Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #27 is available now with topics time-stamped. We discussed: Consolidation in LiDAR manufacturers; Volvo EX90 shipping with LiDAR; FSD Beta Full Release in N.A.; FSD detecting autopilot cheats, Gwen Shotwell directly overseeing SpaceX Starship; and more. You can watch it now on YouTube. We should have it published to podcast networks shortly.

Tesla zakelijk naar privé

Zeker eens met de laatste opmerking van @RobsEV , dat zie je veel te veel gebeuren.

Het eerste deel heb ik mijn twijfel. Volgens mij mag de belastingdienst geen oordeel hebben over slecht ondernemerschap. Het bekende voorbeeld is bijna geen omzet en toch in een Ferrari van twee ton rijden. Idem van (te) hoge kortingen. Expliciete verlies BV's bestaan en dat mag ook. Belastingontwijking, gebruik maken van bestaande wet- en regelgeving. Ethisch niet altijd juist, maar wettelijk toegestaan.

Bij verkoop aan jezelf kan regelgeving wat strikter zijn, dat weet ik niet.

Voor slecht ondernemerschap richting vreemde is dit correct. Ook heeft de fiscus geen toetsingsrecht op de noodzakelijkheid van bedrijfsmiddelen.
Wel kan je de discussie krijgen wanneer deze situatie langer blijft bestaan of het geen hobby is ipv een bedrijf.
Bij een verliesgevende BV zal dit de fiscus minder deren daar verliezen slechts beperkt verrekenbaar zijn en dus nauwelijk belastinggeld kost.
Wel mag deze DGA de privé-bijtelling voor deze auto voor zijn rekening nemen of uiteraard een KM-administratie bijhouden.

Echter wanneer je zaken doet met jezelf en je bevoordeeld jezelf op een manier welke je niet met een derde partij mag doen dan mag en zal de fiscus dit corrigeren en is er een grote lading aan jurisprudentie waarin de fiscus gelijk krijgt.

We hebben een zelfde discussie ook gehad met een DGA die gebruikte bedrijfsauto's verkocht aan kinderen en andere familieleden onder de marktwaarde.
Natuurlijk kan je dan samenspannen met bijv. de dealer. Ze zegt dan dat je voor de auto een hele lage inruil offerte wil hebben, omdat deze bijv. schade zou hebben, en je verkoopt met die lage inruil offerte de auto aan een familielid voor € 50 meer.

Dan ben je uiteraard nog steeds onethisch maar heb je ondanks een officieel bod van een derde toch aan de hoogste bieder verkocht.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
2,930
1,861
Naarden, NL
Ik ga per december mijn Tesla MS naar privé halen. Lang over nagedacht maar de auto is behoorlijk up to date (al noemt Tesla het legacy) met MCU2, HW3 en CCS upgrade. Feit dat ik nog levenslang gratis SuC heb is met deze prijzen ook wel fijn.

Ik wacht dus tot er echt een nieuwe MS (of wellicht MY) komt die hardware technisch veel meer kan.

Ik heb een gegarandeerde inruilwaarde, ik ga naar een paar sites van wijkopenauto's ed en verkoop ik de auto vanuit BV aan particulier. Ik ga niet dealtjes sluiten met garagebedrijven (dat gaat mij ethisch stap te ver) maar pak wel de laagste waarde. Voordeel aan verkoop in privé voor het bedrijf is weinig administratie: aankoopbedrag wordt meteen in RC geboekt :)

Overigens verwacht ik dat de waardes dicht bij elkaar zullen liggen. Dus voor mij als nettobetaler maakt het veel uit, voor de staat (belastingdienst) zijn het afrondingsverschillen.
 
  • Like
Reactions: diko

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
3,658
8,304
Hilversum
Vertel.

Wat de marktwaarde ook is je moet kunnen aantonen dat je de marktwaarde hebt gehanteerd.
Ik leer graag dus snap ik graag hoe je de marktwaarde zo laag hebt kunnen verantwoorden dat je € 6.000 belasting hebt bespaard.

Haha, ik leer èn bespaar ook graag, Rob.
Daarom heb ik er erg veel tijd in gestopt en is het geheel langs een belastingexpert en een accountant gegaan.
Het gaat niet alleen om de marktwaarde.
Maar hier laat ik het verder bij, dat heb ik eerder al een keer aangegeven.
Ik zou er mijn business van kunnen maken, maar dat doe ik niet.
En nogmaals dank aan alle mensen die al zo sportief zijn geweest om hun enorme belastingbesparing met een mooi flesje te waarderen!
 
Haha, ik leer èn bespaar ook graag, Rob.
Daarom heb ik er erg veel tijd in gestopt en is het geheel langs een belastingexpert en een accountant gegaan.
Het gaat niet alleen om de marktwaarde.
De juiste term is volgens de wet overigens de waarde in het economisch verkeer.
Hoe je deze bepaalt daarin is wat ruimte te vinden als je je best doet.
Echter de definitie van die term is (De Waarde in het Economisch Verkeer (WEV) is het bedrag dat voor het motorvoertuig bij aanbieding ten verkoop, op de voor de zaak meest geschikte wijze en na de beste voorbereiding, door de meest biedende gegadigde, zou zijn besteed.)
Wanneer je gaat afwijken van deze definitie dan is het vragen om problemen.
Het enige wat je kunt doen is een dossier opbouwen waarom het een wrak is en daarom dus weinig oplevert.
Maar hier laat ik het verder bij, dat heb ik eerder al een keer aangegeven.
Ik zou er mijn business van kunnen maken, maar dat doe ik niet.
Ik zou mijn business er niet van maken.
Er zijn meerdere adviseurs het schip in gegaan met het faciliteren van praktijken van klanten die niet konden.
Sommige zijn zelfs zwaarder gestraft dan hun klanten omdat ze beter zouden moeten weten.
En nogmaals dank aan alle mensen die al zo sportief zijn geweest om hun enorme belastingbesparing met een mooi flesje te waarderen!
Ik hoop dat je weet wat je doet. De wet laat echter geen andere ruimt dan de WEV. ;)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Hi Maarten, ik ben voornemens om in september mijn Tesla over te zetten naar privé. Ben daarom erg benieuwd naar jouw uitgevogelde methode.
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Hi @Maarten, Ben ook benieuwd :cool:
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Ik hoor graag hoe je dit geregeld hebt
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top