Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
Dank je.

Lees ik de data goed als ik (via seasonal) concludeer dat je gedurende afgelopen winter 660 kWh / 91 dagen = gemiddeld ruim 7 kWh per dag hebt opgewekt?
Ja dat kan goed, de panelen liggen op 3 oriëntaties en plat op dak en aan de gevel op steunen doen beiden goed. Goede panelen, en goed inregelen loont wel inderdaad. Per jaar reken ik op 7500 kWh opbrengst. Dat was goed voor 50% huis en 50% Volvo, maar die gaat volgende week de deur uit. (Levering 90D volgende week).
 
Er zijn ook alternatieven in NL. Zep in Urk heeft ook dakpannen met zonnepanelen er in.
Ik vrees ook dat de Tesla panelen erg duur gaan worden, zeker hier. het rekenvoorbeeld gaat uit van een investering van $40.000,- en na 30 jaar heb je dan $3000 verdient.
Ik vind dat niet echt positief.
Ik heb een offerte van ZEP gekregen. Wil ik mijn 13.000 kWh opwekken, dan is de investering in ZEP dakpannen ruim boven de 40 mille excl. btw. De terugverdientijd is boven de 20 jaar. Dat is drie maal zo lang als met normale zonnepanelen.
De Tesla dakpannen lijken maar een fractie goedkoper. Maar omdat er nog helemaal geen specs zijn is het allemaal koffiedik kijken.
De vraag is ook en vooral hoe die glazen dakpannen van Tesla moeten worden bevestigd. Als er compleet nieuwe bevestigingssystemen op het dak moeten komen wordt het een onbetaalbaar verhaal. Ga je helemaal nieuw bouwen of moet je dak sowieso grondig gerenoveerd worden, dan kan het mogelijk wel haalbaar worden.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Dat ziet er idd mooi uit. Ben wel benieuwd wat dat allemaal kost..
Al die mooie dingen kosten een vermogen. Ik zou toch eerst de betaalbaarder alternatieven bekijken. Allereerst gewoon zonnepanelen op je eigen dak plaatsen. Lukt dat niet of wil je dat niet, kijk dan naar een initiatief om zonnepanelen middels een coöperatie op het dak van een burenschuur te plaatsen. Dat is in vele gevallen goedkoper dan een - klein - systeem op eigen dak.
Deze zogenaamde postcoderegeling geeft de deelnemers tot maximaal 10.000 kWh de volledige energiebelasting van 12,2 cent per kWh terug. Is er geen postcoderegeling in jouw gebied actief, dan kun je mogelijk samen met een landbouwer investeren in een zonnesysteem op een schuurdak. Deze initiatieven geven recht op een SDE+ bijdrage en kunnen een aantrekkelijke belegging zijn.
Ik ben met al deze mogelijkheden momenteel bezig.
 
Al die mooie dingen kosten een vermogen. Ik zou toch eerst de betaalbaarder alternatieven bekijken. Allereerst gewoon zonnepanelen op je eigen dak plaatsen. Lukt dat niet of wil je dat niet, kijk dan naar een initiatief om zonnepanelen middels een coöperatie op het dak van een burenschuur te plaatsen. Dat is in vele gevallen goedkoper dan een - klein - systeem op eigen dak.
Deze zogenaamde postcoderegeling geeft de deelnemers tot maximaal 10.000 kWh de volledige energiebelasting van 12,2 cent per kWh terug. Is er geen postcoderegeling in jouw gebied actief, dan kun je mogelijk samen met een landbouwer investeren in een zonnesysteem op een schuurdak. Deze initiatieven geven recht op een SDE+ bijdrage en kunnen een aantrekkelijke belegging zijn.
Ik ben met al deze mogelijkheden momenteel bezig.

Postcoderoosmodel - Naast de teruggave energiebelasting via je energieleverancier ontvang je ook een vergoeding voor de kale stroomopbrengst. Ik heb 38 panelen via dit model liggen op het dak van het lokale zwembad. Was een investering van €297 per paneel (inclusief alle bijkomende kosten, incl plaatsing). Na reservering voor onderhoud en een marginaal bedrag voor administratie is er over het jaar 2016 €38,39 per paneel uitgekeerd. Een rendement van 13,2%. Panelen liggen er in principe 25 jaar (recht van opstal), methodiek is voor 15 jaar door de overheid gegarandeerd en de verwachting is dat de investering zich in pm 7 jaar terugbetaald heeft. Los van het feit dat ik geen 38 panelen eigen dak kwijt kan is dit inderdaad ook lucratiever dan een eigen installatie. Ik ben zelf secretaris in het bestuur van de lokale coöperatie - inmiddels hebben we ruim 700 panelen over 5 lokaties eigen en zoeken we naar volgende daken. De animo om deel te nemen is - vanzelfsprekend - groot.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Heb even snel wat gerekend. Kom op 355m2 dak voor het te renoveren/nieuw te bouwen huis. Dat is dan nog zonder het dak van de garage.

Met 50/50 verdeling wel/niet met zonnecel kom ik dan op rond $100k voor het dak. Hoeveel ik op jaarbasis met 175m2 tesla zondak opwek is een groot vraagteken dus echt veel verder rekenen kan ik nog niet. Verschil met dakpannen is zo'n EUR 75k. Daar kun je vast heel veel pv panelen van kopen.

Het dak zou zo'n 13-14k kWh per jaar moeten opleveren om in 30 jaar de investering terug te verdienen (moeten we het salderen niet verliezen maar dat doen we natuurlijk wel een keer). Op dit moment verbruik ik zo'n 16k kWh per jaar (incl. model S). Dat wordt meer met warmtepomp e.d. in de nieuwe verwarming setup en wellicht een Model 3 erbij.

Wat ik wel gezien heb is dat ik voor dat geld wel 100% pv-ZEP pannen kan leggen. Maar die zijn er maar in 1 'smaak' en is niet echt wat ik zoek.
 
Ik neem aan dat er in de berekeningen van een Tesla dak ook word meegenomen dat je niet ook nog een normale dakbedekking nodig hebt die je wel onder de goedkope PV-panelen mee moet nemen.
Ik kan er op mijn dak helaas niet meer kwijt ivm regelgeving voor Rijksmonumenten. Onze gemeente bied nu ook mogelijkheden via coöperaties aan. Hier word echter gesproken over een ROI van 10 jaar. Tel daar nog een X-percentage bij op as een aanbiedende partij dit zegt en mijn conclusie is dat dit 2x zo duur is dan wat ik nu zelf heb liggen.
Een andere optie die ik misschien heb is de panelen oost-west ipv zuid te plaatsen. Dan kan ik er misschien meer kwijt.
 
  • Love
Reactions: FVO
Ik neem aan dat er in de berekeningen van een Tesla dak ook word meegenomen dat je niet ook nog een normale dakbedekking nodig hebt die je wel onder de goedkope PV-panelen mee moet nemen.
Ik kan er op mijn dak helaas niet meer kwijt ivm regelgeving voor Rijksmonumenten. Onze gemeente bied nu ook mogelijkheden via coöperaties aan. Hier word echter gesproken over een ROI van 10 jaar. Tel daar nog een X-percentage bij op as een aanbiedende partij dit zegt en mijn conclusie is dat dit 2x zo duur is dan wat ik nu zelf heb liggen.
Een andere optie die ik misschien heb is de panelen oost-west ipv zuid te plaatsen. Dan kan ik er misschien meer kwijt.

Als je reguliere panellen indak legt, heb je ook geen pannen nodig. Dan zijn wat damwandprofielen ook voldoende.

Volgens mij is ieder paneel dat een tesla rijder via een cooperatie legt veel te duur. Misschien dat niet iedereen hier ervan op de hoogte is, maar je mag zonnepanelen op een prive woning die je (deels, minimaal 10%) gebruikt voor het opladen van een zakelijke auto, als zakelijk beschouwen. Daarmee mag je deze afschrijven en kan je gebruik maken van een aantal fiscale voordelen. (Ik meen de MIA, KIA).

Daarmee is voor een ZZP-er een ROI van 4 jaar haalbaar en voor de eigenaar van een BV 5 a 6 jaar.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Als er een ROI van 10 jaar wordt genoemd in een postcoderoosproject zit er een partij tussen die de winst afroomt. Wij werken met een Coöperatie zonder winstoogmerk - deelnemers zijn de leden (nu 70) - bestuur wordt gekozen uit de leden. De inspanning die geleverd moet worden voor de initiële fase om een Coöperatie op te zetten en een project te realiseren wordt landelijk goed en professioneel ondersteund (via de landelijke Coöperatie Zon op Nederland - hebben dat inmiddels bij ±50 projecten gedaan). Dat geldt ook voor de jaarlijkse administratie en financiële afhandeling. Als ze eenmaal liggen heb je er verder geen omkijken meer naar -;). Met een lokaal bestuur van nu 5 man/vrouw kijken we met name naar aanvullende mogelijkheden. Mijn verwachting is dat gegeven de prijsontwikkeling de terugverdientijd nog wel verder terug zal gaan dan 7 jaar. Liggig van de panelen is natuurlijk ook een bepalende factor.

Uiteraard is het leggen van panelen op je eigen lokatie de meest voor de hand liggende. Of het ook goedkoper is dan wat wij doen via de Coöperatie betwijfel ik. Daarbij heeft niet iedere Tesla rijder de mogelijkheid tientalen panelen neer te leggen. Dat het "veel te duur is voor een Tesla-rijder" om panelen via postcoderoosmodel coöperatie neer te leggen is - als je het zo algemeen zegt - flauwekul. Jaarlijks 13%, terugverdientijd 7 jaar - hoezo "veel te duur"?
 
