Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teslafi, TeslaSpy of...

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag mijn eerste werkdag gehad met de scraperAPI aan. Opnieuw wakker gebleven tijdens sentry mode (zoals verwacht). Nadat ik haar thuis aan de lader heb gehangen viel de BlueDragonFlyer na ongeveer een uurtje na voltooiing laden in slaap. Het viel mij nog wel op dat er wat laad events (Starting, No power, Stopped) geregistreerd waren. Ik sluit niet uit dat deze het eerder in slaap vallen hebben voorkomen.
Dashboard-overview-status.png
 
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat de BeagleBone Black niet de beste oplossing is voor mobiel gebruik in de Tesla. Er zit weliswaar een ingebouwde acculadertje in die als een soort UPS kan fungeren en dat werkt op zich ook goed. Enig probleem is dat er heel af en toe een fout ontstaat die ook niet op te lossen is aangezien die in de gebruikte chipset zit. Los daarvan is het wel een mooi compleet platform waar alles mee kan wat ik wil (USB storage, CANbus, wifi client en wifi AP) maar die haperende UPS/backup functie kan ik niks mee.

Op de site van EVTV staat een mooie oplossing die ook nog eens plug-n-play op de model 3 CANbus aangesloten kan worden en volledig/beter te programmeren is. Ik heb zon setje besteld en ga daarmee verder. Wellicht minder geschikt voor de doorsnee gebruiker met weinig tot geen programmeer ervaring maar ik wil tzt mijn oplossing best beschikbaar stellen als daar behoefte aan is.
Hopelijk heb ik alles op tijd binnen voor de 3SX tour en kan ik al eea laten zien :)
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik wil niet afhankelijk zijn van derden of accountgegevens afgeven en dergelijk vandaar dat ik een eigen oplossing aan te bouwen ben.
Allemaal nog in pre-pre-pre fase maar ik ben bezig met een kleine (Beaglebone) mini-computer die een en ander van de Tesla zichtbaar maakt op het eigen scherm of evt via mobiele telefoon of tablet. Oa videobeelden, CANbus data etc.


Is dat met de beschikbare Linux distributie die te vinden is? Ik heb vandaag eindelijk mijn verloopkabel ontvangen en ik ben niet zo blij om mijn toegang tot mijn auto te geven aan een platform gezien de vele data lekken overal!
 
De Beaglebone heeft wat hardware problemen die niet eenvoudig opgelost kunnen worden dus daar ben ik mee gestopt.
Op dit moment ben ik bezig met OVMS (dat heb ik al eerder gebruikt in een andere toepassing) om dat aan te passen op de Model 3. Het werkt nu in zoverre dat ik via de OVMS app dezelfde informatie heb die ook in de Tesla app beschikbaar is. Het loggen en gebruik van de data is relatief eenvoudig. Om het zichtbaar te krijgen in realtime via de Tesla browser heeft wat meer aandacht nodig :)
 
Ik heb sinds gisteren Teslamate geinstalleerd (thuis op een docker):

adriankumpf/teslamate

Ziet er op het eerste gezicht wel goed uit
Ja ik heb 'm ook iets meer dan een maandje draaien, ben er heel blij mee! Mis alleen vaak de eerste paar minuten van een rit omdat hij maar eens in de 15 minuten ofzo pollt als de auto in slaap is.
Teslamate gebruikt nu de streaming API.

Heb 'm nu ook een weekje draaien, met alle info van Teslafi geïmporteerd.
 
Wat misten jullie in TeslaFi dat jullie met TeslaMate verder zijn gegaan? Mooi dat TeslaMate de data van TeslaFi in kan lezen.
TeslaFi stoorde mij omdat het gebruik van TeslaFi mijn Model X wakker houdt. Daarnaast zit al je data natuurlijk bij een externe partij, maar kan je vrij eenvoudig exporteren. Wat je uit die data haalt, is natuurlijk beperkt tot wat TeslaFi je aanbied.

Met TeslaMate gebruik je de streaming API die gedetailleerder tracking toelaat, zonder dat je auto ervan wakker blijft. De data is dus accurater, zonder een negatief effect op je auto. Je data zit ook in een eigen databank, dus je kan met Grafana of andere tools makkelijk exporteren en statistieken eruit halen.

Een ander element is dat je bij TeslaFi maar 1 auto kan volgen, en moet bijbetalen met een extra account voor een tweede auto. Bij TeslaFi zie je beide auto's.

Je kan TeslaMate vrij eenvoudig installeren op een Raspberry Pi, of op een VPS en adequaat beveiligen. Ik zeg wel vrij eenvoudig want ik ben wel wat thuis in de Linux command line en beheer een paar Wordpress websites en heb m'n handen al vuil gemaakt aan de configuratie van een Apache webserver. Ik had nog geen ervaring met Docker of het instellen van Apache als een reverse proxy, maar er zijn genoeg mensen die me zijn voor gegaan en TeslaMate is een leuke intro in hoe Docker te gebruiken om eenvoudig verschillende softwarepakketten snel en dynamisch geïnstalleerd te krijgen. Ook had ik TeslaMate in eerste instantie op een Raspberry Pi geïnstalleerd, maar staat dat dus nu op mijn VPS te draaien achter een Apache als reverse proxy met SSL en paswoordbeveiliging, dus ik kan er wereldwijd aan als het moet.

Zelf hosten heeft natuurlijk ook wel wat risico's: je hebt in tegenstelling tot TeslaFi geen regelmatige vulnerability scanning op je Raspberry Pi of VPS dus als er gaten in je firewall staan of een service is onveilig, kan men binnen geraken en je Tesla token pikken, of erger je accountgegevens van Tesla pikken. Het voordeel is wel dat je Raspberry Pi of TeslaMate niet op het internet adverteert dat ze een hele hoop Tesla credentials van veel mensen bewaren.

Je kan ook probleemloos beide services naast mekaar draaien. Ik heb mijn abonnement bij TeslaFi nog niet opgezegd.
 
@wooter Bedankt voor je uitleg. Ik heb TeslaMate een paar maanden gedraaid (nog met de oude API) voordat ik overstapte op TeslaFi. Het niet-slapen probleem had ik ook maar met beide oplossingen. Dit was na een firmware update opgelost. Ik snap je overwegingen, maar het in de lucht houden van TeslaMate kost ook tijd en ik vond de grafische weergave van TeslaFi wat beter toen ik overstapte. De $50 voor TeslaFi is voor mij de sweetspot: ik heb dit er voor over doordat ik niet zelf TeslaMate hoef te onderhouden. Was het $100 ofzo geweest was ik het zelf blijven doen.
 
Er is niks mis met €50 voor TeslaFi, maar ik voel wel dat hun front-end aan een update toe is. TeslaMate, net zoals Teslabout en andere, kunnen wel overweg met browsing op mobile, en TeslaFi nog altijd niet. Het gedetailleerde van TeslaMate en de configuratie mogelijkheden en vrijheid van Grafana vind ik heel aanlokkelijk.
 
Teslamate opgezet via Docker op m'n Synology NAS. Was 10 minuten werk en het meeste nog in het uitzoeken hoe ik ook alweer als root in log via SSH :)

Momenteel is Teslamate m'n Teslafi data aan het importeren. Het zijn 21 bestand en nu op de helft, snel is anders.. maar qua CPU en RAM zit het allemaal netjes dus ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom het zo traag gaat. Zal vast een Docker instelling zijn die de container resources waarschijnlijk throttled ofzo.
 
  • Like
Reactions: Eriksc