Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
Is gewoon een rebranded Panasonic, exclusief voor Tesla geproduceerd in Buffalo maar dat is het dan ook. Dat de uitleg op de website vooral focust op de montage en de belangrijkste specificaties onvermeld laat, zegt genoeg. Overigens, dat montagesysteem heeft SolarCity indertijd een bedrijfje voor opgekocht maar het is, naar ik begreep, vooral relevant voor Amerikaanse daken...
 
Misschien worden de EU panelen geproduceerd volgens strengere milieunormen dan in China? Misschien zijn de arbeidsvoorwaarden duurzamer dan in China? Misschien moeten de EU panelen minder ver getransporteerd worden? Ik vind dat de milieubelasting van productie en transport van onze groene investeringen nog te vaak vergeten wordt. Een beetje zoals die enorme Pelletcentrale die ze gingen bouwen in Genk, lekker groen vond men, maar die dingen komen natuurlijk niet met de wind uit Finland hierheen gevlogen en er moeten toch ook bomen voor gerooid worden. Met zonnepanelen uit China is het toch ook zo?
 
  • Like
Reactions: Hayden and Phil_BE
Misschien worden de EU panelen geproduceerd volgens strengere milieunormen dan in China? Misschien zijn de arbeidsvoorwaarden duurzamer dan in China? Misschien moeten de EU panelen minder ver getransporteerd worden? Ik vind dat de milieubelasting van productie en transport van onze groene investeringen nog te vaak vergeten wordt. Een beetje zoals die enorme Pelletcentrale die ze gingen bouwen in Genk, lekker groen vond men, maar die dingen komen natuurlijk niet met de wind uit Finland hierheen gevlogen en er moeten toch ook bomen voor gerooid worden. Met zonnepanelen uit China is het toch ook zo?

inderdaad transport is veel te goedkoop en daar zijn we allemaal schuldig aan wie koopt nooit iets online ?
 
Misschien worden de EU panelen geproduceerd volgens strengere milieunormen dan in China? Misschien zijn de arbeidsvoorwaarden duurzamer dan in China? Misschien moeten de EU panelen minder ver getransporteerd worden? Ik vind dat de milieubelasting van productie en transport van onze groene investeringen nog te vaak vergeten wordt. Een beetje zoals die enorme Pelletcentrale die ze gingen bouwen in Genk, lekker groen vond men, maar die dingen komen natuurlijk niet met de wind uit Finland hierheen gevlogen en er moeten toch ook bomen voor gerooid worden. Met zonnepanelen uit China is het toch ook zo?
Ik ben het ten dele wel eens met je.
Volgens mij worden de panelen binnen de EU voornamelijk in Zuid Europa gefabriceerd. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over het navolgen van regelgeving in Zuid Europa.
Ik vind het zelf lastig om het plaatje compleet te maken. Zonnepanelen uit de EU volgens mij flink wat duurder dan bijvoorbeeld LG of Panasonic panelen. De vraag is dan, als ik 10.000 uit te geven heb aan zonnepanelen, is het (ten aanzien van het milieu, cradle-to-cradle) dan efficiënter om de duurdere panelen uit de EU aan te schaffen en minder op te wekken. Of juist meer van de goedkopere panelen (die vanwege transport meer belasting hebben voor het milieu) maar doordat ik meer panelen kan aanschaffen daardoor meer duurzame energie opwekken? Ik vind dat in een dergelijke analyse niet enkel 2 producten naast elkaar moeten worden gezet, maar de milieuopbrengsten voor de gedane investering moet worden bekeken.
 
Het is heel simpel. Tesla wil straks als je een auto koopt, de mogelijkheid bieden om in één pakket ook zonnestroom, energieopslag en laadmogelijkheid te kopen/leasen of whatever.
Simpel met één transactie, één verkoper (al dan niet online).
Daar zijn ze eerlijk in en uiteindelijk is het voor de consument gunstiger. Als je alle vier koopt bij één leverancier hoeven niet alle vier de transacties op zichzelf winstgevend te zijn. Door de grote schaal, het in huis hebben van zowel productie als plaatsing, zal het tegen best een redelijke prijs kunnen. En de zonnepanelen op zich hoeven niet zo spectaculair anders te zijn, al zullen het best goede zijn, want het bijzondere zit in de package deal. (Met straks ook verzekering, onderhoud aan huis en bij nieuwbouw of renovatie solar roof). Het zijn allemaal puzzelstukjes.