Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk blijven rijden na 5 jaar met 0% bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Geld, geld, geld,...milieu, geweten, kinderen, toekomst?

Dat idealistisch gepraat word ik altijd een beetje moe van. Meer dan de helft van de Tesla rijders heeft die wagen omdat de fiscale regels zo prettig zijn. Sinds de Model S niet meer fiscaal interessant was werd die bijna niet meer verkocht. Er zullen er best een aantal zijn die het puur vanwege het milieu doen, maar de meerderheid vanwege de financiën. Ik zit ook in dat kamp, maar ik moet zeggen dat het elektrisch rijden mij zeer goed bevalt. Alleen het merk Tesla staat mij steeds meer tegen vanwege de beroerde service en kwaliteit.

Ik rij liever een open auto en heb ook meer plezier aan een oude auto (zie mijn signature). Die oude wagens rijd ik niet omdat het zo lekker goedkoop rijden is, maar omdat ik er plezier aan beleef. Als de fiscus het daarnaast ook nog eens lastig maakt om enigszins interessant de auto zelf in bezit te houden (4 maanden 22% bijtelling hakt er wel hard in bij een dergelijke nieuwwaarde), dan jagen ze je vanzelf weer uit de auto. Als de auto betrouwbaar was geweest, dan had ik overwogen de auto zelf over te nemen. Maar met elke 1.5 jaar een nieuw setje koplampen van 3.000 euro (en het lijkt er niet op dat het probleem onderhand is opgelost) dan wil ik die kosten denk ik niet privé hebben.
Volgens mij maak je wat rekenfouten. Check de voorbeelden op de website van de belastingdienst:

- Privégebruik auto van de zaak

Je hebt nog amper afschrijving en onderhoudskosten (hopelijk..). Zelfde voor het BTW privegebruik wat gebaseerd is op werkelijke kosten.
Ik dacht dat na 4 jaar de correctie BTW privégebruik maar 1.5% werd, maar dat die altijd wel over de cataloguswaarde werd berekend. Ik denk dat 1.500 euro BTW correctie (uitgaande van nieuwwaarde 100.000 euro) interessanter is dan over de werkelijke kosten. Als de werkelijke kosten hoger zijn dan 7.100 euro (met afschrijving kom je daar vlot aan), dan is die 1.5% denk ik beter.

Afschrijving is denk ik best nog wel flink. Ik zit nu bijna op 80.000km na 3.5 jaar. Ik heb terugkoopgarantie voor €37,710.40 (incl. BTW) bij 125.000km. Die kilometers ga ik waarschijnlijk niet halen dus de auto zal bij overname dat geld waard zijn. Wellicht dat ik met een taxatie lager uit kan komen, maar officieel zou ik dit moeten aanhouden. Dat is nog een best restbedrag na 5 jaar, dus de afschrijving gaat nog wel even door. Weet niet wat de auto met 8 jaar nog waard zal zijn, maar dat zal denk ik hooguit zo'n 15.000 zijn. Dan moet ik nog zeker 7.000 euro afschrijving rekenen per jaar. Wat bandjes, koplampen en ander onderhoud en je zit zo richting de 8000-10000 euro per jaar.

Mijn auto ziet er zeer netjes uit (de welbekende gecrashde Lambo-rijder zal hem wellicht "fabrieksnieuw" noemen ;)). Enkel de vele storingen zouden een reden zijn voor een lagere taxatie.
View attachment 787357
Nog twee jaartjes wachten
Nou, die wagen zou ik eigenlijk best wel willen hebben (wellicht ook wel voor dat bedrag). Twee jaartjes in de stalling en dan lekker als youngtimer rijden. Die auto verliest zijn waarde niet meer. Het is alleen een drama om die auto's op de weg te houden, omdat Tesla is gestopt met de onderdelen. Hiervoor ben je afhankelijk van een paar techneuten (weet niet of die ook in NL actief zijn). Dat zou mij een te groot risico zijn.
Een wijziging van eigenaar op papier doet voor Tesla niets dacht ik. Gaat om eigendom van de app/auto in de Tesla systemen.
Dus als jij met dezelfde email en gebruikersgegevens eigenaar blijft - zou je in principe de free charging niet kwijt zijn
Ik zal het eens aan Tesla vragen hoe dat zit. Met free supercharging is die auto toch wel interessanter dan zonder vind ik. Ik gebruik het niet heel vaak, maar het voelt zo lekker dat je niks betaald. Dat is me bijna geld waard ;)
 
