Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk blijven rijden na 5 jaar met 0% bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
In september 2023 heb ik de Tesla 5 jaar en dan krijg ik de volledige bijtelling voor de kiezen. Voor de zakelijke ritten vind ik de Tesla heerlijk, maar voor vakanties pak ik vrijwel altijd mijn andere auto (cabriolet die ik privé rijd). Ik overweeg dan ook om de Tesla straks enkel zakelijk te blijven rijden, de huidige cabriolet te verkopen (is van 1993) en een youngtimer cabriolet te kopen.

Huidige situatie:
  • Tesla 2018 (zakelijk met 4% bijtelling)
  • Audi cabriolet 2013 (privébezit)
Gewenste situatie:
  • Tesla 2018 (zakeljik met 0% bijtelling, dus KM-administratie)
  • Cabriolet <2008 (zakelijk, youngtimer regeling)
Ik ben ZZP-er en de auto staat op naam van de zaak (bij ZZP-er ben ik dat dus gewoon zelf). Het liefst zou ik de wagen gewoon in september van 4% naar 0% halen en als twee auto's opgeven in de IB-aangifte. Maar ik vraag me af of ik gedurende het kalenderjaar de auto wel naar 0% mag halen. Een andere optie is de auto te verkopen en weer terug te kopen. Maar dat heeft als nadeel dat de tussenpartij ook geld wil zien, maar wellicht ook dat ik mijn gratis supercharging kwijt ben. Gezien de huidige energieprijzen vind ik dat eigenlijk best een voordeel.

De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.