Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
In september 2023 loopt voor mijn Tesla Model S de 60 maanden 4% bijtelling af, dus heb daar in dit topic al wat over nagedacht. Een youngtimer erbij klinkt leuk, maar ik rij dermate weinig nog dat nog een auto er bij naast echt zonde is. Daarom denk ik er over om de Tesla in september 2023 naar privé te halen en er dan mee door te blijven rijden.

De auto staat op mijn naam (geen lease), maar ik heb begrepen dat ik voor de belastingdienst de auto moet verkopen en terug moet kopen. Nu kan ik wel wat regelen met een bevriende garagist, dus dat is niet het probleem. Mijn auto heeft echter gratis SuC en ik zou het eigenlijk wel prettig vinden om dat te behouden. Feitelijk blijf ik gewoon de eerste berijder en de truc voor de verkoop/terugkoop is enkel nodig voor fiscale redenen.

Ik weet niet hoe Tesla geïnformeerd wordt hierover (RDW???), maar er zijn vast wel meer mensen die hiermee te maken hebben gehad. Iemand een idee?
 
In december 2022 ben ik van plan mijn MS naar privé te halen. No way dat ik die bijtelling neem!

Auto staat formeel op naam (eigen) bedrijf en ik ga hem formeel aan mij verkopen. Ik heb niet het idee dat ik ergens getekend heb dat ik Tesla hier over zou moeten informeren. Wel laat ik uiteraard de verzekering (ANWB) overzetten.

Ik snap niet waarom je hem aan een garage zou moeten verkopen en dan bij de garage terugkopen. Enige is dat je wel moet kunnen aantonen dat je een realistische prijs hebt gevraagd / hebt betaald.
 
De auto staat op mijn naam (geen lease), maar ik heb begrepen dat ik voor de belastingdienst de auto moet verkopen en terug moet kopen.
Dat is toch alleen als je een eenmanszaak hebt? Als de auto op een BV staat kan die BV toch gewoon verkopen?
Mijn auto heeft echter gratis SuC en ik zou het eigenlijk wel prettig vinden om dat te behouden.
De meeste gratis laden regelingen zijn toch aan de auto gebonden en niet aan de eigenaar?
 
Mijn buurman verkoopt van die oliedingen met 5 ringen in de gril en vind een Tesla maar niets, dus kreeg keurige inlever taxatie van hem, en naast andere taxatie was dat voldoende om de auto naar privé te halen. Ging erg makkelijk, overschrijven kon online bij RDW. appeltje - eitje.
 
Dat is toch alleen als je een eenmanszaak hebt? Als de auto op een BV staat kan die BV toch gewoon verkopen?

Ik had er wellicht even bij moeten zeggen dat ik ZZP-er ben. De auto staat dan al op mijn naam, maar als ik het goed begrepen heb mag je de auto niet zomaar naar privé halen. Dit mag enkel in het geval van een bijzondere omstandigheid (bron, bron, bron). Die laatste link geeft duidelijk aan dat een te hoge bijtelling geen bijzondere omstandigheid is.

Een kennis van mij heeft vanwege dezelfde horde de auto verkocht aan zijn broer en weer teruggekocht. Voor de zekerheid heeft hij de auto wel laten taxeren om discussie over de verkoopprijs te voorkomen.

De meeste gratis laden regelingen zijn toch aan de auto gebonden en niet aan de eigenaar?
Nee, gratis superchargen is bij een Model S van 2018 enkel voor de eerste eigenaar. Bij oudere wagens (volgens mij voor maart 2017) is dit inderdaad gekoppeld aan de auto zelf. In dit artikel kan je er meer over lezen. Mijn auto heeft code SC05 en dat staat voor Unlimited Free Supercharging (but not transferable between owners).

Bij mij vervalt supercharging op de auto dus bij verkoop. Als ik een eenvoudige kenteken-check doe bij de RDW dan kan ik de laatste overschrijfdatum zien. Dat kan Tesla natuurlijk ook heel eenvoudig nakijken en daarop de gratis Supercharging uitzetten.

