Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
Toevallig deze situatie van de week met mijn accountant besproken, @bugboy

Ik heb een eenmanszaak en zou ook graag mijn Tesla naar privé halen. Let op: DIT IS NIET MOGELIJK EN FRAUDE (tenzij je in aanmerking komt door de door jou al eerdere genoemde zaken, zie de website van de Belastingdienst).

Trucje van verkopen en terugkopen heeft geen zin. Het kenteken van de auto blijft hetzelfde dus de Belastingdienst zal zien dat het dezelfde auto is.

Mijn accountant heeft een client gehad die behoorlijke boete moest betalen aan de Belastingdienst dus pas er mee op! Je kan ook 'verklikt' worden door anderen.

Ik zou de Tesla gewoon normaal verkopen en een andere terugkopen.
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Voor mijn vader heb ik dit momenteel aan de hand. Z’n model S is net uit de lease en vorige week overgezet vanuit zijn holding naar privé alleen de afhandeling moet financieel nog uitgewerkt worden.
Mocht er inderdaad een goede ‘goedkope’ oplossing zijn die geld bespaard binnen de regels heb ik er wel een goede fles wijn of whiskey voor over hoor. Dus je maakt me nieuwsgierig naar je excel.
 
In september 2023 loopt voor mijn Tesla Model S de 60 maanden 4% bijtelling af, dus heb daar in dit topic al wat over nagedacht. Een youngtimer erbij klinkt leuk, maar ik rij dermate weinig nog dat nog een auto er bij naast echt zonde is. Daarom denk ik er over om de Tesla in september 2023 naar privé te halen en er dan mee door te blijven rijden.

De auto staat op mijn naam (geen lease), maar ik heb begrepen dat ik voor de belastingdienst de auto moet verkopen en terug moet kopen. Nu kan ik wel wat regelen met een bevriende garagist, dus dat is niet het probleem. Mijn auto heeft echter gratis SuC en ik zou het eigenlijk wel prettig vinden om dat te behouden. Feitelijk blijf ik gewoon de eerste berijder en de truc voor de verkoop/terugkoop is enkel nodig voor fiscale redenen.

Ik weet niet hoe Tesla geïnformeerd wordt hierover (RDW???), maar er zijn vast wel meer mensen die hiermee te maken hebben gehad. Iemand een idee?
Tesla heeft mij verzekerd dat zolang de auto op hetzelfde account blijft staan, je de gratis SuC blijft behouden.
 
Voor mijn vader heb ik dit momenteel aan de hand. Z’n model S is net uit de lease en vorige week overgezet vanuit zijn holding naar privé alleen de afhandeling moet financieel nog uitgewerkt worden.
Mocht er inderdaad een goede ‘goedkope’ oplossing zijn die geld bespaard binnen de regels heb ik er wel een goede fles wijn of whiskey voor over hoor. Dus je maakt me nieuwsgierig naar je excel.
Ik krijg dit in december as. Ik neem hem dan over de boekwaarde (na 5 jaar afschrijving). Even afgezien van enkele speciale regelingen, is dat standaard 20% per jaar. De restwaarde mag je in principe zelf vaststellen, maar moet wel realistisch zijn. Ik kan nergens vinden dat een heel circus van taxaties nodig is. Ik ga gewoon on-line bij Tesla, WijKopenAuto's ed een waarde opvragen en ga daar waarschijnlijk afgerond iets onder zitten. Ik denk dat ik dan ongeveer op de boekwaarde uitkom. Ik heb richting belastingdienst dan een compleet verhaal en verder hoor ik het wel.
 
Last edited:
Ik krijg dit in december as. Ik neem hem dan over de boekwaarde (na 5 jaar afschrijving). Even afgezien van enkele speciale regelingen, is dat standaard 20% per jaar. De restwaarde mag je in principe zelf vaststellen, maar moet wel realistisch zijn. Ik kan nergens vinden dat een heel circus van taxaties nodig is. Ik ga gewoon on-line bij Tesla, WijKopenAuto's ed een waarde opvragen en ga daar waarschijnlijk afgerond iets onder zitten. Ik denk dat ik dan ongeveer op de boekwaarde uitkom. Ik heb richting belastingdienst dan een compleet verhaal en verder hoor ik het wel.
De kans dat belastingdienst dat accepteert is gering... Als je krasjes, velgschade oid hebt, kan beter officieel taxatierapport op laten stellen.... wordt waarde misschien nog wel lager...
 
