als daar puur uit interesse en voor persoonlijk gebruik is, is dat prima. Maar als je wil / moet rapporteren voor boekhouding of fiscus, kan je een MID-module in je schakelkast steken achter de wallbox, dan heb je een officieel erkende databron + worden ook de laadverliezen in rekening gebracht.
 
  • Like
Reactions: Fhast
Wat ik begrepen heb.

Ja, als daar puur uit interesse en voor persoonlijk gebruik is, is dat prima. Maar als je wil / moet rapporteren voor boekhouding of fiscus, kan je een MID-module in je schakelkast steken achter de wallbox, dan heb je een officieel erkende databron + worden ook de laadverliezen in rekening gebracht.
Mid meter kost tussen de 20 en 30€. YT filmpje toont hoe te installeren.
Als de fiscus daar content mee is, dan doen we dat natuurlijk.
Bewijst niets. Je kan de ganse wijk aan je laadpaal laten laden. Maar dat is met benzinebonnetjes ook zo.
Je hebt ook nog de km en gemiddeld verbruik om dat te staven.
Nattuurlijk heb je een zware voet en het gemiddeld verbruik in de wagen is zwaar onderschat en je laadt wegens het capaciteitstarief altijd aan 3,5kW met wel 25% laadverliezen😉.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn