Elon Bear en ik zijn donderdag 15 maart in alle vroegte begonnen aan de reis naar
Kemi in het noorden van Finland. Dat begon met de Finnair vlucht van Brussel naar Helsinki. Op het vliegveld van Helsinki werden wij vergezeld door de co-piloot tijdens de #TeslaWinterExperience2018, mijn oudste zoon. Daarna ging het in een koude ATR72 naar
Kemi, wat precies aan het uiteinde van de Botnische golf ligt. Daar werden wij, samen met zo'n 25 andere winnaars uit België, Nederland en Luxemburg, door een Tesla team opgevangen en in diesel-busjes naar het hotel gereden. Het is koud in Kemi, zo'n 15 graden onder nul, maar we hebben geluk, de zon staat hoog aan de hemel en gaat pas tegen 20:00 langzaam onder. We verkennen het stadje van 20.000 inwoners en lopen al gauw naar de kust toe. Alhoewel, kust kun je het eigenlijk niet noemen, want je loopt zo van het land de bevroren zee op.
Er ligt ruim 80cm ijs in dit uiteinde van de Botnische golf. Genoeg om de zware Tesla's morgen te kunnen dragen. 's Avonds krijgen we van Tesla een diner aangeboden in het hotel, waar we de andere winnaars (geen van hen was trouwens op de hoogte van het bestaan van dit forum. Laat staan van EB, alhoewel ze dat wel allemaal leuk en grappig vonden) en Tesla personeel, zelfs de head of sales Finland is aanwezig, beter leren kennen. Sommigen van het Tesla personeel waren de beste op hun gebied en mochten van Tesla ook aan deze winter experience meedoen als dank voor hun prestaties. Na het diner hoorden we dat de Aurora Borealis gisteravond zeer duidelijk waargenomen werd. Het Tesla team besloot om ons allemaal in de busjes buiten de stad te rijden om het ook te kunnen aanschouwen. Een paar km buiten de stad, zonder invloed van kunstlicht, zagen wij inderdaad de hemel groen kleuren. Mijn smartphone foto's zijn helaas mislukt, maar mijn zoon's camera was wel in staat om het vast te leggen.
Wij werden in de ochtendsessie ingedeeld en zijn naar het
ijs-circuit gebracht waar 7 Model S 100D's (waarvan 1 P) klaar stonden voor het
ijs-kasteel . We krijgen een briefing van de 4 instructeurs en gaan daarna per 2 een 100D in. Mijn zoon en ik mogen alleen, zonder instructeur, beginnen maar we moeten wel de Tesla voor ons met instructeur volgen. Via walkie-talkie krijgen we aanwijzingen. Na een rondje wisselen we van auto en komen dan met de instructeur te rijden, die zelf niet rijdt. Alle rijtijd wordt aan ons gegeven! Na het oprijden van het ijs worden de Tesla's opgesteld en is er tijd om de eerste foto's te nemen. EB is natuurlijk ook van de partij
. Het ijs-rijden begint langzaam, snelheden maximaal 35-40 km/u, en we krijgen direct een slalom proef voor de kiezen:
Dropbox - 2018-03-16 09.46.07.mp4
Daarna volgt een uitwijkmanoeuvre
Dropbox - 2018-03-16 11.29.29.mp4 en 2 bochtige circuits van zo'n 2 km lengte. Dankzij de winterbanden met studs is dat geen enkel probleem. Later, als de snelheden opgevoerd worden, blijkt dat de Tesla's geen enkel probleem kennen om zich staande te houden op het gladde ijs. Echter, er is toch iemand zo fel bezig geweest dat ie in de sneeuwberm terecht kwam. De vorige dagen, Tesla is hier de hele week al bezig met winnaars uit de meeste Europese landen, is er af en toe een tractor aan te pas moeten komen om de gestrande Tesla's uit de sneeuwbermen te halen. Deze keer kon de Tesla op eigen kracht uit de berm komen maar kon de auto verder niet gebruikt worden door voorophangingsproblemen. Down to 6... We rijden op de zee
Nadat we elk, mijn zoon en ik, 4 rondjes die steeds sneller gingen, gemaakt hadden was het tijd voor de pauze. Pauze? Wij willen geen pauze, wij willen ijs-rijden!
Maar een kopje koffie doet toch goed. Zeker om de enthousiaste reacties van de andere rijders te horen. Iedereen loopt hier met een grijns van oor tot oor rond! Behalve de instructeurs (locals die vanaf hun twaalfde al op het ijs racen) die alleen maar in de passagiersstoel zitten
. Na de koffie kunnen we de beast los laten in de 100D. Echter de Tesla is te gesofisticeerd om op het ijs ten volle te kunnen genieten. Het laat je niet toe om te driften. De elektronica houd dat simpel genoeg tegen en je kunt de traction control niet uitschakelen. Zodra je voelt dat je drift en je tegenstuurdt om de achterkant uit te laten wijken door meer Watt te geven geeft de Tesla niet thuis. Je kunt het pedaal zo diep intrappen als je wilt maar er komt geen reactie. En de Tesla corrigeert voor jou. Dat geeft wel een heel veilig gevoel. Te veilig naar onze zin in deze situatie
.
Dropbox - 2018-03-16 11.38.47.mp4
Ik had dat zelf ook al eens ervaren op een nat wegdek in november, met zomerbanden, in een bocht waar ik indruk wilde maken, en de mogelijkheden van mijn S 90D wilde laten zien, op de passagiers. Ik was te enthousiast en de Tesla brak uit waardoor ik de vangrail tegemoet zag komen.
Maar in een fractie van een seconde corrigeerde de Tesla mij en kon veilig de bocht afmaken. Zelfs EB was niet onder de indruk van de drift-capaciteiten
Ondanks dat was het een heel leuke, spannende en onderhoudende winter experience!
Een paar dropbox filmpjes. Het ziet er niet spectaculair uit, maar vergeet niet dat je op glad ijs rijdt:
Dropbox - 2018-03-16 09.52.36.mp4
Dropbox - 2018-03-16 11.36.54.mp4
Na de ochtendsessie zijn mijn zoon en ik gaan langlaufen
naar een voor de kust liggend eiland. 's Avonds werden we nog eens een keer door Tesla verwend met een rondleiding in het ijs-hotel en diner in het ijs-restaurant waar de temperatuur rond de -5C is
.
Ik denk dat ik namens alle winnaars spreek om Tesla heel hartelijk te danken voor deze onvergetelijke #TeslaWinterExperience2018 !!!!