De kans dat belastingdienst dat accepteert is gering... Als je krasjes, velgschade oid hebt, kan beter officieel taxatierapport op laten stellen.... wordt waarde misschien nog wel lager...
Mijn ervaring (en van vele, vele vrienden, ook allemaal zelfstandig met BV) is dat tot nu toe nog nooit tot problemen of zelfs maar vragen heeft geleid. En als er een vraag komt kan ik het uitleggen, ik doe niets wat tegen de wet is, zelfs niet op het randje.
 
Toevallig deze situatie van de week met mijn accountant besproken, @bugboy

Ik heb een eenmanszaak en zou ook graag mijn Tesla naar privé halen. Let op: DIT IS NIET MOGELIJK EN FRAUDE (tenzij je in aanmerking komt door de door jou al eerdere genoemde zaken, zie de website van de Belastingdienst).

Trucje van verkopen en terugkopen heeft geen zin. Het kenteken van de auto blijft hetzelfde dus de Belastingdienst zal zien dat het dezelfde auto is.

Mijn accountant heeft een client gehad die behoorlijke boete moest betalen aan de Belastingdienst dus pas er mee op! Je kan ook 'verklikt' worden door anderen.

Ik zou de Tesla gewoon normaal verkopen en een andere terugkopen.

Bij een eenmanszaak is de bijtelling nooit hoger dan de feitelijke kosten.
Aangezien de auto is afgeschreven en je marginaal kosten hebt omdat je "gratis" kunt laden is de bijtelling ook te overzien.
 
  • Like
Reactions: RobinKonijn
Hmmmmm..... inderdaad ja.... dus eigenlijk is naar privé halen dan sowieso niet echt 'voordelig'.
Mwa, je kunt als hij in privé zit natuurlijk wel de KM's declareren voor de zakelijke km's dat kan niet als je hem zakelijk moet laten staan.
Alleen is het nadeel marginaal en heb je waarschijnlijk de jaren ervoor met een Tesla veel voordeel gehad.
 
  • Informative
Reactions: Gsteen
@bugboy - waarom laat je de auto niet lekker op de (eenmans) zaak staan? Er is jurisprudentie dat de bijtelling nooit meer kan zijn dan de daadwerkelijke autokosten. De bijtelling is immers ter compensatie van het voordeel dat je als privé persoon hebt aan de auto. Dit geldt ook voor de BTW bijtelling einde jaar. Afschrijving gaat natuurlijk mee in deze kosten. Op deze manier staat de auto nog gewoon op de zaak, blijf je alle kosten zakelijk boeken en totaal van kosten neem je dan als bijtelling. Kortom: zakelijke aftrek valt weg tegen de bijtelling - m.a.w. je betaalt alle kosten privé... (zit nog klein verschil tussen aftrek van ca. 37% en IB van ca. 50%) - maar in mijn geval (auto voor 90% afgeschreven na 5 jaar) betekent het goedkoop door blijven rijden.

Edit: zie dat @RobsEV hetzelde al gezegd heeft :cool:
 
@bugboy - waarom laat je de auto niet lekker op de (eenmans) zaak staan? Er is jurisprudentie dat de bijtelling nooit meer kan zijn dan de daadwerkelijke autokosten. De bijtelling is immers ter compensatie van het voordeel dat je als privé persoon hebt aan de auto. Dit geldt ook voor de BTW bijtelling einde jaar. Afschrijving gaat natuurlijk mee in deze kosten. Op deze manier staat de auto nog gewoon op de zaak, blijf je alle kosten zakelijk boeken en totaal van kosten neem je dan als bijtelling. Kortom: zakelijke aftrek valt weg tegen de bijtelling - m.a.w. je betaalt alle kosten privé... (zit nog klein verschil tussen aftrek van ca. 37% en IB van ca. 50%) - maar in mijn geval (auto voor 90% afgeschreven na 5 jaar) betekent het goedkoop door blijven rijden.

Edit: zie dat @RobsEV hetzelde al gezegd heeft :cool:
Als ik het zo lees is dat inderdaad veel gunstiger, want als je bijvoorbeeld een keer de batterij moet vervangen, dan blijven de kosten in de zaak hangen en betaal je dat jaar de maximale bijtelling, maar dat is waarschijnlijk lager (hangt natuurlijk af van de nieuwwaarde) dan de prijs van het pack. Of werkt dat niet zo?
 
Ik had mijn Land Rover eerst privé en heb die nu zakelijk (eenmanszaak geen BV). Dat zou eigenlijk ook niet kunnen maar ik heb een briefje naar de belastinginspecteur gestuurd of dit mogelijk was en kreeg netjes een brief terug dat mijn Laro van datum X zakelijk was.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
@Flaker Om een Tesla met iets meer dan 100.000km op de teller af te schrijven naar 10% van de nieuwwaarde lijkt me ook niet helemaal in de haak. Tesla had in 2018 een terugkoopgarantie van circa 35% van de nieuwwaarde na 5 jaar met 125.000km op de klok.

Met een waarde van 35K, dan pak je toch nog best wel wat afschrijving. Stel dat ik de auto nog 3 jaar blijf rijden, dan pak je zeker 5-7K afschrijving per jaar. Met onderhoud, laadkosten, ... toch al gauw zo'n 10K per jaar. Daarbij is de BTW-correctie privégebruik ook 2.7%, dus dan zit je op zo'n 12K per jaar aan bijtelling. Netto toch zo'n 6000 euro dat je aan belasting betaald bovenop de daadwerkelijk kosten (waarvan je de helft terug krijgt van de fiscus).

In 2023 pak ik over de laatste 3.5 maanden de volle bijtelling. Neem niet aan dat ik halverwege het jaar ineens naar "werkelijke kosten" kan omschakelen, dus dat worden 3.5 hele dure maanden.

Dan is de auto in privé denk ik toch echt aantrekkelijker. Daarbij kan ik ook nog 23ct/km gaan rekenen voor mijn zakelijke kilometers. Ook kan ik de BTW van mijn zakelijke KM's verrekenen. Ik denk dat ik de auto overschrijf op naam van mijn vrouw, dan is het denk ik helemaal volgens de regeltjes.
 
De BTW privé correctie is niet gemaximaliseerd tot de werkelijke kosten, dus dat is toch nog wel een nadeeltje..
Volgens mij is dat een misverstand. Je mag of de werkelijke privé BTW kosten opgeven - dan heb je dus een sluitende km-registratie nodig om aan te tonen welk deel van de kosten privé was - of je gebruikt 2.7% van de catalogusprijs bij aanschaf. Na 5 jaar mag dat percentage naar 1.5% - of werkelijke kosten. Aangezien je al je km dan als privé ziet, is dus makkelijk het totale bedrag aan BTW vast te stellen. 1.5% van ca. 90k€ is €1.350 -> m.a.w. als je meer dan ca. €6.400 (ex BTW) per jaar uitgeeft aan de auto (verzekering, afschrijving, onderhoud, stroom) dan is de 1.5% al voordeliger...
 
  • Like
Reactions: RobinKonijn
@Flaker Om een Tesla met iets meer dan 100.000km op de teller af te schrijven naar 10% van de nieuwwaarde lijkt me ook niet helemaal in de haak. Tesla had in 2018 een terugkoopgarantie van circa 35% van de nieuwwaarde na 5 jaar met 125.000km op de klok.

Met een waarde van 35K, dan pak je toch nog best wel wat afschrijving. Stel dat ik de auto nog 3 jaar blijf rijden, dan pak je zeker 5-7K afschrijving per jaar. Met onderhoud, laadkosten, ... toch al gauw zo'n 10K per jaar. Daarbij is de BTW-correctie privégebruik ook 2.7%, dus dan zit je op zo'n 12K per jaar aan bijtelling. Netto toch zo'n 6000 euro dat je aan belasting betaald bovenop de daadwerkelijk kosten (waarvan je de helft terug krijgt van de fiscus).

In 2023 pak ik over de laatste 3.5 maanden de volle bijtelling. Neem niet aan dat ik halverwege het jaar ineens naar "werkelijke kosten" kan omschakelen, dus dat worden 3.5 hele dure maanden.

