Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zelf verkopen - internationaal

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Met de wijziging in de bijtellingsregels verwacht ik vanuit Nederland niet zoveel interesse in een gebruikte model S. In andere Europese landen speelt dit niet, en er zijn daar veel minder vroege (2013/2014) exemplaren verkocht. Als daar dus wordt gezocht naar een betaalbare occasion, komt men snel in Nederland uit.
Het lijkt me dus zinvol om mijn 2013 model S ook Europees aan te bieden op auto websites. Helaas lukt het me niet om daarvoor een goede site te vinden. Op autoscout24 vind ik wel een groot aanbod, maar als ik een advertentie plaats komt die alleen op de NL site. Op Ebay staan vooral auto's uit de US.
Iemand nog tips? Waar kan mijn advertentie uploaden tbv verkoop in andere europese landen?
 
Als de mensen in het buitenland op autoscout24 kijken en daar aanklikken ook andere landen te willen zien, dan kunnen ze ook jouw advertentie nu ook al zien. Helaas werkt autoscout zo.
De mensen die internationaal zoeken naar Tesla’s zoeken meestal al in alle landen, dus geen zorgen.

Je kan hem nog zelf op mobile.de zetten, is gro(o)t(st)e Duitse website voor auto’s.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dank. Inmiddels ook op Mobile.de gezet.
Bij autoscout zou ik dan eigenlijk een Engelse tekst moeten gebruiken. Misschien nog maar een keer plaatsen, ook in het Engels.
Ik denk dat je in Duitsland niet een auto ex btw moet adverteren. Voor hetzelfde geld gooit mobile heb er weer af.
Let op als je een buitenlandse koper krijgt dat je goed zijn btw nr controleert voordat je hem netto aan hem gaat leveren, en dat de betaling van hem ook vanaf de bedrijfsrekening komt. Anders kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Je weet dat er op mobile een dec 2014 S 85 op staat voor 37 ex met autopilot en dezelfde km stand?
 
  • Informative
Reactions: HWS
Met de wijziging in de bijtellingsregels verwacht ik vanuit Nederland niet zoveel interesse in een gebruikte model S. In andere Europese landen speelt dit niet, en er zijn daar veel minder vroege (2013/2014) exemplaren verkocht. Als daar dus wordt gezocht naar een betaalbare occasion, komt men snel in Nederland uit.
Het lijkt me dus zinvol om mijn 2013 model S ook Europees aan te bieden op auto websites. Helaas lukt het me niet om daarvoor een goede site te vinden. Op autoscout24 vind ik wel een groot aanbod, maar als ik een advertentie plaats komt die alleen op de NL site. Op Ebay staan vooral auto's uit de US.
Iemand nog tips? Waar kan mijn advertentie uploaden tbv verkoop in andere europese landen?
Ik zou je auto via Verhoeks Exclusief te Barneveld aanbieden. Zij exporteren enorm veel. Je betaald een stukje provisie maar daar ben je dan wel geheel mee ontzorgd. Ik heb zelf 2 auto's via hen verkocht tegen een uitstekende prijs. Ook vele (hier goed bekende) forum leden hebben hun auto via Verhoeks verkocht.
 
Ik denk dat je in Duitsland niet een auto ex btw moet adverteren. Voor hetzelfde geld gooit mobile heb er weer af.
Let op als je een buitenlandse koper krijgt dat je goed zijn btw nr controleert voordat je hem netto aan hem gaat leveren, en dat de betaling van hem ook vanaf de bedrijfsrekening komt. Anders kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Je weet dat er op mobile een dec 2014 S 85 op staat voor 37 ex met autopilot en dezelfde km stand?
Ik zie daar heel veel auto's (uit het buitenland) ex BTW te koop staan. Grote kans dat een handelaar zo'n auto koopt, en dan bereken ik ook geen BTW.
En nee, ik heb niet bekeken wat er verder allemaal te koop staat. In mijn prijs zit ook wel wat ruimte, en hangt natuurlijk van allerlei omstandigheden af (locatie, staat, details etc).
 
Ik zie daar heel veel auto's (uit het buitenland) ex BTW te koop staan. Grote kans dat een handelaar zo'n auto koopt, en dan bereken ik ook geen BTW.

Het probleem is dat jij dan een risico loopt dat de BTW uiteindelijk op jou verhaald wordt wanneer de handelaar of zijn koper geen BTW afdraagt.

Ik zou het daarom doen zoals Daimler deed toen ik onze B electric drive invoerde uit Dld: meewerking verlenen aan verkoop ex. BTW, maar het BTW-bedrag als deposit aanhouden. Waarna het aan mij was om te bewijzen dat ik de auto op naam en kenteken had gezet in NL, daarover BTW had betaald, mijn bedrijf ingeschreven staat bij KvK en beschikt over een geldig BTW-nummer. Die laatste check zou ik sowieso doen bij interesse van Duitse handelaren (google: VAT-Uberprufung)
 
Ik zie daar heel veel auto's (uit het buitenland) ex BTW te koop staan. Grote kans dat een handelaar zo'n auto koopt, en dan bereken ik ook geen BTW.
En nee, ik heb niet bekeken wat er verder allemaal te koop staat. In mijn prijs zit ook wel wat ruimte, en hangt natuurlijk van allerlei omstandigheden af (locatie, staat, details etc).
Dus je ziet daar veel auto’s ex btw te koop staan (ik niet overigens) maar je hebt niet bekeken wat er allemaal te koop staat. Dat lijkt me tegenstrijdig.

Het was alleen tip, adverteer zoals je wil maar de Duitsers gaan wat anders om met regelgeving dan anderen.
 
Het probleem is dat jij dan een risico loopt dat de BTW uiteindelijk op jou verhaald wordt wanneer de handelaar of zijn koper geen BTW afdraagt.

Ik zou het daarom doen zoals Daimler deed toen ik onze B electric drive invoerde uit Dld: meewerking verlenen aan verkoop ex. BTW, maar het BTW-bedrag als deposit aanhouden. Waarna het aan mij was om te bewijzen dat ik de auto op naam en kenteken had gezet in NL, daarover BTW had betaald, mijn bedrijf ingeschreven staat bij KvK en beschikt over een geldig BTW-nummer. Die laatste check zou ik sowieso doen bij interesse van Duitse handelaren (google: VAT-Uberprufung)
Prima systeem, zo doen ze het veel in Duitsland, btw als borg, als je bewijs stuurt dat de auto in jouw land op kenteken staat, wordt deze terug gestuurd. Varianten hierop zijn vrachtbrief dat de auto in NL is aangekomen etc.
Echt spannend wordt het met kopers uit andere landen dan Duitsland, zoals Polen, Estland en Italië.

Indien je als ondernemer je best hebt gedaan, en gecontroleerd hebt of de koper echt bestaat als bedrijf, btw plichtige is etc. dan is het wel een lastig verhaal voor de inner van de BTW om te bewijzen dat je moedwillig hebt meegewerkt en dus de BTW bij jou te claimen is. Dus kopieën van alles bewaren.
 
Ik zie veel goede berichten over Verhoeks Exclusief. Mijn P85+ heeft 2 kleine schades maar ook naast full options de verbeterde drive train (dikkere stang), middenconsolle, achter console, 4G/LTE upgrade, CCS aanpassing, extra set velgen met winterbanden, ook 21” turbine, scherm en unit achter stuurwiel vervangen met verbeterde versie, 118.000 km en uiteraard life long free supercharging...

Ik heb de indruk dat bij anderen hier minder waarde aan wordt toegekend

Edit:
- oeps - verkeerde draadje... zie de titel nu pas goed....
 
Last edited: