Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk blijven rijden na 5 jaar met 0% bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Onze overheid is zo betrouwbaar en consistent als een gemiddelde weerhaan :)

Zou best kunnen dat bijtelling, subsidies ed dit of volgend jaar weer veranderen. Dat maakt investeren tegenwoordig een soort casino voor ondernemers.
 
Ik lees in een aantal reacties een paar zaken die door elkaar gehaald worden. Wanneer je een BV hebt, kun je een auto verkopen aan jezelf, op basis van een taxatie. Dat gaat niet op wanneer je IB-ondernemer bent (zzp’er). Dan heb je bij aanschaf eenmalig mogen kiezen (in dit geval zakelijk) en kun je die keuze niet meer aanpassen (naar privé), ook niet na vijf jaar of langer.

Je mag alleen switchen (strikt gezien moet dat zelfs) wanneer het daadwerkelijke gebruik van de auto structureel is gewijzigd. In dit geval: van zakelijk naar alleen nog privé. Dan kun je vervolgens niet ook zakelijk met het ding blijven rijden en € 0,19/km aftrekken.

Bij twijfel kan de Belastingdienst vragen om bewijs. Wat kan betekenen dat een sluitende km-registratie wordt gevraagd die aantoont dat minimaal 90% van de gereden km privé was.
 
Op zijn minst eerlijk...

6c23fb62-5f6e-492c-aa00-e1740ee4ab4f.jpg
 
Je hebt gelijk. Als je een Model S in 2013 had, dan had je het geluk dat je in 2018 nog een keer voor 5 jaar voor de gunstige bijtelling kon blijven rijden. Deze regeling is niet specifiek voor EV's maar voor alle auto's, bijtellingregels worden na 5 jaar opnieuw vastgesteld voor de dan geldende bijtelling.

Die 16% over de eerste €30.000 zet niet zoveel zoden aan de dijk over een cataloguswaarde van > €100.000 maar alle beetjes helpen inderdaad 🙃
Sorry dit klopt niet en stiekem wel meer niet in dit topic. De meeste hebben zich niet goed verdiept in de fiscale regels of halen allerlei regeltjes door elkaar.
Daarom kon ik het niet laten om een toelichting hieronder op te nemen.

Wat betreft de bijtelling:
De bijtelling wordt bepaald in het jaar van aanschaf. De bijtelling was in 2013 (of elke andere auto's met registratie t/m 31-12-2016) 25%, echter op een Tesla Model S kreeg je in 2013 25% "korting" op de bijtelling dus je had effectief 0% bijtelling. Deze korting vervalt naar 5 jaar dus dan wordt de bijtelling 25%, ongeacht wat de regels nu zijn.

De bijtelling op de auto met privé gebruik telt per jaar. Dus je kan niet de eerste 5 maanden met bijtelling rijden en dan 7 maanden zonder bijtelling.
Het maakt niet uit welke auto dit is de bijtelling telt voor de gehele periode dat je een zakelijk auto ter beschikking hebt. Dus als je Tesla 5 jaar oud wordt, ga je daarna het hoge tarief. Als je een andere auto koopt geldt het dan geldende bijtellingstarief voor die auto, maar je hebt zoiezo bijtelling als je in het jaar meer dan 500KM privé rijdt. Enige oplossing is geen auto op de zaak nemen, dan heb je namelijk geen bijtelling.

Overgangsjaren kunnen dus negatief uitvallen. Vooral als de "goedkope" bijtellingsauto in dat jaar maar kort wordt gebruikt. Wat je vaak zag:
Dure 25% bijtellingsauto werd niet privé gereden, vervolgens werd in december de Tesla met 0% bijtelling gereden waar 1.000km privé mee werd gereden.
Doordat dit meer is dan 500 km krijg je dus ook bijtelling over de 25% bijtellingsauto (ondanks dat je er niet privé mee hebt gereden). Dus effectief moet je met die Tesla in december niet privé rijden, vanaf 1 januari kan je er privé mee rijden. Hetzelfde geldt aan het einde.

Nog een laatste opmerking over de "bijtelling kan nooit meer zijn de werkelijke kosten". Dit klopt, maar als de bijtelling hoger (of gelijk aan) de werkelijke kosten is, dan is het altijd voordeliger om hem privé te rijden, dan heb je namelijk nog wel 0,19 €/km aftrekbare kosten.
De werkelijkere situatie is iets complexer dan dit vanwege de BTW en eventuele fluctuatie tussen de jaren, maar in de praktijk geldt meestal dat, als bovenstaande het geval is er meestal ook geen BTW voordeel te behalen valt. (Ten tijden dat je de auto ook nog willekeurig kon afschrijven en je dus 100% in 1 jaar kon afschrijvin, had het wel effect, maar dat is al lang geleden en niet meer relevant).