Mijn buurman verkoopt van die oliedingen met 5 ringen in de gril en vind een Tesla maar niets, dus kreeg keurige inlever taxatie van hem, en naast andere taxatie was dat voldoende om de auto naar privé te halen. Ging erg makkelijk, overschrijven kon online bij RDW. appeltje - eitje.
Met een Tesla uit 2016 is dat inderdaad geen enkel probleem. Die heeft SC01 (Unlimited Free Supercharging -no restriction).

In december 2022 ben ik van plan mijn MS naar privé te halen. No way dat ik die bijtelling neem! Auto staat formeel op naam (eigen) bedrijf en ik ga hem formeel aan mij verkopen. Ik heb niet het idee dat ik ergens getekend heb dat ik Tesla hier over zou moeten informeren. Wel laat ik uiteraard de verzekering (ANWB) overzetten.

Ik denk dat niemand ooit Tesla zal informeren, dus ik denk dat Tesla er zelf achter komt als de auto overgeschreven wordt. Als je de auto niet echt gaat overschrijven, dan zullen ze er inderdaad nooit achterkomen.

Ik snap niet waarom je hem aan een garage zou moeten verkopen en dan bij de garage terugkopen. Enige is dat je wel moet kunnen aantonen dat je een realistische prijs hebt gevraagd / hebt betaald.

Als een taxatie inderdaad voldoende is, dan doe ik dat ook. Maar ik heb altijd begrepen dat je de auto niet zomaar van zakelijk naar privé mag halen binnen een eenmanszaak. Zie ook de bronnen die ik aan het begin van dit bericht heb aangehaald.

Hierbij de officiële tekst van de belastingdienst (bron): "Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in uw aangifte inkomstenbelasting. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.".
 
Last edited:
Ik had er wellicht even bij moeten zeggen dat ik ZZP-er ben. De auto staat dan al op mijn naam, maar als ik het goed begrepen heb mag je de auto niet zomaar naar privé halen. Dit mag enkel in het geval van een bijzondere omstandigheid (bron, bron, bron). Die laatste link geeft duidelijk aan dat een te hoge bijtelling geen bijzondere omstandigheid is.

Een kennis van mij heeft vanwege dezelfde horde de auto verkocht aan zijn broer en weer teruggekocht. Voor de zekerheid heeft hij de auto wel laten taxeren om discussie over de verkoopprijs te voorkomen.


Nee, gratis superchargen is bij een Model S van 2018 enkel voor de eerste eigenaar. Bij oudere wagens (volgens mij voor maart 2017) is dit inderdaad gekoppeld aan de auto zelf. In dit artikel kan je er meer over lezen. Mijn auto heeft code SC05 en dat staat voor Unlimited Free Supercharging (but not transferable between owners).

Bij mij vervalt supercharging op de auto dus bij verkoop. Als ik een eenvoudige kenteken-check doe bij de RDW dan kan ik de laatste overschrijfdatum zien. Dat kan Tesla natuurlijk ook heel eenvoudig nakijken en daarop de gratis Supercharging uitzetten.


Met een Tesla uit 2016 is dat inderdaad geen enkel probleem. Die heeft SC01 (Unlimited Free Supercharging -no restriction).



Ik denk dat niemand ooit Tesla zal informeren, dus ik denk dat Tesla er zelf achter komt als de auto overgeschreven wordt. Als je de auto niet echt gaat overschrijven, dan zullen ze er inderdaad nooit achterkomen.



Als een taxatie inderdaad voldoende is, dan doe ik dat ook. Maar ik heb altijd begrepen dat je de auto niet zomaar van zakelijk naar privé mag halen binnen een eenmanszaak. Zie ook de bronnen die ik aan het begin van dit bericht heb aangehaald.

