Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Testen autopark

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Dit draadje gestart naar aanleiding van een aantal mensen die aangeven dat Autopark goed werkt.

Dat is mijn ervaring met m'n S100D totaal niet. Niet voorheen op basis van de ultrasone sensoren maar ook nu niet met de vision based variant.


Niet bij AP1. Werkt perfect. Behalve dat hij bij stilstand het stuur verdraait, wat niet goed is voor de banden.

Perfect suggereert net zo goed als een goede bestuurder. Dat is het zeker niet!

Hoe kan het bij mij zo slecht werkt? Uiteraard zijn de cameras schoon!

Over het algemeen staat de auto echt te ver van de stoep.

Factoren:

- Plek selectie: Weinig plekken die voldoen
- Sturen bij stilstaan
- Uiteindelijke positie in een vak (staat de auto recht, steekt deze niet uit, etc.)
- Afstand tot stoep/overige voertuigen
- Aborts
- Werking 's avonds en 's nachts
- Snelheid


Zijn er mensen in omgeving Rotterdam die vinden dat Autopark wel goed werkt en eens een test willen doen? Dan kom ik naar je toe en gaan we willekeurige parkeerplekken af en gewoon eens testen en vergelijke. De bevindingen delen we dan hier.
 
Langs de weg heb ik nog geprobeerd, het systeem is niet snel en dan staat er vaak al een auto te wachten voordat ik hem in zij achteruit gezet heb.
Maar in een parkeervak met aan beide zijden een auto dat gaat wel. Traag en niet in 1 keer maar hij krijgt hem er wel redelijk netjes in. In een vak waar ik hem in 1 keer achteruit in parkeer doet mijn X het in 2 keer.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je verwachtingen maar ik zeg: Het werkt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Over het algemeen staat de auto echt te ver van de stoep.
Wat is te ver?
Ja hij zet hem 15-20cm van de stoeprand. Dat is verder dan ik zou doen. Maar is het ook te ver. Dat in NL veel plekken veel smaller zijn dan dat ze horen te zijn is toch niet de schuld van Tesla? Met 15-20cm van de stoeprand zit ook je spiegel niet over de stoep.
Factoren:

- Plek selectie: Weinig plekken die voldoen
Hij ziet idd niet alle plekken.
- Sturen bij stilstaan
Klopt doen eigenlijk al die systemen
- Uiteindelijke positie in een vak (staat de auto recht, steekt deze niet uit, etc.)
Het lijkt erop dat als je buurman scheef staat jij ook scheef zult staan.
Tja, veel plekken zijn kleiner dan het wettelijk minimum en dan is het schipperen met de ruimte.
- Afstand tot stoep/overige voertuigen
Tot andere voertuigen is prima, De stoep zou ik kleiner doen maar dan ben ik zelf schuldig als er een kras op de velg zit.
Nog niet gehad
- Werking 's avonds en 's nachts
Dat is weinig anders dan overdag.
- Snelheid
Dat is de belangrijkste reden om het niet te gebruiken.
Meestal donder ik de auto in één beweging op een plek. De auto is daar zelf zeer behoudend in. De vraag is wie het verantwoord doet de auto of ik. 😇
 
Mijn Mercedes vond heel kleine plaatsen en reed zich dan vast.
-“Zet wagen in D” (hij kon zelf niet schakelen)
-Zonder te rijden: “zet wagen in R”
-Weer zonder te rijden: “zet wagen in D”
Zo kom het nog lang duren.
Waar het wel lukte was de snelheid van uitvoering te vergelijking met mijn Tesla. Ik denk dat het bij AP1 nog een Mercedes onderdeel zal geweest zijn. Net als gans de stuurkolom.
 
Ja hij zet hem 15-20cm van de stoeprand. Dat is verder dan ik zou doen. Maar is het ook te ver.

Probleem is dat het daardoor niet te gebruiken is. De Model S is al breed, als je dan ook nog eens 25-30cm of vaak nog meer van de stoeprand af staat steekt heel de auto uit. Niet handig in Nederland fiets land.

Het lijkt erop dat als je buurman scheef staat jij ook scheef zult staan.
Nee, dat staat hier los van.

Zie b.v. mijn opname hier:

De auto zou daar perfect recht in moeten staan. Echter, autopark doet dat keer op keer niet goed.
Tja, veel plekken zijn kleiner dan het wettelijk minimum en dan is het schipperen met de ruimte.