Wat betreft de BTW:
De BTW privé correctie bedraagt 2,7% over de cataloguswaarde (dus incl. BTW) voor de eerste 5 kalenderjaren vanaf de aankoop (dus niet 1ste tenaamstelling en dus ongunstiger voor de tweede hands auto's), als je de BTW bij de aanschaf van de auto als vooraftrek hebt genomen.
Vanaf het 6e jaar (of als je geen BTW vooraftrek hebt genoten bij de schaf) is het 1,5% over de cataloguswaarde.

In de praktijk kan je dus 4 jaar en 1 dag lang 2,7% BTW prive betalen en daarna 1,5%.
Je koopt de auto op 31-12-2013 (jaar 1), 2014 (jaar 2), 2015 (jaar 3), 2016 (jaar 4), 2017 (jaar 5).
Vervolgens in 2018 mag je 1,5% toepassen terwijl je auto pas net 4 jaar oud is.

 
Nog een laatste opmerking over de "bijtelling kan nooit meer zijn de werkelijke kosten". Dit klopt, maar als de bijtelling hoger (of gelijk aan) de werkelijke kosten is, dan is het altijd voordeliger om hem privé te rijden, dan heb je namelijk nog wel 0,19 €/km aftrekbare kosten.
De werkelijkere situatie is iets complexer dan dit vanwege de BTW en eventuele fluctuatie tussen de jaren, maar in de praktijk geldt meestal dat, als bovenstaande het geval is er meestal ook geen BTW voordeel te behalen valt. (Ten tijden dat je de auto ook nog willekeurig kon afschrijven en je dus 100% in 1 jaar kon afschrijvin, had het wel effect, maar dat is al lang geleden en niet meer relevant).
Bovenstaande geldt enkel voor de IB-ondernemer. Die heeft immers geen keuze meer om de auto naar privé over te brengen. De auto die in een BV zit kan namelijk wel naar privé worden overgebracht.
 
Sorry dit klopt niet en stiekem wel meer niet in dit topic. De meeste hebben zich niet goed verdiept in de fiscale regels of halen allerlei regeltjes door elkaar.
Daarom kon ik het niet laten om een toelichting hieronder op te nemen.

Wat betreft de bijtelling:
De bijtelling wordt bepaald in het jaar van aanschaf. De bijtelling was in 2013 (of elke andere auto's met registratie t/m 31-12-2016) 25%, echter op een Tesla Model S kreeg je in 2013 25% "korting" op de bijtelling dus je had effectief 0% bijtelling. Deze korting vervalt naar 5 jaar dus dan wordt de bijtelling 25%, ongeacht wat de regels nu zijn.

[...]

Even hierop terugkomend, wat klopt er feitelijk niet aan het bericht van mij? De bewoording die ik gebruik? Had ik het moeten hebben over korting op de reguliere 25 resp. 22% bijtelling?
Ik laat me graag verbeteren als ik het verkeerd heb, maar heb nog niet kunnen spotten wat ik precies onjuist geplaatst heb.

Dit is wat de Belastingdienst er zelf over zegt:

Hoe lang geldt het verlaagde percentage?​

Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.

Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.

Hoe ik het interpreteer is dat je dus na 5 jaar opnieuw in een verlaagde bijtellingscategorie kunt komen als dat in dat jaar nog actief is.

Het voorbeeld wat ik aanhaalde lijkt dus juist: Als je een Tesla Model S in 2013 in de bijtelling had, dan genoot je t/m 2018 van de verlaagde bijtelling, daarna gelden de regels op dat moment (2018 was het laatste jaar van de Tesla-tax, met andere woorden: 4% over de gehele cataloguswaarde), dus dan kon je met je Model S uit 2013 wederom voor 5 jaar genieten van de verlaagde bijtelling.

Hoe jij zegt zou het zijn dat deze auto uit mijn voorbeeld dus in 2018 sowieso 25% bijtelling kreeg, ongeacht de dan geldende regelgeving. Diverse berichten op dit forum en personen uit de buurt die dit – net als ik – toch anders interpreteren.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Even hierop terugkomend, wat klopt er feitelijk niet aan het bericht van mij? De bewoording die ik gebruik? Had ik het moeten hebben over korting op de reguliere 25 resp. 22% bijtelling?
Ik laat me graag verbeteren als ik het verkeerd heb, maar heb nog niet kunnen spotten wat ik precies onjuist geplaatst heb.

Dit is wat de Belastingdienst er zelf over zegt:



Hoe ik het interpreteer is dat je dus na 5 jaar opnieuw in een verlaagde bijtellingscategorie kunt komen als dat in dat jaar nog actief is.

Het voorbeeld wat ik aanhaalde lijkt dus juist: Als je een Tesla Model S in 2013 in de bijtelling had, dan genoot je t/m 2018 van de verlaagde bijtelling, daarna gelden de regels op dat moment (2018 was het laatste jaar van de Tesla-tax, met andere woorden: 4% over de gehele cataloguswaarde), dus dan kon je met je Model S uit 2013 wederom voor 5 jaar genieten van de verlaagde bijtelling.