Hierbij de officiële tekst van de belastingdienst (bron): "Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in uw aangifte inkomstenbelasting. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.".
Wij hebben eveneens gratis Superchargen op de auto en hebben de auto al eens overgeschreven van destijds een eenmanszaak naar nu een BV. Geen gevolgen voor het gratis laden.
Ik denk dat voor het vervallen van het gratis laden de App overgeschreven moet worden om een belletje bij Tesla over te laten gaan.
Volgend jaar gaat de auto ook naar privé en ik ga ervan uit dat het gratis laden dan ook blijft.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Wij hebben eveneens gratis Superchargen op de auto en hebben de auto al eens overgeschreven van destijds een eenmanszaak naar nu een BV. Geen gevolgen voor het gratis laden.
Ik denk dat voor het vervallen van het gratis laden de App overgeschreven moet worden om een belletje bij Tesla over te laten gaan.
Volgend jaar gaat de auto ook naar privé en ik ga ervan uit dat het gratis laden dan ook blijft.
Als ik het goed heb gaat er pas "een lampje branden" bij Tesla als je de inlognaam/mailadres wilt wijzigen.
(iets wat je vaak doet als je auto verkoopt aan een vreemde)
 
Als ik het goed heb gaat er pas "een lampje branden" bij Tesla als je de inlognaam/mailadres wilt wijzigen.
(iets wat je vaak doet als je auto verkoopt aan een vreemde)
Ja, dat is natuurlijk ook eigenlijk wel logisch. Normaal gesproken wil je dat die van het account af gaat. Voordeel is dat ze dan ook niet per land een integratie hoeven te doen met de lokale RDW in dat land. Ik ga het voor de zekerheid nog even proberen na te vragen.
 
Ja, dat is natuurlijk ook eigenlijk wel logisch. Normaal gesproken wil je dat die van het account af gaat. Voordeel is dat ze dan ook niet per land een integratie hoeven te doen met de lokale RDW in dat land. Ik ga het voor de zekerheid nog even proberen na te vragen.
Wij hebben een vergelijkbare situatie.Houd ons allen op de hoogte van je ervaringen, s.v.p.
 
Volgens mij mag de garage-truc officieel niet van de belasting. Maar ik heb al eerder begrepen van garagisten dat zoiets vaker voor komt.
Dan wat betreft het overzetten van de Free Supercharging: Tesla houdt niet bij of de auto verkocht is. De oude eigenaar moet de auto in het Tesla systeem overdragen aan de nieuwe eigenaar. Bij mijn Model S gebeurde dat niet (ik kende de berijder niet, auto via een veiling gekocht van een leasemaatschappij). Ik heb toen bewijs van overschrijving en eigendom moeten sturen naar Tesla waarna ze handmatig de auto op mijn account hebben gezet.

Met andere woorden: als jij de auto in je account niet overzet, blijf jij voor Tesla als eerste eigenaar geregistreerd staan.
 
Volgens mij mag de garage-truc officieel niet van de belasting. Maar ik heb al eerder begrepen van garagisten dat zoiets vaker voor komt.
Dan wat betreft het overzetten van de Free Supercharging: Tesla houdt niet bij of de auto verkocht is. De oude eigenaar moet de auto in het Tesla systeem overdragen aan de nieuwe eigenaar. Bij mijn Model S gebeurde dat niet (ik kende de berijder niet, auto via een veiling gekocht van een leasemaatschappij). Ik heb toen bewijs van overschrijving en eigendom moeten sturen naar Tesla waarna ze handmatig de auto op mijn account hebben gezet.

Met andere woorden: als jij de auto in je account niet overzet, blijf jij voor Tesla als eerste eigenaar geregistreerd staan.
Zo is het me ook verteld door de SeC (heb nu een MYP besteld en denk er ook aan om mijn lease 2018 S privé te houden): zolang de logingegevens van mijn account niet wijzigen, blijft het gratis superchargen bestaan.
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
 
  • Like
Reactions: diko and Dikkie Dik
Zoals beloofd had ik contact gezocht met Tesla en de volgende e-mail gestuurd:

Ik heb mijn Tesla zakelijk gekocht en de auto staat op mijn naam. Om de auto na 5 jaar nog te kunnen rijden wil ik de auto naar privé halen. Vanwege de fiscus moet ik echter de auto verkopen en terug kopen. De auto verkoop/terugkoop zal direct na elkaar plaatsvinden en feitelijk blijf ik de eigenaar van de auto. De auto zal enkel via de RDW twee keer kort na elkaar overgeschreven worden. In het Tesla account zal er niets gebeuren.

Mijn auto heeft SC05 (free supercharging, only first owner), dus ik vraag mij af of ik free supercharging zal behouden. Is dit gekoppeld aan de Tesla app of is dit gekoppeld aan de daadwerkelijke RDW transactie en behoud ik het recht op gratis supercharging op deze wijze? Ik kan hier niet echt iets over vinden, dus vandaar dat ik me tot jullie wendt.

Daarop kwam het volgende antwoord van Tesla:

Tesla communiceert hierover niet met de RDW en visa versa. Dus je kunt het laten zoals het is.

Vanwege privacy laat ik de naam van de persoon even weg, maar dit was een Senior (Mobile) Service Advisor, dus ik neem aan dat die weet waar die het over heeft. Het is dus prima mogelijk om de auto als ZZP-er of uit de BV over te nemen mits die maar gekoppeld blijft aan hetzelfde Tesla account.
 
Stel je voor dat alle tips en trics op dit forum voortaan een flesje whiskey vereisen 🤡

Zoals aangegeven: een tegenprestatie is beslist geen vereiste, maar mag ik het vergelijken met het uitlenen van iets voor vakantie?

Het is/was hier zeer gebruikelijk om voor iets dat geleend werd een fles wijn als tegenprestatie te vragen, voor zaken die vaak slechts enkele honderden euro's uitspaarden. In het verleden heb ik zelf mensen van goede flessen wijn voorzien als ik een paar weken iets mocht lenen.

Adviesbureaus vragen voor hetgeen ik uitgevogeld heb flink geld (is in het verleden door een bureau hier ook nog ergens op het forum aangeboden).
Op zich begrijpelijk als je ziet om welke bedragen het gaat.
Van dat uitvogelen heb ik natuurlijk ook zelf geprofiteerd, maar eveneens een dure fiscalist en dito accountant van betaald om het te controleren.
Zoals gezegd scheelde het bij mij (voor aftrek van kosten voor bovengenoemde adviseurs) meer dan 6000 euro.
Dus leek het mij niet onredelijk om voor iets dat anderen vele duizenden euro's zal opleveren, aan te geven dat een (niet verplichte) fles wel fijn gevonden wordt.
En ja, de nodige mensen wilden de info inderdaad graag gratis. Mag hoor.

Ik hoop dat ik het hier wat mee in perspectief heb gezet, maar ga er verder geen discussie over aan. Dat is het mij echt niet waard.
 
Zoals aangegeven: een tegenprestatie is beslist geen vereiste, maar mag ik het vergelijken met het uitlenen van iets voor vakantie?

Het is/was hier zeer gebruikelijk om voor iets dat geleend werd een fles wijn als tegenprestatie te vragen, voor zaken die vaak slechts enkele honderden euro's uitspaarden. In het verleden heb ik zelf mensen van goede flessen wijn voorzien als ik een paar weken iets mocht lenen.

Adviesbureaus vragen voor hetgeen ik uitgevogeld heb flink geld (is in het verleden door een bureau hier ook nog ergens op het forum aangeboden).
Op zich begrijpelijk als je ziet om welke bedragen het gaat.
Van dat uitvogelen heb ik natuurlijk ook zelf geprofiteerd, maar eveneens een dure fiscalist en dito accountant van betaald om het te controleren.
Zoals gezegd scheelde het bij mij (voor aftrek van kosten voor bovengenoemde adviseurs) meer dan 6000 euro.
Dus leek het mij niet onredelijk om voor iets dat anderen vele duizenden euro's zal opleveren, aan te geven dat een (niet verplichte) fles wel fijn gevonden wordt.
En ja, de nodige mensen wilden de info inderdaad graag gratis. Mag hoor.

Ik hoop dat ik het hier wat mee in perspectief heb gezet, maar ga er verder geen discussie over aan. Dat is het mij echt niet waard.
Nu maak je meerdere mensen wel erg nieuwsgierig. Kan je het niet gewoon delen? 😁