De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde (tenzij <500km). Kosten die je in privé betaalt (brandstof, onderhoud, reparatie) mag je daar van aftrekken.
De bijtelling bedraagt inderdaad 22% na 5 jaar, maar zoals al eerder door anderen gesteld mag de bijtelling nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten. Als je de auto al hebt afgeschreven in 5 jaar tot een normaal restwaarde niveau, resteren enkel de operationele kosten. Deze zullen zeker lager zijn de 22% van de catalogus waarde, dus de bijtelling gaat dan over de operationele kosten die t.l.v. je bedrijf zijn gekomen. Per saldo (in een emz) trek je de kosten (ex BTW) dus af en telt ze later weer bij (beide tegen IB tarief) en levert netto niets op. Bij de BTW gebeurd een vergelijkbaar verhaal. Naar prive halen na 5 jaar is dus een goede optie, omdat je dan de 19 ct km vergoeding zakelijk kunt verrekenen naar netto in prive. Maar het overbrengen naa prrive is alleen interessant als de zakelijke restwaarde (op je balans) niet veel lager is dan de "reeële verkoopwaarde", anders moet je over dat verschil (boekwinst) eerst nog afrekenen tegen IB tarief.

Kortom, je persoonlijke situatie doet ertoe. Zoek een goede adviseur!
 
En ik word moe van mensen die tot op achter de komma willen uitrekenen wat het voordeligst voor ze is, en als alternatief net zo lief weer in een dinoslurper gaan zitten. Losers.
Ieder zijn ding. Maar om iemand meteen als looser te bestempelen zegt vooral iets over jezelf. Ik stel een fatsoenlijke vraag en verwacht ook een fatsoenlijk antwoord. 👋🏻 Of gewoon niet…
 
Misschien ben ik de enige hier maar ik koop een auto omdat ik hem leuk vind.

Ik heb mijn X niet duur gekocht maar kan het financieel uit? Ik denk het echt niet. Ik ben bang dat mijn laro D3 V8 4,4 ltr benzine goedkoper was geweest als ik die gehouden had. Het verschil in nog mogelijke afschrijving heft het 'brandstof' voordeel wel op. Onderhoud deed ik zelf dus die kosten zijn ook niet erg hoog.
Doe ik het voor het milieu? Al heeft de X daar wel een punt maar dat was niet mijn reden.

Wij zijn duurzaam, in de ouderwetse betekenis van het woord. De Volvo van mijn vrouw hebben we nieuw gekocht in 2006, de belangrijkste onderdelen van mijn Land Rover heb ik sinds 2009 en ook de D3 heb ik 10 jaar mee gereden. Lukt me dat ook met mijn X?

Ik rij mijn X privé, en het afgelopen jaar zijn mijn kosten zo goed als betaald door de declareerbare kilometers behalve de afschrijving. Nu heb ik behalve een setje winterbanden met velgen en de CCS upgrade ook niet zoveel extra kosten gehad.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde (tenzij <500km). Kosten die je in privé betaalt (brandstof, onderhoud, reparatie) mag je daar van aftrekken.
Voor een electrische auto is dit toch anders?

Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden. Wanneer de bijtelling verloopt in 2023 wordt de bijtelling 16% over de eerste 30.000 euro en 22% over de rest.
 
Voor een electrische auto is dit toch anders?

Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden. Wanneer de bijtelling verloopt in 2023 wordt de bijtelling 16% over de eerste 30.000 euro en 22% over de rest.

Je hebt gelijk. Als je een Model S in 2013 had, dan had je het geluk dat je in 2018 nog een keer voor 5 jaar voor de gunstige bijtelling kon blijven rijden. Deze regeling is niet specifiek voor EV's maar voor alle auto's, bijtellingregels worden na 5 jaar opnieuw vastgesteld voor de dan geldende bijtelling.

Die 16% over de eerste €30.000 zet niet zoveel zoden aan de dijk over een cataloguswaarde van > €100.000 maar alle beetjes helpen inderdaad 🙃
 
Voor een electrische auto is dit toch anders?

Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden. Wanneer de bijtelling verloopt in 2023 wordt de bijtelling 16% over de eerste 30.000 euro en 22% over de rest.
Met een maar... Maar de bijtelling kan nooit meer bedragen dan de werkelijk gemaakte kosten. Dus tenzij je een nieuw battery pack moet, wordt t erg lastig om ca 18k bijtelling te hebben. Verzekering na 5 jaar, ca 1000 euro per jaar. Elektriciteit ca 1.000 euro. Onderhoud en APK, ca 1000 euro... Oftewel een bijtelling in de praktijk van ca 3%
 
Met een maar... Maar de bijtelling kan nooit meer bedragen dan de werkelijk gemaakte kosten. Dus tenzij je een nieuw battery pack moet, wordt t erg lastig om ca 18k bijtelling te hebben. Verzekering na 5 jaar, ca 1000 euro per jaar. Elektriciteit ca 1.000 euro. Onderhoud en APK, ca 1000 euro... Oftewel een bijtelling in de praktijk van ca 3%

Deze wil ik even goed begrijpen. Je telt afschrijving niet mee als kosten en daarmee ook niet in de bijtelling?
Snap dat de auto in de eerste 5 jaar al voor 90% is afgeschreven maar hier zal de fiscus toch wel een of andere spelregel over hebben?
 