Hoe jij zegt zou het zijn dat deze auto uit mijn voorbeeld dus in 2018 sowieso 25% bijtelling kreeg, ongeacht de dan geldende regelgeving. Diverse berichten op dit forum en personen uit de buurt die dit – net als ik – toch anders interpreteren.
Hoi Watt,

Ter info, ik heb jouw bericht gerepleyed (schrijf je dat zo?) en daar meerdere elementen in opgenomen.
Ik ging er m.b.t. de bijtelling snel doorheen en zal het nog even verduidelijken.

De eerste tenaamstelling van de auto bepaalt het algemene bijtellingspercentage (auto's die voor 1 januari 2017 is dit 25%, de auto's erna 22%).
De algemene bijtellingspercentages zal (op basis van alle huidige wetgeving) nooit veranderen.

Vervolgens heb je de 60 maanden termijn direct na de tenaamstelling, de korting die geldt in het jaar van eerste tenaamstelling geld voor die 60 maanden.

Zodra de 60 maanden zijn verlopen wordt jaarlijks (per kalender jaar) de bijtelling bepaald op basis van de dan geldende korting.
De korting geldt dan dus niet weer voor 60 maanden. Hierdoor loopt de bijtelling vanaf 2018 rap op voor volledig elektrische auto's (hybrides betalen direct de volle mep). Zie hieronder enkel voorbeeld berekeningen (voor auto's waarvan de eerste 60 maanden termijn is verlopen).

2022 bijtelling (huidig jaar)
Voor 2022 is de bijtelling 16%, ofwel een korting van 6% op het algemene bijtellingstarief. Let wel! Dit geldt enkel over de eerste € 35.000.
Voorbeeld voor een auto van € 100.000 die voor 1 januari 20217 op kenteken is gezet:
  • € 35.000 * 19% (25 -6) = € 6.650
  • € 65.000 * 25% = € 16.250
In totaal is de bijtelling dus € 22.900 ofwel effectief 22,9% over de catalogus prijs van € 100.000.

2018 bijtelling (zoals in jouw post)
Voor 2018 is de bijtelling 4%, ofwel een korting van 18% op het algemene bijtellingstarief.
Voorbeeld voor een auto van € 100.000 die voor 1 januari 20217 op kenteken is gezet:
  • € 100.000 * 7% (25 - 18) = € 7.000
In totaal is de bijtelling dus € 7.000 ofwel effectief 7% over de catalogus prijs van € 100.000.
Let wel op! De bijtelling wordt in 2019 direct weer herzien, de periode van 60 maanden gaat namelijk niet opnieuw lopen.

2019 bijtelling
Dus in 2019 geldt het lage tarief van 7% enkel over de eerste € 50.000.
  • € 50.000 * 7% (25 -18) = € 3.500
  • € 50.000 * 25% = € 12.500
In totaal is de bijtelling dus € 16.000 ofwel effectief 16% over de catalogus prijs van € 100.000.
 
En als je je auto nou gaat verhuren via SnappCar of zo, dan kon het wel eens zo zijn dat je helemaal geen kosten hebt maar onder de streep juist baten? Je zal dan vast niet een aftrekpost krijgen in plaats van bijtelling… Maar 0 moet dan toch kunnen?

Excuses voor het kicken van dit oudere topic.
Niemand heeft hier destijds op gereageerd. Maar zou dit geen serieuze optie kunnen zijn om de bijtelling op nul te kunnen krijgen? Of flink omlaag?
Is het toegestaan om huuropbrengsten van de zakelijke auto als negatieve kosten op te voeren? Waardoor de werkelijke autokosten richting nul uitkomen en de bijtelling dus ook. Moet je hem uiteraard wel echt verhuren.
 
Bedoel je dat je de bijtellingskosten wil compenseren met verhuur?

Bijtelling privégebruik auto 2022 is gewoon superduidelijk: 60 maand.

Als je echt geen bijtelling wilt, dan kun je alleen <500km per jaar prive rijden (en dus rittenadministratie) - dus volledig zakelijk gebruiken (en dus ook geen woon-werk verkeer). Wil je de auto juist ook prive gebruiken, dan zou ik toch naar de andere discussies kijken hoe je de auto zo goedkoop mogelijk in je prive krijgt.
 
Als je echt geen bijtelling wilt, dan kun je alleen <500km per jaar prive rijden (en dus rittenadministratie) - dus volledig zakelijk gebruiken (en dus ook geen woon-werk verkeer).
Eh, nee...

Bijtelling is ook maximaal de hoogte van de kosten. Dat is de eerste vijf jaar niet zo relevant (want de afschrijving is ook een kost), daarna misschien wel. Met name wanneer die bijtelling heel hoog is (hoge cataloguswaarde) en de gebruikskosten laag (geen wegenbelasting, weinig onderhoud).

De vraag die hierboven is gesteld: indien er tegenover de kosten ook opbrengsten staan uit verhuur, mogen die dan verrekend worden als ‘negatieve kosten’ en kan de bijtelling daardoor nul zijn?

Klinkt mij overigens in de oren als een vraag van iemand zonder verhuurervaring. Mijn eigen ervaring is dat de huuropbrengst nog net de extra slijtage aan de banden dekt :)
 
Last edited: