Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
wie koopt nooit iets online ?
Wat is mis met online? Vroeger reed elk gezin uit elke straat voor elke boodschap met de wagen naar de winkel. Nu rijdt de winkel met 1 (bestel-)wagen naar een gans dorp. Reken maar uit wat dat kan schelen aan wagens op de weg, parkeerplaatsen, verwarmde supermarkten, just in time leveringen van kleine vrachtwagens naar alle supermarkten ipv volle containers naar centrale distributiemagazijnen. Als post.nl bij ons komt leveren ben ik nooit de enige in onze toch wel kleine straat. We zitten in een overgangstijdperk waar beide systemen nog naast elkaar bestaan en dat gaat met aanpassingspijnen gepaard. Op de lange termijn is beleverd worden de leanste en milieuvriendelijkste oplossing. Een van die pijnen is de tewerkstelling in de retail. Maar moesten we vroeger tewerkstelling voor vooruitgang gekozen, dan zaten we nu nog steeds met een zesdagenweek. Op naar de 4 dagenweek.
Het valt bij mij op dat ik een aantal winkels al lang niet meer bezocht heb. Ik mis hun parkeerproblemen en rijen aan de kassa totaal niet.
 
  • Like
Reactions: HerrJones and BartJ
dat werkt uitstekend, liggen er nu sinds mid 2014 op dak. 2 opstellingen, 18 stuk plat op dak en 6 aan gevel en 1 op standaard.

zie hier de resultaten, per paneel zie je wat ze opbrengen. Erg tevreden en blij mee. SolarEdge
Wow, ruim 50 kWh vandaag, netjes!

5 mei (vrijdag) zat je rond 14 kWh. Weet je misschien nog wat voor soort dag dat was qua lichtopbrengst/bewolking, vergeleken met vandaag (ik niet)?

Overwogen om er 1 of 2 PowerWalls aan toe te voegen?
 
Last edited:
Bij introductie werd aangegeven dat de dakpannen een vergelijkbare prijs zouden hebben als gewone dakpannen. Ik zie dat 150 M2 aan dakpannen ongeveer 50 k kost. Ondanks dat dat scherper is dan vergelijkbare alternatieven. Echter voor 150 m2 aan dakpannen betaal je schat ik niet meer dan 10k. Voor 20k flink wat panelen er op en dan vermoed ik dat je zelfs een hogere opbrengst hebt.

Ik hoop dat ik het verkeer blijkt te hebben, maar de prijs lijkt fors.
 
Wat is mis met online? Vroeger reed elk gezin uit elke straat voor elke boodschap met de wagen naar de winkel. Nu rijdt de winkel met 1 (bestel-)wagen naar een gans dorp. Reken maar uit wat dat kan schelen aan wagens op de weg, parkeerplaatsen, verwarmde supermarkten, just in time leveringen van kleine vrachtwagens naar alle supermarkten ipv volle containers naar centrale distributiemagazijnen. Als post.nl bij ons komt leveren ben ik nooit de enige in onze toch wel kleine straat. We zitten in een overgangstijdperk waar beide systemen nog naast elkaar bestaan en dat gaat met aanpassingspijnen gepaard. Op de lange termijn is beleverd worden de leanste en milieuvriendelijkste oplossing. Een van die pijnen is de tewerkstelling in de retail. Maar moesten we vroeger tewerkstelling voor vooruitgang gekozen, dan zaten we nu nog steeds met een zesdagenweek. Op naar de 4 dagenweek.
Het valt bij mij op dat ik een aantal winkels al lang niet meer bezocht heb. Ik mis hun parkeerproblemen en rijen aan de kassa totaal niet.


punt is van waar komt dat online van uit heel europa/wereld toch ? Transport is gewoon erg goedkoop.
 
Gelijk maar even een reservering gemaakt. Heb een 'verbouwing' in de planning staan dat een vrijwel volledig nieuw huis oplevert (met heel veel dak)
Zou mooi zijn als de timing zo is dat er dan gelijk Tesla Tiles op kunnen. (mits fatsoenlijk geprijsd)
 
De Tesla solar roof dakpannen zijn flink aan de prijs. Tesla rekent 42 US dollar per square foot. Betekent 9 pannen in een m2.
1 m2 Tesla pannen kosten dus 378 USD. Een normaal zonnepaneel van 275 Wp kost rond 240 euro. Die is dan wel 1.60 m2.
1.60 m2 Tesla solar pannen kost 605 USD. Met koerscorrectie naar euro kosten de Tesla pannen 556 euro per 1,6 m2
Dat is 2,3 maal zo duur als gewone topklasse zonnepanelen.
Tsja, dat wordt een lastige businesscase.
 
14 panelen solaredge vandaag ;-)
 

Attachments

  • Screenshot_20170510-233928.png
    Screenshot_20170510-233928.png
    93.4 KB · Views: 71
  • Like
Reactions: HerrJones
De Tesla solar roof dakpannen zijn flink aan de prijs. Tesla rekent 42 US dollar per square foot. Betekent 9 pannen in een m2.
1 m2 Tesla pannen kosten dus 378 USD. Een normaal zonnepaneel van 275 Wp kost rond 240 euro. Die is dan wel 1.60 m2.
1.60 m2 Tesla solar pannen kost 605 USD. Met koerscorrectie naar euro kosten de Tesla pannen 556 euro per 1,6 m2
Dat is 2,3 maal zo duur als gewone topklasse zonnepanelen.
Tsja, dat wordt een lastige businesscase.
Misschien moet hier dan nog wel montagemateriaal en je dakpannen bij meegenomen worden. De dakpannen die dan onder de panelen moeten bedoel ik dan. (in het geval van nieuwbouw dan).
 
  • Helpful
Reactions: Daniel 74
De Tesla solar roof dakpannen zijn flink aan de prijs. Tesla rekent 42 US dollar per square foot. Betekent 9 pannen in een m2.
1 m2 Tesla pannen kosten dus 378 USD. Een normaal zonnepaneel van 275 Wp kost rond 240 euro. Die is dan wel 1.60 m2.
1.60 m2 Tesla solar pannen kost 605 USD. Met koerscorrectie naar euro kosten de Tesla pannen 556 euro per 1,6 m2
Dat is 2,3 maal zo duur als gewone topklasse zonnepanelen.
Tsja, dat wordt een lastige businesscase.
Waar vind je meer specs en prijzen van deze paneektjes? Ik kan het niet goed op de Tesla site vinden.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Misschien moet hier dan nog wel montagemateriaal en je dakpannen bij meegenomen worden. De dakpannen die dan onder de panelen moeten bedoel ik dan. (in het geval van nieuwbouw dan).
De Tesla dakpannen dienen als vervanging van normale dakpannen.
Op een bestaand dak gaan de gewone pannen eraf en komen er Tesla pannen op.
Tesla gaat er van uit dat er 50% Tesla dakpannen met zonnecellen en 50% Tesla dakpannen zonder zonnecellen worden geplaatst.
Dan wordt de prijs wat acceptabeler. Wel is de vraag wat dan de netto opbrengst in vergelijking met normale panelen zal worden.
Ook zaken als omvormers, montage, aanleg van kabels en aanpassingen in de meterkast komen er nog bij. Dat is natuurlijk bij gewone panelen niet anders.
 
Het lastige aan de beschikbare info nu is dat er over all-in prijzen gepraat wordt. Volgens mij incl. verwijderen huidige dakbedekking en installatie nieuwe.
Goedkoop gaat het niet worden ben ik bang, maar voor een echte vergelijking is het helaas nog te vroeg.
Volgens mij is ook nog niet bekend welke zonnecellen er in komen (rendement) en welk percentage van de zichtbare pan bezet wordt door een zonnecel (m2 zonnecel per m2 dak). 1m2 Tesla tiles is zeker minder dan 1m2 pv panelen.

Dus geheel volgens de Tesla traditie in-the-blind een reservering gemaakt. Waarbij ik bij deze laatste de kans wel het hoogst acht dat ik wellicht toch van de koop afzie. Maar als ik het als optie voor mijn huis open wil houden dan moet ik voor in de rij staan.
 
Wow, ruim 50 kWh vandaag, netjes!

5 mei (vrijdag) zat je rond 14 kWh. Weet je misschien nog wat voor soort dag dat was qua lichtopbrengst/bewolking, vergeleken met vandaag (ik niet)?

Overwogen om er 1 of 2 PowerWalls aan toe te voegen?
5 mei kun je hier nakijken als je wilt (bewolkte dag) AB27HIA325 8.125kW (hier kun je ook meer foto's zien).
En powerwall begin ik pas aan als saldering een issue gaat worden. Op mijn bedrijfspand 200 meter van huis heb ik nog 61 panelen, dus ach ik laad straks bij bij de supercharger en anders thuis of op bedrijf. Ben erg tevreden met de BenQ panelen, vraag is of Panasonic dezelfde efficiency bieden. Ik ga me eens inlezen als er meer specs zijn. De uitbreiding thuis zal 10-14 panelen zijn van 330Wp of iets in die orde met een extra SolarEdge omvormer.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Er zijn ook alternatieven in NL. Zep in Urk heeft ook dakpannen met zonnepanelen er in.
Ik vrees ook dat de Tesla panelen erg duur gaan worden, zeker hier. het rekenvoorbeeld gaat uit van een investering van $40.000,- en na 30 jaar heb je dan $3000 verdient.
Ik vind dat niet echt positief.
En daarbij, ik heb nog niets gelezen over rendement, schaduwwerking en dergelijke.. beetje early adopter idee markt nog naar mijn mening. Ik sla over..
 
Je kan er pas echt iets overzeggen op het moment dat de opbrengst bekend is. Misschien heb je wel een totaal opbrengst ter waarde van 40 normale panelen om een voorbeeld te geven tja dan is het een mooie business case. Ik heb de preorder gedaan ervoor mocht tegen die tijd de prijs niet goed bevallen dan cancel ik het alsnog. Dan loop ik 0,1% rente mis over een jaar op die 930 euro.
 
5 mei kun je hier nakijken als je wilt (bewolkte dag) AB27HIA325 8.125kW (hier kun je ook meer foto's zien).
En powerwall begin ik pas aan als saldering een issue gaat worden. Op mijn bedrijfspand 200 meter van huis heb ik nog 61 panelen, dus ach ik laad straks bij bij de supercharger en anders thuis of op bedrijf. Ben erg tevreden met de BenQ panelen, vraag is of Panasonic dezelfde efficiency bieden. Ik ga me eens inlezen als er meer specs zijn. De uitbreiding thuis zal 10-14 panelen zijn van 330Wp of iets in die orde met een extra SolarEdge omvormer.
Dank je.

Lees ik de data goed als ik (via seasonal) concludeer dat je gedurende afgelopen winter 660 kWh / 91 dagen = gemiddeld ruim 7 kWh per dag hebt opgewekt?