Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zonder elke avond thuisladen

This site may earn commission on affiliate links.
Top! Dit zijn de voorbeelden waarnaar ik opzoek ben! Deze zijn heel moeilijk in te schatten wanneer je geen ervaring hebt met de wagen.
Is dit gebaseerd op een gemiddeld verbruik (volgens ABRP 170 WH/Km) en bij normale snelheden (rond de 120) of ben je uitgegaan van 100km/u?
Ik veronderstel dat dit berekend is in de zomer en dat het in de winter toch snel wat minder is?

Heb de wagen nog maar een week, dus is met de huidige temperaturen van de kust naar Gent en terug.
Naar het werk rij ik 15 km aan gemiddeld 75 km/u, 10 aan 95 km/u en 40 aan 125 km/u.
Dat kost mij bij de huidige temperaturen 18% van de batterij voor de volledige rit.
Op dit moment zou ik dus met 80% in principe 2x h/t kunnen en nog 8% over hebben.
Dan heb ik 260km gedaan. Lijkt mij zeker acceptabel qua 72% verbruik.
Komt op een 370 à 380 km voor 100% met toch wel merendeel snelwegkilometers aan 125 km/u.
Misschien ook interessant om weten: temperatuur staat steeds op 20 of 21.
 
Dag iedereen

Wanneer ik dit simuleer met ABRP, zegt ie al dat ik het niet red zonder 10 min aan een supercharger te hangen (bij droog wegdek, 20 graden en 170WH/km, wat wrs hoger kan liggen in werkelijkheid)

Of kan ik voor zo een situatie wel naar 100% laden? (want ik las dat het niet goed is voor de batterij om dit vaak te doen)

Het verbruik zal hoger liggen aangezien bv. sentry en klimaatregeling op afstand niet inbegrepen zijn in het verbruik. Ik laat mijn wagen steeds voorverwarmen in de winter en afkoelen in de zomer omwille van het comfort. Eens die mogelijkheden er zijn, zou het zonde zijn om ze niet te gebruiken.

Ga je de sentry laten aanstaan bij jouw vriendin of staat de wagen daar op een veilige plaats ? Na 2 nachten kan dit het verschil zijn tussen net wel of net niet toekomen zonder bij te laden, zeker in de winter en indien de wagen ‘s nachts buiten staat.

Maar zou je het zo erg vinden om gemiddeld 1 keer per week een kwartiertje aan een SUC bij te laden terwijl je een koffie drinkt (en ondertussen eventueel online werkt) ? Persoonlijk vind ik juist dat dit ons helpt om te onthaasten.

En vooral, zoals @ramonneke vermeldt, probeer steeds te laden terwijl je ergens geparkeerd staat. Meer en meer parkings hebben nu laadpalen die je kan gebruiken tijdens het winkelen. Of kies een restaurant met een destination charger. En op jouw werk zijn er slechts 2 laadpalen, maar misschien zijn er gewone stopcontacten waar je gebruik kan van maken.

In ieder geval, het “tijdsverlies” door af en toe eens bij te laden aan een SUC zal snel goedgemaakt worden door het rijplezier van een M3 LR AWD. :)
 
Ik rij dagelijks 200km (100km heen en 100km terug) waarvan 160 km autosnelweg. Mijn winterverbruik ligt rond de 22à23kW en zomerverbruik rond de 18à19kW. In de Winter mag ik dus rekenen op een 30% batterij per 100km. Als ik dus oplaad tot 90% kan ik ongeveer 250km rijden zonder range-problemen. Ik rij met deze wagen zoals mijn vorige wagen: autosnelweg is af en toe eens doortrekken en niet tuffen onder de 120km/u maar eerder meer. Ook optrekken op secundaire wegen zit er zeker wel eens tussen ;-) Als je dus voorheen een vlotte rijder was en je wilt hier niet aan inboeten, moet je toch rekenen op deze verbruiken, niks aan te doen. Voor mij maakt dit niet uit: ik kan opladen op het werk en ook bij mij thuis. Misschien nog te vermelden: mijn gemiddeld verbruik zit zo momenteel rond de 20Wh/km over 24000 km. In de winter is dit dus 1x per dag tot 90% laden, in de zomer kan je zo soms eens een dag niet laden of slechts gedeeltelijk laden.
 
Als het gaat om af en toe 10 minuten aan de supercharger staan, dan valt het allemaal erg mee lijkt me. Helemaal gezien een tankbeurt ook iets van 5-10 minuten kost. Dat zal het verschil niet maken voor je. Ik denk dat je er prima aan kan wennen. Velen zijn je al voorgegaan. Zoals anderen al aangaven zijn er ook tesla eigenaren die niet eens thuis kunnen laden, i.v.m. wonen in een appartement oid. Kan je bij jouw vriendin niet een wandcontactdoos plaatsen om het jezelf nog gemakkelijker te maken?
 
Super bedankt voor de vele reacties

Als ik het op chargemap bekijk zie je het volgende
upload_2020-4-11_0-55-17.png


Voorlopig niet echt iets in de buurt (komt misschien nog)
 
Super bedankt voor de vele reacties

Als ik het op chargemap bekijk zie je het volgende
View attachment 531280

Voorlopig niet echt iets in de buurt (komt misschien nog)

Geen publiek laden misschien, maar vlakbij je vriendin is wel een Ionity (E40 Wetteren snelwegparking)! De snelste lader momenteel in Europa. 2x zo snel als aan een SuC.
In noodgevallen kan je echt op 10 minuten al zorgen dat je een kwart van je batterij erbij laad. Als je routeplanner zegt 10 minuten aan de pomp bij een SuC, dan zal dat daar maar 5 zijn.
En als je in Brussel werkt, dan ligt het perfect op jou route.
 
Last edited:
Op dit moment zou ik dus met 80% in principe 2x h/t kunnen en nog 8% over hebben.

Gewoon niet doen... Laden wanneer het kan. Je zult maar zien dat er iets tussen door komt en je in de avond even weg moet. Wellicht een spoedje naar het ziekenhuis dan mag je daarna de volgende dag ook nog een SUC stop meteen in plannen.

Voorlopig niet echt iets in de buurt (komt misschien nog)

Dat is jammer maar ik zie geen flats of dergelijk irritant spul en enkel laagbouw met veel losstaand. Moet toch wel mogelijk zijn om met een 25/30m verlengsnoer gewoon op 1 fase met 10A of 13A te laden? Uit je verhaal begrijp ik dat het niet noodzakelijk is helemaal terug naar 90% te laden.
 
Inderdaad, verlengsnoer van 30 meter in de frunk tezamen met de mobile charger en je kan aan elk stopcontact laden. Met de 13A die de mobile charger trekt ga je ook geen zekeringen doen springen.

En als dat niet lukt, is Ionity in Wetteren inderdaad ideaal op de route naar Brussel. Ietsje verder heb je Aalst maar dat is niet zo makkelijk te bereiken als de Ionity.
 
  • Like
Reactions: Doedelefloeps
super bedankt allemaal. Ik ga het nog eens allemaal goed moeten bekijken.

Een extra vraagje voor de Model 3 LR AWD Aero 18" eigenaars: wat is het gemiddeld bereik dat jullie halen? Uiteraard haal je de WLTP waardes niet maar wat kan ik verwachten? Ik heb er al wat dnigen over gelezen maar ze verschillen allemaal wel heel hard.
Ik weet dat het van je rijgedrag afhangt maar ben benieuwd naar het verbruik bij de aangegven snelheden, dus niet 20km/u onder de max snelheid op de autostrade hier in België bv.
Of kan iemand me wijzen naar een al bestaand topic over deze vraag. Er zijn er veel op dit forum maar vind niet direct wat ik zoek
 
We zijn vier jaar geleden met onze MS85D naar Umbrie op vakante geweest in de bergen, geen laadpaal te bekennen maar gewoon stekker van de airco er uit en met verlengsnoer elke dag van 5 uur 's middags tot de volgende ochtend bijladen, 7km/uur. Ging prima.
Kan je bij je vriendin niet vanuit schuurtje of slaapkamerraam bijladen?
 
Super bedankt voor de vele reacties

Als ik het op chargemap bekijk zie je het volgende
View attachment 531280

Voorlopig niet echt iets in de buurt (komt misschien nog)

Amai,

Precies in het midden van niks. Hoe vind je daar een vriendin? :)

Ook met Shell recharge niks te vinden, behalve in een grote circel om je vriendin.

Screenshot_20200411-193158.png


Maar na 200.000 zorgeloze Tesla kilometers zonder thuis laden kan ik je toch het volgende melden:
Stroom is overal.
 
  • Like
Reactions: Doedelefloeps
super bedankt allemaal. Ik ga het nog eens allemaal goed moeten bekijken.

Een extra vraagje voor de Model 3 LR AWD Aero 18" eigenaars: wat is het gemiddeld bereik dat jullie halen? Uiteraard haal je de WLTP waardes niet maar wat kan ik verwachten? Ik heb er al wat dnigen over gelezen maar ze verschillen allemaal wel heel hard.
Ik weet dat het van je rijgedrag afhangt maar ben benieuwd naar het verbruik bij de aangegven snelheden, dus niet 20km/u onder de max snelheid op de autostrade hier in België bv.
Of kan iemand me wijzen naar een al bestaand topic over deze vraag. Er zijn er veel op dit forum maar vind niet direct wat ik zoek

Ik heb deze versie en in de winter rijd ik met de aero velgen 300-350km, met steeds min. 10% SOC resterend en een sportieve rijstijl, indien ik vooral lange stukken rijd. Op de korte trips zou ik dat bereik niet halen, maar dat is vooral omdat ik de wagen steeds voorverwarm en dan absoluut geen rekening houd met het verbruik. Mijn wagen staat ‘s nachts wel steeds binnen in een garage waardoor de batterij geen last heeft van de koude winter nachten.
 
Hier ook LR AWD, haal over 20.000 km nu gemiddeld 218 Wh/km. Effectief bereik (90-10% is dan 275 km. Dit is ex Sentry mode ( 5% per avond/nacht. Rijd vooral snelweg, en dan waar het kan snelheid + 20 ( maar ook veel woon-werk waar ik Max 110 haal. ). Alles binnen 250 km retour laadpaal-laadpaal zou ik zeggen doen, er boven wordt van je gaspedaal af.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
En houd er rekening mee dat volladen op je vriendin haar stopcontact qua kosten toch wel snel oploopt. 12 uren x 3 kW x €,20 is toch 7,20 per keer. Stel dat je dat 2x per week doet is toch €60 per maand extra op de energierekening.

ter illustratie: wij verbruiken met 2 personen ongeveer 75kwh per maand (zonder laden auto) aan stroom. Een tesla laadt ongeveer 2 weken aan huisstroom op in 1 nacht.
 
Last edited:
En houd er rekening mee dat volladen op je vriendin haar stopcontact qua kosten toch wel snel oploopt. 12 uren x 3 kW x €,20 is toch 7,20 per keer. Stel dat je dat 2x per week doet is toch €60 per maand extra op de energierekening.

ter illustratie: wij verbruiken met 2 personen ongeveer 75kwh per maand (zonder laden auto) aan stroom. Een tesla laadt ongeveer 2 weken aan huisstroom op in 1 nacht.

En hoeveel zou je kwijt zijn aan benzine?
Snap niet dat je de kostprijs van elektriciteit als punt oprakelt
 
En houd er rekening mee dat volladen op je vriendin haar stopcontact qua kosten toch wel snel oploopt. 12 uren x 3 kW x €,20 is toch 7,20 per keer. Stel dat je dat 2x per week doet is toch €60 per maand extra op de energierekening.

ter illustratie: wij verbruiken met 2 personen ongeveer 75kwh per maand (zonder laden auto) aan stroom. Een tesla laadt ongeveer 2 weken aan huisstroom op in 1 nacht.

Goedkoper kun je bijna niet rijden zou ik zeggen. Thuis laden, of je dit nu via “het stopcontact” doet of met een vaste laadpaal is volgens mij nog altijd het voordeligst. Superchargen via Tesla is ietsje duurder, maar scheelt vwb kosten niet heel veel. en publiek laden is net weer een ietsje duurder. Laden is nog altijd heel veel goedkoper dan tanken bij de pomp zoals vroeger. Laadkosten zouden dan ook geen punt hoeven te zijn.
 
Dag iedereen

ik zou graag een discussie opwerpen.

Ik heb de mogelijkheid een tesla model 3 Long Rang AWD aero te krijgen van het werk. Ik zou hier graag op ingaan maar ik vraag me af of mijn 'profiel' hiertoe in aanmerking komt en zonder de wagen te bezitten vind ik dit moeilijk te achterhalen.
Daarom de vraag naar de kenners ;)

Ik rij voor mijn werk gemiddeld 150km per dag.
Thuis kan ik aan ongeveer 30km/uur laden. Normaal lijkt me dit dus geen enkel probleem.

Bij mijn vriendin kan ik echter niet laden en soms ga ik na mijn werk naar daar voor de nacht. Dit wil dus zeggen dat ik een nacht niet kan opladen (eventueel 2 nachten). Van mijn vriendin naar het werk en terug is het wel slechts 100km per dag.

Als ik het rekensommetje maak en dus reken dat ik 2 nachten op rij bij mijn vriendin zou slapen kom ik op 350 km wat perfect haalbaar zou moeten zijn denk ik?
Wanneer ik dit simuleer met ABRP, zegt ie al dat ik het niet red zonder 10 min aan een supercharger te hangen (bij droog wegdek, 20 graden en 170WH/km, wat wrs hoger kan liggen in werkelijkheid)

Of kan ik voor zo een situatie wel naar 100% laden? (want ik las dat het niet goed is voor de batterij om dit vaak te doen)

Hopelijk helpt jullie ervaring om in te schatten of het met mijn profiel zou lukken voor de Tesla te gaan, zonder al te veel tijdverlies aan superchargers

Bedankt bij voorbaad
Hebben ze in Merelbeke al stopcontacten? Als dat het geval is, dan zou ik gewoon voor de Tesla gaan. Mocht dat niet zo zijn... Dan.... Zou ik gewoon voor de Tesla gaan.

M.a.w. overal zijn stopcontacten. En je kan prima laden aan een gewoon stopcontact. Ik heb maanden gewoon thuis geladen op een 1 fase stopcontact. 1 fase laden met 10 a 13 A. En de auto staat er al snel 8 uur of langer. Dan zit er snel weer een kleine 20kWh in de accu er bij, oftewel genoeg voor 100 a 120 km bij gewoon snelweg gebruik.
 
En houd er rekening mee dat volladen op je vriendin haar stopcontact qua kosten toch wel snel oploopt. 12 uren x 3 kW x €,20 is toch 7,20 per keer. Stel dat je dat 2x per week doet is toch €60 per maand extra op de energierekening.
Als de benodigde stroom door de werkgever wordt betaald dan heb je een punt. De vriendin draait op voor de kosten ipv de werkgever. Om de vriendin schadeloos te stellen dien je dan iets te verzinnen. Betaald de werkgever niet dan is dit iets in de relatie om rekening mee te houden.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ja exact, heb dezelfde situatie bij mijn schoonouders waar we geregeld een weekend op bezoek gaan.Hij staat daar aan het gewone stopcontact (gelukkig hebben ze wel zonnepanelen die overdag >3500 watt genereren als het zonnig is). Het is meer dat je niet voor verrassingen komt te staan met een bij te betalen bedrag van 700 (12x60) euro op jaarafrekening van de energiekosten. Het was in hun maandelijkse verbruiksmail van Nuon duidelijk te zien wanneer wij langs waren geweest ;). En neem een voldoende dik verlengsnoer bv via Kalle das Kabel. Ik gebruik zelf deze:
Verlängerungskabel KALLE Classic EXTREME, 22,34 €

Mocht je bij je vriendin altijd kunnen laden, dan voorzie ik ook geen problemen
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Bij de vriendin laden is niet mogelijk om verschillende redenen: geen vaste parkeerplaats voor het huis en moeilijk qua budget aangezien ze het huis deelt met andere en bijgevolg de energiefactuur ook ;)

Geen publiek laden misschien, maar vlakbij je vriendin is wel een Ionity (E40 Wetteren snelwegparking)! De snelste lader momenteel in Europa. 2x zo snel als aan een SuC.
In noodgevallen kan je echt op 10 minuten al zorgen dat je een kwart van je batterij erbij laad. Als je routeplanner zegt 10 minuten aan de pomp bij een SuC, dan zal dat daar maar 5 zijn.
En als je in Brussel werkt, dan ligt het perfect op jou route.
Jammer genoeg is Brussel niet de richting dat ik uitmoet. Als ik het goed zie zijn deze chargers op een autosnelwegparking. Dit zou willen zeggen dat ik er in Wetteren op moet, bijladen aan de ionity charger, tot Erpe-Mere, terug naar Gent. Dat is al een serieuze omweg om beetje te laden natuurlijk ;)
Maar wel goede tip voor wanneer er eens naar Brussel gegaan moet worden

Ik heb deze versie en in de winter rijd ik met de aero velgen 300-350km, met steeds min. 10% SOC resterend en een sportieve rijstijl, indien ik vooral lange stukken rijd. Op de korte trips zou ik dat bereik niet halen, maar dat is vooral omdat ik de wagen steeds voorverwarm en dan absoluut geen rekening houd met het verbruik. Mijn wagen staat ‘s nachts wel steeds binnen in een garage waardoor de batterij geen last heeft van de koude winter nachten.

Hier zal hij altijd buiten staan dus ik vermoed dat ik er wel nog een aantal km's af moet doen in dat geval



Ik vind het echt een moeilijke keuze. Wanneer ik jullie hoor, zou er geen probleem mogen zijn. Maar het is zo moeilijk in te schatten wat een 'normaal' verbruik is. ik lees op dit forum dingen tussen 130 Wh/km tot 280 Wh/km. Ik begrijp dat dit afhangt van snelheid op de autosnelweg en temperatuur en dergelijke. Maar dit maakt het zo moeilijk om deze dingen in te schatten.

In ieder geval: iedereen al bedankt voor de vele antwoorden