Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector laten installeren thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Nee? Ik zag als dingen die potentieel lastig zijn voor een "gewone" elektricien: graven in de tuin, tegels weer netjes terugleggen en specifiek hoe de Tesla Wall Connector aangesloten moet worden. Maar misschien is dat allemaal peanuts voor elke elektricien, dat zou kunnen.
Ik ben echt een complete noob wat betreft elektriciteit, maar ik heb samen met een kennis die electricien is(maar nog nooit een EV paal geplaatst heeft) gewoon mbv de handleiding de TWC kunnen installeren aan de schutting van de oprit. Een paaltje plaatsen moet niet veel ingewikkelder zijn.
Zolang de 3 fase kabel goed wordt aangelegd en de meterkast een 3 fase groep heeft komt dat echt wel goed. Geen rocket science.
 
Daar zit ik vooral mee inderdaad. Maar ook een gat boren in de zijkant van m'n huis om de kabel vanuit de kruipruimte de tuin in te laten lopen vind ik niet heel comfortabel om zelf te doen...

Heb je niet een mantelbuis lopen voor CAI of telefoon.
Dat zijn meestal heel dikke mantelbuizen met maar één heel dun draadje erdoor.

Zelf heb ik hem door de CAI buis erbij geduwd, die wordt toch niet meer gebruikt omdat alles nu via het internet / telefoonlijn gaat.
 
Heb je niet een mantelbuis lopen voor CAI of telefoon.
Dat zijn meestal heel dikke mantelbuizen met maar één heel dun draadje erdoor.

Zelf heb ik hem door de CAI buis erbij geduwd, die wordt toch niet meer gebruikt omdat alles nu via het internet / telefoonlijn gaat.

Nee, helaas! ik heb wel stroom naar m'n schuurtje lopen maar dat zit niet in een buis gek genoeg. Ze hebben die kabel gewoon kaal begraven destijds
 
Ik ken ook je situatie niet maar bij mijn vorige huis zou ik het onder de fundatie door laten lopen i.p.v. er doorheen.
Ter plekke iets dieper graven maar is technisch geen enkel probleem.
De nutsbedrijven doen dit ook in wijken waar het erg verzakt omdat de kans op breuk en schade dan kleiner is dan door de fundatie heen.
 
Ik heb de TWC ook zelf geinstalleerd. Met een vriend (electricien) de aanpassingen in de meterkast gedaan.
Ik kan vian een domoticastekker een beltrafo schakelen die op zijn beurt een 3-fasen relais schakelt dat de krachtstroomgroep aan/uit zet.
Oftewel via mijn telefoon of PC kan ik de TWC aan/uit zetten :).
De TWC hangt weliswaar aan de voorgevel van mijn huis maar tijdens vakantie e.d. wil ik geen stroomjatters...
 
Ik heb de TWC ook zelf geinstalleerd. Met een vriend (electricien) de aanpassingen in de meterkast gedaan.
Ik kan vian een domoticastekker een beltrafo schakelen die op zijn beurt een 3-fasen relais schakelt dat de krachtstroomgroep aan/uit zet.
Oftewel via mijn telefoon of PC kan ik de TWC aan/uit zetten :).
De TWC hangt weliswaar aan de voorgevel van mijn huis maar tijdens vakantie e.d. wil ik geen stroomjatters...
Je kan ook gewoon de groep uitschakelen in de meterkast toch? :rolleyes:
 
Zelf doen is vrij simpel, tenzij je om moet van 1 fase naar 3 fase in huis en je dat ook wil (zelf gekozen om op 1 fase 32a te blijven, snel genoeg voor mij).

In dat geval is het een groep bijplaatsen, kabel naar buiten, onder de grond (officieel 60 cm, maar onder tegels maakt dat geen reet uit). Paaltje ingraven. TWC installeren.

Ook dat laatste stelt niets voor: backplate monteren met 4 schroeven. Dan faceplate loshalen (dat is nog het lastigste, om dat te doen met genoeg geduld dat niets beschadigt). Dan openschroeven. Vervolgens de TWC monteren op de backplate (vier bouten, ook simpel). Daarna draadjes vastmaken. Amperage instellen met een schroevendraaier. Connector vastzetten. Dichtschroeven. Faceplate erop. Klaar.

Tegels terugleggen zou ik wel uitbesteden, maar dan aan een stratenmaker. Dat oogt doorgaans wat beter. Wil je de kabel niet zelf ingraven kan je dat natuurlijk ook door de stratenmaker laten doen.

Gewoon een leuk klusje om zelf te doen en echt megasimpel.
 
Zelf doen is vrij simpel, tenzij je om moet van 1 fase naar 3 fase in huis en je dat ook wil (zelf gekozen om op 1 fase 32a te blijven, snel genoeg voor mij).

In dat geval is het een groep bijplaatsen, kabel naar buiten, onder de grond (officieel 60 cm, maar onder tegels maakt dat geen reet uit). Paaltje ingraven. TWC installeren.

Ook dat laatste stelt niets voor: backplate monteren met 4 schroeven. Dan faceplate loshalen (dat is nog het lastigste, om dat te doen met genoeg geduld dat niets beschadigt). Dan openschroeven. Vervolgens de TWC monteren op de backplate (vier bouten, ook simpel). Daarna draadjes vastmaken. Amperage instellen met een schroevendraaier. Connector vastzetten. Dichtschroeven. Faceplate erop. Klaar.

Tegels terugleggen zou ik wel uitbesteden, maar dan aan een stratenmaker. Dat oogt doorgaans wat beter. Wil je de kabel niet zelf ingraven kan je dat natuurlijk ook door de stratenmaker laten doen.

Gewoon een leuk klusje om zelf te doen en echt megasimpel.

Ik snap niet waarom zoveel mensen dat straten zo lastig vinden. Dat is volgens mij juist het simpelste.
Zorgen dat het zand weer vlak is en je tegels terugleggen. Evt brekerszand of polymeerzand ertussen bezemen tegen het onkruid.
 
  • Like
Reactions: Boombastic