Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk blijven rijden na 5 jaar met 0% bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Bijtellen tegen werkelijke kosten
Tegen werkelijke kosten rijden geeft een bijtelling van zo'n 8.000 euro en ik moet de auto in 2023 deels in hoge bijtelling nemen.

extra bijtelling 2023 (per jaar): 1.000
bijtelling (werkelijke kosten, jaarlijks): 4.000
zakelijk kosten (na aftrek IB): 4.000
BTW privegebruik: 1.500

Kosten: 10.500 euro per jaar, maar geen noodzaak voor auto privé.

Volgens mij maak je wat rekenfouten. Check de voorbeelden op de website van de belastingdienst:

- Privégebruik auto van de zaak

Je hebt nog amper afschrijving en onderhoudskosten (hopelijk..). Zelfde voor het BTW privegebruik wat gebaseerd is op werkelijke kosten.
 
Hoi, ik mag M3 nog 2jaar rijden, dan is hij 5 jaar... zou hem dan via YoungTimer regeling willen gaan rijden... Moet ik hem dan ook echt verkopen en terugkopen? Of is taxatie oid voldoende? Of de waarde die in boekhouding staat? Auto staat op holding / BV

Voor een youngtimer regeling moet de auto wel een paar jaartjes ouder zijn -> 15 jaar....
Dus eerst voor langere tijd stallen en dan maar hopen dat de regeling nog bestaat.
 
1648558117082.png

Nog twee jaartjes wachten
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
😀😀 klopt idd... niet zo'n goede opmerking van mij.

Dus dan gaat auto van 4% naar 17% bijtelling? Dan denk ik naar privé voor een goede prijs...
Ook hier geldt: bijtelling is maximaal de werkelijke kosten. En wat kost zo’n M3 nou per jaar na 5 jaar? Afschrijvingen zijn nog maar heel beperkt, verzekering + onderhoud is misschien €2.000 per jaar en dan komt de elektriciteit en BTW-privé er nog bij. Geen idee hoeveel je rijdt, maar 17% over, zeg, €4.000 is natuurlijk gewoon een goede deal.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoi, ik mag M3 nog 2jaar rijden, dan is hij 5 jaar... zou hem dan via YoungTimer regeling willen gaan rijden... Moet ik hem dan ook echt verkopen en terugkopen? Of is taxatie oid voldoende? Of de waarde die in boekhouding staat? Auto staat op holding / BV

In geval van BV:
Taxatie is handig en voldoende. Kan je alle gebreken van de waarde laten aftrekken.
Kwestie van de juiste (officiële) taxateur gebruiken.
BTW hoeft niet over hetzelfde bedrag berekend te worden.
Vindt de belastingdienst niet leuk, maar daar is een arrest over.
 
  • Like
Reactions: Astrid
Ook hier geldt: bijtelling is maximaal de werkelijke kosten. En wat kost zo’n M3 nou per jaar na 5 jaar? Afschrijvingen zijn nog maar heel beperkt, verzekering + onderhoud is misschien €2.000 per jaar en dan komt de elektriciteit en BTW-privé er nog bij. Geen idee hoeveel je rijdt, maar 17% over, zeg, €4.000 is natuurlijk gewoon een goede deal.
Goedemorgen, dank voor toelichting allemaal. Rijd 30k-35k per jaar..
 
Nog tips / adressen waar je die officiële taxatie kan laten doen?

Euroexpertise.nl. Gevestigd in Nistelrode.
Ben daar terecht gekomen na een tip hier op het forum.
Aangezien ik in Hilversum woon en dat buiten zijn werkgebied valt, ben ik er speciaal voor naar Nistelrode gereden.
Heb absoluut geen spijt van gehad van die lange rit, deze man is zijn geld méér dan waard.
 
Euroexpertise.nl. Gevestigd in Nistelrode.
Ben daar terecht gekomen na een tip hier op het forum.
Aangezien ik in Hilversum woon en dat buiten zijn werkgebied valt, ben ik er speciaal voor naar Nistelrode gereden.
Heb absoluut geen spijt van gehad van die lange rit, deze man is zijn geld méér dan waard.
Is een overname bod van Tesla niet voldoende? Die zitten gemiddeld vrijwel €10.000 onder marktprijs.
 
Is een overname bod van Tesla niet voldoende? Die zitten gemiddeld vrijwel €10.000 onder marktprijs.
Als de goede man uit Nistelrooij lager taxeert dan neem ik die 😎

nb Ik heb geprobeerd om voor de situatie na 5 jaar prive vs op de zaak door te rekenen met Berekenhet.nl maar kom er niet uit. Weet iemand hoe je dat moet invullen voor een juiste vergelijking?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Rqcg
Is een overname bod van Tesla niet voldoende? Die zitten gemiddeld vrijwel €10.000 onder marktprijs.

Het is de vraag of de belastingdienst dat zal accepteren.
Het gedoe dat dat kan geven wilde ik in ieder geval niet riskeren.
Het voordeel van de officiële taxatie is dat alles wat maar enigszins waardeverminderend is, onderbouwd wordt afgetrokken.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Het is de vraag of de belastingdienst dat zal accepteren.
Het gedoe dat dat kan geven wilde ik in ieder geval niet riskeren.
Het voordeel van de officiële taxatie is dat alles wat maar enigszins waardeverminderend is, onderbouwd wordt afgetrokken.
Waarom zou de belastingdienst dit niet accepteren? Lijkt mij dat een officiële dealer/fabrikant inruilwaarde, schriftelijk vastgelegd, toch wel een nette onderbouwing is. Dat 'ome Jan' op wat gefronste wenkbrauwen kan rekenen snap ik wel, maar een fabrikant?

Van die sites als wijkopenautos ed kan je ook snel een waarde krijgen. altijd handig om de laagste eruit te pakken.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Waarom zou de belastingdienst dit niet accepteren? Lijkt mij dat een officiële dealer/fabrikant inruilwaarde, schriftelijk vastgelegd, toch wel een nette onderbouwing is. Dat 'ome Jan' op wat gefronste wenkbrauwen kan rekenen snap ik wel, maar een fabrikant?

Van die sites als wijkopenautos ed kan je ook snel een waarde krijgen. altijd handig om de laagste eruit te pakken.

Beide bovengenoemde partijen heb ik benaderd.
Wellicht had ik iets op papier kunnen krijgen als ik ze bewust had misleid op de vragen die ze mij stelden, maar dat is niet mijn stijl.
Er zijn bepaalde waarden in het leven waar ik trouw aan wil blijven.
 
Beide bovengenoemde partijen heb ik benaderd.
Wellicht had ik iets op papier kunnen krijgen als ik ze bewust had misleid op de vragen die ze mij stelden, maar dat is niet mijn stijl.
Er zijn bepaalde waarden in het leven waar ik trouw aan wil blijven.
Ik begrijp je nu echt niet. Waar spreek ik over misleiding? Ik vraag een offerte bij Tesla en bij wat andere sites. En ik vul alles naar waarheid in. De suggestie van je opmerking vind ik niet prettig, hoop dat dat een misverstand is.
 
Ik begrijp je nu echt niet. Waar spreek ik over misleiding? Ik vraag een offerte bij Tesla en bij wat andere sites. En ik vul alles naar waarheid in. De suggestie van je opmerking vind ik niet prettig, hoop dat dat een misverstand is.

Je reactie lezende begrijp je mij inderdaad niet. Zal het volgende keer wat voorzichter moeten beschrijven denk ik.
Ik geef slechts aan wat ik heb meegemaakt. Ik schreef niets over anderen en wil daar ook beslist bij wegblijven.
Mijn contacten waren (uiteindelijk) mondeling.
Bij Tesla wilde men niet meewerken toen ik antwoord gaf op hun vraag waar het voor nodig was.
Hetzelfde verhaal bij wijkopenautos, nadat ik hen op hun verzoek bezocht na een eerste contact via hun website.
Bij de door mij genoemde taxateur kreeg ik een goed antwoord; het was financieel zeer gunstig voor mij en gedegen onderbouwd.
Als iemand een waardebepaling krijgt op een andere wijze, waar de belastingdienst of wie dan ook tevreden mee is, prima hoor!