Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk blijven rijden na 5 jaar met 0% bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
In september 2023 heb ik de Tesla 5 jaar en dan krijg ik de volledige bijtelling voor de kiezen. Voor de zakelijke ritten vind ik de Tesla heerlijk, maar voor vakanties pak ik vrijwel altijd mijn andere auto (cabriolet die ik privé rijd). Ik overweeg dan ook om de Tesla straks enkel zakelijk te blijven rijden, de huidige cabriolet te verkopen (is van 1993) en een youngtimer cabriolet te kopen.

Huidige situatie:
  • Tesla 2018 (zakelijk met 4% bijtelling)
  • Audi cabriolet 2013 (privébezit)
Gewenste situatie:
  • Tesla 2018 (zakeljik met 0% bijtelling, dus KM-administratie)
  • Cabriolet <2008 (zakelijk, youngtimer regeling)
Ik ben ZZP-er en de auto staat op naam van de zaak (bij ZZP-er ben ik dat dus gewoon zelf). Het liefst zou ik de wagen gewoon in september van 4% naar 0% halen en als twee auto's opgeven in de IB-aangifte. Maar ik vraag me af of ik gedurende het kalenderjaar de auto wel naar 0% mag halen. Een andere optie is de auto te verkopen en weer terug te kopen. Maar dat heeft als nadeel dat de tussenpartij ook geld wil zien, maar wellicht ook dat ik mijn gratis supercharging kwijt ben. Gezien de huidige energieprijzen vind ik dat eigenlijk best een voordeel.

De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.

Er zijn er vast meer die met dit bijltje hebben gehakt, dus ik ben even benieuwd naar de mogelijkheden en wat anderen hebben gedaan.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Maar ik vraag me af of ik gedurende het kalenderjaar de auto wel naar 0% mag halen.
Dit is niet het antwoord waar je op zit te wachten.

In het algemeen geldt dat je een bedrijfsmiddel (auto) niet zomaar naar privé kunt halen (zogenoemde 'keuzeherziening'). Als je daar een ondernemingsbestemming aan hebt gegeven, dan kan alleen naar privé als er bijzondere omstandigheden zijn. Je blijft zakelijk gebruiken; sterker nog: je privé-gebruik gaat naar 0 en de auto is (althans, dat leid ik af uit jouw beschrijving) essentieel voor de bedrijfsvoering. Dat is het grote nadeel van een auto in een privé-onderneming: eenmaal bedrijfsmiddel, altijd bedrijfsmiddel.

Als het mogelijk is om naar privé te halen, houd er dan ook rekening mee dat je btw moet afdragen over de waarde.

(je begrijpt dat ik niet vaak word uitgenodigd op feestjes)
 
In september 2023 heb ik de Tesla 5 jaar en dan krijg ik de volledige bijtelling voor de kiezen. Voor de zakelijke ritten vind ik de Tesla heerlijk, maar voor vakanties pak ik vrijwel altijd mijn andere auto (cabriolet die ik privé rijd). Ik overweeg dan ook om de Tesla straks enkel zakelijk te blijven rijden, de huidige cabriolet te verkopen (is van 1993) en een youngtimer cabriolet te kopen.

Huidige situatie:
  • Tesla 2018 (zakelijk met 4% bijtelling)
  • Audi cabriolet 2013 (privébezit)
Gewenste situatie:
  • Tesla 2018 (zakeljik met 0% bijtelling, dus KM-administratie)
  • Cabriolet <2008 (zakelijk, youngtimer regeling)
Ik ben ZZP-er en de auto staat op naam van de zaak (bij ZZP-er ben ik dat dus gewoon zelf). Het liefst zou ik de wagen gewoon in september van 4% naar 0% halen en als twee auto's opgeven in de IB-aangifte. Maar ik vraag me af of ik gedurende het kalenderjaar de auto wel naar 0% mag halen. Een andere optie is de auto te verkopen en weer terug te kopen. Maar dat heeft als nadeel dat de tussenpartij ook geld wil zien, maar wellicht ook dat ik mijn gratis supercharging kwijt ben. Gezien de huidige energieprijzen vind ik dat eigenlijk best een voordeel.

De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.

Er zijn er vast meer die met dit bijltje hebben gehakt, dus ik ben even benieuwd naar de mogelijkheden en wat anderen hebben gedaan.
Tja, de gouden tijden zijn voorbij wat betreft de fiscale voordelen op een zakelijke Tesla
 
In het algemeen geldt dat je een bedrijfsmiddel (auto) niet zomaar naar privé kunt halen (zogenoemde 'keuzeherziening'). Als je daar een ondernemingsbestemming aan hebt gegeven, dan kan alleen naar privé als er bijzondere omstandigheden zijn.

Dit geldt wel specifiek voor eenmanszaken en niet voor BV's. Nu kunnen we de aanname doen dat @bugboy een eenmanszaak heeft aangezien hij aangeeft dat de auto op naam van de zaak en dus op zijn eigen naam staat. ZZP'er zijn is niet per definitie altijd een eenmanszaak. Ik was ook een tijd ZZP'er maar met een BV.

Je zou ook kunnen kijken naar de regel dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten die je voor de auto maakt. Kleine disclaimer: dit onderwerp heb ik nog op mijn lijstje staan om verder uit te zoeken dus voor nu is het voor mij een klok & klepel situatie dus excuses dat dit misschien niet voor jou van toepassing is, of dat het helemaal niet gunstig blijkt.

Voor mij komt deze beslissing eerder, precies over een jaar (tot op de dag nauwkeurig zelfs). Mijn boekhouder gaf al te kennen dat het meest gunstigste is om de auto "goedkoop" naar privé te halen, maar zoals gezegd is dat vanuit een BV makkelijker te doen dan vanuit een eenmanszaak, want bij een eenmanszaak moet er inderdaad een derde in het spel zijn waar je de auto eerst aan verkoopt terwijl je met een BV direct kan overnemen voor een reële prijs.
 
  • Informative
Reactions: Dannietjoh
Mijn 2013 S was 0% bijtelling t/m nov 2018, daarna heb ik hem gewoon gehouden en de eventuele reparatie/onderhoudskosten geaccepteerd. Het moet gek lopen willen die de besparingen van de eerste 5 jaar opheffen. Bijtelling speelt niet mee aangezien die nooit hoger is dan je jaarlijkse kosten.
 
In september 2023 heb ik de Tesla 5 jaar en dan krijg ik de volledige bijtelling voor de kiezen. Voor de zakelijke ritten vind ik de Tesla heerlijk, maar voor vakanties pak ik vrijwel altijd mijn andere auto (cabriolet die ik privé rijd). Ik overweeg dan ook om de Tesla straks enkel zakelijk te blijven rijden, de huidige cabriolet te verkopen (is van 1993) en een youngtimer cabriolet te kopen.

Huidige situatie:
  • Tesla 2018 (zakelijk met 4% bijtelling)
  • Audi cabriolet 2013 (privébezit)
Gewenste situatie:
  • Tesla 2018 (zakeljik met 0% bijtelling, dus KM-administratie)
  • Cabriolet <2008 (zakelijk, youngtimer regeling)
Ik ben ZZP-er en de auto staat op naam van de zaak (bij ZZP-er ben ik dat dus gewoon zelf). Het liefst zou ik de wagen gewoon in september van 4% naar 0% halen en als twee auto's opgeven in de IB-aangifte. Maar ik vraag me af of ik gedurende het kalenderjaar de auto wel naar 0% mag halen. Een andere optie is de auto te verkopen en weer terug te kopen. Maar dat heeft als nadeel dat de tussenpartij ook geld wil zien, maar wellicht ook dat ik mijn gratis supercharging kwijt ben. Gezien de huidige energieprijzen vind ik dat eigenlijk best een voordeel.

De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.

Er zijn er vast meer die met dit bijltje hebben gehakt, dus ik ben even benieuwd naar de mogelijkheden en wat anderen hebben gedaan.
Mijn X is privé, simpel omdat ik er ook privé in wil rijden en ik de bijtelling te hoog vind. Je kunt 19 ct/km declareren en de btw naar verhouding van de kilometers privé/ zakelijk.
Mijn Land rover van 2001 is zakelijk. Hou er rekening mee dat je moet kunnen aantonen dat je die ook minimaal 10% van de gereden kilometers van de auto zakelijk moeten zijn.
Dit is zoals ik het begrijp.
 
Dit is niet het antwoord waar je op zit te wachten.

In het algemeen geldt dat je een bedrijfsmiddel (auto) niet zomaar naar privé kunt halen (zogenoemde 'keuzeherziening'). Als je daar een ondernemingsbestemming aan hebt gegeven, dan kan alleen naar privé als er bijzondere omstandigheden zijn. Je blijft zakelijk gebruiken; sterker nog: je privé-gebruik gaat naar 0 en de auto is (althans, dat leid ik af uit jouw beschrijving) essentieel voor de bedrijfsvoering. Dat is het grote nadeel van een auto in een privé-onderneming: eenmaal bedrijfsmiddel, altijd bedrijfsmiddel.

Als het mogelijk is om naar privé te halen, houd er dan ook rekening mee dat je btw moet afdragen over de waarde.

(je begrijpt dat ik niet vaak word uitgenodigd op feestjes)
Als je de auto in jouw bedrijf laat zitten gaat de bijtelling(na 5 jaar) omhoog maar kan de bijtelling niet hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten. Dan zijn de kosten gelijk aan wanneer je hem prive zou rijden. Echter is de auto nog een bedrijfsmiddel en valt de waarde onder jouw bedrijfsvermogen.(naar prive halen kost dan wellicht teveel geld)
Verder kun je de auto(dacht ik) dan weer in 2024 voor 0 procent laten bijtellen wanneer je er niet meer dan 500 km prive mee rijdt(in 2023 rijdt je de auto nl ook prive en je kunt dat niet wijzigen in een lopend jaar)
Ook kun je kijken hoeveel auto's je zakelijk rijdt in relatie tot het aantal rijbewijzen op jouw adres. Wanneer je bv met z'n 2en woont, hoeft je niet meer dan 2 auto's bij te tellen(wordt wel gekeken naar de catalogus waarde en dagwaarde(youngtimer) en diegene met de minste bijtelling valt als eerst af).
Ben zeker geen fiscalist, maar zo bespreek en regel ik het met mijn accountant, naar dacht ik de huidige regels.
 
  • Informative
Reactions: Dannietjoh
Er is een prachtig arrest waarin een advocaat 41 Bentley's, Rolls Royces, Porsches, Aston Martins, BMW's, Maserati, Mercedes, Ferrari, Jaguar's en een Citroën :)cool: )op de zaak had staan. Dat verloor hij overigens wel. Hij mocht één BMW 750i en één Bentley Azure op de zaak laten staan.
 
Last edited:
De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde (tenzij <500km). Kosten die je in privé betaalt (brandstof, onderhoud, reparatie) mag je daar van aftrekken.
Ik doe het al een aantal jaar volgens de regels van de belastingdienst, volgens mij ook al meerdere keren op dit forum bevestigd:

Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik​

Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.

 
Als je kan accepteren dat je de Tesla alleen zakelijk rijd (<500 km) is zakelijk blijven rijden het meest aantrekkelijk. Je blijft gewoon je 0% bijtelling houden en gratis supercharges. Denk dat privé verkopen tegen laag bedrag slecht uitkan als je veel onderhoud ervaart. Kan je natuurlijk wel gewoon in het weekeinde op pad en ben je van de km administratie af. Voor wat het je waard is.

Prive dan een leuke cabrio is dan een redelijke optie (als je met de ruimte uit de voeten kunt. Of Youngtimer regeling uitkan moet je even rustig berekenen. Bij mij heb ik mijn 2003 Z4 lekker privé gelaten en mezelf 19 ct/km vergoed als ik zakelijk met dakje open rij.. En inderdaad BTW deels terugvragen.

Sommetjes kan je best goed maken via berekenen.nl om inzicht in de kostenverschillen te krijgen.
 
Eenmanszaak: bijtelling niet hoger dan de kosten (afschrijving laag houden, maar daar heb je al flink deel van gehad): al eerder opgemerkt hier en het mag en kan (jaren gedaan). Zelfs een 0% auto na 5 jaar nog aangehouden en die was nog steeds goedkoop qua bijtelling.
BTW correctie voor privegebruik krijg je dan wel weer......dan is de oorspronkelijke cataloguswaarde van een S weer een nadeel.

Je mag uiteraard meerdere auto's op een eenmanszaak hebben (auto en busje is heel normaal). Maar heel wagenpark is vragen om problemen.

En keuzevermogen opmerking van aantal leden: klopt, je kunt niet zomaar schuiven als eenmanszaak. Kan wel, maar dan mag je 5 jaar corrigeren (wil je denk ik niet).
Maar je mag hem wel verkopen aan iemand anders en weer terugkopen in prive (moet je willen).

Ik zou de Km's gaan bijhouden en dan 0%.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben gaan rekenen, maar als ik de auto in de bijtelling houd, dan heb ik in 2023 een bijtelling van 10.167 euro (t/m 2022: 4.060 euro). De bijtelling dat jaar komt netto dus 3.000 euro hoger uit. Dan kan ik in 2024 enkel zakelijk gaan rijden en geen bijtelling hebben of tegen werkelijke kosten gaan bijtellen. Ik schat de jaarlijkse kosten op zo'n 8.000 euro (afschrijving, onderhoud, laden) en dat ik nog 3 jaar blijf rijden.

Enkel zakelijk rijden
Enkel zakelijk rijden is nog steeds een optie. Eenmalig de hoge bijtelling slikken ut 2023 en daarna geen bijtelling meer en BTW privégebruik. Dan moet ik voor de privékilometers alleen wel ander vervoer regelen. Enige kosten die ik dan heb zijn de zakelijke kosten (circa 4.000 euro na IB).

extra bijtelling 2023 (per jaar): 1.000
zakelijk kosten (na aftrek IB): 4.000

Kosten: 5.000 euro per jaar en noodzaak voor auto privé

Bijtellen tegen werkelijke kosten
Tegen werkelijke kosten rijden geeft een bijtelling van zo'n 8.000 euro en ik moet de auto in 2023 deels in hoge bijtelling nemen.

extra bijtelling 2023 (per jaar): 1.000
bijtelling (werkelijke kosten, jaarlijks): 4.000
zakelijk kosten (na aftrek IB): 4.000
BTW privegebruik: 1.500

Kosten: 10.500 euro per jaar, maar geen noodzaak voor auto privé.

Auto privé rijden
De andere optie is om de auto toch naar privé te halen. Dan haal ik de auto vanaf 19 september 2023 naar privé en dan stopt de bijtelling. Dat scheelt 7.463 euro aan bijtelling, dus netto toch al dik 3.500 euro. Ik heb ook geen bijtelling meer, maar bijtellen tegen werkelijke kosten is toch een beetje broekzak/vestzak. BTW aftrek op de kosten ben je natuurlijk kwijt, maar je betaalt ook de 1.500 euro (BTW privégebruik) niet meer. Bij zakelijk gebruik van een privéauto kan je overigens ook het zakelijke deel aftrekken en dat zal bij mij toch zeker zo'n 70% van de kilometers zijn. Voor die kilometers kan ik dan ook nog 19ct/km declareren. Ik denk dat privé rijden praktischer is (en minder administratief gedoe). Enige nadeel is dat ik waarschijnlijk wel de free-charging kwijt ben.

prive kosten (geen aftrek IB en 21% BTW): 10.000
70% teruggaaf BTW (onderhoud/laden): <1.000

Kosten: 9.000 per jaar en geen noodzaak voor auto privé

Om de Tesla privé te gaan gebruiken gaat me zeker €4.000 kosten. Realistisch gezien ga ik voor dat geld natuurlijk nooit een leuke auto privé rijden. Maar aangezien ik toch graag cabrio wil rijden in de zomer (doe ik nu ook in een oude kar) ga ik denk ik toch maar voor die optie. Die koop ik zomer 2023 en als het goed bevalt, dan gaat de Tesla er gewoon helemaal uit.