Dan is de auto in privé denk ik toch echt aantrekkelijker. Daarbij kan ik ook nog 23ct/km gaan rekenen voor mijn zakelijke kilometers. Ook kan ik de BTW van mijn zakelijke KM's verrekenen. Ik denk dat ik de auto overschrijf op naam van mijn vrouw, dan is het denk ik helemaal volgens de regeltjes.
Als ondernemer ben ik vrij om tot 20% van de waarde van een investering af te schrijven. Fiscaal maakt dit ook niet uit - want als ik de auto verkoop - en de waarde toch hoger dan de waarde in de boeken is, komt dit in dat jaar vanzelf als winst in de aangifte - en betaal ik het voordeel weer terug. De auto blijft immers op de zaak staan. Overigens geef ik hier geen financieel advies - beste is natuurlijk je goed laten adviseren door je accountant.
Zoals net ook al aangegeven, gaat de BTW correctie naar 1.5% na 5 jaar.
Bijtelling loopt altijd tot de laatste dag van de maand waarin de auto op kenteken is gezet - dus denk dat je dan naar de 25% bijtelling gaat voor de laatste 3 maanden en niet 3.5). Volgens mij mag je dan 1/4 van de kosten dat jaar dan als bijtelling in de laatste 3 maanden zien - en is de rest de 'oude' lage bijtelling. Maar ook hier even advies vragen van je accountant.
Ik rijd zelf niet meer dan 15k km zakelijk. Dat is dan €3.450 die ik aan mezelf netto mag uitkeren - en dan een voordeel van 37% heb - iets meer dan €100 per maand. Valt dus mee (in mijn geval).
 
Dan is de auto in privé denk ik toch echt aantrekkelijker. Daarbij kan ik ook nog 23ct/km gaan rekenen voor mijn zakelijke kilometers. Ook kan ik de BTW van mijn zakelijke KM's verrekenen. Ik denk dat ik de auto overschrijf op naam van mijn vrouw, dan is het denk ik helemaal volgens de regeltjes.
Nou, dat is maar de vraag.

In een eenmanszaak iets op naam van je vrouw zetten, wordt fiscaal niet altijd gezien als wijziging. Bijvoorbeeld niet wanneer je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Wat me ook lastig uitleggen lijkt aan een inspecteur is dat je fiscaal partner bent, maar met uitzondering van de auto...

In een eenmanszaak maak je voor de auto eenmalig de keuze: zakelijk blijft daarna zakelijk, tenzij je aantoont dat het gebruik zodanig is veranderd dat alleen nog privé wordt gereden. Als je daarin slaagt, kun je niet vervolgens weer vooral zakelijk rijden. En dus ook niet een stevig aantal km verrekenen want dan toon je juist aan dat je nog altijd zakelijk rijdt.
 
Volgens mij is dat een misverstand. Je mag of de werkelijke privé BTW kosten opgeven - dan heb je dus een sluitende km-registratie nodig om aan te tonen welk deel van de kosten privé was - of je gebruikt 2.7% van de catalogusprijs bij aanschaf. Na 5 jaar mag dat percentage naar 1.5% - of werkelijke kosten. Aangezien je al je km dan als privé ziet, is dus makkelijk het totale bedrag aan BTW vast te stellen. 1.5% van ca. 90k€ is €1.350 -> m.a.w. als je meer dan ca. €6.400 (ex BTW) per jaar uitgeeft aan de auto (verzekering, afschrijving, onderhoud, stroom) dan is de 1.5% al voordeliger...
Percentage van 1.5% is al in het 5e jaar: Privégebruik auto van de zaak
 
Nou, dat is maar de vraag.

In een eenmanszaak iets op naam van je vrouw zetten, wordt fiscaal niet altijd gezien als wijziging. Bijvoorbeeld niet wanneer je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Wat me ook lastig uitleggen lijkt aan een inspecteur is dat je fiscaal partner bent, maar met uitzondering van de auto...

In een eenmanszaak maak je voor de auto eenmalig de keuze: zakelijk blijft daarna zakelijk, tenzij je aantoont dat het gebruik zodanig is veranderd dat alleen nog privé wordt gereden. Als je daarin slaagt, kun je niet vervolgens weer vooral zakelijk rijden. En dus ook niet een stevig aantal km verrekenen want dan toon je juist aan dat je nog altijd zakelijk rijdt.
Zo legde mijn boekhouder het ook uit: eenmaal kenteken zakelijk op de eenmanszaak, dan blijft die auto voor altijd zakelijk. Dus verkopen en dan terugkopen heeft geen zin.