Deze wil ik even goed begrijpen. Je telt afschrijving niet mee als kosten en daarmee ook niet in de bijtelling?
Snap dat de auto in de eerste 5 jaar al voor 90% is afgeschreven maar hier zal de fiscus toch wel een of andere spelregel over hebben?
Excuses. Er zal nog wel wat afschrijving plaatsvinden. Echter op dit moment heb ik niet het beeld dat de waarde van een 5 jaar oude Tesla in de daarop volgende jaren heel hard daalt. Afschrijving naar ca 70% is vrij reëel. Daarna ieder jaar hooguit een paar 1000 euro afschrijving. Maar daarmee kom je echt niet in de buurt van die 16% bijtelling of hoger. Hoe de fiscus aankijkt tegen afschrijving van 90% in 5 jaar en daarna nog enkele jaren mobiel weet ik niet. Onder de streep zorgt dat waarschijnlijk niet voor heel veel verschil in de verschuldigde belasting over de totale duur.
 
Excuses. Er zal nog wel wat afschrijving plaatsvinden. Echter op dit moment heb ik niet het beeld dat de waarde van een 5 jaar oude Tesla in de daarop volgende jaren heel hard daalt. Afschrijving naar ca 70% is vrij reëel. Daarna ieder jaar hooguit een paar 1000 euro afschrijving. Maar daarmee kom je echt niet in de buurt van die 16% bijtelling of hoger. Hoe de fiscus aankijkt tegen afschrijving van 90% in 5 jaar en daarna nog enkele jaren mobiel weet ik niet. Onder de streep zorgt dat waarschijnlijk niet voor heel veel verschil in de verschuldigde belasting over de totale duur.
Interessant dit!
Ik schrijf de X in de BV idd af naar 10% in 5 jaar. Vanaf die restwaarde weer naar 10% in 5 jaar levert €2k afschrijving. Met de overige kosten erbij blijf je dan wel in de buurt van de €5/6k. Dan zit je niet veel hoger dan de 4% die ik nu bijtel. De vraag is dan hoe je dat aangeeft bij de maandelijkse IB aangifte. En doe je dat dan op basis vd werkelijke kosten van het voorafgaande jaar?
 
Interessant dit!
Ik schrijf de X in de BV idd af naar 10% in 5 jaar. Vanaf die restwaarde weer naar 10% in 5 jaar levert €2k afschrijving. Met de overige kosten erbij blijf je dan wel in de buurt van de €5/6k. Dan zit je niet veel hoger dan de 4% die ik nu bijtel. De vraag is dan hoe je dat aangeeft bij de maandelijkse IB aangifte. En doe je dat dan op basis vd werkelijke kosten van het voorafgaande jaar?
Bij een BV werkt dat anders. Daar zul je een dienstbetrekking hebben (werknemer of DGA). In tegenstelling tot IB-ondernemers is voor werknemers de bijtelling niet begrenst tot de werkelijke kosten.
 
Interessant dit!
Ik schrijf de X in de BV idd af naar 10% in 5 jaar. Vanaf die restwaarde weer naar 10% in 5 jaar levert €2k afschrijving. Met de overige kosten erbij blijf je dan wel in de buurt van de €5/6k. Dan zit je niet veel hoger dan de 4% die ik nu bijtel. De vraag is dan hoe je dat aangeeft bij de maandelijkse IB aangifte. En doe je dat dan op basis vd werkelijke kosten van het voorafgaande jaar?
Ah, helaas. Ik zie dat die geintje niet opgaat voor de BV..
 
Tenzij je de auto dan vanuit je BV verkoopt aan je EMZ, toch? :D
Excuses. Er zal nog wel wat afschrijving plaatsvinden. Echter op dit moment heb ik niet het beeld dat de waarde van een 5 jaar oude Tesla in de daarop volgende jaren heel hard daalt. Afschrijving naar ca 70% is vrij reëel. Daarna ieder jaar hooguit een paar 1000 euro afschrijving. Maar daarmee kom je echt niet in de buurt van die 16% bijtelling of hoger. Hoe de fiscus aankijkt tegen afschrijving van 90% in 5 jaar en daarna nog enkele jaren mobiel weet ik niet. Onder de streep zorgt dat waarschijnlijk niet voor heel veel verschil in de verschuldigde belasting over de totale duur.
Dankjewel voor je uitleg.
Ik ben ondernemer in een BV. Voor mij gaat deze route dus niet op. Maar blijft leuk en leerzaam ;)
 
En als je je auto nou gaat verhuren via SnappCar of zo, dan kon het wel eens zo zijn dat je helemaal geen kosten hebt maar onder de streep juist baten? Je zal dan vast niet een aftrekpost krijgen in plaats van bijtelling… Maar 0 moet dan toch kunnen?