Last edited:
  • Helpful
  • Like
Reactions: HWS and Basvdpoel
Heb even snel wat gerekend. Kom op 355m2 dak voor het te renoveren/nieuw te bouwen huis. Dat is dan nog zonder het dak van de garage.

Met 50/50 verdeling wel/niet met zonnecel kom ik dan op rond $100k voor het dak. Hoeveel ik op jaarbasis met 175m2 tesla zondak opwek is een groot vraagteken dus echt veel verder rekenen kan ik nog niet. Verschil met dakpannen is zo'n EUR 75k. Daar kun je vast heel veel pv panelen van kopen.
Het dak zou zo'n 13-14k kWh per jaar moeten opleveren om in 30 jaar de investering terug te verdienen (moeten we het salderen niet verliezen maar dat doen we natuurlijk wel een keer). Op dit moment verbruik ik zo'n 16k kWh per jaar (incl. model S). Dat wordt meer met warmtepomp e.d. in de nieuwe verwarming setup en wellicht een Model 3 erbij.
Wat ik wel gezien heb is dat ik voor dat geld wel 100% pv-ZEP pannen kan leggen. Maar die zijn er maar in 1 'smaak' en is niet echt wat ik zoek.
Ik zoek het in de combinatie van 41 panelen in een postcoderoos initiatief, gecombineerd met 6 gewone panelen op mijn carport. Het resterende benodigde equivalent van 9 standaard panelen kan in de vorm van Tesla of ZEP solar pannen op het dak van de garage worden gerealiseerd. De benodigde 144 solar pannen zijn wel twee keer zo duur als standaard panelen maar de meerprijs van rond 1500 euro is in het gehele project goed te verdedigen.
Hiermee wek ik mijn totale verbruik van 14.500 kWh, inclusief 15.000 km met de Tesla, geheel op.
Ik voorkom hiermee dat het uiterlijk van zowel onze stolpboerderij als de naastliggende garage wordt aangetast.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Kreeg vandaag een telefoontje van een (Engels sprekend) mannetje van Tesla. Dat ik bij de eerste kandidaten voor een dak zat en dat levering ergens in 2018 zal beginnen.
Timing was echter erg slecht, dus had niet echt de rust/concentratie om alle gewenste info te vragen (waar toch nog geen antwoord op wordt gegeven). Zal komende week eens kijken of ik het mannetje (naam heb ik ook niet) zelf terug kan bellen.

Heb wel aangegeven dat ik het dak uiterlijk Q1 moet hebben om in de planning te kunnen passen (if at all)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Als je reguliere panellen indak legt, heb je ook geen pannen nodig. Dan zijn wat damwandprofielen ook voldoende.

Volgens mij is ieder paneel dat een tesla rijder via een cooperatie legt veel te duur. Misschien dat niet iedereen hier ervan op de hoogte is, maar je mag zonnepanelen op een prive woning die je (deels, minimaal 10%) gebruikt voor het opladen van een zakelijke auto, als zakelijk beschouwen. Daarmee mag je deze afschrijven en kan je gebruik maken van een aantal fiscale voordelen. (Ik meen de MIA, KIA).

Daarmee is voor een ZZP-er een ROI van 4 jaar haalbaar en voor de eigenaar van een BV 5 a 6 jaar.

@Pascal-R enig idee of dat fiscale voordeel ook nog te halen is met terug werkendekracht? Zonnepanelen liggen er sinds eind 2015, maar de S staat er pas sinds december 2016....
 
@Pascal-R enig idee of dat fiscale voordeel ook nog te halen is met terug werkendekracht? Zonnepanelen liggen er sinds eind 2015, maar de S staat er pas sinds december 2016....
Durf ik zo niet te zeggen. Ik zou de vraag eens voorleggen aan het RVO. Enerzijds vermoed ik van niet, aangezien de zonnepanelen vooraf zijn aangeschaft. Aan de andere kant gebruik je deze panelen voor het opladen van de auto.
 
Ik twijfel niet meer. Het worden geen Tesla dakpannen, ook geen Nederlandse ZEP dakpannen. Ik ontving een offerte voor een opbrengst van 1600 kWh per jaar. Excl. btw ruim € 9.300,- euro. Er worden bij solar dakpannen niet alleen dakpannen omgewisseld maar er vindt een totale dakrenovatie plaats. 1600 kWh kosten mij momenteel bij Pure Energie € 241,-. Dat betekent een terugverdientijd, voor mij overigens niet heilig, van meer dan 38 jaar. Dan ben ik al riant dood en begraven.
 
  • Like
Reactions: herb_k