Je hebt gelijk. Als je een Model S in 2013 had, dan had je het geluk dat je in 2018 nog een keer voor 5 jaar voor de gunstige bijtelling kon blijven rijden. Deze regeling is niet specifiek voor EV's maar voor alle auto's, bijtellingregels worden na 5 jaar opnieuw vastgesteld voor de dan geldende bijtelling.
Die 16% over de eerste €30.000 zet niet zoveel zoden aan de dijk over een cataloguswaarde van > €100.000 maar alle beetjes helpen inderdaad
Sorry dit klopt niet en stiekem wel meer niet in dit topic. De meeste hebben zich niet goed verdiept in de fiscale regels of halen allerlei regeltjes door elkaar.
Daarom kon ik het niet laten om een toelichting hieronder op te nemen.
Wat betreft de bijtelling:
De bijtelling wordt bepaald in het jaar van aanschaf. De bijtelling was in 2013 (of elke andere auto's met registratie t/m 31-12-2016) 25%, echter op een Tesla Model S kreeg je in 2013 25% "korting" op de bijtelling dus je had effectief 0% bijtelling. Deze korting vervalt naar 5 jaar dus dan wordt de bijtelling 25%, ongeacht wat de regels nu zijn.
De bijtelling op de auto met privé gebruik telt per jaar. Dus je kan niet de eerste 5 maanden met bijtelling rijden en dan 7 maanden zonder bijtelling.
Het maakt niet uit welke auto dit is de bijtelling telt voor de gehele periode dat je een zakelijk auto ter beschikking hebt. Dus als je Tesla 5 jaar oud wordt, ga je daarna het hoge tarief. Als je een andere auto koopt geldt het dan geldende bijtellingstarief voor die auto, maar je hebt zoiezo bijtelling als je in het jaar meer dan 500KM privé rijdt. Enige oplossing is geen auto op de zaak nemen, dan heb je namelijk geen bijtelling.
Overgangsjaren kunnen dus negatief uitvallen. Vooral als de "goedkope" bijtellingsauto in dat jaar maar kort wordt gebruikt. Wat je vaak zag:
Dure 25% bijtellingsauto werd niet privé gereden, vervolgens werd in december de Tesla met 0% bijtelling gereden waar 1.000km privé mee werd gereden.
Doordat dit meer is dan 500 km krijg je dus ook bijtelling over de 25% bijtellingsauto (ondanks dat je er niet privé mee hebt gereden). Dus effectief moet je met die Tesla in december niet privé rijden, vanaf 1 januari kan je er privé mee rijden. Hetzelfde geldt aan het einde.
Nog een laatste opmerking over de "bijtelling kan nooit meer zijn de werkelijke kosten". Dit klopt, maar als de bijtelling hoger (of gelijk aan) de werkelijke kosten is, dan is het altijd voordeliger om hem privé te rijden, dan heb je namelijk nog wel 0,19 €/km aftrekbare kosten.
De werkelijkere situatie is iets complexer dan dit vanwege de BTW en eventuele fluctuatie tussen de jaren, maar in de praktijk geldt meestal dat, als bovenstaande het geval is er meestal ook geen BTW voordeel te behalen valt. (Ten tijden dat je de auto ook nog willekeurig kon afschrijven en je dus 100% in 1 jaar kon afschrijvin, had het wel effect, maar dat is al lang geleden en niet meer relevant).
Wat betreft de BTW:
De BTW privé correctie bedraagt 2,7% over de cataloguswaarde (dus incl. BTW) voor de eerste 5 kalenderjaren vanaf de aankoop (dus niet 1ste tenaamstelling en dus ongunstiger voor de tweede hands auto's), als je de BTW bij de aanschaf van de auto als vooraftrek hebt genomen.
Vanaf het 6e jaar (of als je geen BTW vooraftrek hebt genoten bij de schaf) is het 1,5% over de cataloguswaarde.
In de praktijk kan je dus 4 jaar en 1 dag lang 2,7% BTW prive betalen en daarna 1,5%.
Je koopt de auto op 31-12-2013 (jaar 1), 2014 (jaar 2), 2015 (jaar 3), 2016 (jaar 4), 2017 (jaar 5).
Vervolgens in 2018 mag je 1,5% toepassen terwijl je auto pas net 4 jaar oud is.