Ook onwaar, als ik met m'n gemak de auto in 1x strak langs de stoeprand kan zetten dan heeft dat niks te maken met de beschikbare ruimte.
Nog niet gehad

Je hebt nog nooit een autopark abort gehad? Kun je eens een inschatting maken hoevaak je Autopark hebt uitgeprobeert?


- Plek selectie: 4 (teveel plekken waar Autopark niet werkt terwijl er duidelijk een plek is)
- Sturen bij stilstaan : 4 (vision based lijkt dit iets minder te doen, voorheen was het een 1 geweest)
- Uiteindelijke positie in een vak (staat de auto recht, steekt deze niet uit, etc.): 4 (denk dat in 60-70% de auto niet goed staat)
- Afstand tot stoep/overige voertuigen: 4 (zeker in meer dan de helft 20cm)
- Aborts: 6 (net voldoende, aborts is vaak omdat Autopark voor Autopark een te klein vak heeft gekozen en te vaak heen en weer moet steken omdat de eerste inrij actie slecht was).
- Werking 's avonds en 's nachts (7, duidelijk dat in het donker veel plekken niet worden herkent t.o.v. overdag
- Snelheid: 4 (het is namelijk langzaam en slecht! Snelheid zou een 6 hebben als de auto dan meestal goed staat).

Dat geeft dan een ~4.5 en dat kan ik toch echt niet correleren met "perfect".
 
Probleem is dat het daardoor niet te gebruiken is. De Model S is al breed, als je dan ook nog eens 25-30cm of vaak nog meer van de stoeprand af staat steekt heel de auto uit. Niet handig in Nederland fiets land.
Tja, ik zelfs plekken tegen waarbij ik zelfs nog op de weg sta als ik met de banden 2cm van de stoep sta.
Parkeerplaatsen horen minimaal 5m x 2,4m te zijn.
Dat dit niet handig is weet ik ook. Jouw afstand van 25-30cm is wel meer dan dat van mij. Ik kan net een voet in de lengte richting tussen de auto en de stoeprand krijgen. Nu moet ik bekennen dat ik dergelijke autopark acties maar weinig heb laten uitvoeren.
Nee, dat staat hier los van.

Zie b.v. mijn opname hier:

De auto zou daar perfect recht in moeten staan. Echter, autopark doet dat keer op keer niet goed.
Ik heb nog niet geprobeerd te parkeren op een plek zonder andere auto's dus moet ik nog testen.

Ook onwaar, als ik met m'n gemak de auto in 1x strak langs de stoeprand kan zetten dan heeft dat niks te maken met de beschikbare ruimte.
Ik bedoelen met haaks parkeren en plekken korter dan 5m Hij zet hem dan met de neus over de weg omdat "officieel" niet over de stoep mag hangen.
Zelf zet ik hem dan nog een stukje naar achteren omdat ik liever 20cm over de stoep hang dan over de weg.
Je hebt nog nooit een autopark abort gehad? Kun je eens een inschatting maken hoevaak je Autopark hebt uitgeprobeert?
Nog niet veel verschillende plekken. Dus wellicht zijn die plekken altijd goed. Wel dat hij een keer absurd veel ging steken en en dat gooi ik hem er zelf even in.

Ik herken wel wat je zegt maar minder extreem als jij het stelt.
 
Ik bedoelen met haaks parkeren en plekken korter dan 5m Hij zet hem dan met de neus over de weg omdat "officieel" niet over de stoep mag hangen.
Zelf zet ik hem dan nog een stukje naar achteren omdat ik liever 20cm over de stoep hang dan over de weg.

Interesssant observatie... voor mijn gevoel komt dit omdat de sonar sensoren denken dat de auto niet verder kan maar dan nog. Zal daar eens opletten want dacht dat de plekken altijd wel "standaard" zijn.
 
….Traag en niet in 1 keer maar hij krijgt hem er wel redelijk netjes in. In een vak waar ik hem in 1 keer achteruit in parkeer doet mijn X het in 2 keer.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je verwachtingen maar ik zeg: Het werkt.
Ik kan zelf best goed in 1x achteruit inparkeren al zeg ik het zelf. Ik zie echter in de praktijk vaak genoeg dat mensen moeite hebben met inparkeren en 4 keer moeten steken om alsnog scheef in het vak te staan. Voor deze mensen zou de autopark dus wel een uitkomst en verbetering zijn.
 
  • Like
Reactions: Hbrink