Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Hoi Maarten,

In mei zijn de 60 maanden voorbij met de S100d en ik wil deze graag voordelig naar privé halen vanuit de BV wil je me een PM sturen?
 
Kan iedereen die bezig is met keuze en langere termijn planning zaak / prive rijden (en wel of geen ICE on the side en al dan niet een Young timer overweegt) o.a in dit veband eerst hoofdstuk 4 van de I B O klimaat van JeJtten 'aanraden'.

Deel daarvan kun je afserveren als (voorlopig en of juridisch) onhaalbaar en wordt daarin (soms) zo omschreven maar er staan wel feilloos de contouren in en in welke richting de hazen ongeveer zullen gaan lopen als het aan DH ligt. Ook inkijkje in de wel wat wereldvreemde stolp waar in alles buiten het bereik van de ministeries om dat te bereiken unlimited beschikbaar lijkt. Van de finance tot mankracht

Hele verhaal van rekeningrijden, km pricing, MRB, BPM, Mileu zones, 100km, uitbannen diesels, km vergoeding (willen ze ondanks recente verhoging omlaag en liefst helemaal vanaf) komt voorbij. Ook het zakelijk niet meer aftrekbare deel van de kosten wordt zeker niet vergeten.

Ook hoop randzaken en de uitzonderingen heb ik (nog) niet gezien (Oldtimers, campers ed.,) Maar ik betwijfel of er veel, om met het vreselijke woord geitenpaadjes te beschrijven, over zullen gaan blijven.

Hoe ze het met dit stuk macro willen gaan klaarspelen om grote aantalllen mensen die afhankelijk zijn van een kleine goedkope auto op hun werk te komen, maar niet over veel financlele armslag beschikken, is mij nog een raadsel. Want voor je het weet is iedereen zeker rond en onder modaal voor de geplande energietransitie voor huisvesting én mobileiteit een factor 1 - 1.5x of meer hun bruto jaarsalris verder. Ik zie het nog niet direct voor me.

Met name als je noodgedwongen 'goedko(o)p(er)' verder van het werk en/of mindere toegang OV gaan wonen voor lagere kosten voor wonen of groter met meer comfort de provincie bent ingetrokken komen nog wel een paar stievige bonnentjes bij.

Interesse in een link? llat maar weten dan zet ik hem hier nog neer. relevante bijlage alvasrt als pdf.👇
 

Attachments

  • bijlage-2-annex-3-maatregelfiches-ibo-klimaat.pdf
    4.3 MB · Views: 93
Last edited:
ik neem aan dat persoonsgebonden gratis superchargen niet vervalt bij overschrijven naar privé zolang het account niet wijzigt.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Dat klopt, zolang het account niet wijzigt houdt je de gratis SuC afaik. Tesla kijkt niet in het RDW of wijzigingen in de RDW hiervoor (heeft iemand anders op dit forum wel eens verteld, die het weer van Tesla had, kan zijn/haar post even niet vinden).
 
  • Informative
Reactions: GPMX
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Jazeker, ik. De X is tot nu toe al drie keer overgeschreven.

Eenmanszaak~BV~Privé.

Bij RDW zie je drie eigenaren, twee particulier en een zakelijk, maar allemaal dezelfde persoon en dus nooit account gewijzigd.

Supercharging is nog steeds gratis.

Ergens ook logisch want alleen de juridisch/fiscale rechtspersoon veranderd, niet de fysieke eigenaar.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: GPMX and watt
Ik had dit eerder vandaag in het verkeerde draadje gepost:



Ik haal mijn Model S P100D morgen van de holding naar privé om de hoge bijtelling te ontlopen. Dat ging nog bijna mis, want ik wilde dat aanvankelijk pas eind juni doen omdat de holding de auto in juni 2018 heeft aangeschaft. Ik dacht dat de hoge bijtelling pas eind juni zou ingaan omdat de auto dan vijf jaar op de zaak staat.

De auto staat echter al sinds half maart 2018 op kenteken (het was een demo die ik met hoge korting kon kopen). Daar sloeg ik geen acht op, maar gisteren belde onverwachts mijn accountant om te waarschuwen dat ik vanaf 1 april al de hoge bijtelling moet gaan betalen, omdat die periode van vijf jaar al begint te lopen vanaf datum eerste inschrijving. Heeft hij me toch zo'n 4k bespaard.

Ik heb een paar maanden geleden van Tesla een inruilbod van 27,5k ontvangen. Die ga ik hanteren als verkoopprijs aan privé, dan is zo'n laag bod toch nog ergens goed voor. Mocht de belastingdienst vragen stellen, dan kan ik de prijs met dat inruilaanbod onderbouwen. De accountant verwacht geen problemen.

Ik heb inmiddels de verzekering geregeld. Ik wil nog wel all-risk dekking de komende 2-3 jaar omdat de dagwaarde nog op 48k zit. De holding betaalde bij Carmeleon €1900 per jaar. In privé zou dat maar liefst €2600 worden, vertelden ze me. Dus na wat rondwinkelen ben ik bij Univé uitgekomen voor €1800 per jaar. Dat is nog te overzien. Het verschil tussen all-risk en WA was maar €400 per jaar.

Ook nog snel een nieuwe set banden geregeld. Die zijn over een paar maanden aan vervanging toe, dus prettig om die aanschaf nog via de BV te kunnen laten lopen.
 
Ik had dit eerder vandaag in het verkeerde draadje gepost:



Ik haal mijn Model S P100D morgen van de holding naar privé om de hoge bijtelling te ontlopen. Dat ging nog bijna mis, want ik wilde dat aanvankelijk pas eind juni doen omdat de holding de auto in juni 2018 heeft aangeschaft. Ik dacht dat de hoge bijtelling pas eind juni zou ingaan omdat de auto dan vijf jaar op de zaak staat.

De auto staat echter al sinds half maart 2018 op kenteken (het was een demo die ik met hoge korting kon kopen). Daar sloeg ik geen acht op, maar gisteren belde onverwachts mijn accountant om te waarschuwen dat ik vanaf 1 april al de hoge bijtelling moet gaan betalen, omdat die periode van vijf jaar al begint te lopen vanaf datum eerste inschrijving. Heeft hij me toch zo'n 4k bespaard.

Ik heb een paar maanden geleden van Tesla een inruilbod van 27,5k ontvangen. Die ga ik hanteren als verkoopprijs aan privé, dan is zo'n laag bod toch nog ergens goed voor. Mocht de belastingdienst vragen stellen, dan kan ik de prijs met dat inruilaanbod onderbouwen. De accountant verwacht geen problemen.

Ik heb inmiddels de verzekering geregeld. Ik wil nog wel all-risk dekking de komende 2-3 jaar omdat de dagwaarde nog op 48k zit. De holding betaalde bij Carmeleon €1900 per jaar. In privé zou dat maar liefst €2600 worden, vertelden ze me. Dus na wat rondwinkelen ben ik bij Univé uitgekomen voor €1800 per jaar. Dat is nog te overzien. Het verschil tussen all-risk en WA was maar €400 per jaar.

Ook nog snel een nieuwe set banden geregeld. Die zijn over een paar maanden aan vervanging toe, dus prettig om die aanschaf nog via de BV te kunnen laten lopen.
Je kan nog een heleboel zakelijk aanschaffen: denk aan FSD, accessoires en soundsysteem. Zakelijk kunnen die wellicht meteen de kosten in, in privé voor de toekomst mogelijk een extra opbrengst.

In het ergste geval koop je de auto 1 maand later :) Verzekering vind ik raar dat er zo een groot verschil tussen zit. Normaal zou ik denken aan het BTW bedrag / percentage.

Je kan ook spelen met verkoopdatum, leveringsdatum en betalingstermijn :)

NB: overleg alles met je eigen accountant, bovenstaande zijn alleen bespreekpunten :cool:
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ik heb wat problemen met de acceptatie van de verzekering van de Model S die ik begin april heb overgeheveld van zakelijk naar privé. Ik heb weliswaar veel schadevrije jaren opgebouwd, maar omdat ik al ruim 10 jaar alleen maar zakelijk heb gereden staan die jaren bij Roy-data op naam van mijn personal holding en gelden ze dus niet voor de nieuwe verzekering in privé. De vele schadevrije jaren die ik voor die tijd al in privé had opgebouwd zijn vervallen. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? De enige oplossing die ik op dit moment kan bedenken is de auto op naam van mijn vrouw zetten.
 
Ik heb wat problemen met de acceptatie van de verzekering van de Model S die ik begin april heb overgeheveld van zakelijk naar privé. Ik heb weliswaar veel schadevrije jaren opgebouwd, maar omdat ik al ruim 10 jaar alleen maar zakelijk heb gereden staan die jaren bij Roy-data op naam van mijn personal holding en gelden ze dus niet voor de nieuwe verzekering in privé. De vele schadevrije jaren die ik voor die tijd al in privé had opgebouwd zijn vervallen. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? De enige oplossing die ik op dit moment kan bedenken is de auto op naam van mijn vrouw zetten.
Jouw holding kan nooit de regelmatige bestuurder zijn geweest. Dat ben jij geweest en dus moeten ze deze schadevrije jaren op jouw naam zetten.
 
Ik heb wat problemen met de acceptatie van de verzekering van de Model S die ik begin april heb overgeheveld van zakelijk naar privé. Ik heb weliswaar veel schadevrije jaren opgebouwd, maar omdat ik al ruim 10 jaar alleen maar zakelijk heb gereden staan die jaren bij Roy-data op naam van mijn personal holding en gelden ze dus niet voor de nieuwe verzekering in privé. De vele schadevrije jaren die ik voor die tijd al in privé had opgebouwd zijn vervallen. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? De enige oplossing die ik op dit moment kan bedenken is de auto op naam van mijn vrouw zetten.
Ik zat zakelijk bij Allianz direct en die hebben een formulier op de site staan waarmee je een verzoek in kunt dienen om de schadevrije jaren over te zetten van de zaak naar een prive persoon.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Jouw holding kan nooit de regelmatige bestuurder zijn geweest. Dat ben jij geweest en dus moeten ze deze schadevrije jaren op jouw naam zetten.

Goed om te weten. Ik zal contact opnemen met de oude verzekeraar om dit te herstellen en de schadevrije jaren alsnog door te geven voor mij persoonlijk en niet voor mijn holding. Ik ben benieuwd.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Goed om te weten. Ik zal contact opnemen met de oude verzekeraar om dit te herstellen en de schadevrije jaren alsnog door te geven voor mij persoonlijk en niet voor mijn holding. Ik ben benieuwd.
Hier zelf 3 jaar geleden ook moeite mee gehad, toen door Univé gedwongen om over te stappen naar CB, zij wilden wel de 19 schadevrije jaren naar privé overzetten. Univé bleef er moeilijk over doen.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Ik had dit eerder vandaag in het verkeerde draadje gepost:



Ik haal mijn Model S P100D morgen van de holding naar privé om de hoge bijtelling te ontlopen. Dat ging nog bijna mis, want ik wilde dat aanvankelijk pas eind juni doen omdat de holding de auto in juni 2018 heeft aangeschaft. Ik dacht dat de hoge bijtelling pas eind juni zou ingaan omdat de auto dan vijf jaar op de zaak staat.

De auto staat echter al sinds half maart 2018 op kenteken (het was een demo die ik met hoge korting kon kopen). Daar sloeg ik geen acht op, maar gisteren belde onverwachts mijn accountant om te waarschuwen dat ik vanaf 1 april al de hoge bijtelling moet gaan betalen, omdat die periode van vijf jaar al begint te lopen vanaf datum eerste inschrijving. Heeft hij me toch zo'n 4k bespaard.

Ik heb een paar maanden geleden van Tesla een inruilbod van 27,5k ontvangen. Die ga ik hanteren als verkoopprijs aan privé, dan is zo'n laag bod toch nog ergens goed voor. Mocht de belastingdienst vragen stellen, dan kan ik de prijs met dat inruilaanbod onderbouwen. De accountant verwacht geen problemen.

Ik heb inmiddels de verzekering geregeld. Ik wil nog wel all-risk dekking de komende 2-3 jaar omdat de dagwaarde nog op 48k zit. De holding betaalde bij Carmeleon €1900 per jaar. In privé zou dat maar liefst €2600 worden, vertelden ze me. Dus na wat rondwinkelen ben ik bij Univé uitgekomen voor €1800 per jaar. Dat is nog te overzien. Het verschil tussen all-risk en WA was maar €400 per jaar.

Ook nog snel een nieuwe set banden geregeld. Die zijn over een paar maanden aan vervanging toe, dus prettig om die aanschaf nog via de BV te kunnen laten lopen.

Hoe heb je dat inruilbod aangevraagd bij Tesla?
 
Ik heb wat problemen met de acceptatie van de verzekering van de Model S die ik begin april heb overgeheveld van zakelijk naar privé. Ik heb weliswaar veel schadevrije jaren opgebouwd, maar omdat ik al ruim 10 jaar alleen maar zakelijk heb gereden staan die jaren bij Roy-data op naam van mijn personal holding en gelden ze dus niet voor de nieuwe verzekering in privé. De vele schadevrije jaren die ik voor die tijd al in privé had opgebouwd zijn vervallen. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? De enige oplossing die ik op dit moment kan bedenken is de auto op naam van mijn vrouw zetten.
Ik heb een garagebedrijf en heb al mijn privéauto's jarenlang in mijn garageverzekering gehad, ondanks 20 jaar geen schade bouw je daar geen schadevrije jaren mee op. Ik heb mijn MY nu privé en ben dus helaas weer met 0 schadevrije jaren begonnen. Toch valt de premie nog mee vind ik met 87 euro per maand.
 
Ik zat zakelijk bij Allianz direct en die hebben een formulier op de site staan waarmee je een verzoek in kunt dienen om de schadevrije jaren over te zetten van de zaak naar een prive persoon.
Heb je toevallig nog een linkje hiervan? Ik zie alleen een formulier om over te dragen naar je (ex)partner op hetzelfde adres. Niet over een verzoek van zakelijk naar privé. Vreemde gang van zaken inderdaad gezien de regelmatige bestuurder altijd gebonden is aan een persoon zelf.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten and watt